Hop til indhold

Hjælp min hund trækker..


Gæst Pipsok
 Share

Recommended Posts

Gæst Pipsok

Kære alle i kloge hundeejere.:mrgreen:

Jeg må atter en gang bede om jeres gode råd.

Min store dejlige hund er simpelhen så forfærdelig at gå tur med:( Han trækker sindsygt meget, og hvis ikke jeg havde grimen på ham( som jo kun skal være en imidlertidig løsning) så ville det være ham der gik tur med mig. Hvad skal jeg gøre. Noget af det jeg har gjort er at stoppe, hver gang han trækker, og ventede på at han så mig og gjorde snoren løs igen. så har vi nok gåede 2 skridt så træk han igen. Det har jeg nu øvet med ham i 2 mdr, og der er bare ingen forbedringer.. overhovedet. Verden er alt for spændende for en teenage hund, hvis hormoner raser. Jeg har øvet meget hvor der ikke er noget videre spændende for ham, troede jeg men selv et blad der blæser eller en fugl der flyver eller en duft i det fjerne er bare så interesant.

Jeg har meget svært ved at gøre mig selv mere spændende for ham end omverden. Jeg har virkelig prøvet. Indkald er også en saga blot:(

jeg kan ikke bruge godbidder hverken som lokke mad eller belønning. Han gider det simpelhen ikke, og har aldrig gjort det. Her snakker vi om hjemmelavet snacks. Kylling, pølse, ost you name it. Har også prøvet med legetøj. Ingen virkning. Jeg betegner mig ellers som en meget tålmodig person, men nogle gange kan jeg godt mærke min tålmodighed er faretruende langt nede i det røde felt.

Har gået til hunde træning med ham( klikker træning) Bare for at få basis tingene i orden. Det var faktisk helt umuligt, da intet virker for ham.

Nu er det blevet sådan at jeg selvfølgelig roser han når han laver noget rigtigt men kun med min stemme og klap.

Er det mig der bare er en utålmodig sjæl, skal jeg bare fortsætte i samme dur eller skal jeg vente til han ikke er teenager mere???

Nogle der har en fidus eller 3?? Har virkelig brug for nogle imput. <Hvem bedre til det end jer kloge hunde mennesker.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at vende om og gå i den modsatte retning, når han trækker? Det virker nogle gange bedre end at stoppe op. Bare husk at sørge for, at han ikke får et ordentligt ryk i nakken :-)

 

Andre råd kan jeg desværre ikke rigtig give, for du har vist prøvet alt, hvad jeg ville foreslå :???:

 

:oops: Jeg skal vist til at læse liiidt langsommere, jeg læste det som om du skrev: "Bare husk at sørge for, at han får et ordentligt ryk i nakken :-)"... Blev helt forvirret, for det er jo ikke din stil... Men det faldt da på plads da jeg læste indlægget igen :mrgreen:

 

For at vænne tilbage til emnet, så synes jeg du skal prøve ovenstående. Ellers, hvis hunden er blevet vant til at den opnår noget ved at trække et bestemt sted hen, typisk en god duft, eller det perfekt tissested, så kan du lære hunden at der ikke er nogen grund til at trække for at opnå det lækre. Dette gøres ved at lægge noget lækkert uimodståeligt på en tallerken, og så gå med hunden hen mod denne. Hvis hunden trækker fremad vender du om og starter forfra. Pas på at det ikke bliver hårde ryk. Når hunden accepterer at den bare skal gå stille og roligt, får den lov til at gufle det lækre i sig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

:oops: Jeg skal vist til at læse liiidt langsommere, jeg læste det som om du skrev: "Bare husk at sørge for, at han får et ordentligt ryk i nakken :-)"... Blev helt forvirret, for det er jo ikke din stil... Men det faldt da på plads da jeg læste indlægget igen :mrgreen:

 

Whoops, nej, det er det da så absolut ikke :lol: Godt du læste det igen, så du ikke bongede (staves?) mig for ikke sagte ting :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville en gå-pænt-sele have en behandlende effekt, eller ville han kun gå pænt når han havde den på - tænker jeg?? :-D

 

Jeg ville hellere bruge en snudesele end en gå-pænt-sele, medmindre det er selen, hvor snoren også fæstes på brystkassen (udover ryggen).

 

Hvis det er gå-pænt-selen fra de almindelige dyrehandlere, så ville jeg holde mig væk - den brænder ind i huden, når hunden trækker..... Jeg har set den brugt en enkelt gang på en hund med nogle uerfarne ejere, der havde fået den anbefalet af en dyrehandler. Hunden var hudløs i "armhulerne" og havde sår på grund af nylonsnorene.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville hellere bruge en snudesele end en gå-pænt-sele, medmindre det er selen, hvor snoren også fæstes på brystkassen (udover ryggen).

 

Hvis det er gå-pænt-selen fra de almindelige dyrehandlere, så ville jeg holde mig væk - den brænder ind i huden, når hunden trækker..... Jeg har set den brugt en enkelt gang på en hund med nogle uerfarne ejere, der havde fået den anbefalet af en dyrehandler. Hunden var hudløs i "armhulerne" og havde sår på grund af nylonsnorene.

 

MVH

Wivian.

 

Trådstarter har en grime, er det det samme som snudesele?

Jeg bryder mig bestemt heller ikke om gå-pænt-selen - men det er da værd at prøve, og bliver hunden ved med at trække, var det selvfølgelig ikke løsningen - hvilket der desværre er mange der ikke forstår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Trådstarter har en grime, er det det samme som snudesele?

Jeg bryder mig bestemt heller ikke om gå-pænt-selen - men det er da værd at prøve, og bliver hunden ved med at trække, var det selvfølgelig ikke løsningen - hvilket der desværre er mange der ikke forstår.

 

Ja, snudesele er den samme som en grime.

 

Hvis man vælger gå-pænt-selen med nylonsnorene, så kan man ligeså godt bruge en kvælerkæde og bruge den forkert (hårdt træk og kvælning af hunden), da begge dele i såfald vil virke på grund af smerter, der påføres hunden.

 

Jeg tror ikke på træningsmidler, der påfører dyrene smerter - heller ikke for en kort bemærkning.

 

Jeg tør f.eks. ikke cykle med Mollie, da hun trækker som en hest og er her og der og alle vegne... Jeg har fået rådet: på med dressurkæden (kvælerkæden kalder jeg den, når den skal bruges som i rådet) og ryk hårdt tilbage i hende, når hun begynder. Så skal hun nok lære det......

 

Jeg er sikker på, at rådet vil virke, men det vil virke på grund af de smerter jeg påfører hende.... Og så vil jeg helt ærligt hellere leve med ikke at kunne cykle med hende, hvis det er den eneste måde hun kan lære det på (hvilket jeg for øvrigt ikke tror er den eneste måde - det er bare mig, der er jordens største kylling).

 

Kan du følge mig?

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Det kunne jeg måske prøve at gøre. Bare han ikke blir mere forvirreret. Han er rimelig hurtig til at blive kørt helt op:neutral:

Tak:blink:

Jeg har det lidt ligesom dig, med en hund, der stresser rigtig meget på gåturen - især i starten. Derfor trækker han rigtig meget, og kan ikke rigtig koncentrere sig om hvad jeg siger. Jeg kan kun få hans opmærksomhed i sekunder af gangen.

 

Jeg prøver at bede ham om at udføre øvelser han kender, inden vi går videre. Jeg synes ikke de skal have held med at stresse op, da dette bare hjælper dem med at fastholde mønstreret. Så jeg forsøger at hjælpe ham med at stresse ned, inden vi går videre. Det kan godt tage lang tid, men det virker også. (som regel :blink:)

 

Jeg kan også huske at have læst et sted, at hunden kan synes gåturen er for kort og derfor trækker rigtig meget for at kunne "nå det hele." Hvis det giver mening. Det kunne måske også være tilfældet i jeres situation?

 

Hvad bliver han ellers aktiveret med i det daglige?

 

Held og lykke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det som om din hund har en masse energi den skal ud og have brugt.

 

Jeg vil foreslå dig at lave kontaktøvelser med ham på tidspunkter hvor han ikke er oppe og køre i overhalingsbanen og kun har tanke for at komme ud og opleve. Når du har hans fulde opmærksomhed, kan du træne ham i at gå pænt uden at trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pipsok
Jeg har det lidt ligesom dig, med en hund, der stresser rigtig meget på gåturen - især i starten. Derfor trækker han rigtig meget, og kan ikke rigtig koncentrere sig om hvad jeg siger. Jeg kan kun få hans opmærksomhed i sekunder af gangen.

 

Jeg prøver at bede ham om at udføre øvelser han kender, inden vi går videre. Jeg synes ikke de skal have held med at stresse op, da dette bare hjælper dem med at fastholde mønstreret. Så jeg forsøger at hjælpe ham med at stresse ned, inden vi går videre. Det kan godt tage lang tid, men det virker også. (som regel :blink:)

 

Jeg kan også huske at have læst et sted, at hunden kan synes gåturen er for kort og derfor trækker rigtig meget for at kunne "nå det hele." Hvis det giver mening. Det kunne måske også være tilfældet i jeres situation?

 

Hvad bliver han ellers aktiveret med i det daglige?

 

Held og lykke :-)

 

Jeg går 3 lange ture med ham om dagen, mere her i ferien. Jeg går ihvertfald en time med ham af gangen. ud over det erhan med på

stranden og henter børnene fra sfo/ børnehave. Vi har en kæmpe mark som ligger brak lige ud til vores hus, der leger vi med ham, kaster legetøj, fangeleg o.s.v. Ligger guffer ud han kan opsporer. Han er også med i vores kolonihave. Jeg syntes egentlig han bliver aktiveret meget. Hmmmm, men måske det ikke er nok.??

Men det er rigtigt det med gå turen. Den første halvdel af turen er den der er værst. Bagefter på retur vejen, virker han mere rolig og mere samarbejdsvillig. Det er også der vi øver mest.

Men jeg er virkelig glad for jeres råd. Den med tallerkenen med guf på den må jeg helt sikkert prøve.

 

Jeg vil lige sige at jeg bruger grimen på de lange ture, sammen med halsbånd, og ikke på de små korte tisse af ture.

Men jeg ønsker slet ikke den som en permanent løsning.:( Jeg har kun erfaring med den og ikke gå pænt selen, tror ikke den vil have nogen videre effekt, da han er så stærk som han er, men det er jo kun et gæt da jeg ikke har nogen viden om den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg ville lade ham lave daglige fodersøg, gerne et par timer før gåtur, og han skal så have mulighed for at drikke også :-D

Et godt stort fodersøg to gange dagligt ville være fint :-)

 

Og så synes jeg du skal droppe snude og gåpæntseler, hvis du vil bruge den slags, så prøv denne http://loppetjansen.dk/traeningsudstyr_jagt_agility/halsbaand_og_halti/halti_traenings_sele_large_1901_da.html

 

Det er en sele, med en ekstra snor i så hunden bliver drejer over imod dig, der er ikke fysiske ubehag ved den og du kan så øve kontakt med ham også :-)

 

Den og så at han er mentalt brugt inden turen vil være godt, kast med genstande stresser bare, så drop det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lade ham lave daglige fodersøg, gerne et par timer før gåtur, og han skal så have mulighed for at drikke også :-D

Et godt stort fodersøg to gange dagligt ville være fint :-)

 

Og så synes jeg du skal droppe snude og gåpæntseler, hvis du vil bruge den slags, så prøv denne http://loppetjansen.dk/traeningsudstyr_jagt_agility/halsbaand_og_halti/halti_traenings_sele_large_1901_da.html

 

Det er en sele, med en ekstra snor i så hunden bliver drejer over imod dig, der er ikke fysiske ubehag ved den og du kan så øve kontakt med ham også :-)

 

Den og så at han er mentalt brugt inden turen vil være godt, kast med genstande stresser bare, så drop det :-)

 

Den har vi købt, også efter anbefaling af Anne-marie, og den er super god. Når jeg trækker i den forest snor så drejer hele kroppen og så er det rigtig nemt at tage kontakt :-)

jeg bruger så kun den foreste snor som en slags nødløsning nu. Jeg stopper op og hvis det ikke er nok så siger jeg "Tacco" og vi er kommet dertil hvor det er nok, for det meste i hvert fald. Den forreste line bruger jeg kun i tilfælde af total døvhed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, snudesele er den samme som en grime.

 

Hvis man vælger gå-pænt-selen med nylonsnorene, så kan man ligeså godt bruge en kvælerkæde og bruge den forkert (hårdt træk og kvælning af hunden), da begge dele i såfald vil virke på grund af smerter, der påføres hunden.

 

Jeg tror ikke på træningsmidler, der påfører dyrene smerter - heller ikke for en kort bemærkning.

 

Jeg tør f.eks. ikke cykle med Mollie, da hun trækker som en hest og er her og der og alle vegne... Jeg har fået rådet: på med dressurkæden (kvælerkæden kalder jeg den, når den skal bruges som i rådet) og ryk hårdt tilbage i hende, når hun begynder. Så skal hun nok lære det......

 

Jeg er sikker på, at rådet vil virke, men det vil virke på grund af de smerter jeg påfører hende.... Og så vil jeg helt ærligt hellere leve med ikke at kunne cykle med hende, hvis det er den eneste måde hun kan lære det på (hvilket jeg for øvrigt ikke tror er den eneste måde - det er bare mig, der er jordens største kylling).

 

Kan du følge mig?

 

MVH

Wivian

 

Sagtens. Men nu fx min Loke - fik han en gå-pænt-sele på, trak, og mærkede at det gjorde ondt, ville han straks holde op med at trække. Hvis hunden forstår ideen med selen, vil den jo holde op med at trække - forstår den det ikke, vil den blive ved. Og hvis trådstarters hund forstod det, ville det måske kunne hjælpe - og der ville ikke være nogen smerte for hunden fordi den forstod det.

Jeg tror heller ikke på "hjælpemidler" som sådan, men hvis det kommer langt nok ud, har jeg den holdning at man må prøve alle muligheder, og synes ikke gå-pænt-selen er grum hvis den virker. (virker=hunden holder op med at trække) Så må man jo spæde til med masser guffer osv når hunden så ikke trækker i selen, og forhåbentlig laver den en kobling mellem løs snor og lækkerier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pipsok
Jeg ville lade ham lave daglige fodersøg, gerne et par timer før gåtur, og han skal så have mulighed for at drikke også :-D

Et godt stort fodersøg to gange dagligt ville være fint :-)

 

Og så synes jeg du skal droppe snude og gåpæntseler, hvis du vil bruge den slags, så prøv denne http://loppetjansen.dk/traeningsudstyr_jagt_agility/halsbaand_og_halti/halti_traenings_sele_large_1901_da.html

 

Det er en sele, med en ekstra snor i så hunden bliver drejer over imod dig, der er ikke fysiske ubehag ved den og du kan så øve kontakt med ham også :-)

 

Den og så at han er mentalt brugt inden turen vil være godt, kast med genstande stresser bare, så drop det :-)

 

Hvor er jeg bare glad for jeres råd:-)

Jeg har nu bestilt den sele. Selv om den jo selvfølgelig også kun skal være midlertidig. Og så må jeg prøve at gøre ham mere træt og mættet af indtryk inden jeg øver "gå pænt" med ham..

Jeg vil ihvertfald prøve mig frem med fodersøg. Nu vil jeg ikke liiiige betegne mig som ekspert inden for området anne- marie:???: Måske du lige kunne skrive hvad du gør når du laver et stor fodersøg?? Bare sådan liiiige for at en åndsbolle som mig har helt fat i hvad det drejer sig om:mrgreen::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hvor er jeg bare glad for jeres råd:-)

Jeg har nu bestilt den sele. Selv om den jo selvfølgelig også kun skal være midlertidig. Og så må jeg prøve at gøre ham mere træt og mættet af indtryk inden jeg øver "gå pænt" med ham..

Jeg vil ihvertfald prøve mig frem med fodersøg. Nu vil jeg ikke liiiige betegne mig som ekspert inden for området anne- marie:???: Måske du lige kunne skrive hvad du gør når du laver et stor fodersøg?? Bare sådan liiiige for at en åndsbolle som mig har helt fat i hvad det drejer sig om:mrgreen::confused:

 

Dejligt du har bestilt den sele, den er bedre end de andre effekter :-)

 

Du gør bare det at du i et område spreder hans foder (hvis han er madglad bliver det i hvertfald en succes), du skal starte med et mindre område hvis han ikke kender til det :-)

 

 

Området må gerne være med højt græs eller grus eller andet så han skal bruge næsen, det er det der gør at han bliver 'brugt', det er en fornøjesle at høre sådan en hundenæse arbejde :-D

 

Og så lader du ham søge som han vil, jeg siger altid Søge, og så går de ellers rundt med snuden i jorden :-D

 

Og så står du bare der :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pipsok
Dejligt du har bestilt den sele, den er bedre end de andre effekter :-)

 

Du gør bare det at du i et område spreder hans foder (hvis han er madglad bliver det i hvertfald en succes), du skal starte med et mindre område hvis han ikke kender til det :-)

 

 

Området må gerne være med højt græs eller grus eller andet så han skal bruge næsen, det er det der gør at han bliver 'brugt', det er en fornøjesle at høre sådan en hundenæse arbejde :-D

 

Og så lader du ham søge som han vil, jeg siger altid Søge, og så går de ellers rundt med snuden i jorden :-D

 

Og så står du bare der :lol:

 

Ej det lyder jo som noget jeg kan klare:-D Og så er det endda ham der skal lave det meste. Super. Nu glæder jeg mig også meget til jeg får selen hjem, skal nok give jer en opdatering i hvordan det påvirker vores gåtur. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ej det lyder jo som noget jeg kan klare:-D Og så er det endda ham der skal lave det meste. Super. Nu glæder jeg mig også meget til jeg får selen hjem, skal nok give jer en opdatering i hvordan det påvirker vores gåtur. :5up:

 

Selvtak :lol:

 

Ja, det er hyggeligt og overkommeligt det med fodersøg, i hvert fald i godt vejr :-D

 

Jeg kan godt forstå at du glæder dig, det vil give dig noget ro og så vil det smitte af på din dejlige hund også!

 

Noget af den stress du oplever ved at han trækker vil du komme af med, spørg Linda om hvordan hun gør evt, hun har erfaringen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Du har fået nogen gode råd, som du kan bruge, og jeg vil også sige, at en god løbetur og søg, inden I træner, så han kan komme af med evt overskudsenergi, nok vil være en fordel for jer.

 

Herudover vil jeg nok prøve med frivillig kontakt. Simpelthen belønne ham med hvad der nu er godt for ham, når han selv tager kontakt til dig. Han finder med tiden ud af, at det kan betale sig at holde kontakten til dig. Ikke forstået at han skal kigge op på dig hele tiden, men holde øje og tage kontakt, og så blive belønnet.

Dette skal gøres alle steder, også selvom I ikke træner gå pænt.

 

Når I træner gå pænt, vil jeg anbefale at bruge to forskellige liner. Jeg selv bruger en flex til når han må trække, og en kortere line til når vi træner gå pænt.

Grunden til at jeg anbefaler to forskellige, er for at markere tydeligt, hvornår man træner gå pænt og hvornår det er tilladt at trække.

 

Det er meget mentalt krævende for en hund, at træne gå pænt, og de bliver hurtigt trætte og ukoncentreret, så hvis man har to liner, så kan man holde pause fra selve gå pænt træningen, men samtidig fortsætte sin gåtur.

 

Når man har to liner finder hunden ud af at når han har en bestemt på, i mit tilfælde den korte, så nytter det ikke at trække, for der er jeg konsekvent, hvilket jeg ikke ville kunne være, hvis jeg kun brugte en line. Og jo mere konsekvent man er, jo hurtigere indlæring.

Jeg selv tilføre også "nu skal vi gå pænt" for så kan han med tiden, også gå pænt med flexlinen.

 

Når man har gå pænt linen på, så vil jeg her træne med den frivillige kontakt. Når hunden tager kontakt, må han komme fremad igen.

Det er lidt a'la stop op metoden, men i stedet for bare at stå stille, så skal man bakke, og man bliver ved med at bakke væk fra hunden til den tager kontakt. I det samme den tager kontakt roser man og går fremad igen.

Man skal igen huske at rose og belønne, når den selv tager kontakt mens man går.

 

Husk at for, at gøre det nemmest for ham, så skal I træne med så lidt forstyrrelser som muligt til at starte med, og så langsomt bygge op (så vidt dette er muligt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fået nogen gode råd, som du kan bruge, og jeg vil også sige, at en god løbetur og søg, inden I træner, så han kan komme af med evt overskudsenergi, nok vil være en fordel for jer.

 

Herudover vil jeg nok prøve med frivillig kontakt. Simpelthen belønne ham med hvad der nu er godt for ham, når han selv tager kontakt til dig. Han finder med tiden ud af, at det kan betale sig at holde kontakten til dig. Ikke forstået at han skal kigge op på dig hele tiden, men holde øje og tage kontakt, og så blive belønnet.

Dette skal gøres alle steder, også selvom I ikke træner gå pænt.

 

Når I træner gå pænt, vil jeg anbefale at bruge to forskellige liner. Jeg selv bruger en flex til når han må trække, og en kortere line til når vi træner gå pænt.

Grunden til at jeg anbefaler to forskellige, er for at markere tydeligt, hvornår man træner gå pænt og hvornår det er tilladt at trække.

 

Det er meget mentalt krævende for en hund, at træne gå pænt, og de bliver hurtigt trætte og ukoncentreret, så hvis man har to liner, så kan man holde pause fra selve gå pænt træningen, men samtidig fortsætte sin gåtur.

 

Når man har to liner finder hunden ud af at når han har en bestemt på, i mit tilfælde den korte, så nytter det ikke at trække, for der er jeg konsekvent, hvilket jeg ikke ville kunne være, hvis jeg kun brugte en line. Og jo mere konsekvent man er, jo hurtigere indlæring.

Jeg selv tilføre også "nu skal vi gå pænt" for så kan han med tiden, også gå pænt med flexlinen.

 

Når man har gå pænt linen på, så vil jeg her træne med den frivillige kontakt. Når hunden tager kontakt, må han komme fremad igen.

Det er lidt a'la stop op metoden, men i stedet for bare at stå stille, så skal man bakke, og man bliver ved med at bakke væk fra hunden til den tager kontakt. I det samme den tager kontakt roser man og går fremad igen.

Man skal igen huske at rose og belønne, når den selv tager kontakt mens man går.

 

Husk at for, at gøre det nemmest for ham, så skal I træne med så lidt forstyrrelser som muligt til at starte med, og så langsomt bygge op (så vidt dette er muligt)

 

Det var da et godt råd med to forskellige liner; det er jo ingen hemlighed (og det ord kan jeg så ikke stave til idag), at jeg har haft Ninjamor på besøg til Mollie og har fået næsten samme opskrift til at nedstressning på gåturen, men hun kan ikke holde til en hel gåtur.... Og da hun samtidigt har sat os begge på motionskur (eller Ninjamor mente vist kun Mollie, men jeg trænger også :mrgreen:), så ryger vi jo ud i lidt konflikter og der kan jeg jo passende bruge 2 forskellige liner.

 

Tusind tak :-D

 

MVH

Wivian - der nu kan ses postkasserød i hovedet med pulsur, to snore og en hund med tungen hængende langt ud af halsen i Taastrup og omegn *GG*

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det var da et godt råd med to forskellige liner; det er jo ingen hemlighed (og det ord kan jeg så ikke stave til idag), at jeg har haft Ninjamor på besøg til Mollie og har fået næsten samme opskrift til at nedstressning på gåturen, men hun kan ikke holde til en hel gåtur.... Og da hun samtidigt har sat os begge på motionskur (eller Ninjamor mente vist kun Mollie, men jeg trænger også :mrgreen:), så ryger vi jo ud i lidt konflikter og der kan jeg jo passende bruge 2 forskellige liner.

 

Tusind tak :-D

 

MVH

Wivian - der nu kan ses postkasserød i hovedet med pulsur, to snore og en hund med tungen hængende langt ud af halsen i Taastrup og omegn *GG*

Dejligt hvis du også kan bruge rådet. Jeg selv har haft stor glæde af, at bruge to liner. Det giver noget mere frihed, og hunden går ikke "død" i træningen.

 

Buddy kan ikke holde så lang tid til gå pænt træningen, og bliver hurtigt ukoncentreret, så på ham virker det virkelig godt. Jeg kan tydeligt mærke forskel fra da jeg kun trænede med en line, og så nu hvor vi træner med to.

Han har virkelig brug for sine pauser, og jeg havde mine kampe med ham inden, fordi han flejnede helt ud og blev stresset over, at skulle være på i så lang tid.

Det er også meget nemmere at få kontakt med ham på vores ture, så vi kan lave nogle øvelser, det måtte jeg mange gange helt opgive førhen fordi det simpelthen var for meget.

 

Jeg håber du får lige så meget glæde af den metode som jeg :5up:

 

God motionstur til jer ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanett

Jeg vil også anbefale en grime - jeg mener at de fås under navnet "Gentle Leader" i de fleste butikker.

 

Hunden bryder sig ikke om at have den på i starten, men resultaterne er næsten øjeblikkelige.

 

...Jeg bruger ikke selv en grime. Jeg har en grand danois på 7 måneder der er heeeelt vild og trækker når vi skal ud at gå. Men jeg har lagt mærke til at det typisk er i starten af turen hvor han ikke har fået lov at løbe frit. Prøv at kør din hund træt først. Kast pinde til den, lad den løbe frit, kør den træt...

 

Det virker for Hektor. Når han først har brændt det værste krudt af, så går han NOGET så nydeligt i slap line ved min side resten af turen. Nu ER han jo også en stor doven race, så jeg kan ikke garantere at det hjælper...men du kan jo altid prøve hvis du ikke er meget for grimen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg synes der er noget, som ikke rimer i dit indlæg: Din hund vil ikke have de lækreste godbidder, men du vil øve guf på tallerken med ham?

Hvordan hænger det sammen :confused:

 

Jeg vil foreslå dig at lægge turene efter han er blevet aktiveret igennem på brakmarken, så du VED, der ikke er overskudsenergi i ham.

Men der skal heller ikke være et forhøjet niveau af opkørthed/stress, som hunden får af vild leg med bold osv.

 

Jeg tænker om din hund ligefrem bliver overstimuleret?

 

Uanset hvad, hvis en metode virker skal det ses efter ganske få gentagelser.

 

Prøv at være opmærksom på, at det din hund GØR i situationen er det han LÆRER hører til denne situation!

Det vil sige at han indlærer adfærdsmønstre i forskellige situationer. Adfærd som ikke nødvendigvis ligner det du vil have som slutresultat.

 

Hvis din hund normalt gerne vil tage godbidder, men IKKE på turene, er der noget ved disse ture som stresser ham og alt du kan lægge på ham af grimer mv. vil kun være symptombehandlende uden at afhjælpe årsagen til problemet - at din hund trækker.

 

Så: HVORFOR trækker din hund? Det er det du skal have afklaret, hvis du vil have et varigt positivt resultat :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...