Hop til indhold

Min hund trækker når vi går tur.....

Gæst mike2004
 Share

Recommended Posts

Gæst mike2004

Hejsa :vinken: Min dejlige hund, en korthåret hønsehund, trækker som en gal :damn:Han er nu 9 måneder gammel, og jeg går til hundetræning med ham. Jeg har prøvet alle gode råd nu med godbidder osv. Og alt det jeg har læst på nettet er også afprøvet. Men når han går uden snor, er han kun 1 meter foran mig.... Men problemet er at jeg jo ikke, kan lade ham gå løs altid, da vi bor på en meget trafikeret vej. Jeg er nu ikke nervøs for at han render, hverken efter biler, mennesker eller andre hunde. For jeg har 100 % styr på ham uden snor.... Men alligevel, der er jo ingen grund til at friste ham for meget... Så er der nogen gode råd jeg kan bruge ??? På forhånd tak :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse
Hejsa :vinken: Min dejlige hund, en korthåret hønsehund, trækker som en gal :damn:Han er nu 9 måneder gammel, og jeg går til hundetræning med ham. Jeg har prøvet alle gode råd nu med godbidder osv. Og alt det jeg har læst på nettet er også afprøvet. Men når han går uden snor, er han kun 1 meter foran mig.... Men problemet er at jeg jo ikke, kan lade ham gå løs altid, da vi bor på en meget trafikeret vej. Jeg er nu ikke nervøs for at han render, hverken efter biler, mennesker eller andre hunde. For jeg har 100 % styr på ham uden snor.... Men alligevel, der er jo ingen grund til at friste ham for meget... Så er der nogen gode råd jeg kan bruge ??? På forhånd tak :vuf:

står i samme situation med min hund, som også er 9 måneder.. jeg øver "gå pænt" og stopper og når han trækker og venter på at han kigger tilbage på mig før vi går videre, men ligemeget hjælper det, han fortsætter med at trække når han vil.

Min hundetræner siger at meget af det formentlig forsvinder med alderen, når ting bliver mindre interessante og hunden ikke vil snuse til ALT!

Så det satser jeg kraftigt på, men fortsætter træningen og det synes jeg også du skal gøre; hold ham i snor de første 10-15 min af gåturen og når han har gået pænt (for godbidder) et godt stykke vej kan du evt slippe ham som belønning... det er det jeg praktiserer lige for tiden :-D det hjælper i hvert fald ikke at lade ham gå løs hele tiden, selv om han er dygtig og ikke stikker af, for så lærer han det jo aldrig

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mike2004

Ja, det er også det jeg gør med ham. Når han trækker stopper jeg op, og går ikke videre før han sidder pænt ved siden af mig. Og når vi så er ved at være hjemme igen, så slipper jeg ham, for han ved han får lov til at bære snoren i munden. Men det er sikkert rigtigt at det aftager med alderen. Håber jeg... Jeg fortsætter til træningen med ham, da han er enormt social og elsker at lege med de andre hunde.. Men det er bare så frustrende når han på alle områder er den nemmeste og dejligste hund... Selv når vi møder andre hunde interesserer det ham ikke synderligt, og et fløjt fra mig, og han er tilbage på plads, bare ikke når han er i snor... Totalt tennage agtigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mike2004

Jeg har prøvet klikker træning, på plads, og så stopper jeg op når han trækker, og der er godbidder til ham når han lystrer. Vi har haft ham fra hvalp, og han får dagligt 3 lange gåture, hvor der er inkluderet leg på marken med ham. Så ca. 2-3 timers motion om dagen. Vi fik af vide at han krævede motion, da han er en jagthund, men vi bruger ham ikke til jagt, men vi var indstillet på fra starten, og bruge tid på ham, og det har vi overholdt i al den tid vi har haft ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt lure om du har afprøvet det her. Men jeg fik min unghund til at gå pænt på 2-3 dage ved følgende metode.

Hver gang han selv tog kontakt fik han en godbid

Hver gang snoren var slap (også selvom han var stoppet op for at snuse) fik han en godbid.

Min fangede det lynhurtigt, også at han kun får godbidder hvis han går på min venstre side. Han må stadig godt skifte rundt men han ved godt at han skal rette ind hvis der skal falde noget af.

Efter de første par dage hvor godbidderne regnede ned over ham begyndte jeg at trække tiden længere og længere mellem at han fik en godbid (ellers ville han blive tromletyk :blink:) jeg er også gået fra at have superlækre godbidder med til hans normale foder, igen af hensyn til vægten.

Han går ikke på plads konstant men det er jeg heller ikke interesseret i, turen skal jo også være sjov for ham. Men hvis han lige glemmer at han ikke må trække så skal jeg bare fløjte eller klappe så hopper han straks tilbage for at få en godbid.

At han så glemmer alt om ovennævnte når vi går tur med andre hunde er en anden sag :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådet... Det kunne være jeg skulle gøre som dig.. Der er jo ingen fornøjelse i at gå med en der trækker..

Nej netop, vores gåture var efterhånden en sur pligt også fordi det var i vinters hvor der lå allermest is :???: men nu hygger vi begge 2 med det, han kan jo også mærke at han bliver rost og der er en god stemning mellem os :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

• 6 months later...

Hej.

Jeg har fået et råd af min hundetræner som jeg selv har brugt med succes.

Hver aften når det var tid til lufteturen, så startede vi op på fortovet foran huset, det var udgangspunktet, så gik vi og ligeså snart at der blev trukket i snoren, så gik vi tilbage til udgangspunket og startet forfra, jeg havde bestemt på forhånd at det var min. 20 ture hver aften, de første par dage nåede vi ikke længere end 20 meter ned af vejen før turen var slut. Naboerne undrede sig noget over de mange ture frem og tilbage..

Men efter ca. 3 uger fangede han budskabet, (han er en blanding af en old english bulldog og en engelsk bullterrier, meget stædig). Vi gik hele turen rundt ca. 3 km. uden han trak en eneste gang i snoren.

Han fik selvfølig masser af godbider mens vi trænede, og jeg brugte også kattemad til at motivere ham med.

Hvis han i dag begynder at trække i snoren når vi er på tur, så går jeg bare 2-3 skridt baglæns, så kan jeg se på ham at han ved havd det drejer sig om og han stopper med at trække. han er i dag 9 mdr. gammel.

Håber du kan bruge det, eller andre kan

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Hver aften når det var tid til lufteturen, så startede vi op på fortovet foran huset, det var udgangspunktet, så gik vi og ligeså snart at der blev trukket i snoren, så gik vi tilbage til udgangspunket og startet forfra, jeg havde bestemt på forhånd at det var min. 20 ture hver aften, de første par dage nåede vi ikke længere end 20 meter ned af vejen før turen var slut. Naboerne undrede sig noget over de mange ture frem og tilbage..

Men efter ca. 3 uger fangede han budskabet, (han er en blanding af en old english bulldog og en engelsk bullterrier, meget stædig). Vi gik hele turen rundt ca. 3 km. uden han trak en eneste gang i snoren.

Han fik selvfølig masser af godbider mens vi trænede, og jeg brugte også kattemad til at motivere ham med.

Hvis han i dag begynder at trække i snoren når vi er på tur, så går jeg bare 2-3 skridt baglæns, så kan jeg se på ham at han ved havd det drejer sig om og han stopper med at trække. han er i dag 9 mdr. gammel.

Gik i så kun de 20 meter i tre uger og intet andet ? og hvordan kunne du holde din hunds energi niveu nede i så lang tid, hvis i kun gik så lidt ? trak den så ikke bare endnu mere ??

Link til indlæg
Del på andre sites

nej ?

Der står at det tog 3 uger og de højst nåede 20 meter hver aften i løbet af 20 minutter som var det hun havde sat af til det.

Hej.

minimum 20 ture hver aften ...

og de nåede ikke længere end 20 min frem og tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

De første 3 dage nåede vi ikke længere end 20 meter ned, men vi gik nok de 20 meter 35 gange hver dag. hver gang han trak så gik vi tilbage til udgangspunktet. efter de 3 dage begyndte vi at nå længere før han begyndte at trække nogen dage nåede vi faktisk halvdelen af turen, så når han trak, ja så var det tilbage til udgangspunktet og forbi alle de kedlige steder som allerrede var blevet undersøgt...:lol:

Det var træning for at lære ham ikke at trække i snoren, udover det så fik han også hans daglige ture i hundskoven og på stranden, og hundeskoven er uden snor, og på stranden har jeg fået lavet en 35 meter lang line som han løber i, og hvergang han er så langt væk at den er lige ved at være stram, så kalder jeg ham tilbage, og gir ham masser af godbidder, det virker ret godt, for nu kan jeg kalde ham tilbage, selvom han er ved at jagte måger eller han er på vej over til en anden hund..

Udover det så træner vi også i DCH, hvor vi i August blev færdige på hvalpekursus..

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst Aston-Martin
Jeg kan ikke helt lure om du har afprøvet det her. Men jeg fik min unghund til at gå pænt på 2-3 dage ved følgende metode.

Hver gang han selv tog kontakt fik han en godbid

Hver gang snoren var slap (også selvom han var stoppet op for at snuse) fik han en godbid.

Min fangede det lynhurtigt, også at han kun får godbidder hvis han går på min venstre side. Han må stadig godt skifte rundt men han ved godt at han skal rette ind hvis der skal falde noget af.

Efter de første par dage hvor godbidderne regnede ned over ham begyndte jeg at trække tiden længere og længere mellem at han fik en godbid (ellers ville han blive tromletyk :blink:) jeg er også gået fra at have superlækre godbidder med til hans normale foder, igen af hensyn til vægten.

Han går ikke på plads konstant men det er jeg heller ikke interesseret i, turen skal jo også være sjov for ham. Men hvis han lige glemmer at han ikke må trække så skal jeg bare fløjte eller klappe så hopper han straks tilbage for at få en godbid.

At han så glemmer alt om ovennævnte når vi går tur med andre hunde er en anden sag :stupid:

Super teknik må jeg sige.. jeg har haft min lille Aston i lidt over en uge nu, foruden sit, plads og næsten aport, har han også lært at gå pænt med denne teknik.. han fangede det lige med det samme :) så tak for det råd. men selvfølgelig har han også dage hvor ALT bare er spændene, og det skal han selvfølgelig have lov til :)

Link til indlæg
Del på andre sites