Hop til indhold

Hurra og et enkelt spg.


Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

Super dejligt at vi nu har et aussie subforum-tak Linda(og admin);-).

 

Vil lige lægge ud med et enkelt spg. som jeg har tænkt over - hvor meget skal en aussie hvalp i snit tage på om ugen??

Ham af min (nu 5 mdr) tog et ½ kg på i sidste uge og jeg tænker at det vel er ok ? (min berner tog i sin tid ca ml. 1 og 1½ kg på om ugen).

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Super dejligt at vi nu har et aussie subforum-tak Linda(og admin);-).

 

Vil lige lægge ud med et enkelt spg. som jeg har tænkt over - hvor meget skal en aussie hvalp i snit tage på om ugen??

Ham af min (nu 5 mdr) tog et ½ kg på i sidste uge og jeg tænker at det vel er ok ? (min berner tog i sin tid ca ml. 1 og 1½ kg på om ugen).

V.H. Sille

 

Ja synes også det er dejligt at vi har et forum :mrgreen:

 

Øhh jeg har egentlig ikke sat mig ind i hvor meget og hvor lidt de burde tage på, jeg ser på hvad anbefalet foder ration er om dagen og kigger på min hund om den virker for tynd eller for tyk, og sætter fodermængden efter det.

 

Tænker det kan være meget svært at vejlede om hvor meget og hvor lidt din hvaps skal tage på eftersom det har en hel del med avlen at gøre er det de store af racerne vi tænker på eller de mere spinkle for så det jo en helt anden vægtkurve. Se på forældrene nogle gange kan man få et billede af hvordan ens hunds vægt bliver. Hvis du har kontakt til de andre købere i kuldet kan i snakke og sammenligne vægt det har jeg gjort med dem i kaos kuld og de ligger pænt jævnt hannerne dog er Kaos vidst en af de store af drengene :mrgreen:

 

Fandt en side på nettet bare få google til at oversætte til dansk hvis det er Google Oversæt der kan man lave en vægt kurve hvis man har hundens fødsels dato og nuværende vægt :mrgreen:

 

Kaos er nu 5 måneder og 3 dage og vejer 18-19 kg :mrgreen:

Tror han bliver ligeså stor som Koda og koda vejer 28-29 KG

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Tak-går nok bare op i det fordi det var vigtigt med min berner i sin tid(de må ikke vokse for hurtigt).

 

Ham af min er også 5 mdr og 3 dage;-) og han vejer 17.6 nu, så det er jo nok ikke rent galt.

 

Jeg er lige gået over til barf (min berner blev barfet fra opdrætter;-)) og derfor skal jeg lige have prøvet af, hvor meget han skal have om dagen, så derfor vejer jeg ham........min berner mærker jeg bare lidt på, men han er jo også to år:mrgreen:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki ja burde nok også selv gå mere op i det men tja går bare ud fra så længe de ser fine ud så får de det de skal :oops:

 

Dog får Kiki nok lidt mere end hun burde hun er for første gang i sit liv blevet buttet :oops::genert:

 

Ja så vejer han næsten lige så meget som Kaos så det skal nok være fornuftigt :mrgreen:

 

Skal egentlig lige ha ham vejet igen for det vidst en uge eller 2 siden han vejede de 18 stykker... Så må vi til dyrelægen og ha guffer :engel:

 

Jeg barfer ikke men foder med tørkost, og tør slet ikke barfe en hvalp der stoler jeg ikke nok på mine evner omkring foder det skal bare være så nemt som muligt :oops::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Motor er vel lidt mindre end en aussie, men han tog sådan mellem 1 og 1,5 kilo på om ugen indtil omkring hmm, 8-9 måneders alderen tror jeg.

 

Han blev vejet da vi var til røntgen i oktober, der vejede han cirka 23 kilo og nu, 5 mdr senere vejer han lidt over 25, så han gror stadig, bare langsomt. (Han er knap 1,5 år)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Vi gjorde faktisk også som Linda gør.. Altså vi kiggede på den anbefalet mængde, og holdte dernæst øje med om det virkede passende. Hvilket vi stadig gør den dag i dag.

 

Caia var faktisk undervægtig i starten, og virkede meget tynd.. Vi valgte at skifte foder og begyndte at give hende lidt mere, og wupti.. Hun begyndte at tage på...

 

Fra Caias opdrætter fik vi et vægt skema så vi kunne holde øje med vægten...

 

Hun er nu lidt over 2 år, og vejer ca. 19-20kg. En af hendes kuldbrødre vejer "kun" 21 kg... så her er der ikke stor forskel på han/tæve. Dog har vi mødt en af Caias kuldsøskende og han er noget større end Caia.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk ingen anelse om hvor meget de tager på om ugen :genert::mrgreen:

 

Og selv hvis jeg havde, kunne du nok ikke bruge mine erfaringer til ret meget alligevel, da alle de 3 aussies jeg har haft fra hvalp, har været/er de mere spinkle modeller ;-)

 

Men jeg plejer at gøre som Linda, går ud fra den anbefalede mængde af foder og kigger derefter på hvalpen/hunden og justere ind efter hvordan den ser ud og føles.

 

Og for at understrege det med de spinkle modeller, kan jeg fortælle at Joya, som er 11 mdr. (og ganske vist en tæve), vejer 17-18 kg. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Tak igen;-)

 

Som jeg skrev før er det nok også kun fordi, det var så vigtigt med min berner at tage korrekt på eller også går berner ejere bare mere op i den slags:mrgreen:.

Heldigvis er han ikke min første hund(omend min første aussie) så jeg har det fint med at forsøge mig frem. Han er ihvertfald glad og aktiv og det tæller jo også:-D.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor er vel lidt mindre end en aussie, men han tog sådan mellem 1 og 1,5 kilo på om ugen indtil omkring hmm, 8-9 måneders alderen tror jeg.

 

Han blev vejet da vi var til røntgen i oktober, der vejede han cirka 23 kilo og nu, 5 mdr senere vejer han lidt over 25, så han gror stadig, bare langsomt. (Han er knap 1,5 år)

 

Enzo (schæfer) tog ligesom Motor også 1-1.5 kg på om ugen.

Han stoppede så omkring de 8 mdr, hvor han vejede 36 kg. I dag er han 16 mdr og vejer 36-37 kg - men der må da snart komme lidt bredde på ham - han har lidt af et kyllingebryst hihi:lun::lun::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...