Hop til indhold

Er begyndt at tisse indenfor, hvad sker der?

Gæst Helle1985
 Share

Recommended Posts

Gæst Helle1985

Jeg ANER ikke hvad jeg skal gøre nu!

Mine hunhund, Ina er begyndt at tisse indenfor! Hun har altid været renlig fra hun var meget ung og kan normalt fint holde sig. De bliver luftet hver dag kl. 9, 14, 19 og ved midnat, hvor hun tisser hver eneste gang, gerne et par gange (store og små tåre). det er noget hun har gjort i ca en måned nu, og min kæreste og jeg kan snart ikke overskue det mere!

Hun havde blærebetændelse sidste år, og jeg har læst det kan føre til inkontinens, men hun tisser ikke i søvne; det er helt bevidst!

Min anden hun kan fint holde sig hele natten, men Ina står op og tisser på vores gulv, HVER nat!

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der er galt??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Det er den ikke, for hun tisser helt normalt når hun tisser. Hun er bare enten blevet dårlig til at holde sig eller ligeglad :/

Hun både spiser og drikker som hun plejer og hun er glad, aktiv og leger lige så meget som normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Synes nu du skal få det tjekket for en sikkerheds skyld, og som du selv siger, så kan det jo tænkes at hun har nogle følgevirkninger fra den blærebetændelse sidste år.

Du skriver at det har stået på en måned, hvornår var hun syg sidste år? Lyder som om der har været en periode hvor hun ikke har tisset om natten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Det har jeg også tænkt mig at gøre, men ville lige høre om nogen vidste det.

Hun var syg i sommeren sidste år (juni) hvor hun var ved at dø af blærebetænsdelden.

Der har været en laaang periode, faktisk har hun aldrig gjort det før for en måned siden

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun steriliseret?

Min har gjort cirka det samme i perioder, både før og efter hun blev steriliseret, hun blev seriøst undersøgt, men holdt så op og dyrlægen syntes ikke der var grund til at tjekke mere, når hun ikke var utæt - hun blev scannet og tjekket for nyresten og nyregrus, diabetes og ... også andre ting, som jeg har glemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Hun er steriliseret, ja, men det blev hun allerede da hun var 9 måneder, så det undrer mig meret hun først er begyndt på det nu, når nu der ingen ting har været i så mange år

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Det har jeg også tænkt mig at gøre, men ville lige høre om nogen vidste det.

Hun var syg i sommeren sidste år (juni) hvor hun var ved at dø af blærebetænsdelden.

Der har været en laaang periode, faktisk har hun aldrig gjort det før for en måned siden

Øv det lyder voldsomt, stakkels hund da.

Prøv at spørg dyrlægen om inkontinens, kan være i bliver nødt til at lufte hende om natten i en periode, hvis det er fordi hun ikke kan holde sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Øv det lyder voldsomt, stakkels hund da.

Prøv at spørg dyrlægen om inkontinens, kan være i bliver nødt til at lufte hende om natten i en periode, hvis det er fordi hun ikke kan holde sig.

Vi har prøvet at lufte hende om natten (kl. 4), men når jeg så er stået op kl. 7 har hun alligevel gjort det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en tæve er inkontinent efter sterilisation, så er det "sivtisseri". Hun kan ikke holde på vandet og der er tit vådt der, hvor hun sover.

Jeg har ikke indtryk af, at det er det, der er galt? Og det forekommer mest hos ældre steriliserede tæver.....

Jeg tror at enten er det et nyt udbrud af blærebetændelse, --og så skal hun i behandling så hurtigt som muligt så det ikke breder sig til nyrerne.

Eller osse har hun måske sukkersyge?? Drikker hun mere end hun plejer?

---Hvis det er sukkersyge, så udskiller hun sukker i urinen. Det kan du selv undersøge ved at lade en lille sjat ligge og tørre på gulvet. Når det er ved at være tørt, så er det klæbrigt som spildt sodavand..

Nå, men under alle omstændigheder er det noget du skal snakke med dyrlægen om..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Når en tæve er inkontinent efter sterilisation, så er det "sivtisseri". Hun kan ikke holde på vandet og der er tit vådt der, hvor hun sover.

Jeg har ikke indtryk af, at det er det, der er galt? Og det forekommer mest hos ældre steriliserede tæver.....

Jeg tror at enten er det et nyt udbrud af blærebetændelse, --og så skal hun i behandling så hurtigt som muligt så det ikke breder sig til nyrerne.

Eller osse har hun måske sukkersyge?? Drikker hun mere end hun plejer?

---Hvis det er sukkersyge, så udskiller hun sukker i urinen. Det kan du selv undersøge ved at lade en lille sjat ligge og tørre på gulvet. Når det er ved at være tørt, så er det klæbrigt som spildt sodavand..

Nå, men under alle omstændigheder er det noget du skal snakke med dyrlægen om..

Hun har ikke blærebetændelse, for der er intet at mærke på hende hverken fysisk eller psykisk (da hun havde det var hun træt og ville ikke spise, og havde tydeligt ondt når hun tissede).

Hun drikker altid ret meget, men til gengæld ikke så mange gange om dagen.

Det virker ikke klæbrigt, hendes tis, men det lyder til godt at kunne være sukkersyge så; vil de så opføre sig normalt?

Jeg har snakket med min dyrlæge, der ikke mente det var andet end kulde i maven, me nejg tror også det er værre end som så...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at tage hendes temperatur?

Det kunne måske give et hint om der er tale om en betændelse. Normalt ligger hundens temperatur mellem 38 og 39 grader..

--Dengang hun havde blærebetændelse, blev hendes urin så testet efter behandlingen?

Nogle hunde får gentagende blærebetændelser. Muligvis skal der så en længere penicillin-kur til for at få hende helt rask igen.

---Jeg har selv haft en hund med sukkersyge. Hun virkede helt rask da vi opdagede, at hun havde tisset bag en lænestol.. Det er jo flovt for en voksen hund at være nødt til at tisse indendørs..

Men hun havde tabt sig en del inden da. Det troede jeg bare, var fordi hun var kommet på slankekur. Hun var blevet overvægtig, så der var skruet ned for foderet.. :cry:

Energi og humør var helt normalt..

Netdyredokteren skriver:

netdyredoktor - Sukkersyge

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Birgitta - Den blev ikke testet efter, da hun kom sig meget hurtigt ved behandlingen (vi stoppede ikke midt i det hele, men gav hende for en sikkerheds skyld al penicillin)

Min hund opfører sig også normalt, så det er dét jeg er bange for; det virker slet ikke som blærebetændelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Ville da helt sikkert gå til dyrnlægen og få tjekket for alt..:hmm: det er ikke noget protesthalløj,vel? Men jeg ville have de kloge, til at teste, for der må være en grund til denne adfærd!!! Venter på opdatering:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Hvis det er noget protestadfærd, så er opservation i løbet af tiden du er hjemme en god ting, om det er imellem jer eller den anden hunhund kan man se ud fra deres adfærd, om natten kan man måske sætte et kamera op, og se hvad der er gang i.... Hvis i har svært ved at tyde hvad der sker, så er pengene godt givet godt ud med en adfærdsbehandler, hvis i er kørt sur i det... Er den utryg?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Min kæreste opserverer hende om dagen (han er studerende, men på ferie pt), og hun opfører sig ganske normalt. Hun er hverken bange, nervøs eller andet og har ikke oplevet noget traumatisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Hvordan kommer de overens de to hunde indbyrdes? Der må være noget der bliver overset, tror jeg... Hvis dyrlægen ikke kan finde noget, så må det være noget fight, duft eller andet indbyrdes de to hunde, hvis det ikke er noget i ubevidst signaliserer til hunden...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

De er de bedste venner! Min anden hund er kastreret og han ved godt hun er højere oppe end han er; prøver han på at dominere hende, bliver han sat på plads. Det har helelri kke ændret sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Kan ikke se hundene i deres færden, men jeg ville vente spændt på at høre hvad dyrlægen siger, for ellers ville jeg hyre en adfærdsbehandler, for lyder ikke almindeligt, der er noget i vejen... Lyder det til:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Jeg glæder mig også til hvad de siger. Ringer som sagt imorgen og hører ad. Jeg kan bare ikke forstå hvad der kan gøre det hvis ikke det er en sygdom :( Hun laver ALDRIG stort indenfor, og havde det været trods, ville hun vel også dét?

Link til indlæg
Del på andre sites