Hop til indhold

Så lærte man det:)


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Jeg var igår til et foderforedrag med mit arbejde. arangeret af chudleys og fortaget af deres dyrlæge, som lød til at have stor erfaring indenfor foder og fodersammensætning.

 

Det var meget interessant:-D

 

Der var for det første ingen kæmpe lovprisning af deres eget foder, specifikt, men det handlede om hvad man genrelt skulle bedømme godt foder efter.

 

Meget af det, er noget vi har været inde på mange gange i forskellige fodertråde herinde, men der var også ting jeg ikke havde hørt før.

 

Kød skulle selvfølgelig helst stå på en af de første pladser, men man skulle passe på med at lade sig nare af mange foderproducenter, som ganske vist har feks kyllingekødmel først, men så har 4 forskellig kornprodukter rangeret derefter. For så er der sandsynligvis alligevel mest korn i..

 

Hvede og majs kommer bestemt bare ikke i foder som fyld, men for at skabe den rigtige balance. Kød indeholder ikke højt nok indhold af alt ting, noget som eksempelvis hvede kan gå ind og rette op på. Derudover er korn ligenu en meget, meget dyr ting at putte i hundemad, når den er af god kvalitet, så var det ikke nødvendigt, gjorde de det ikke.

 

I mange af de bedre mærker, tilsættes antioxidanter, gode olier, urter og flere andre ting der medvirker til en bedre modstandskraft for hunden, især i stresssituationer.

 

Hunde bliver ikke mætte af fibre, men af kalorier. Så slankefoder skal ikke spækkes med fibre, men have kalorieindhold nok til at hunden bliver mæt, men stadig taber sig.

Flere fodringer er bedst, da de holder blodsukkeret mere stabilt, hvilket et god foder også er med til.

 

Drægtige og diegivende tæver må ikke fodres med hvalpefoder til store racer, da det indeholder et forkert kalcium/fosfor forhold til hende.

Hun skal istedet fodres med et foder til aktive hunde, eller med "almindeligt" hvalpefoder.

Det er i følge chudleys også bedst at hvalpe fodres med et foder specielt til små hvalpe til de er omkring 4 mdr, da det primært er her de vokser med raket fart. Derefter kan de uden problemer være på det samme juniorfoder, bare med forskelligt indtag af mad. Store racer over 40 kg, vokser til de er mindst 1,5 år og i denne tid kan de med fodel staig få juniorfoder.

 

Det er ikke en fordel at sætte sin store hvalp på voksenfoder allerede ved 6 mdr, som man indimellem hører, for at den ikke vokser for hurtigt. Voksenfoder har en forkert fosfor/kalcium balance. Hunden har bedre af et godt juniorfoder.

 

Den margen der er imellem små og store hvalpe, men hensyn til næringsbehov er minimal, hvilket vi så en graf over. Ganske interessant..

 

Meget få hunde der har hud og øre problemer har egentlig allergi og endnu færre af dem foderallergi! Det er ofte andre ting hunde er allergiske mod, end mod foder.. Men mangler et foder noget hunden har behov for, kan det reagere med ex kløe og så oplever man fobedringer, når hunden igen får et bedre foder..

 

Måske dette er interessant for andre end mig, og jeg undskylder hvis det er lidt rodet.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Temmelig interessant :5up: :5up:

 

Tænk at hund skal have kalorier og ikke fibre for at tabe sig :shock: :hmm: Hvem der dog bare var hund :genert: :blink: :engel::mrgreen:

 

hehe, de gode kalorier selvfølgelig og stadig ikke flere end hunden forbrænder. Rigtig, rigtig mange overfodrer deres hunde, men det ved vi jo godt.

 

Hun sammenlignede med hvordan vi selv har det når vi har indtaget henholdsvis et sundt måltid og et mindre sundt.

 

man kan sagtens bliver rigtig mæt af en pizza, men 10 min efter man har spist bliver man sliksulten. Hunde er åbenbart ligesådan og der hjælper et godt balanceret foder, så hunden ikke går hele tiden og er sulten:)

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, de gode kalorier selvfølgelig og stadig ikke flere end hunden forbrænder. Rigtig, rigtig mange overfodrer deres hunde, men det ved vi jo godt.

 

Hun sammenlignede med hvordan vi selv har det når vi har indtaget henholdsvis et sundt måltid og et mindre sundt.

 

man kan sagtens bliver rigtig mæt af en pizza, men 10 min efter man har spist bliver man sliksulten. Hunde er åbenbart ligesådan og der hjælper et godt balanceret foder, så hunden ikke går hele tiden og er sulten:)

 

Det var også næsten for godt til at være sandt :(:lol:

 

..... og skulle du lige netop nævne pizza :megaked: ved du hvorlænge siden det er siden, jeg sidst fik pizza :megaked: :mums: :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...