Gæst Spasmofanten Skrevet Marts 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 11, 2011 Så mit problem er, at min snart 4 år gamle hanhund, Vaks, er begyndt at blive meget meget aggressiv over for hunde. Jeg gætter på det har noget at gøre med at han er beskyttende over for hunner? Et eksempel var da vi var til fotokonkurrence i petworld, og han ''snakkede'' med en australsk collie, men så snart den snakkede med hans mor, en hun, begyndte han at knurre af den? Mine forældre har foreslået at få ham kastreret, eftersom det måske kan gøre ham roligere, men jeg er ikke sikker. Jeg har læst og hørt mange steder at det kan forstærke deres aggressive side, så det er jeg meget bange for. Elsker ham jo over alt på jorden.. Hvad mener i? Har i oplevet noget lignende osv? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tacora Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 Så mit problem er, at min snart 4 år gamle hanhund, Vaks, er begyndt at blive meget meget aggressiv over for hunde. Jeg gætter på det har noget at gøre med at han er beskyttende over for hunner? Et eksempel var da vi var til fotokonkurrence i petworld, og han ''snakkede'' med en australsk collie, men så snart den snakkede med hans mor, en hun, begyndte han at knurre af den? Mine forældre har foreslået at få ham kastreret, eftersom det måske kan gøre ham roligere, men jeg er ikke sikker. Jeg har læst og hørt mange steder at det kan forstærke deres aggressive side, så det er jeg meget bange for. Elsker ham jo over alt på jorden.. Hvad mener i? Har i oplevet noget lignende osv? Jeg ville ikke gøre det. Jeg har en som er kastreret som 5 årig og der er ingen adfærdsændring. Jeg gjorde det fordi han var blevet overfaldet et par gange og dermed bange for andre hunde. Han var og er meget fremfarende overfor hunde han ikke kender; men den første til at stikke halen mellen benene hvis der er optræk til ballade. Jeg kastrerede ham i håbet om at andre, især hanhunde så ville opfatte ham som harmløs. I dag ville jeg ikke gøre det igen det er mest dyrlægen som har tjent på det. :vinken:Venlig hilsen Steen Stenild Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 Kastrering kan ikke bruges til at løse adfærdsproblemer. I nogle tilfælde kan det forebygge egetkønsaggression, men kun hvis hunden kastreres inden fuld kønsmodning, og det må siges at være for sent for din. Til gengæld er det et "problem" du deler med mange andre. Det er ikke alle voksne hunde, der gider at møde nye artsfæller, og det må man som ejer bare tage højde for, og undgå at sætte hunden i situationer, hvor den får lejlighed til at være aggressiv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spasmofanten Besvaret Marts 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 12, 2011 Kastrering kan ikke bruges til at løse adfærdsproblemer.I nogle tilfælde kan det forebygge egetkønsaggression, men kun hvis hunden kastreres inden fuld kønsmodning, og det må siges at være for sent for din. Til gengæld er det et "problem" du deler med mange andre. Det er ikke alle voksne hunde, der gider at møde nye artsfæller, og det må man som ejer bare tage højde for, og undgå at sætte hunden i situationer, hvor den får lejlighed til at være aggressiv. Nej, men mine forældre har sagt, det ville gøre ham roligere. Han er ikke specielt stor, men det er nok også min største frygt. Han er ikke sådan meget aggressiv, men beskytter det andet køn hund. Det er virkelig.. underligt på en eller anden måde. Normalt er han slet ikke aggressiv, men hvis han blev roligere, håber jeg lidt på, at han ville være nemmere at træne, så han fokuserer mere på mig? Ville det være en mulighed, måske? - Også noget andet. Når jeg går udenfor er jeg faktisk.. bange, for at sige det pænt, fordi jeg har en frygt for andre mennesker, som jeg prøver at bekæmpe, pga. mine dårlige oplevelser. Kan min nervøsitet smitte over på på ham? Ved du noget om det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 der er mange meninger om kastration kan ændre hundens adfærd... min dyrlæge mener i visse tilfælde det kan, mens andre dyrlæger mener det er en gammel skrøne:hmm: her kommer min mening... jeg tror ikke det kan ændre adfærden hos hunde, de bliver i den adfærd de er i, når de bliver kastereret, har jeg hørt( så går processen i stå), men de bliver ikke roligere af det, og det har jeg af erfaring den mening, at det er rigtigt, for mine to hunde er ikke ændret, den store stak af på det tidspunkt, og derfor mente de, at han ikke ville være så nysgerrig efter, og den lille blev overfaldet, og så ville hans angst og homoner ikke geare ham op efter en kasterering, men ingen af delene er sande, det er kun posetiv træning i selve problemet der virker!!! det er hårdt at komme igennem, men det er det hele værd, og nu er jeg heldigvis meget klogere, og vil aldrig kastrrere mine næste hunde:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 Kastrering kan ikke bruges til at løse adfærdsproblemer.I nogle tilfælde kan det forebygge egetkønsaggression, men kun hvis hunden kastreres inden fuld kønsmodning, og det må siges at være for sent for din. Den forstår jeg ikke, har flere eksempler på fuldvoksne avlshanner, der er blevet kastreret og efterfølgende kølet helt ned :hmm: Hvis aggresionen skyldes angst (som hos Stensild), så hjælper det ikke, men hvis det er kamp om tæverne, så vil det klart hjælpe med en kastrering. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 Nej, men mine forældre har sagt, det ville gøre ham roligere. Han er ikke specielt stor, men det er nok også min største frygt. Han er ikke sådan meget aggressiv, men beskytter det andet køn hund. Det er virkelig.. underligt på en eller anden måde. Normalt er han slet ikke aggressiv, men hvis han blev roligere, håber jeg lidt på, at han ville være nemmere at træne, så han fokuserer mere på mig? Ville det være en mulighed, måske? Med al respekt for dine forældre, så taler erfaringerne mod dem Der er ikke noget bevis for at voksne hunde bliver mere rolige og nemmere at træne af at blive kastreret. Men det kan godt ske med yngre hunde, fordi det slukker for deres "hormonforvirring". Men træning kan gøre din hund mere rolig, det handler bare om at gøre det på den rigtige måde. Måske kan du fortælle hvordan du gør nu? - Også noget andet. Når jeg går udenfor er jeg faktisk.. bange, for at sige det pænt, fordi jeg har en frygt for andre mennesker, som jeg prøver at bekæmpe, pga. mine dårlige oplevelser. Kan min nervøsitet smitte over på på ham? Ved du noget om det? Jeg har selv en mild socialfobi, og jeg ved at det helt sikkert "smitter" hunden, hvis man er nervøs. Heldigvis kan man lære at styre sine følelser, og det kan jeg forstå at du også er i gang med. Hunde kan være fantastiske lærere :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 Den forstår jeg ikke, har flere eksempler på fuldvoksne avlshanner, der er blevet kastreret og efterfølgende kølet helt ned :hmm: Lige meget hvad man siger, er der altid nogle, der kan komme med eksempler på det modsatte Men det er stadig at gamble med sin hunds velfærd at kastrere i en høj alder. Så må man selv afgøre om man vil løbe risikoen for at det går galt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 Lige meget hvad man siger, er der altid nogle, der kan komme med eksempler på det modsatte Men det er stadig at gamble med sin hunds velfærd at kastrere i en høj alder. Så må man selv afgøre om man vil løbe risikoen for at det går galt. Selvfølgelig, hvis man er modstander af operationer, så er kastrering noget skidt, det er så ikke ensbetydende med, at kastrering af ældre hund ikke har effekt på temperamentet Alle kan dø under operationer, men en omhyggelig dyrlæge, der gør forarbejdet grundigt nedsætter risikoen for komplikationer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 Selvfølgelig, hvis man er modstander af operationer, så er kastrering noget skidt, det er så ikke ensbetydende med, at kastrering af ældre hund ikke har effekt på temperamentet Alle kan dø under operationer, men en omhyggelig dyrlæge, der gør forarbejdet grundigt nedsætter risikoen for komplikationer. Jeg taler ikke om at dø, jeg taler om en hund, der bliver nervøs og muligvis angstbider. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 Jeg taler ikke om at dø, jeg taler om en hund, der bliver nervøs og muligvis angstbider. Og jeg er fuldstændigt uenig - hvis aggresionen skyldes tæver, så får man ikke en angst hund efter kastrering (men hvis man kastrerer en 'svag' hanhund, som Stensilds, så har du fuldstændigt ret). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 Og jeg er fuldstændigt uenig - hvis aggresionen skyldes tæver, så får man ikke en angst hund efter kastrering (men hvis man kastrerer en 'svag' hanhund, som Stensilds, så har du fuldstændigt ret). Jeg skriver ikke dette til ære for dig, for jeg er sikker på at du vil være ganske upåvirkelig. Men for andre der evt. læser med: En hunds adfærd er ikke enten/eller. Det er ikke "bare" aggression pga. tæver, som noget man løse med et hurtigt snit. Der er masser af andre variabler, der skal tages hensyn til, og det kan kun en grundig adfærdsvurdering af den enkelte hund afgøre. Derfor kan man ikke bare sidde og skrive på et forum at kastrering er en super idé - "det virkede på min hund, så virker det på alle". Det er et dårligt råd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 Tak - og nej, jeg tror ikke, man behøver gøre det så vanskeligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spasmofanten Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 Med al respekt for dine forældre, så taler erfaringerne mod dem Der er ikke noget bevis for at voksne hunde bliver mere rolige og nemmere at træne af at blive kastreret. Men det kan godt ske med yngre hunde, fordi det slukker for deres "hormonforvirring". Men træning kan gøre din hund mere rolig, det handler bare om at gøre det på den rigtige måde. Måske kan du fortælle hvordan du gør nu? Jeg har selv en mild socialfobi, og jeg ved at det helt sikkert "smitter" hunden, hvis man er nervøs. Heldigvis kan man lære at styre sine følelser, og det kan jeg forstå at du også er i gang med. Hunde kan være fantastiske lærere :5up: Well, lige nu for tiden, hiver jeg ham bare ind til mig, og prøver at gå videre. Eftersom han er ret lille, kan jeg også tage ham op og tysse på ham, for at få ham til at fokusere på mig, som irettesætter ham. Men det er jo langt fra alle hunde Mest store hunde. Det kan godt være jeg gør det forkert, men jeg er trods alt første gangs hunde ejer, og er faktisk ret stolt af mit resultat med en blandet lille hund, som har rygte for at blive fjendtlige og bange. Jeg har også fået at vide, at han måske bare beskytter mig, og så må man jo sige, at han er en meget modig hund, for han går altså op og knurrer af shæfere, selvom han selv kun er på størrelse med en lille kat Så han er i hvert fald ikke bange af sig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Marts 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 13, 2011 nu vil jeg ikke tage modet fra dig, men jeg syntes det lyder til, at hunden bliver lidt misforstået, nu må du ikke blive ked af det, men når man tager en hund op, kan man komme til at forstærke dens frygt over for de store hunde(ved at sige; ja kom op til mor, det er rigtig farligt det her) og det med at hunden forsvarer dig, det føler den måske den skal, selvom den er lige så bange, for dens ejer gør ikke noget for "at skræmme det farlige væk", men jeg håber du vil kunne aflede din hund på en rigtig god måde, så den bliver lidt tryggere på gåturene eller ved mødet med store hunde... husk, det er kun et venligt råd, og ikke et gok i nøden,for jeg er overbevist om, at du gør det i den bedste mening:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spasmofanten Besvaret Marts 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 14, 2011 nu vil jeg ikke tage modet fra dig, men jeg syntes det lyder til, at hunden bliver lidt misforstået, nu må du ikke blive ked af det, men når man tager en hund op, kan man komme til at forstærke dens frygt over for de store hunde(ved at sige; ja kom op til mor, det er rigtig farligt det her) og det med at hunden forsvarer dig, det føler den måske den skal, selvom den er lige så bange, for dens ejer gør ikke noget for "at skræmme det farlige væk", men jeg håber du vil kunne aflede din hund på en rigtig god måde, så den bliver lidt tryggere på gåturene eller ved mødet med store hunde... husk, det er kun et venligt råd, og ikke et gok i nøden,for jeg er overbevist om, at du gør det i den bedste mening:blink: Jeg forstår det udmærket godt ^^ Jeg har også valgt, at jeg ikke vil kastrere ham, da jeg slet ikke har haft planer om det før. Jeg har fået et råd om at låne en bog, som en englænder har skrevet, så jeg kan udsende nogen stærkere signaler ^^ Men tak for indlægget alligevel :3 Jeg vil låne bogen, så snart min far kommer med mit sygesikringsbevis, haha Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 af ren nysgerrighed, hvilken bog er det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spasmofanten Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 af ren nysgerrighed, hvilken bog er det? En bog af Jan Fennel, tror jeg nok, den hedder ^^ Kan ikke huske, hvad den hed ^^ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 15, 2011 Så tror jeg en kastrering er bedre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts