Hop til indhold

Hund gør af andre hunde

Gæst crthomsen
 Share

Recommended Posts

Gæst crthomsen

Emma har den seneste tid fået den mærkelige vane at gø af andre hunde, f.eks. hvis de ikke vil lege med hende. Hun har også nogen favorit-venner som hun ikke vil have leger med andre hunde hvis de gør det begynder hun at gø helt vildt.

Det gør det svært at mødes med andre hunde.

I dag mødte vi 4 andre hunde som hun kender, og plejer at lege med. Den ene af dem er Emma ret vild med men han gider ikke lege. Så hun begyndte at gø helt vildt af ham, det endte med at hun og en anden tæve næsten kom op og slogs, eller de stod ihvertfald og gøede hinanden ind i hovedet, men logrende...

Er der nogen der har et godt råd? OG hvorfor mon hun er begyndt med det her?

Link til indlæg
Del på andre sites

vores hund har (haft) præcis samme adfærdsmønster. nu har han en ret lav gøtærskel generelt, og der er ingen tvivl om, at for ham har det intet med "skælde ud" at gøre - det er som guano skriver "leg med mig, leg med mig, kom nu!". det ændrer dog ikke på, at det er ret provokerende, og langt det fleste hunde gider SLET ikke min hund, når han begynder på det. jeg gætter på, at jeres også er en unghund?

så vi har prøvet at træne meget konsekvent, at så snart han går i gang med fanfaren, så fjerner vi ham fra situationen. nemt nok, når han er i snor, så er det noget med at sige kom - gå en lille runde, få lidt kontakt eller hvad ved jeg, og så videre i teksten. når han har leget uden snor, har det af og til været lidt mere tricky.

men jeg kender din frustration, igår stod vi i et fodgængerfelt med en amstaff, og min hund hylede og gøede, fordi han ikke lige måtte komme hen og lege (ikke det mest velegnede sted jo) - jeg kunne bare se afskyen sive igennem den anden hund :lol: - og jeg kunne se ejeren tænke "typisk aggressiv tæppetisser".

nåmen pointen: jeg synes, at i skal stoppe hende konsekvent i det, det er en ucharmerende vane, som ikke skal sætte sig fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma har den seneste tid fået den mærkelige vane at gø af andre hunde, f.eks. hvis de ikke vil lege med hende. Hun har også nogen favorit-venner som hun ikke vil have leger med andre hunde hvis de gør det begynder hun at gø helt vildt.

Det gør det svært at mødes med andre hunde.

I dag mødte vi 4 andre hunde som hun kender, og plejer at lege med. Den ene af dem er Emma ret vild med men han gider ikke lege. Så hun begyndte at gø helt vildt af ham, det endte med at hun og en anden tæve næsten kom op og slogs, eller de stod ihvertfald og gøede hinanden ind i hovedet, men logrende...

Er der nogen der har et godt råd? OG hvorfor mon hun er begyndt med det her?

Vi skal da nok få et pænt kor på tirsdag, for Mio gør det samme! :stupid: :lol:

Jeg har observeret at det hos Mio er en form for frustration over ikke at kunne "forstå" den anden hund kombineret med utålmodighed/stress.

Han skaber sig især hvis de ignorerer ham i længere tid end han synes er passende, hvis de udviser aggression over legetøj eller hans adfærd, hvis den anden hund også skaber sig (gø'er) eller hvis hans hormoner får "nej".. :genert:

Jeg sammenligner det lidt med hunde der skaber sig hvis man er for lang tid om at kaste deres yndlingsbold, men ved ikke om det er rigtigt.. :hmm:

Jeg har ikke rigtig nogen sikker løsning på problemet, men det hjælper for os at aflede ham inden han begynder at gø - hvis jeg fx kan se at hans tålmodighed er nået, så forsøger jeg at give ham et alternativ til det han gerne vil - men det er nu ikke altid det lykkes, specielt ikke hvis han er i snor, gerne vil hilse men ikke får lov! :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

vores hund har (haft) præcis samme adfærdsmønster. nu har han en ret lav gøtærskel generelt, og der er ingen tvivl om, at for ham har det intet med "skælde ud" at gøre - det er som guano skriver "leg med mig, leg med mig, kom nu!". det ændrer dog ikke på, at det er ret provokerende, og langt det fleste hunde gider SLET ikke min hund, når han begynder på det. jeg gætter på, at jeres også er en unghund?

så vi har prøvet at træne meget konsekvent, at så snart han går i gang med fanfaren, så fjerner vi ham fra situationen. nemt nok, når han er i snor, så er det noget med at sige kom - gå en lille runde, få lidt kontakt eller hvad ved jeg, og så videre i teksten. når han har leget uden snor, har det af og til været lidt mere tricky.

men jeg kender din frustration, igår stod vi i et fodgængerfelt med en amstaff, og min hund hylede og gøede, fordi han ikke lige måtte komme hen og lege (ikke det mest velegnede sted jo) - jeg kunne bare se afskyen sive igennem den anden hund :lol: - og jeg kunne se ejeren tænke "typisk aggressiv tæppetisser".

nåmen pointen: jeg synes, at i skal stoppe hende konsekvent i det, det er en ucharmerende vane, som ikke skal sætte sig fast.

Er meget enig - Mio er ikke helt lille nok til at blive stemplet som "tæppetisser", men jeg oplever også at mange hunde bliver utrygge ved eller irriteret over hans adfærd.. hvilket danner en dum spiral af misforståelser og uønsket adfærd fra begge hunde..

Så ja, en meget ucharmerende vane som er utrolig svær at komme af med :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst crthomsen

Sådan som jeg tolker hende betyder det "Kom og leg" kombineret med lidt utålmodighed.

Hun gør det også hvis de andre leger og hun gerne vil være med.

Emma er snart 5 år så ung-hund kan man vel næppe kalde hende mere :genert:

Jeg vil prøve at aflede hende lidt, og rart at vide at hun ikke er ene om den dårlige vane.

Hvis Mio også gerne vil lege og er utålmodig er de nok ikke så længe om at se hinanden an :-)

Link til indlæg
Del på andre sites