Hop til indhold

Gl. Dansk hønsehund som nr. 2?

Gæst Maka
 Share

Recommended Posts

Jeg er lidt i tvivl om det er den rette kategori jeg skriver dette i men da Gl. dansk hønsehund ikke havde et sub-forum prøver jeg her:-D

Min kæreste og jeg er ved at overveje at få hund nr. 2 her til sommer vi har en dejlig labrador pige på snart 2 år i forvejen og vi har egentlig altid snakket om at vi gerne ville have to hunde så de også kunne have glæde af hinanden og selskab når vi er på arbejde/skole.

Derudover vil jeg også rigtig gerne have en hund som jeg kan gå til træning med og få nogle oplevelser ud af, min kæreste går til jagt træning med vores hund og vi synes at hun nu er blevet så opdragen at hun ikke har alt for mange dårlige vaner at give videre til en hvalp (Selvom der nok stadig er en narestreg eller to at give videre:blink:) samtidig har jeg næsten 2 måneders sommerferie i år hvilket jeg højst sandsynligt ikke har næste år så jeg ville have god tid til at byde en hvalp ordentlig velkommen i vores hjem:vinken:.

Nu kommer spørgsmålene så:

Jeg har haft lidt svært ved at finde forskellige informationer omkring Gl. dansk hønsehund, de meste jeg kan finde på nettet er meget det samme der er citeret på de forskellige hjemmeside.

Er der nogle herinde der selv har Gl. dansk hønsehund eller nogle erfaringer med dem?

Der står at det er en meget mild hund med et rolig sind som er glad for børn, dette er meget vigtig for os da der er rigtig mange børn i familien som tit besøger os og vi dem, vores labrador elsker alle børnene i familien, især babyerne som vil give lidt plads på legetæppet så man slipper får det hårde trægulv, man er vel magelig:lol: Det er vigtigt at vi får en hund der er tryg ved børn.

Jeg har også været ved at kigge på hvad slags træning vi kunne gå til, ud fra hvad jeg kan læse om den ville jagt træning være oplagt men kan se at den også bliver nævnt som en mulig schwiss hund, dette er noget jeg synes lyder helt vildt spændende og også havde overvejet hvis vi i stedet skulle have en labbe mere (har selv jagt tegn) men er der nogle herinde der har erfaringer med at bruge den til schwiss? og hvis der er går I så til træning et sted eller er det hele "selvtræning"?

Det står også at den har et blid sind så man må ikke være "hård" i sin opdragelse hvilket passer utrolig godt til mig da jeg ikke er til den hårde tendens nogle træner jagthunde med.

Udover alt dette er det selvfølelig også vigtig at at det bliver en hund der er kommer godt ud af det med vores skønne labrador, hun er ikke specielt dominerende men meget legesyg og fyldt med unghunde krudt:blink:

Håber at høre fra nogen der har lyst til at dele deres erfaringer, både positive og negative.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden

Så vidt jeg ved, er den eneste ulempe at de kræver rigtig meget motion:blink:

Ellers har jeg kun hørt godt fra, venner der har både Gammel dansk hønsehund og en Cocker. De kommer fint ud af det sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at skriv til Lone, så vil du sikkert, få svar på alle de spørgsmål du ønsker :)

[]Kennel Take A Stand[/url]

Tak for linket, hende vil jeg helt sikkert prøve at skrive til:-D

Ud fra hvad jeg har kunne læse om racen er der heller ikke noget der tyder på at den ikke skulle kunne komme fint ud af det med vores labrador:-D

Link til indlæg
Del på andre sites