Gæst Månerose Skrevet Marts 20, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 20, 2011 Hej allesammen, nu er der kun tre uger til vi skal hente vores dejlige boxerhvalp! Har lige besøgt ham i dag og han er jo slet ikke til at stå for..... Vi er mere eller mindre førstegangs-hundeejere og vil spørge om der er nogen der har gode råd til de første uger med hvalpen. Den er 10 uger når vi henter den. Vi har ialt 17 dages "barselsorlov" før hverdagen melder sig og han skal være alene hjemme når vi er på arbejde (4-6 timer i hverdagene). Han skal sove ved siden af os i starten. Men er det bedst at flytte hans kurv op ved siden af vores seng, når kurven senere skal flyttes ind i stuen? Eller er det bedre at kurven har sin faste plads fra starten, og en af os sover ved siden af på en madras i starten? Jeg har læst et sted at de anbefalede et bur hvor hvalpen skulle lukkes ind om natten - hmm det ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal synes om.... Nogen der har erfaringer med det? Vi er indstillet på at skulle på en tissetur i løbet af natten. Og så skal han jo vænnes til alt det nye - har meldt os på "hvalpemotivation" som starter når vi har haft ham 10 dage. Først og fremmest skal han naturligvis blive tryg ved os og sit nye hjem. Men når det er ved at være trygt og godt skal han præsenteres for andre hunde, for trafik, køre i bil, vil tage ham med når jeg henter min søn i børnehaven og de store i skolen... Ja, det er en stor og ny verden for sådan en lille fyr. Hvis nogen har gode tips til den første tid så kom gerne med dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ShiaLouise Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 Åh tillykke med ham :klap: Det er så spændende at få en lille ny hjem. Jeg skal også til og være førstegangs ejer her d. 31. Marts og kan kun forestille mig hvor meget i glæder jer :hjerte: Held og lykke med det hele. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Marts 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 20, 2011 Super ide med barselsorvov men I skal så også have startet ham på på noget alene hjemmetræning, og det kan man aldrig vide hvordan går! Må man spørge hvorfor han skal sove i stuen på sigt? Han er jo et flokdyr, så 8 timer alene mens I er væk, plus 8 timer alene når I sover (ja, selvom I er hjemme tæller det som at være alene hvis han sover i stuen) så er det pludselig ikke så meget flok længere? Årh der er mange bøger jeg kan anbefale, men synes bestemt Hvalpen af Lone Greva er et godt sted at starte.. Alternativt Fra Hvalp til Hund af Irene Jarnved Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 For mig er vigtigheden at goere hvad som helst, som hvalpen finder tryghed ved. altsaa der hvor den vil sove faar den lov til at sove. saa kan man altid senere justerer efter behov. Jeg stod aldrig op om natten med hvalpen! dvs jeg tog hvalpen ud saa sent om aftenen lige inden jeg selv skulle iseng og saa ellers ud af fjerene tidligt naeste morgen, naar hvalp rorte paa sig. ud ca.kl 10 om aftenen og igen ca.kl. 4 -5 -6 om morgenen. Jeg er ikke tilhaenger af at staa op kl. 2 -3 om natten eller lignende, fordi hvalpe er lynhurtige til at folge en rytme, og saa vaennes den til den rytme man laver. og det er ikke sjovt at have en hvalp der vaagner altid midt om natten.... det er min personlige mening og erfaring med alle de hvalpe vi har haft. god fornojelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 Lad kurven stå der hvor den skal stå, I skal ikke flytte den rundt,jeres hvalp skal vide hvor den private base er, uforanderlig -men I kan jo have et tæppe, en madras eller anden hyggekurv i soveværelset. Jeg vil anbefale at sove ved hvalpen de første nætter til den er tryg (så har den lært at der i hundens rum er rart og godt- det er der den sover ,når I er på job (husk at give den noget der lugter af jer, i kurven,sok,tshirt el. lign. ........ og jeg vil anbefale at I lader den blive tryg i et rum, så 2 rum osv. Det lyder somom i sover ovenpå, eller? Det giver nogle problemer med trapper. Det kan være at hvalpen gerne vil være i nærheden af jer om natten, men ved trapper har den ikke mulighed forat opsøge jer, andre ville måske protesterer, men hvis hvalpen så kalder, ja så bær ham med op - senere når han må gå på trapper, sover han alligevel der hvor han vil. Det med kasser - drop det-mm det er en frivillig hule uden dør. De første nætter står jeg op en gang, og det er en glimrende mulighed for at man får lært hunden at tisse på kommando. Mit kompliment til I først tager hvalpen hjem som 10ugers- det er ideelt og skønt at høre.:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 Iøvrigt ,når det nu er en boxer,husk at være meget blide i opdragelsen og gør jer umage med alenehjemme træningen .Og smid et par billeder- jeg er ret vild med boxere:hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 Tillykke med familieforøgelsen Jeg er enig med Tweesa og vil så tilføje at det er en rigtigt god idé at have hvalpen i en kasse med høje kanter/bur om natten i starten, da dette fremmer renlighedstræningen gevaldigt. Små hvalpe tisser ikke hvor de sover, og jeres hund vil derfor give lyd fra sig når det er ved at være tid til at komme ud. Ovenstående kræver så bare, at I er sikre på at kunne høre ham pive. Mit bedste råd er at have jeres hund i soveværelset sammen med jer. Hvis I fra starten lærer hvalpen at hans plads er ved siden af sengen, får I ikke synderlige problemer med at holde ham ude af sengen når han bliver voksen. Dejligt at I har barselsorlov. Husk at træne alene hjemme lige fra start, så I er sikre på at kunne komme op på de 4-6 påkrævede timer Må vi ikke se et billede af den lille? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Månerose Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 Mange tak for jeres gode råd. Ja, jeg er jo altså meget nybegynder her på forum - i spørger efter et billede og jeg har prøvet at lægge et billede på min profil. Men det kommer kun frem når jeg trykker på mit brugernavn og ikke i denne tråd f.eks....? Vi sover ganske rigtig på 1.sal. Jeg tror vi skal have ham ved siden af sengen i starten, så vi lige kan lægge en hånd ned til ham. Og det med den høje kasse kunne være en god ide, så må vi se hvor længe han kan holde sig og om vi skal op om natten eller om han kan holde sig til den tidlige morgen. Og så må vi se med tiden om han måske skal blive liggende ved siden af sengen om natten :blink: Op i sengen skal han ikke, selv om det sikkert bliver fristende - også for hans mennesker - i starten Alene hjemme - trænes det bedst ved at gå ud af hoveddøren en masse gange, og langsomt øge den tid du er væk? Og selvfølgelig ikke lave noget stort afskedsnummer inden du går. Det med at lægge en sok eller en t-shirt ned til ham når han skal være alene, som vi har haft på, lyder som en god ide. Hvor er det dejligt at stille et spørgsmål herinde - med allle de gode svar :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Månerose Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 Super ide med barselsorvov men I skal så også have startet ham på på noget alene hjemmetræning, og det kan man aldrig vide hvordan går! Må man spørge hvorfor han skal sove i stuen på sigt? Han er jo et flokdyr, så 8 timer alene mens I er væk, plus 8 timer alene når I sover (ja, selvom I er hjemme tæller det som at være alene hvis han sover i stuen) så er det pludselig ikke så meget flok længere? Årh der er mange bøger jeg kan anbefale, men synes bestemt Hvalpen af Lone Greva er et godt sted at starte.. Alternativt Fra Hvalp til Hund af Irene Jarnved Jeg har netop i dag lånt "Hvalpen" af Lone Greva og er skrevet op til den anden bog af Irene Jarnved Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 Jeg har netop i dag lånt "Hvalpen" af Lone Greva og er skrevet op til den anden bog af Irene Jarnved Hvor fint! Der står altså rigtig mange brugbare ting i de bøger - og svar på de fleste spørgsmål.. Smider lige billedet fra din profil herind Hvad skal han hedde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Månerose Besvaret Marts 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2011 Han skal hedde Charlie. Tak fordi du smed billedet ind fra min profil. Hans billede hænger også på vores køleskab i stort format - det er næsten lige som at adoptere et barn :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Marts 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 26, 2011 Er lige nød til at kommentere på billedet , Hvor er han bare super skøn :hjerte:. Ham vil vi gerne se mnge flere billeder af når i får ham hjem :5up:. Det lyder som om i er ret godt forberedt til det kommende liv som hunde ejere :5up:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts