Hop til indhold

Er det virkelig så svært?


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

Uha nu er jeg kommet på tanken igen - at jeg skal råfodre Jason :roll:

 

Men igen og igen har jeg hoppet fra fordi jeg gør det (tror jeg nok) mere besværligt end det egentlig er.

 

Men er det virkelig så svært? Kan man ikke "bare" give fx ½ eller 1/3 af den grøntsagsmix anne-marie fodrer med og så den sidste del i kød/ben/kallun/you name it? Jeg er ufattelig nervøs for at skulle ende med en hund med mangelsygdomme, men har hørt meget få tilfælde af det (og jeg hører jo altså om dem igennem div. dyrlæger landet over der får de tilfælde ind og så mange har jeg heller ikke hørt om) og det er jo folk der udelukkende tror en leverpostejmad og et stykke kyllingefilet kan gøre det ud for et måltid hver dag.

 

Er det bare mig der er pivet eller er der mere i det? Skal de have 700 forskellige vitaminer og tilskudsprodukter? (for så vil jeg nemlig ikke gøre det - jeg vil ikke stå og lege "den lille kemiker" i mit køkken, for det mener jeg foderproducenterne har mere kompetence til)

 

Og ifald det er "nemt nok" hvor meget skal han så have (han bliver ca. 5-6 kg tror jeg - er på 4,5 nu), hvad bliver ca prisen pr måned og hvordan ville en kostplan på en uge se ud hvis I skulle bestemme?( hvis han skal råfodres så vil jeg gerne i starten have noget helt fast og solidt at holde mig nogenlunde til)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Altså hvis du fodrer med hjemmelavet mad som jeg har lavet opskrifter på skal du give vitaminer :-)

 

Jeg går ud fra at det er det du kalder 'grøntsagsmix'?

 

Jeg kender flere der går hos den alternative dyrlæge Gudrun Frantsen som giver en blanding af det hjemmelavede mad som i mine opskrifter og så ben/kød ved siden af :-)

 

Selv giver jeg også ben/rå kylling ved siden af 2-3 gange ugentlig :-)

 

 

Hvis du har mulighed for at komme ned til hende, kunne du måske få en madplan specielt til ham?

 

Jeg foreslår det fordi det virker som om du går op i det og det betyder noget for dig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Altså hvis du fodrer med hjemmelavet mad som jeg har lavet opskrifter på skal du give vitaminer :-)

 

Jeg går ud fra at det er det du kalder 'grøntsagsmix'?

 

Jeg kender flere der går hos den alternative dyrlæge Gudrun Frantsen som giver en blanding af det hjemmelavede mad som i mine opskrifter og så ben/kød ved siden af :-)

 

Selv giver jeg også ben/rå kylling ved siden af 2-3 gange ugentlig :-)

 

 

Hvis du har mulighed for at komme ned til hende, kunne du måske få en madplan specielt til ham?

 

Jeg foreslår det fordi det virker som om du går op i det og det betyder noget for dig :-)

 

Jeg ville rigtig gerne ned til Gudrun, men må indrømme at økonomien absolut IKKE er til det (er på kontanthjælp, men har dårlig ryg - jeg er blevet raskmeldt, men kan ikke engang holde til et kassedamejob! ARG hvordan hulan har de så tænkt sig jeg skal klare mig indtil jeg kommer ind på min uddannelse? det er dæleme frustrerende!) så det må jeg desværre vente med....

 

Jeg kender mange der fortæller om rigtig gode resultater med råfodring, men den jeg kender bedst og snakker med oftest, ja hendes hund er en mastiff så der kan jeg jo nok ikke hente så meget hjælp.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg ville rigtig gerne ned til Gudrun, men må indrømme at økonomien absolut IKKE er til det (er på kontanthjælp, men har dårlig ryg - jeg er blevet raskmeldt, men kan ikke engang holde til et kassedamejob! ARG hvordan hulan har de så tænkt sig jeg skal klare mig indtil jeg kommer ind på min uddannelse? det er dæleme frustrerende!) så det må jeg desværre vente med....

 

Jeg kender mange der fortæller om rigtig gode resultater med råfodring, men den jeg kender bedst og snakker med oftest, ja hendes hund er en mastiff så der kan jeg jo nok ikke hente så meget hjælp.....

 

Har de bare placret dig på kontathjælp?

 

Skal du revalideres?

 

Skriv hvis du har spørgsmål :-)

 

Hvad er det præcist du tænker på at gøre?

 

At kombinere hjemmelavet mad med kød, eller ren råfodring med grøntsagsmix?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Har de bare placret dig på kontathjælp?

 

Skal du revalideres?

 

Skriv hvis du har spørgsmål :-)

 

Hvad er det præcist du tænker på at gøre?

 

At kombinere hjemmelavet mad med kød, eller ren råfodring med grøntsagsmix?

 

Nej, jeg skal ikke revalideres - den optræning jeg skal have skal jeg selv sørge for og siden jeg ikke kan komme igang med den uddannelse jeg gerne ville have haft (kan min ryg ikke holde til) så venter jeg nu på svar fra de andre steder jeg har søgt ind.

 

jeg er egentlig ikke så langt i mine overvejelser denne gang endnu. Hvad mener du med "hjemmelavet mad"? Regnede med råfodring + grøntsagsmix....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nej, jeg skal ikke revalideres - den optræning jeg skal have skal jeg selv sørge for og siden jeg ikke kan komme igang med den uddannelse jeg gerne ville have haft (kan min ryg ikke holde til) så venter jeg nu på svar fra de andre steder jeg har søgt ind.

 

jeg er egentlig ikke så langt i mine overvejelser denne gang endnu. Hvad mener du med "hjemmelavet mad"? Regnede med råfodring + grøntsagsmix....

Så du er ikke tilbudt hjælp til uddannelse?

 

Du skriver i første indlæg om det Anne-marie fodrer med, og så går jeg ud fra at den Anne-marie er mig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Så du er ikke tilbudt hjælp til uddannelse?

 

Du skriver i første indlæg om det Anne-marie fodrer med, og så går jeg ud fra at den Anne-marie er mig :lol:

 

jo jo jeg skulle mene du var annemarie :lol:

 

nej, jeg er ikke tilbudt hjælp - jeg kan sagtens sidde i en stol og behøver faktisk ikke det helt store ekstraudstyr for at kunne holde til det en hel dag - der hvor skoen trykker er ved gentagne bevægelser (ligemeget hvor små), fx at komme til at vride overkroppen frem og tilbage når man tager varene i stedet for at rykke hele kroppen. Jeg er selvf. opmærksom på det og med træningen har jeg nu ikke smerter mere overhovedet og jeg kan løfte en 10-12 kg uden smerter:mrgreen:, men skal ikke lave mere end 2-3 af de "vrid" med overkroppen før jeg skal hen og lægge mig et par timer :mad:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Hvor mange kg vejer Jason? Jeg har en bog med opskrifter, hvis du er interesseret i en hvor der er taget højde for at de korrekte vitaminer, mineraler, osv er med.

 

Ellers kan du selv sætte ting sammen, variere de forskellige ingredienser.

Jeg kopiere lige et gammelt indlæg jeg skrev engang med lidt info.

 

Det er utroligt forskelligt hvad folk mener om at fodre råt, og derfor er der så mange metoder – på trods af, at næsten alle forsøger at lægge foderplanen nogenlunde efter ulven.

 

Man kan f.eks. fodre hunden 2-3% af dens vægt med:

30% kød(fulde) ben

60% kød

10% indmad

 

- Kødben er ben med kød på wink.gif F.eks. kyllinge nakker, ben fra kalkun eller kanin, oksenakke ben, kyllingevinger.

Det er ikke benene på store dyr (f.eks. marvben, okse lårben) – disse er gnave ben, ikke spise ben, og tæller derfor ikke med.

Jeg lader ikke min hund få ben uden at jeg er et sted i nærheden – som med så meget andet, så kan den komme til at få det galt i halsen.

 

- Kød er alt hvad du kan få fat i. Jeg bager fisk ved lav temp, men andre fodrer disse råt. Igen, der er forskelle. Hjerte skal du beregne med her, som kød, da det er muskel kød og ikke indmad.

 

- Indmad kan være nyrer, lunger, hjerne, kallun, og lever (brug lever i mindre mængde).

 

 

Som sagt, der er forskelle. Jeg bruger næsten 20% indmad (ikke inkl hjerte). Læste engang at byttedyret, delt op, består af cirka 1/6 indmad, hvilket er knap 17%. Jeg bruger også kogt havre og blendet grønt med, mens andre kun bruger kød.

 

Jeg hælder lidt til, at det er hårdt for kroppen at fordøje kød efter kød, og det er lettere for hundens fordøjelsessystem (og krop) hvis man inkl f.eks. grøntmix (der blendes eller koges, så cellevæggene nedbrydes så hunden kan optage ernæring fra disse). Jeg har dog ikke lært nok, til at jeg kan uddtale mig…professionelt om det…eller noget af alt det andet jeg skriver her wink.gif

 

Indmad kan du få ret billigt fra en god slagter, der er virkelig tale om små penge.

 

Det koster mig ca 400 kr, eller under, om måneden at fordre en 30 kg tung hund inkl alle ingredienser.

 

Jeg synes en del bruger kyllingekød, men hører ikke så tit om at folk bruger svinekød.

 

Nogle siger, at hundene kan have en masse bivirkninger i begyndelsen, eventuelt som et tegn på at dens krop udskiller en masse urenheder som man går fra tørfoder til råfoder. Det tror jeg ikke så meget på. Jeg synes, at hvis hunden viser tegn på at den ikke har det godt, så skal man lytte til den og forsøge at rette derefter. Med min hund var der ikke nogle problemer.

 

Hvis afførringen er hård, så brug mindre ben og se hvad der sker. Hvis du bruger grøntsager så kan du give lidt mere grønt, hvis afføringen er for hård, og lidt mindre grønt hvis afføringen er for blød.

 

Jeg fodrer to gange om dagen, faster ikke, men nogle gange får hun lidt mindre andre gange lidt mere.

 

Jeg bruger også tilskud (f.eks. probiotika) da jeg kører efter en plan som jeg har købt ved en ernæringsdims, som jeg har god tiltro til. En dag, kører jeg nok mit egen løb.

 

Du kan tilsætte et par æg om ugen også, og eventuelt en god olie. Jeg giver også olie, men samtidigt E vitamin. Når hunden fordøjer olie bruger den e vitaminer, og nogle tilsætter så dette for, at den ikke skal ende med et lavt niveau e vitaminer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
jo jo jeg skulle mene du var annemarie :lol:

 

nej, jeg er ikke tilbudt hjælp - jeg kan sagtens sidde i en stol og behøver faktisk ikke det helt store ekstraudstyr for at kunne holde til det en hel dag - der hvor skoen trykker er ved gentagne bevægelser (ligemeget hvor små), fx at komme til at vride overkroppen frem og tilbage når man tager varene i stedet for at rykke hele kroppen. Jeg er selvf. opmærksom på det og med træningen har jeg nu ikke smerter mere overhovedet og jeg kan løfte en 10-12 kg uden smerter:mrgreen:, men skal ikke lave mere end 2-3 af de "vrid" med overkroppen før jeg skal hen og lægge mig et par timer :mad:

 

'Mit' mad er hjemmelavet hundemad :lol:

 

Jeg synes det lyder som nok til en vurdering af revalidering, har du spurt dem om det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Lidt mere info :-)

 

Det koster mig knap 400 kr pr måned at fodre en knap 30 kg tung hund. Indmaden er meget billig - får det fra en slagter. Det som koster for mig af ingredienser er fisk og æg, resten er ret 'billigt' at få fat i.

 

Det er underligt, tror jeg for mange, når man starter. Men efter et par dage er det bare en del af rutinen.

 

Det tager mere plads i fryseren og køleskab og det tager lidt mere tid at fodre. Men jeg har det med at veje tingene når jeg køber portioner ind, og så kommer det i fryseren og hives ud og puttes i køleskabet dagen før jeg bruger det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
'Mit' mad er hjemmelavet hundemad :lol:

 

Jeg synes det lyder som nok til en vurdering af revalidering, har du spurt dem om det :hmm:

 

ok - hehe så lærte man det. Men du giver jo også gnaveben og lignende ved siden af, ikke?

 

Hmm kan ikke se hvorfor jeg skal revalideres nu - hvis alt går vel (og det gør det nu nok for hvorfor skulle det ikke) så begynder jeg min uddannelse om ca 1 mdrs tid og så kan jeg ikke få noget ud af det alligevel ;) MIn sambo er heldigvis meget forstående så hun er helt med på at jeg nok læsser meget af det økonomiske over på hende i den her måned og indtil jeg finder et (studie)job jeg kan holde til (at jeg så har det frygteligt hver gang jeg tænker på at skulle låne penge det tænker vi ikke over vel?:roll:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Lidt mere info :-)

 

Det koster mig knap 400 kr pr måned at fodre en knap 30 kg tung hund. Indmaden er meget billig - får det fra en slagter. Det som koster for mig af ingredienser er fisk og æg, resten er ret 'billigt' at få fat i.

 

Det er underligt, tror jeg for mange, når man starter. Men efter et par dage er det bare en del af rutinen.

 

Det tager mere plads i fryseren og køleskab og det tager lidt mere tid at fodre. Men jeg har det med at veje tingene når jeg køber portioner ind, og så kommer det i fryseren og hives ud og puttes i køleskabet dagen før jeg bruger det.

 

Hvis jeg skal begynde at fodre hjemmelavet så bliver det ikke foreløbig for så skal der helt klart en ny fryser til (vores egen rækker ikke engang til os selv i øjeblikket - der kan altså ikke proppes mere ind :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
ok - hehe så lærte man det. Men du giver jo også gnaveben og lignende ved siden af, ikke?

 

Hmm kan ikke se hvorfor jeg skal revalideres nu - hvis alt går vel (og det gør det nu nok for hvorfor skulle det ikke) så begynder jeg min uddannelse om ca 1 mdrs tid og så kan jeg ikke få noget ud af det alligevel ;) MIn sambo er heldigvis meget forstående så hun er helt med på at jeg nok læsser meget af det økonomiske over på hende i den her måned og indtil jeg finder et (studie)job jeg kan holde til (at jeg så har det frygteligt hver gang jeg tænker på at skulle låne penge det tænker vi ikke over vel?:roll:)

 

Jo, jeg giver også ben :-D

 

Sender en pm :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jeg ved faktisk ikke hvad en dværgpudel komer til at veje, men jason vejede knap 4 kg ved 6-7 mdrs alderen så regner med han har sat ca. 500 g på og måske en voksenvægt på 5 kg? Aner det ikke :oops: Han skal ikke vokse opad mere, men sætte lidt mere bryst til....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Den er jeg da også interesseret i at høre titlen på :-) Man kan jo altid lære mere!

 

 

K9 Kitchen - Your Dog's Diet: The Truth Behind the Hype, skrevet at monica segal

 

 

....edit - kortere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg har forresten en bog jeg kan undvære, hvis der er nogen som gerne vil have den. For jeg har to ;)

 

Den hedder "Natural Nutrition for Dogs and Cats" og er skrevet af Kymythy R Schyltze.

 

Den er gratis - det er bare en lille bog, men den kommer rundt omkring mange ting. Bare sig til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forresten en bog jeg kan undvære, hvis der er nogen som gerne vil have den. For jeg har to ;)

 

Den hedder "Natural Nutrition for Dogs and Cats" og er skrevet af Kymythy R Schyltze.

 

Den er gratis - det er bare en lille bog, men den kommer rundt omkring mange ting. Bare sig til.

 

Den er god!! Har jeg også!

 

Stjernetossen har haft lånt min i.. nogle måneder.. host.. :lol: hun synes vist det var spændende, det kan da være hun vil aftage den :-)

Spør hende lige senere, hvis hun ikke selv når at komme forbi inden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

snevinter - den der bog, er der meget godt mht kattefodring? For nu har CHarlie fået en rå kyllingekråse i går og også lidt rå samt kogt i dag og han har det GODT og overhovedet INGEN symtomer på at han skulle få det dårligt så jeg tænkte nemlig på om det kunne være et eller andet tilsætningsstof/farvestof/you name it som han ikke kunne tåle - for han reagerer aldrig på ferskt/kogt kød uden tilsætning og heller ikke på grøntsager....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
snevinter - den der bog, er der meget godt mht kattefodring? For nu har CHarlie fået en rå kyllingekråse i går og også lidt rå samt kogt i dag og han har det GODT og overhovedet INGEN symtomer på at han skulle få det dårligt så jeg tænkte nemlig på om det kunne være et eller andet tilsætningsstof/farvestof/you name it som han ikke kunne tåle - for han reagerer aldrig på ferskt/kogt kød uden tilsætning og heller ikke på grøntsager....

 

 

Jeg kan lige prøve at finde den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Den er god!! Har jeg også!

 

Stjernetossen har haft lånt min i.. nogle måneder.. host.. :lol: hun synes vist det var spændende, det kan da være hun vil aftage den :-)

Spør hende lige senere, hvis hun ikke selv når at komme forbi inden.

 

Det er da godt at vide om stjernetossen :mrgreen: :mrgreen:

 

ja, det er en nem lille bog ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Kan lige sige, efter at have skimmet den lidt, at det er en lille, generel bog - som giver basis information med hensyn til ens råfodring af hunde og katte.

 

Hun snakker om hvorfor de bør fodres råt, om ernæring, hvordan man laver maden, urter, godbidder, hvad man skal undgå, og sådan, samtidigt giver hun nogle eksempler på foderplaner til sidst.

 

:)

 

Som med så mange ting, så er der ting jeg er enige med og andre ting jeg ikke er enig med (f.eks. foreslår hun at man faster en gang om ugen, hvilket jeg ikke selv er tilhænger af).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst milder batmusen

nej det er ikke svært og og råfodre sin hund men det tager altså tid og sætte sig ind i hvordan og hvorledes

jeg har råfodret omkring 3 år med gode erfaringer jeg tilsætter altid olie og et vitamin og mineraltilskud for at være på den sikre side

det er dejligt at se hvordan hundene guffer maden i dem:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...