Hop til indhold

Økologisk foder

Gæst Peaches
 Share

Recommended Posts

Gæst Peaches

Hej med jer

Om 7 uger får vi vores første hvalp, en sort labrador. Jeg læser og læser på livet løs om pasning, træning, opdragelse osv. Men foder kan jeg simpelthen ikke hitte hoved og hale i. Vi vil meget gerne vænne hvalpen til økologisk foder, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad der er godt, hvad foderet skal indeholde og hvad det bestemt ikke må indeholde osv. Jeg har ledt lidt rundt herinde, men har ikke kunnet finde svaret (måske jeg ikke har ledt nok). Nogle forslag til et økologisk foder til vores kommende guldklump? Alle råd modtages med kyshånd.

/Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Jeg har ikke nogen erfaring med økologisk tørfoder, men det skal vel indeholde/ikke indeholde det samme som ikke-økologisk.

Det vil sige (efter min mening):

• ingen hvede eller soja
  • kød som første ingredient
  • ingen biprodukter

Jeg spørger måske lidt dumt, men hvad er biprodukter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Biprodukter er de ting, man tidligere fodrede hunde med: Det er det affald fra planter og dyr, som vi mennesker ikke selv spiser.

I tørfoder kan det være animalsk ellet vegetabilsk. Især animalske biprodukter kan være noget møg. Det kan indeholde ting som huder, fødder og afskær fra fødevareproduktionen. Men det kan også være kød af god kvalitet, som mennesker bare ikke gider spise mere.

Vegetabilske biprodukter er ligeledes noget møg. Men mest fordi der kan være tale om rester fra kornprodukter. Som mange mener ikke hører hjemme i hundefoder.

Intet af dette har noget at gøre med økologi eller ej.. Egentlig er det mest miljømæssigt økologisk at fodre med de rester, som ikke bruges til menneskeføde. Så går de jo ikke til spilde. Men det er jo ikke altid det sundeste.

Så du skal overveje hvad du mener med "økologisk". Mener du bæredygtig produktion med høj udnyttelse, der tager størst muligt hensyn til dyr, miljø og mennesker?

Eller mener du produkter, der lever op til en fastsat standard med hensyn til dyrevelfærd, fodring og dyrkning?

---En helt, helt anden sag er, at mange opdrættere sælger hvalpen MED en sæk hundemad. Både fordi opdrætter kan købe stort og dermed billigere hos producenten, men sandelig også fordi opdrætter meget gerne vil sikre, at hvalpene får en ordentlig kost, når de flytter hjemmefra. Og 8-ugers hvalpe kan slet ikke altid tåle at skifte foder.

Så start med det foder, din hvalp er vant til. Og hvis du så ønsker at skifte til noget andet, så starter du med at blande det nye foder sammen med med det gamle, når du er ved at nå bunden i den første sæk.

Med hensyn til træning, så skal du NU ud og overvære hvalpemotivation/træning på de træningspladser, der ligger i en opnåelig afstand fra hvor du bor. Hvis der er mange pladser i omegnen, så skal du regne med at bruge et par timer både lørdag og søndag formiddag indtil du får hvalpen hjem. Tag noter undervejs og skriv ned, når du kommer hjem, hvilke indtryk du har fået af hvert sted.

--Selv synes jeg det er MEGET vigtigt, at man ikke bruger skældud eller ryk i snoren under træningen hverken hos de voksne hunde og bestemt heller ikke hos hvalpene.

Det kan lyde som en selvfølge. Men jeg har hørt mange der er blevet rystede over den skrappe tone der kan være på en træningsplads hvis hundene er unge og uopmærksomme. ISÆR når man står med sin første hund kan det være meget svært at sige træneren imod. DERFOR råder jeg dig til at gøre et meget grundigt forarbejde. Når først du har hvalpen, er der ikke tid til at skifte træningsplads, for hvalpetiden er utrolig kort.

Overvær både et hvalpehold og et hold for unge (umulige:mrgreen:) hunde. Hvert sted.

-------OG: Hvalpe-billeder, tak! Både til dig selv, men så sandelig osse til os nysgerrige HF'ere.. :klap: Er det en lille pige du venter? :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches

Tusind tak for det lange svar. Hunden skal selvfølgelig have noget ordentligt mad, men det skal ikke gå ud over velfærden for de dyr, der bliver brugt i maden. Dyrevelfærd er en meget vigtigt ting her hjemme, både for vores kæledyr og for alle de andre. Ja, vi har talt med opdrætteren om at blande foderet i en periode, så kræet ikke får det dårligt.

Der er 2 træningssteder her i nærheden, og dem har vi kigget på. Begge ser rigtigt fine ud, så vi håber at kunne komme på et hold det sted, der ligger tættest på. Det kommer selvfølgelig også an på hvornår de starter hold op.

Nej, det er en lille dreng. Indy hedder han. Jeg har ingen billeder endnu, men det skal der nok komme! :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spørger måske lidt dumt, men hvad er biprodukter?

Biprodukter er i praksis alt det som normalt ikke bruges som mad til mennesker med undtagelse af visse typer indmad. Men en definition findes faktisk ikke i industrien fordi der er ingen lov der regulerer hvad der må og ikke må regnes for et biprodukt. Derfor hvis der kun står animalske biprodukter på etiketten er det umuligt at vide hvad det dækker over.

Som regel er biprodukter proteinkilder som lever,nyrer, lunger, klove, hår, fjer, skind, kirtler, sener, og tarmen. Nu spiser nogle mennesker lever og nyrer af vise dyr og disse er selvfølgelig helt i orden næringsmæssigt men resten lyder ikke særlige appetitlige i mine ører. Brugen af biprodukter i industrien gør at foderet opnår det nødvendige procent "protein" men tager ikke højde for om de kan fordøjes og bruges som protein af det pågældende dyr. Indholdet af aminosyrer kan ikke engang opfylde minimumskravet.

Der er selvfølgelig også en masse vegetabilske biprodukter der også bruges og det betyder at mange af de billige supermarkedstørkost næsten ikke er andet. Altså jeg styrer totalt udenom alle former for biprodukter når jeg er nødt til at købe hundefoder for jeg ved ikke hvad det er der er i.

Jeg har skrevet en smule om det her på min hjemmeside http://www.hundekøkkenet.dk under industrifoder.

Og tillykke med den nye hvalp - det er bare så spændende og sjovt og du går en rigtig glad tid i møde.

Link til indlæg
Del på andre sites