Hop til indhold

Angst og bange Chi


Gæst Frank
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

 

Vores Chi på 2 år er over en kortere periode blevet meget meget angst og panisk.

Det startede med at vi fik lagt nyt gulv i gangen, her er der også to trin/ en trappe som går ned til hoveddøren. Frank (vores hund) var så uheldig at falde/glide på denne trappe en dag, han blev meget forskrækket og ville siden da ikke gå ned af trappen.

Så blev det udvidet til at han heller ikke ville gå op af den.

 

For et par uger siden var vi hos dyrlægen pga et analkirtelsår som skulle behandles. Frank var ikke bange hos dyrlægen, men vi lagde mærke til at efter første besøg var han nu også bange for at gå ind af døren hos folk og hjemme hos os selv + at han var blevet bange for at gå på vores gulv i hele huset nu. Vi har sådan et laminatgulv, som nok godt kan være glat, men der har aldrig været problemer med det før.

Hos dyrlægen har de også laminatgulv, som han skøjter lidt rundt på, men herhjemme er det som om at han enten bare står stivnet på dørtrinnet mellem det ene og det andet rum eller laver sådan nogle spjæt, så han jo først glider.

 

Nu er han så blevet så bange for at være herhjemme at vi ikke kan lokke ham ind, når han har været ude, med hverken godbidder eller legetøj.

Han går rundt i huset og piver, hyler og ryster og vil hverken lege eller noget.

Han plejer at være en frisk, glad og legesyg/kontaktsyg hund altid har virket tryg herhjemme.

 

HJÆLP hvad skal vi gøre og er der andre som har oplevet nogle lignende.

 

Venlig hilsen

Franks fortvivlede mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ShiaLouise

Åh stakkels Frank, jeg skal til og have min første chihuahua, så har aldrig oplevet sådan noget, men kan da godt komme med et bud på hvad jeg ville gøre. :klap:

Du kan vælge at få en adfærdsbehandler ud og se på ham, måske hun har nogle gode fifs.

Ellers var min umiddelbare tanke at du må starte træning fra 'bunden af', hvis du forstår, "introducer" ham til de arealer han er bange for, gør det i små skridt, med masser af godbidder (gerne rigtig lækre godbidder som ost, kyllingepølser og hvad han bedst kan lide) og al den ros han kan tage, lok ham og ros ham jo tættere han kommer på det han er bange for. Tror det handler om at træne hans selvtillid og få ham til at føle han kan mere, fortæl ham hvor dyyyyygtiiiig en dreng han er, så du kan se han bliver pavestolt :-D

Derudover tænker jeg at du IKKE må begynde at løfte ham når han bliver bange, det kan tit forværre det hele og bekræfte ham i at det her gulv rent faktisk er farligt.

 

Held og lykke med ham, håber på at få en opdatering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...