Hop til indhold

Aktivering på togtur?


sonja77
 Share

Recommended Posts

På fredag skal jeg på en lang togtur med Tyson (København-Randers tur-retur). Det tager 4 timer hver vej. Jeg har ikke kørt i tog med Tyson før, så jeg ved ikke, hvordan han vil reagere på den lange tur. Altså, han har kørt i tog før med sin gamle ejer, men det var kortere S-togsture, så jeg er lidt spændt på, hvad han siger til 4 stive timer.

 

Jeg er lidt bekymret for, at han kommer til at kede sig og bliver rastløs, sådan som han f.eks. gør, når han er med på café og synes, at der er gået for lang tid. Så prøver han nemlig hele tiden at komme til at løbe rundt og får tendens til at gø af folk. Også selvom han har været ude at gå tur og har lavet problemløsning før cafeturen. Men det er selvfølgelig også udendørs, hvor der måske sker lidt mere, som han kan blive interesseret i?

 

Udturen foregår om morgenen/formiddagen - et tidspunkt, hvor han normalt er med på arbejde og ligger og hviler sig under mit skrivebord. Så jeg håber jo, at han bare vil hvile sig i toget, men er bange for, at han ikke gør det, da det jo ikke er det samme som at være på kontoret.

 

Derfor vil jeg høre, om der måske er nogle, der har gode erfaringer med at aktivere en hund på toget? Det skal jo være noget, der kan foregå stille og roligt, og det må ikke kræve plads. :???: På cafe plejer jeg at have en tørret oksekødsrulle e.l. med, som han kan gnave i, da det holder ham beskæftiget lidt. Men det tager ham jo ikke tilnærmelsesvis 4 timer at komme igennem sådan en.

 

Gode råd modtages med kyshånd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ingen af jer der bruger transportkasse?

Mine er vænnet til at når vi kører i bil så sover de.. På lange ture holder vi pause ca hveranden time (rasmus skal ryge, og han kan holde 2 timer).. I pauserne lufter jeg hundene, tilbyder dem vand men leger ikke med dem. Så snart de kommer i bilen igen lægger de sig og sover..

Hvis vi skal rigtig langt har vi campingvognen med. Så er de i bure i campingvognen.. Samme procedure som ved lange ture i bilen.

De får mad når vi spiser.. Der leger vi også med dem.. lufter af og kører videre..

Når vi når frem hvor vi skal sove løber de løs, hvis forholdene er til det.. ellers i lange snore. De sover selvfølgelig i campingvognen sammen med os (i sengene).

Når vi er med toget eller bussen er de i transportkasse.. og sover. Jeg aktiverer dem aldrig sådanne steder. De har et ben i kassen. Det kan de gnave i hvis de har lyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Ligesom Kennel lowchen så er jason ogs i bur hvadenten det er på cykel, i bus, tog eller bil og han lægger sig også bare til at sove til vi er fremme. Jeg har så ikke kørt med ham mere end 2½ time, men der har aldrig været noget. Når vi skal til haderslev så har vi en ½ time i vejle vi skal vente på bussen i så der render han rundt på rutebilsstationen til bussen kommer, ellers er han i kassen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Pero er altid i sin taske når vi cykler, er med bus eller tog eller kører bil. Og han kaster sig om på ryggen og snorkbobler lige så snart bilen starter og sover indtil han hører håndbremsen :mrgreen: Men jeg har højst kørt 4 timer med ham. Han sov hele vejen, og jeg tror også han sover på vej til Italien... Det håber jeg i hvert fald. Men jeg tager 6-7 frosne konger med i en frysetaske, så han har lidt at beskæftige sig med hvis han vågner :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg mener hunde bør lære at kunne forholde sig rolige under transport.

Både for deres egen, for ejerens og for medpassagerernes skyld.

 

På en 4 timers tur ville jeg forvente at Pelle lagde sig til at sove efter lige at have fundet sig til rette.

 

Et medbragt tæppe til store hunde og taske til små hunde er særdeles velegnet til at sende signalet "ro" til hundene.

 

Hundene skal naturligvis lære hvornår en situation betyder "ro", og dette kan blandt andet læres hjemme ved at man som hundeejer ikke leger med eller aktiverer sin hund i de situationer hvor man selv er i ro.

 

Jeg vil foreslå dig at gøre Tyson tilpas træt så han gerne vil sove. Og så have ham i en transporttaske. Hvis han er tilvænnet en sådan.

Ellers ville jeg have ham på skødet.

Ved akut uro kunne du måske have lidt gnaskegodt med til ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hviid

Min Funky er altid med os på ferie og vi kører gerne til Frankrig eller Italien i bil. Det første år han var med var han kun 10 mdr og han har sit 'telt' bag i bilen hvor han sover og vi holder pause ca. hver 2. time. Til at begynde med fik han altid lidt 'guf' når han kom ind i 'teltet' (det er det er hedder DogBag og kan klappes sammen og være i en rygsæk) og han elsker at være der.:mrgreen: Han lærte også hurtigt at være med på café, for der fik han også lige lidt godt :mums: og når han var færdig med det, så lagde han sig til at sove.

Jeg vil også mene at det vil være godt at have hundens tæppe med, så den har noget den kender og som den plejer at sove på.

Held og lykke med turen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener hunde bør lære at kunne forholde sig rolige under transport.

Både for deres egen, for ejerens og for medpassagerernes skyld.

 

På en 4 timers tur ville jeg forvente at Pelle lagde sig til at sove efter lige at have fundet sig til rette.

 

Et medbragt tæppe til store hunde og taske til små hunde er særdeles velegnet til at sende signalet "ro" til hundene.

 

Hundene skal naturligvis lære hvornår en situation betyder "ro", og dette kan blandt andet læres hjemme ved at man som hundeejer ikke leger med eller aktiverer sin hund i de situationer hvor man selv er i ro.

 

Jeg vil foreslå dig at gøre Tyson tilpas træt så han gerne vil sove. Og så have ham i en transporttaske. Hvis han er tilvænnet en sådan.

Ellers ville jeg have ham på skødet.

Ved akut uro kunne du måske have lidt gnaskegodt med til ham?

 

God idé at tage hans tæppe med, det vil jeg prøve. :5up:

 

Derhjemme og på arbejde er der som sagt heller ikke nogle problemer med, at han er i ro, når jeg er i ro - det gør han helt af sig selv. Men på café er det som sagt noget andet, også selvom jeg har prøvet at gøre ham træt først. :-)

 

Og ja, lidt gnaskegodt tager jeg med til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, ro og gerne lidt med til at tygge i, og vand selvfølgelig, ellers lufte og aktivere inden turen :-)

 

Har du en taske han er vant til?

 

Ja, vand tager jeg selvfølgelig med - og han skal nok blive aktiveret inden turen. :-)

 

Desværre har han ikke en taske, han er vant til. Hans cykelkurv kan tages af og bruges som taske, så den bruger jeg på korte ture i f.eks. bus eller metro, og der sidder han fint i den. Men den er ikke stor nok til, at han kan ligge ordenligt ned, så den vil jeg ikke bruge på denne tur. Jeg tager en lidt større taske med, og så vil jeg tage hans tæppe med, sådan som Ninjamor foreslår. Så finder han sig forhåbentligt til rette.

 

Tak til de gode råd fra jer alle sammen. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, vand tager jeg selvfølgelig med - og han skal nok blive aktiveret inden turen. :-)

 

Desværre har han ikke en taske, han er vant til. Hans cykelkurv kan tages af og bruges som taske, så den bruger jeg på korte ture i f.eks. bus eller metro, og der sidder han fint i den. Men den er ikke stor nok til, at han kan ligge ordenligt ned, så den vil jeg ikke bruge på denne tur. Jeg tager en lidt større taske med, og så vil jeg tage hans tæppe med, sådan som Ninjamor foreslår. Så finder han sig forhåbentligt til rette.

 

Tak til de gode råd fra jer alle sammen. :5up:

 

Du kan vænne ham til tasken med tæppet i indtil i skal afsted :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pero er altid i sin taske når vi cykler, er med bus eller tog eller kører bil. Og han kaster sig om på ryggen og snorkbobler lige så snart bilen starter og sover indtil han hører håndbremsen :mrgreen: Men jeg har højst kørt 4 timer med ham. Han sov hele vejen, og jeg tror også han sover på vej til Italien... Det håber jeg i hvert fald. Men jeg tager 6-7 frosne konger med i en frysetaske, så han har lidt at beskæftige sig med hvis han vågner :-)

Skal i overnatte på vej til Italien, for man kan da ikke køre der ned på 10 timer.

Jeg vil anbefale i holder pause hver 2. eller 3, time, sørg for masser af vand i bilen, i kan risikere at ryge i Stau. Kør væk fra motorvejen og hold pause. I mange små byer er der en park, der er mere ro end på de store rastepladser langs motorvejen. Lav evt. lidt fodersøg, det plejer vi at gøre med Groa

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vand tager jeg selvfølgelig med - og han skal nok blive aktiveret inden turen. :-)

 

Desværre har han ikke en taske, han er vant til. Hans cykelkurv kan tages af og bruges som taske, så den bruger jeg på korte ture i f.eks. bus eller metro, og der sidder han fint i den. Men den er ikke stor nok til, at han kan ligge ordenligt ned, så den vil jeg ikke bruge på denne tur. Jeg tager en lidt større taske med, og så vil jeg tage hans tæppe med, sådan som Ninjamor foreslår. Så finder han sig forhåbentligt til rette.

 

Tak til de gode råd fra jer alle sammen. :5up:

God tur til Randers, det er en dejlig by:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Skal i overnatte på vej til Italien, for man kan da ikke køre der ned på 10 timer.

Jeg vil anbefale i holder pause hver 2. eller 3, time, sørg for masser af vand i bilen, i kan risikere at ryge i Stau. Kør væk fra motorvejen og hold pause. I mange små byer er der en park, der er mere ro end på de store rastepladser langs motorvejen. Lav evt. lidt fodersøg, det plejer vi at gøre med Groa

 

Ja, vi skal overnatte i det sydlige Tyskland, lige inden Schweiz :-) For Pero's skyld!

 

Tak for rådene. Jeg håber sørme vi er heldige og kan undgå sådan en sommerferiekø. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kan ikke lade være med at anbefale kalveklove/koklove.

De er svære at fortære, så maven bliver ikke fyldt op af dem. Men de er 10 gange mere spændende for hunden end alle de fabriksfremstillede tyggepinde fra supermarkederne.

Nogen siger de er ildelugtende, men jeg tror det kommer an på hvor man køber dem.

Disse lugter i hvert fald ikke hjemme hos os:)

Toffi kan være optaget af sådan en i en hel time ad gangen.

 

www.alttilhundogkat.dk -det ser ud som om de har fjernet dem fra websiten, men jeg finder lige ud af det:)

 

Her er de: http://www.alttilhundogkat.dk/bio-snack_fra_pegasus.6 De kalder dem: Bio-Snack Okse-hov (Rul ned til billedet med en cairnterrier)

Redigeret af Vivi
Link til indlæg
Del på andre sites

Så gik man og gjorde sig en masse bekymringer på forhånd... og så viser det sig, at man har en rigtig dygtig hund, der lå lige så fint skiftevis på sit tæppe på gulvet og i mit skød og ikke engang behøvede noget at gnave i, heller ikke da hjemturen endte med at tage 5 1/2 time. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så gik man og gjorde sig en masse bekymringer på forhånd... og så viser det sig, at man har en rigtig dygtig hund, der lå lige så fint skiftevis på sit tæppe på gulvet og i mit skød og ikke engang behøvede noget at gnave i, heller ikke da hjemturen endte med at tage 5 1/2 time. :lun:

 

Hold da op! Det var godt nok flot :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så gik man og gjorde sig en masse bekymringer på forhånd... og så viser det sig, at man har en rigtig dygtig hund, der lå lige så fint skiftevis på sit tæppe på gulvet og i mit skød og ikke engang behøvede noget at gnave i, heller ikke da hjemturen endte med at tage 5 1/2 time. :lun:

 

Det var bare rigtig godt. Nogen gange kan de vapser mere end vi tror:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så gik man og gjorde sig en masse bekymringer på forhånd... og så viser det sig, at man har en rigtig dygtig hund, der lå lige så fint skiftevis på sit tæppe på gulvet og i mit skød og ikke engang behøvede noget at gnave i, heller ikke da hjemturen endte med at tage 5 1/2 time. :lun:

 

Det var da dejligt. 5½ time:shock: var det på grund af skinnearbejde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så gik man og gjorde sig en masse bekymringer på forhånd...

 

He he he.. Det hedder "rettidig omsorg"...

 

og så viser det sig, at man har en rigtig dygtig hund, der lå lige så fint skiftevis på sit tæppe på gulvet og i mit skød og ikke engang behøvede noget at gnave i, heller ikke da hjemturen endte med at tage 5 1/2 time.
:lun:

 

DEJLIGT!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...