Hop til indhold

Her er jeg som overvejer hund...


Gæst Anja Kjær Holst
 Share

Recommended Posts

Gæst Anja Kjær Holst

Hej allesammen...

 

Jeg er 21 år og som sammen med min kæreste på 22 år, vi har sammen tre katte og elsker vores dejlige dyr... Min kære mor har lige bestilt en lille yorkshire terrier og jeg er så misundelig... Jeg har i hele min barndom haft hund omkring mig, sov med vores gamle bokser...

 

Jeg har som sagt tre katte, men savner det med at gå tur osv. som man gør med en hund, som katte ikke vil :D

 

Vi bor i en lækker lejlighed, med en dejlig afspærret have, som passer perfekt til en lille vovse... Men vi har vores tvivl, både mht vores katte og med opdragelse...

 

Derfor vil jeg se om jeg kan finde nogle svar og muligvis få nogle anbefalinger herfra, hvor folk er lidt klogere end mig :D

 

Hej allesammen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg opfatter det rigtigt men hvis du spørger om et bud på en race, der er let at opdrage og som kan forenes med kattene er mit bud flg:

 

Papillon, kooikerhund, chihuahua, cavalier king charles spaniel, shetland sheepdog, pudel.

 

Racer som kan forenes med kattene men som er lidt vanskeligere at opdrage er: fransk bulldog, mops, pekingeser, tibetansk spaniel, malteser bichon (frisé / havanais), coton de tulear.

 

Hvis jeg har misforstået, må du jo skrive igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anja Kjær Holst

Jamen du har skam forstået det ganske rigtigt... Er der nogen du vil fremhæve frem for andre... Fx hvis der er nogen med tendens til sygdom osv...

 

Og jeg har hørt hunde kan med en hund, men ikke med tre det kan blive for meget... Og specielt for små hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu går jeg ud fra at du mener katte, for du skrev hunde. :wink:

 

Jeg kender jo ikke dine katte men hunden vil selvfølgelig havne nederst i hierarkiet. Er det udekatte?, for så kan de jo have en aversion mod hunde.

 

Hvad angår racerne, så er det jo en smagssag. Og der er arvelige sygdomme i alle racer. Hvis jeg skal kunne råde dig mere bliver jeg nødt til at vide lidt mere.

 

Er du til pelspleje, vil du gå til træning med hunden, hvor længe skal den være alene hjemme, hvor meget tid kan du tilbyde at bruge på den mht. gåture og aktivering. Nogle racer snorker, andre gøer. Er der allerede nu en eller flere racer du har i kikkerten?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anja Kjær Holst
Nu går jeg ud fra at du mener katte, for du skrev hunde. :wink:

 

Jeg kender jo ikke dine katte men hunden vil selvfølgelig havne nederst i hierarkiet. Er det udekatte?, for så kan de jo have en aversion mod hunde.

 

Hvad angår racerne, så er det jo en smagssag. Og der er arvelige sygdomme i alle racer. Hvis jeg skal kunne råde dig mere bliver jeg nødt til at vide lidt mere.

 

Er du til pelspleje, vil du gå til træning med hunden, hvor længe skal den være alene hjemme, hvor meget tid kan du tilbyde at bruge på den mht. gåture og aktivering. Nogle racer snorker, andre gøer. Er der allerede nu en eller flere racer du har i kikkerten?.

 

Ja jeg mente katte hehe hovsa...

 

Mine katte er indekatte, og de er alle tre killinger, så tænkte om det måske kunne lade sig gøre, når de bliver vendet til hinanden fra starten...

 

Mht til dine spørgsmål...

* Pelspleje, ja dog orker jeg ikke det med en time til halvanden hver dag... Men jeg reder mine katte hver anden dag og er villig til det samme med en hund...

* Jeg ville gå til hvalpetræning med min hund fordi jeg synes de ofte lærer meget af det...

* Jamen min kæreste arbejder hver dag fra 6-16, jeg bliver selvstændig her fra august. Dvs jeg arbejder søndag, onsdag og fredag nat... Så den er ikke rigtigt alene på noget tidspunkt. Kun når vi skal noget osv...

* Jamen idet jeg er hjemme til dagligt og kun arbejder nat, kan jeg netop gå ture med den... Dette er også en af grundene til jeg gerne vil have hund, vil gerne have en for at gå ture osv... Aktivering, jamen jeg leger meget med kattene, men det er også meget an på hvilken form for aktivering den kræver...

* Jeg har dog det krav at det ikke er en hund der gøer konstant... Men det har vel også meget med opdragelsen af gøre...

* Jeg har ikke rigtigt kigget på en bestemt race idet jeg ikke ville forelske mig i en, hvis det ikke kunne lade sig gøre... Ville lige hører herinde først... :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fransk bulldog er en utrolig sjov hund men den er lidt stædig, ikke nem at træne og så snorker den. Der er bulldog i den og hanhunde kan have lidt problemer med at enes med andre hanner men det er ikke et udpræget problem.

 

Jeg er personlig ikke den store tilhænger af hunderacer, som mennesket har avlet så ekstremt, at de får problemer med at trække vejret/ komme af med overskudsvarme og heller ikke har evnen til at parre sig og føde deres hvalpe på naturlig vis men det må man jo gøre op med sig selv.

 

Hvis jeg skulle købe en fransk bulldog ville jeg spørge opdrætteren om tæven havde født ved kejsersnit, om der var hudsygdome eller problemer med imunforsvaret i linien.

 

Racen kræver ikke meget pelspleje, men man kan med fordel "pudse den af" med en fugtig klud engang imellem og rynkerne bør holdes rene hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anja Kjær Holst

Dvs. det var umiddelbart ikke lige den bedste hund at forelske sig i... Jeg vil jo gerne have en hund, hvor chancerne ikke er for store for den har sygdomme på forhånd... Selvfølgelig kan man være uheldig...

 

Men det er fordi min kæreste ikke var for glad for at få en lille hund med sløjfer i håret :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sikkert godt finde hvalpe der ikke fejler noget og nu er det jo heller

ikke mig der skal vælge hvilken hund i skal have.

 

Hvis jeg skulle have en lille hund sammen med 3 katte ville jeg overveje den tibetanske spaniel. Det er en lille sød hund, der ikke behøver at være gøende (det er jo selvfølgelig noget de skal lære) og som der sjældent er ballade med. Så vidt jeg ved er der ikke nævneværdige problemer med sygdomme.

 

Det er en langhåret hund men den skal hverken have sløjfe her eller der, den skal bare børstes engang imellem.

 

Apropos sløjfer. De fleste små langhårede hunde KAN klippes. Det koster selvfølgelig lidt penge men de kommer til at se enormt søde ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...

Hej med dig.

 

Selv havde jeg også 3 katte, og fik for 2 år siden en længe ønsket hund. Jeg tænkte, at når andre kunne have både hunde og katte, så kunne jeg også. Desværre passede det ikke mine katte. Den ene flyttede ned i kælderen, den anden hen til en nabo - og den sidste er den eneste der bliver her trods hunden. Jeg har måttet erkende at projektet ikke lykkedes. Jeg tror personligt, at det er nemmere at få en hund til at acceptere en killing end en voksen kat til at tolerere en hvalp .... det er den kedelige erfaring jeg har gjort. Jeg har den skønneste hund, der smaddergerne vil i kontakt med de spændende katte, men de nægter fuldstændig. Og det er nu 2 år siden, så jeg har helt opgivet.

 

Spændt på at høre hvordan det går med dit projekt. :roll:

 

Hilsen Sultana

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...