Hop til indhold

Bruger man Diatomeer i Danmark?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter

Hej,

 

I USA bruges noget der hedder Diatomaceous Earth (Diatomeer, mener jeg det kan oversættes med) eller DE - som er et naturligt tilskud til mennesker, hunde, heste, ja, alle .... undtagen insekter. Det dræber de insekter der kommer i berøring med det.

 

Det bruges f.eks. i hestefoder, så når hestene prutter så findes det stadig i afføringen og flue (og andre insekter) æg kan ikke overleve - og man undgår så en masse insekter om sommeren.

 

Hunde kan også få det som tilskud - og det kan modvirke f.eks. spoleorm og andre ting.

 

Nogle bruger det også på pelsen, når hunden har fået lopper, der snupper det lopperne. Man kan også bruge det når man skal ud på en lang tur i skoven, mod flåter - men det rystes efterhånden ud af pelsen.

 

Her er lidt info:

Diatomaceous earth is not earth at all; it is actually a powder or flour made from the fossilized remains of single celled organisms called diatoms. Insects cannot become immune to its action. When insects come into contact with diatomaceous earth, the sharp edges lacerate the bugs' waxy exoskeleton and then the powdery DE absorbs their body fluids causing death from dehydration. DE kills insects by drying them up.

 

Det er ikke farligt for andre end insekter, men er tilgengæld farligt for alle insekter, også de 'gode', så man skal ikke bare strø det i haven for at slippe af med dem man ikke kan lide...synes jeg.

 

Nogle mener endda, at det er godt for immunsystemet og hjælper med at fjerne f.eks. e coli og viruser fra kroppen (absorberes af DE og kommer ud sammen med det gennem afføringen), og at det kan hjælpe med at rense tarmsystemet.

 

Lidt nede på siden står der noget om det her: http://web.archive.org/web/20040605104920/bullovedbulldogs.com/worms.htm

 

Der er doserings information fra Lowchens of australia websiden, sjovt nok: http://www.lowchensaustralia.com/health/diatearth.htm

 

Ved ikke om det er normalt at bruge i Danmark, bare under et navn jeg ikke har fundet?

 

Jeg overvejer at få fat i noget, men ville lige skrive om det her og se hvad i synes om det og om man kan få det her eller jeg skal 'helt til usa efter det' :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Nogle mener endda, at det er godt for immunsystemet og hjælper med at fjerne f.eks. e coli og viruser fra kroppen (absorberes af DE og kommer ud sammen med det gennem afføringen), og at det kan hjælpe med at rense tarmsystemet.

 

Umiddelbart syntes jeg denne del lyder "usund" kan det slå Coli-bakterier ihjel, kan det vel også slå en masse af de gode bakterier ihjel som der skal være på og i organismen, eller være med til at skabe en uligevægt som så igen ikke er sund.

Nu er det jo de færreste vira der er gode, så den del er jeg ikke så nervøs for ;-)

 

Men hvis (når, nu er du jo snevinter ;-)) du hører/finder ud af mere glæder jeg mig til at blive klogere ud i dette middel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

fandt dette (tak for ordet t-martinsen)

Drys diatomé-jord hvor myrerne færdes i og omkring huset. Diatoméjord sælges som ”Insecto” i Matas, og i Kvickly under navnet ” Mod krybende insekter”. Midlerne, som udtørrer insekter ved berøring, er uskadeligt for miljøet, da det består af superfin kalk. Omkring huset på f.eks. terrasser kan myrer bekæmpes ved at hælde kogende vand på deres bo. Hyppig vanding ved myreboer holder også myrebestanden nede.

 

Men... der er forskellige slags diatomeer, og nogle skal man passe på med. Det er dem fra ferskvand (ikke saltvand) man skal bruge. Men det lyder lidt som om det er noget lign det ovenstående.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Umiddelbart syntes jeg denne del lyder "usund" kan det slå Coli-bakterier ihjel, kan det vel også slå en masse af de gode bakterier ihjel som der skal være på og i organismen, eller være med til at skabe en uligevægt som så igen ikke er sund.

Nu er det jo de færreste vira der er gode, så den del er jeg ikke så nervøs for ;-)

 

Men hvis (når, nu er du jo snevinter ;-)) du hører/finder ud af mere glæder jeg mig til at blive klogere ud i dette middel.

 

:confused: puha, kan du ikke finde ud af den del :mrgreen::vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
For dig vil jeg jo gøre alt :-D Så jeg kan da gøre et forsøg ;-)

 

 

iiihh...skal vi ikke være kærester i vores næste liv :lun:- jeg kan godt li' din indstilling til mine forespørgsler :mrgreen:

 

Men nu har jeg sendt et par emails afsted, så må vi se hvem der kommer først med svar he he :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
iiihh...skal vi ikke være kærester i vores næste liv :lun:- jeg kan godt li' din indstilling til mine forespørgsler :mrgreen:

 

Nå, jeg er ikke god nok til dig i dette liv :megaked::megaked::megaked:

 

Jeg har fundet ud af lidt.

 

Det går under følgende navne:

Diatoméjord

Infusoriejord

kiselgur

mo

 

Det findes i DK ved Hollerup og er noget gammelt noget fra en eller anden istid......

 

Desuden fandt jeg denne: http://www.d34.dk/sikkerhedsdatablade/Aroma%20Fine%20_1_.pdf

 

Da jeg læste dette leverandørblad tænkte jeg det ikke lød særligt sundt og tilsidst står der så det er noget tandlægerne propper i munden på mig :scared::scared:

 

Jeg har talt med en dyrlæge om det også, de havde ikke hørt noget om det som brug til hunde/dyr, men nu er det heller ikke nemt at få godkendt et middel i DK/EU (heldigvis).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Når jeg sådan løseligt har læst rundt omkring får jeg en fornemmelse af at det bruges ved høns til at fjerne lopper i redekasserne. Men det er endnu ikke frigivet som sneglegift, men det må gerne bruges mod myrer :hmm:

 

Se nu hvad du har fået mig igang med Snevinter :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Når jeg sådan løseligt har læst rundt omkring får jeg en fornemmelse af at det bruges ved høns til at fjerne lopper i redekasserne. Men det er endnu ikke frigivet som sneglegift, men det må gerne bruges mod myrer :hmm:

 

Se nu hvad du har fået mig igang med Snevinter :oops:

 

 

:mrgreen: jamen det er jo fordi du bejler til mig. jeg ser lige igennem dig :mrgreen:

 

men du må altså vente til i vores næste liv :cool:

 

he he

 

...og nu må jeg hellere lige læse hvad du har fundet frem til - taark :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
:mrgreen: jamen det er jo fordi du bejler til mig. jeg ser lige igennem dig :mrgreen:

 

men du må altså vente til i vores næste liv :cool:

 

he he

 

...og nu må jeg hellere lige læse hvad du har fundet frem til - taark :kys:

 

Hov hov - det var dig der startede ;-)

Jeg har ikke fundet det jeg skulle :oops: men en masse andet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Nå, jeg er ikke god nok til dig i dette liv :megaked::megaked::megaked:

 

Jeg har fundet ud af lidt.

 

Det går under følgende navne:

Diatoméjord

Infusoriejord

kiselgur

mo

 

Det findes i DK ved Hollerup og er noget gammelt noget fra en eller anden istid......

 

Desuden fandt jeg denne:

 

Da jeg læste dette leverandørblad tænkte jeg det ikke lød særligt sundt og tilsidst står der så det er noget tandlægerne propper i munden på mig :scared::scared:

 

Jeg har talt med en dyrlæge om det også, de havde ikke hørt noget om det som brug til hunde/dyr, men nu er det heller ikke nemt at få godkendt et middel i DK/EU (heldigvis).

 

(ups, blev lige afbrudt af telefonen)

 

Ej hvor er du grundig :5up: og så er jeg bare vild med din gode beskrivelse som jeg har markeret :mrgreen:

 

jeg fandt noget info om et sted som solgte det (mollerup mølle, ikke helt sikker) og det blev brugt i svinefoder - mod blandt andet diarre.

 

Jeg ved der er en slags DE i USA, som ikke er food grade (fra fersk vand) og som man ikke skal indhalere eller bruges indvordes. Men food grade skulle være ok, men man skal stadig passe på med at få det i øjne og næse, men lidt ligesom støv, fordi det kan irritere....

 

Tror det er forvirrende fordi der er forskellige slags. Jeg sendte en email til matas for at se hvad deres INSECTO var for en slags, men har ikke hørt fra dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det kan også bruges til at bekæmpe lus ved mennesker. Her beskrives også lidt om tea tree oliens desinficerende effekt (mine tanker er i en anden tråd).

 

http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm?id=4810&sprog=1&grp=12&menu=1

 

fra dit link:

 

Elimin (fremstillet af diatoméjord) virker pri­mært ved sin evne til at absorbere olie. Det ødelægger vokslaget som beskytter insekterne mod udtørring, og de dør på grund af væsketab. Elimin og andre former for finkornet mine­raljord har været brugt til insektbekæmpelse siden oldtiden. De gamle romere blandede fint landevejsstøv i det korn, som skulle oplagres, og den danske kornskadedyrskomite bestemte i 1940'erne, at man blandede kiselgur i kornet mod kornsnudebillen. Diatoméjord kan altså i princippet spises, men støver dog kraftigt. Man bør derfor passe på ikke at indånde pulveret eller at få det i øjnene.

 

Det lyder jo lidt som det de i USA kalder food grade DE - det støver, men kan bruges på og i kroppen.

 

Godt link - du er da god til det her detektiv arbejde!! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
(ups, blev lige afbrudt af telefonen)

 

Ej hvor er du grundig :5up: og så er jeg bare vild med din gode beskrivelse som jeg har markeret :mrgreen:

 

jeg fandt noget info om et sted som solgte det (mollerup mølle, ikke helt sikker) og det blev brugt i svinefoder - mod blandt andet diarre.

 

Jeg ved der er en slags DE i USA, som ikke er food grade (fra fersk vand) og som man ikke skal indhalere eller bruges indvordes. Men food grade skulle være ok, men man skal stadig passe på med at få det i øjne og næse, men lidt ligesom støv, fordi det kan irritere....

 

Tror det er forvirrende fordi der er forskellige slags. Jeg sendte en email til matas for at se hvad deres INSECTO var for en slags, men har ikke hørt fra dem...

 

Ja ja , jeg er fantastisk god til at forklarer :engel:

 

Jeg har sendt en mail til nogle der producere loppebekæmpelsesmidler til høns.

 

Og ja det er mange ting - også i væggene på en kirke :mrgreen: Jeg har også stødt på at det er i visse fødevarer(midler) et par gange. Måske man bare skal holde vejret mens man spiser maden og håbe på man ikke har lavet maden så tør at det støver :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Ja ja , jeg er fantastisk god til at forklarer :engel:

 

Jeg har sendt en mail til nogle der producere loppebekæmpelsesmidler til høns.

 

Og ja det er mange ting - også i væggene på en kirke :mrgreen: Jeg har også stødt på at det er i visse fødevarer(midler) et par gange. Måske man bare skal holde vejret mens man spiser maden og håbe på man ikke har lavet maden så tør at det støver :mrgreen:

 

:mrgreen:

 

...spis med gasmaske bliver det sidste nye :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Sådan er det allerede her + en rigtig god tandforsikring skader heller ikke :mrgreen:

 

man kan aldrig være FOR forsigtig. Jeg spiser næsten aldrig, bare fordi jeg ikke tør :(

 

 

:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Interessant :5up: Det lyder meget som beskrivelsen jeg startede med.

 

Men der er ikke den store advarsel her i Danmark, som der er i USA, om at man skal vælge ferskvands diatomeer DE og ikke fra saltvand.

 

Sjov, at du kan finde en del forskellige links og brug af det, men det alligevel ikke rigtigt er alment kendt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...