Hop til indhold

Golden hvalp


Gæst Cæsar2011
 Share

Recommended Posts

Gæst Cæsar2011

Hej :) Har haft min golden i næsen en uge nu. :lun:

Han er 10 uger. Har stadig nogle spørgsmål ved. træning, som jeg går og tænker på, og ville være meget taknemlig med nogle gode råd:

 

1. Hvornår skal vi begynde alene-hjemme træning, og hvordan gøres dette bedst?

 

2. Hvor ofte, og hvor lange ture? Han siger til når han skal tisse og lave, så da går vi ud i en lille fælles have (bor i lejlighed) i ca. 5-10 min hvor han lugter lidt rundt og leger lidt. Derudover får han ca. tre små ture, ca. 15-20min.

 

3. Der er ca. 20 trappetrin op til lejligheden, må han gå op/ned selv?

 

Håber der er nogle her med gode råd til os :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg tror måske det bedste råd til dig ville være at læse et par bøger om at have hvalp :-D

 

Skal snart selv have hvalp og jeg har fået anbefalet bogen "Hvalpen" mange gange herinde, og den synes jeg virker rigtig god og grundig til at starte ud med:-D Den kan lånes på biblioteket ellers koster den vist omkring 300 kr (jeg har haft lånt den, men tror alligevel jeg vil købe den);-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cæsar2011

Jeg har læst maaaange bøger om at have hvalp, har planlagt at få en i ca. 3 år, og nu kunne det endelig lade sig gøre. Føler bare ikke jeg får svar på lige disse spørgsmål, da jeg synes at mange af bøgerne modsiger hinanden. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :) Har haft min golden i næsen en uge nu. :lun:

Han er 10 uger. Har stadig nogle spørgsmål ved. træning, som jeg går og tænker på, og ville være meget taknemlig med nogle gode råd:

 

1. Hvornår skal vi begynde alene-hjemme træning, og hvordan gøres dette bedst?

 

Hvis I føler, at han er ved at være faldet til i hans nye hjem, kan I sagtens starte nu. Bare start med at gå ud og ind af hoveddøren. Hvis han tager det pænt, vent lidt (vi taler sekunder her) udenfor og kom ind igen. Derefter kan I langsomt lægge mere og mere tid til.

 

2. Hvor ofte, og hvor lange ture? Han siger til når han skal tisse og lave, så da går vi ud i en lille fælles have (bor i lejlighed) i ca. 5-10 min hvor han lugter lidt rundt og leger lidt. Derudover får han ca. tre små ture, ca. 15-20min.

 

I den alder er turene ikke så vigtige. Det vigtigste er, at han får lov til at udforske den store verden udenfor i hans eget tempo.

 

Der er en tommelfinger-regel, der siger 1 minut pr. uge pr. tur, så bare små ture på en 10-15 minutter ad gangen er fint.

 

3. Der er ca. 20 trappetrin op til lejligheden, må han gå op/ned selv?

 

Jeg ville bære ham, så længe det er muligt for jer. De bliver jo tunge :mrgreen:

En enkelt gang op og ned ad trappen en gang imellem tager han ikke skade af - han skal jo også lære, at den ikke er farlig. Ellers står I på et tidspunkt med 35 kilo hund, som går i panik over trapper. Men det skal ikke være en daglig ting.

 

Håber der er nogle her med gode råd til os :)

 

Jeg har skrevet mine svar oppe under dine spørgsmål.

 

Må vi ikke se billeder af vidunderet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst maaaange bøger om at have hvalp, har planlagt at få en i ca. 3 år, og nu kunne det endelig lade sig gøre. Føler bare ikke jeg får svar på lige disse spørgsmål, da jeg synes at mange af bøgerne modsiger hinanden. :(

 

Ja det er også rigtigt, især i de lidt ældre bøger finder man nogen gange nogle lidt underlige råd :-D

 

Jeg har mange gange fået anbefalet Irene H. Jarnved og Lone Greva af folk som jeg synes er fornuftige at høre på, så deres bøger tror jeg på er gode. Men det er jo også et spørgsmål om hvad man selv tror på :-D

 

Af deres bøger har jeg bl.a. læst Hunden i hverdagen (af Irene Jarnved) og Hvalpen (af Lone Greva), synes de begge er gode og lette at forstå:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst frederikkefr

Jeg tilslutter mig fuldstændig Dortes råd. Min golden har dog altid gået på trapperne til vores lejlighed (10 trin), han blev jo ret hurtig for tung til at bære :)

Mit sidste råd, som jeg har lært af hård erfaring: lær ham at gå pænt i snoren fra dag 1!

Allersidste råd: Nyd det :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cæsar2011

der er nu opstået en nyt "problem" som gør mig forvirret. Når der kommer besøg bliver han så glad at han løber rundt, slikker, hopper, gør ad de besøgende, og mange, især børn, bliver meget forskrekket. Dette gør han også når vi møder mennesker på gaden når vi går tur. Alt dette begyndte for to dage siden. Er der noge jeg kan gøre for at få ham til at slappe mere af? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...