Hop til indhold

Wolfsblut til hvalpe - tør jeg???

Dorte
 Share

Recommended Posts

Liva er så småt ved at blive kørt over på Wolfsblut (Cold River med lav fedt%) og hun eeeeelsker det.

Wolfsblut reklamerer jo med, at de er et all life stage foder og også kan bruges til hvalpe, som skal fodres med en højere % af deres vægt end voksne hunde.

Men tør jeg lade hvalpen vokse på Wolfsblut? - ved godt, at det i bund og grund kun er mig, de kan svare på det, men hvad ville I gøre???

Hvilken variant skal man så vælge - dem med højt protein og fedt-indhold eller dem med lavt????

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva er så småt ved at blive kørt over på Wolfsblut (Cold River med lav fedt%) og hun eeeeelsker det.

Wolfsblut reklamerer jo med, at de er et all life stage foder og også kan bruges til hvalpe, som skal fodres med en højere % af deres vægt end voksne hunde.

Men tør jeg lade hvalpen vokse på Wolfsblut? - ved godt, at det i bund og grund kun er mig, de kan svare på det, men hvad ville I gøre???

Hvilken variant skal man så vælge - dem med højt protein og fedt-indhold eller dem med lavt????

Altså jeg kan kun sige hvad jeg ville gøre hvis jeg fik en hvalp ige, jeg ville holde mig til hvalpefoder. Da vi fik Molly gik der ikke længe før vi kørte hende over på sån et all-lifestage foder, de sagde jo det også er til hvalpe, men kan ikke lade vær at tænke om vi selv har været med til at ødelægge hende med foder der måske alligevel ikke indeholdte alt det skulle :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg turde godt, men jeg ville kigge på lidt forskelligt hvalpefoder og så finde den sammensætning hos wolfsblut, som minder mest om hvalpefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg kan kun sige hvad jeg ville gøre hvis jeg fik en hvalp ige, jeg ville holde mig til hvalpefoder. Da vi fik Molly gik der ikke længe før vi kørte hende over på sån et all-lifestage foder, de sagde jo det også er til hvalpe, men kan ikke lade vær at tænke om vi selv har været med til at ødelægge hende med foder der måske alligevel ikke indeholdte alt det skulle :vedikke:

Det er også sådan lidt jeg tænker. Og med en stor hund skal man jo også passe på mht HD

Jeg turde godt, men jeg ville kigge på lidt forskelligt hvalpefoder og så finde den sammensætning hos wolfsblut, som minder mest om hvalpefoder.

Hvis man nu tager Olivers Large Breed, så har den 25% protein og 15% fedt - og er tilsat glucosamin.

Wolfsblut Alaska Salmon har også 25% protein og 15% fedt. Glucosaminen kan jeg så give ved siden af. Den har jeg jo hjemme til Liva.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 months later...
Gæst Liva's mor

Ved godt det efterhånden er lidt tid siden du skrev din tråd, men jeg faldt over den ;-)

Vi har også en hvalp på snart 14 uger (labrador) som vi er startet op på med Wolfsblut da det lyder som noget virkelig godt foder og hun elsker det simpelthen - hun hopper og danser (og jeg overdriver virkelig ikke) når jeg begynder at gøre klar til hun skal have mad.

Fodrer du fortsat med Wolfsblut? hvad er dine erfaringer? vi har valgt Dark Forest da det var nogle af de mindste for hun har det med at sluge maden lige meget om de er store eller små - hun fik lov at prøve flere slags hvor vi købte maden.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor meget hun skal have som hvalp, har du check på det? jeg vil jo ikke have hun skal have for meget mad så hun bliver for tyk og selvfølgelig heller ikke for lidt så hun ikke får nok.

Håber at høre fra dig omkring dine erfaringer.

Ha' en dejlig dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke fået hvalpen hjem endnu, men problemer har li'som løst sig selv, da opdrætter "kræver" at jeg fordrer med Olivers + de sælger det til god pris.

Liva (min voksne hund) er p.t. ikke på Wolfsblut. Det skyldes dog alene et godt tilbud på Arion :oops:

Mht. hvor meget foder gælder det jo om at kigge på hvalpen og se om den tager for hurtigt på. Labber ligger vist i snit på 1 kg. om ugen i starten

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor meget hun skal have som hvalp' date=' har du check på det?

[/quote']

Med mindre man har tjek på det med kalorierne og næringsstoffer tilpasset hvalpens særlige behov, vil jeg holde mig til et kvalitets hvalpefoder, hvor udregningerne er gjort med henblik på en hvalps behov. Hvad der gøres forkert i hvalpens første år kan bane vej til problemer senere hen.

Et lille tænkt eksempel: Lad os tage en lille ny hvalp der vejer 5 kg og vil veje 22 kg som voksen.

Denne hvalp har brug for 1002.4 kalorier om dagen. Wolfsblut Blue Mountain har 359 kalorier i 100 gram - altså skulle hvalpen spise ca. 300 gram daglig.

Men, men... hvalpen har brug for 3007 mg kalk om dagen. I f.eks. Wolfsblut Blue Mountain er der 2500 mg kalk i 100 gr. Det giver 7500 mg kalk i 300 gr som vil være alt, alt for meget til denne lille hvalp. Og hvis man gav foderet efter hvor meget kalk hvalpen har brug for vil den spise for få kalorier.

Så denne hvalp skal have en af de andre typer med mindre kalk.

Desuden vokser en hvalp meget hurtigt de første måneder og allerede når hvalpen vejer 6 kg skal mængden udregnes på ny og ændres.

Du kan se fra dette lille tænkt eksempel, at hvis ikke man har tjek på udregning af behovet for næringsstoffer under væksten (som er anderledes en behovet som voksen) kan man komme galt afsted og gør mere skade end gavn. Det er derfor jeg anbefaler at man skal holde sig til en decideret hvalpe foder indtil hvalpen er udvokset.

Link til indlæg
Del på andre sites