Gæst LoneMJ Skrevet April 20, 2011 Rapporter Share Skrevet April 20, 2011 Vi er et kærestepar, som netop er flyttet sammen, har medbragt mine 3 katte og en uge efter indflytningen fået lømmelen frodo på nu 11 uger. Han er halvt Shih tzu og halvt bichon Frise, også kaldet en teddybear dog :hjerte:. Hunden er -så ny som den er, taget i betragtning- rimelig lydig. Kommer (som regel) når man kalder, kan (nogenlunde) sitte og kan (oftest) vente med at tage godbidden, hvis jeg siger nej. Han kan være alene hjemme og kører bil uden at sige ret meget, hilser pænt på fremmede hunde og fremmede mennesker.:klap: Desværre har vi et problem mellem ham og kattene. Kattene har taget pænt imod ham og er generelt søde til ikke at stikke ham nogle på kassen. Han er bare, selvom han kun vejer det halve af de to mindste, meget voldsom. Han løber efter dem og gør voldsomt, hvad der får kattene til at stikke af og det gør det selvfølgelig endnu sjovere. Den ene kat har han noget slås-leg kørende med, det virker som om begge hygger sig indtil en vis grænse-dog hører han generelt ikke efter, når den siger fra med lyd og han lægger sig gerne oven på den, så den ikke kan komme fri. Desuden kan han ALDRIG lade den være og går efter den / på den ligeså snart han ser den. Dette betyder at kattene kun bevæger sig hen over gulvet i stærkt løb for derefter hovedkuls at springe op på møbler -af og til med ødelagt inventar til følge.:damn: Jeg forsøger at aflede ham ved at kalde ham ind og så give ham godbid når han kommer. Han kommer som regel, selv om man af og til kan se, han vakler mellem, hvad han har mest lyst til. Som regel betyder denne vaklen, at han stopper op længe nok til at katten kan komme væk og derfor kommer han så til mig. kombinerer af og til med sit og godbid, for at katten kan få lov at komme videre. Eller jeg plejer at bruge kommandoen "Frodo STOP", som han selvfølgelig også bliver belønnet for når han gør det. Det virker som regel, men ikke altid. Jeg stopper ham, som jeg har skrevet ovenfor, når han gør eller jagter kattene og når den kat, han leger med begynder at miave eller knurre af ham og han ikke reagerer på det. Men jeg er ret overrasket over, at kattene ikke bliver sure, men kun flygter. Endvidere lufter vi ham på nogle rimelig lange ture (taget i betragtning at han er en meget lille hund pt på kun 2 kg) et par gange om dagen og han kan komme ud i haven flere gange dagligt. Men kattene skulle jo gerne kunne være her også og ligenu går de rundt som (beklager udtrykket) katten om den varme grød og bevæger sig som sagt helst ikke på gulvet. Men gør jeg det rette i at aflede hundens opmærksomhed eller bør jeg gøre andet / mere for det? Og jeg frygter lidt at den ser belønningerne for at holde op, som belønningerne for at jage kattene -tror I han gør det? eller skal jeg blot fortsætte som hidtil og se om ikke han på et tidspunkt slapper lidt af overfor dem. Vi har jo kun haft ham 1½ uge.... mange hilsner Lone Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malula Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Hejsa og velkommen til Håber, I får mange gode oplevelser med både hund og katte :5up: Lenschow har skrevet nogle gode artikler om sammenføring mellem kat og hund. Prøv evt at skrive til hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Jeg tror, at det er vigtigt at du er konsekvent hver eneste gang, du kan se at der er optakt til, at hvalpen vil jagte kattene og helst nå at aflede inden det sker.. For at det ikke skal udvikle sig til at blive en vane for hvalpen Han må helst ikke opleve at jagte kattene, så stop ham i det og afled med noget andet... Lær ham i stedet at nærme sig kattene stille og roligt Jeg vil rose ved alt rolig adfærd omkring kattene, f.eks. sætte dig ned på gulvet med hvalpen og få hvalpen til at lægge sig med et godt ben eller andet rolig aktivitet.. Og så hvis kattene kan gå rundt omkring samtidig mens hvalpen er i ro, så ros ros ros I starten vil jeg ikke tillade dem at lege sammen endnu -netop fordi det nemt kan tage overhånd og hvalpen kan blive for overmodig, først vil jeg lære hvalpen at være helt rolig omkring kattene Har du trænet kontakt med hvalpen endnu? Ved at få hvalpen til at sitte og holde en godbid op foran dig og hvalpen skal holde øjenkontakt og så få godbidden? Ellers er det en god idé at træne, for det kan du bruge i forbindelse med kattene ved at bruge det til at aflede Når vores hvalp var rolig omkring katten, sagde vi altid "rooolig" og så godbid, og hun lærte temmelig hurtig hvad roolig betyder... God træning, det skal nok komme Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Vi gjorde det, at hvis Motor ikke stoppede ved det første nej/stop, så fik han snor på (indendørs), så han ikke fik muligheden igen. Tit hang det lidt døve øre også sammen med at han var lidt overtræt, så fik han en tyggestang og skulle ligge med den og gasse af. Hunden stopper højst sandsynligt ikke af sig selv, for jagte katte er altså rigtig sjovt.. synes kattene bare sjældent. Vi dryssede også godbidder på gulvet så kat og hund kunne spise lidt sammen, men ingen af vores passer på deres mad, det skal man lige vide før man gør det, ellers ender det jo bare endnu værre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 20, 2011 Rapporter Share Besvaret April 20, 2011 Jeg var meget streng med at Smilla ikke måtte jage kattene som hvalp. De er nemlig også bitte-små og lægger sig bare ned (og finder sig i alt) for så at stikke af så snart muligheden var der. De blev jo bange.. Når Smilla blev hyper og ikke kunne lade dem være fik hun snor på. Det er meget vigtigt hunden ikke får held med at jage kattene overhovedet, da det kick det giver at kattene løber væk (fangeleg) er en stor belønning i sig selv for hunden. Jeg belønnede også rolig opførsel omkring kattene. (Husk også at belønne kattene med godbidder for at være i nærheden af hunden, så de også forbinder noget godt med dens tilstedeværelse). Smilla lærte også ''nej'' og ''gå væk'' med en fejende hånd (oversat: lad dem være). Har kattene klatremiljøer og sikre steder? Evt kan i sætte et børnegitter i en dør, hvor hunden ikke kan komme. Smilla er 2 år og det er faktisk først det sidste ½ år hun er blevet rigtig fornuftig omkring dem. Det kan godt være et stort arbejde med sådan en hyper hvalp, men det er det værd. Min den ene kat kan godt lege lidt og sove med Smilla idag (ikke i arm, men side om side). Katten tager også initiativ til det. Den anden kat og Smilla ''tåler'' hinanden og hilser pænt på hinanden snude mod snude, når de mødes. Ikke mere. Men det er også fint nok. God arbejdslyst. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LoneMJ Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Jeg er konsekvent med at stoppe hele tiden, men både hund og den kat, han leger med ser ud til at nyde det, så der stopper jeg kun, når katten giver lyd fra sig. Også fordi katten af og til starter selv. Tænker han kan lære, at kattens lyd betyder STOP. Og jeg roser meget, når det foregår stille og roligt eller hvis katten får lov at gå forbi uden at blive jaget. Kattene har kradsemiljøer og må stort set være på alle møbler med nogle få undtagelser. Blandt andet sover de to af dem sammen i en vask i bryggerset, så de kan sagtens komme op, hvor der er fred og ro. Men det er jo svært at regulere, når dyrene er alene hjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Jeg er konsekvent med at stoppe hele tiden, men både hund og den kat, han leger med ser ud til at nyde det, så der stopper jeg kun, når katten giver lyd fra sig. Også fordi katten af og til starter selv. Tænker han kan lære, at kattens lyd betyder STOP. Og jeg roser meget, når det foregår stille og roligt eller hvis katten får lov at gå forbi uden at blive jaget. Kattene har kradsemiljøer og må stort set være på alle møbler med nogle få undtagelser. Blandt andet sover de to af dem sammen i en vask i bryggerset, så de kan sagtens komme op, hvor der er fred og ro. Men det er jo svært at regulere, når dyrene er alene hjemme. Det lyder helt rigtigt det du gør. Men jeg ville ikke lade dem være alene hjemme sammen. Kan du ikke lukke hunden i bryggerset eller kattene i en ''sove-afdeling' af en art. For det er rigtig skidt, hvis hunden får dårlig vaner, mens I ikke er hjemme. Der skal bare én episode til, hvor hunden får held til at jage katten for at den vil prøve igen og igen om det lykkes. Tænk på en ''en-armet-tyveknægt' (spillemaskine). Det at vi får gevinst (jackpot) en gang inmellem er faktisk meget sjovere end, hvis vi vidste vi fik gevinst hver gang. Jeg tror egentlig også kattene vil synes det er dejligt med et break fra hunden, hvor de kan være helt afslappede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Her er Obelix blevet bedste venner med den ene af vores katte. Vi har fra starten af været obs på han ikke har fået lov til at jage kattene, og ellers har vi holdt os neutrale og ladet dem selv finde ud af det, og det er i vores tilfælde gået fint . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Charlie's Mor Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 Jeg har lidt, men kun lidt, det samme problem med Charlie... (Han er også 11 uger!) Han er også meget interesseret i vores to katte... :hmm: Men jeg stopper Charlie, inden han f.eks. hopper ned fra sofaen og efter kattene... Når jeg kan mærke det rykker i Charlie, er jeg klar... :slem: Og når kattene spiser, (i køkkenet), må Charlie ikke være i køkkenet... Han nedstirrer, piver og driller kattene... Han vil kun lege, men det nytter altså ikke noget... :hmm: Så jeg synes, det lyder som om, at du gør det helt rigtige! :5up::5up: Og når han er blevet lidt ældre, kan det også være at interessen i kattene bliver mindre... Lige nu, er kattene legetøj i hans øjne... Så hav tålmodighed! Det skal nok gå! :klap::klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts