Hop til indhold

Kræsen


Aslan
 Share

Recommended Posts

Kan en hund være kræsen?

 

Grunden til at jeg spørger er at vi var til dyrelæge med Aslan, fordi han ikke spiste, han spiser omkring 100-200 gram ud af knap 600 gram på en dag. Hvis det er så meget i det hele taget.

 

Det var det samme da vi kom over på Hills (nu RC)

 

Så er der alt det der med at store hunde, og de vokser hurtigt, og de skal have det rigtige mad osv osv.

 

Dyrelægen sagde han var kræsen.

Men alle de fif vi har fået, har kun holdt en gang....og så kan han sutte dåsemad af tørfodderet og spytte tørfodderet ud igen :roll::roll::roll::roll::roll::roll:

 

Under alle omstændigheder, regner jeg med at vi skal derned igen idag (dyrelægen ringer for at snakke på et eller andet tidspunkt) og måske have taget nogle blodprøver (hvis det er det som det ender med).

 

Men derfor ville jeg gerne hører jeres mening alligevel.

 

Kan en hund være kræsen?

Skal man vitterligt lade den "sulte" indtil den giver op og spiser sit mad?

Hvis ja, skal man så også gører det ved hvalpe? (af stor race)

Kan en hund være så kræsen at den absolut ikke overgiver sig til sulten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst daytime

Jeg har selvfølgelig ikke forstand på det.. men ved fra mennesker at overlevelsesinstinket er det stærkeste. Derfor er der ingen små børn der sulter sig selv, med mindre der er noget andet alvorligt galt. Det kan ikke være anderledes med hunde, Man spiser uanset hvad det er, før man dør af sult... MEN... det kan jo vare noget, og der er risiko for vægttab i mellemtiden. OG det er sørme godt du er i kontakt med dyrlægen, for det skal selvfølgelig udelukkes der er andet galt end stædighed eller kræsenhed (er der noget der hedder det???).

Held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Mollie var ekstremt kræsen som lille, men i dag er hun ikke så slem.

 

Måske har det haft en effekt på hendes udseendet: hun har meget tynde ben og er ikke ret racetypisk - hun er den eneste i kuldet, der er "så forkert" som hun er.

 

Vi fik også rådet med at lade hende sulte.... Det var en dum ide; Mollie gik 4 dage uden mad - på 5. dagen begyndte hun at kaste mavesyre op og der sagde jeg stop!

Siden den dag har vi prøvet alle de store tørfoderfabrikanter og hun har fået tun, torskerogn, leverpostej, A38 osv. osv. i maden for at gøre den mere spiselig.

 

I dag er vi landet på Nutra Nuggets Gold Lam og Ris med hjemmelavet mad eller Nature's Harvest og hun æder som en hest - meeeeen vi har jo også i mellemtiden fået 2 andre hunde og hun er blevet voksen, så måske det er et tilfælde.

 

Jessie lagde lidt i ud i samme stil som Mollie og hun er ikke blevet sultet; hun har også fået tilskud til maden f.eks. madlavningsfløde, leverpostej, tun (det var ikke et hit) og Nature's Harvest.

Hun er stadig ikke en god spiser og hun spiser ca. 250 gr. RC Medium Junior hver dag - hun skal snarest over på Kingsmoor el. lign., da hun nu har fået en ok vægt, så vi kan eksperimentere lidt med hendes smagsløg.

 

Rosie har altid ædt som en hest :mrgreen:

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Toffi er ekstremt kræsen. Og det er ikke noget jeg kun tror, spørg bare de hundeejere herinde som har mødt hende.

2 ting har hjulpet:

-At iblande en smule hjemmelavet leverpostej i maden, så ryger den ned, selvom "man" ikke er så vild med den.

-appetitgivende urter fra en alternativ dyrlæge (de virkede meget hurtigt)

 

Nu er hendes appetit så god at hun faktisk skal på skrump!

Så nu putter jeg kun meget lidt spæk i leverpostejen og fra i går har hun fået ordineret halv dosis af urterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Toffi er ekstremt kræsen. Og det er ikke noget jeg kun tror, spørg bare de hundeejere herinde som har mødt hende.

2 ting har hjulpet:

-At iblande en smule hjemmelavet leverpostej i maden, så ryger den ned, selvom "man" ikke er så vild med den.

-appetitgivende urter fra en alternativ dyrlæge (de virkede meget hurtigt)

 

Nu er hendes appetit så god at hun faktisk skal på skrump!

Så nu putter jeg kun meget lidt spæk i leverpostejen og fra i går har hun fået ordineret halv dosis af urterne.

 

Hov!!! Hvad er det for noget? Tænker at man kunne give det i små doser, for Noomi spiser godt nok sin mad, men hun er ikke særlig "guf-fikseret" så et lille "tilskud" kunne måske gøre underværker :mrgreen::lol: (hvis det altså ikke har nogen bivirkninger??? For der er jo også den mulighed at jeg bliver ved med at rende rundt med 5 forskellige slags guf og hele tiden skal udtænke nye guf-muligheder... :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kejser

hej med dig.

Med hensyn til om hunde kan være kræsne, jeg tror det ikke men nogle gange skulle man tro det.

Jeg selv som er ejer til en schæfer har tit problemer med hans mad, han gør netop det samme, hvis vi kommer noget på for at få ham til at spise, ja så slikker han det af, og så spytter hundemaden ud.

De siger at en hund nok skal spise når den bliver sulten, og vi gør det at hvis ikke han har spist det efter 20 min bliver det fjernet indtil næste måltid.

Hilsen Kejser

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har snakket med dyrelægen, og hun siger weekenden over, og gider han stadig ikke at spise, vil hun lige have ham ned og få tjekket tænder og andre ting der kan være årsagen.

 

Vi har engang fået en gratis prøve pakke fra RC babydog (det som han får nu). Den har været åben i en 14 dage 3 uger.og tørfodderet er ca halvt så småt som det han får hver dag.

Kan det være at hans tørfodder smager af for meget? Skal vi have det til at ligge fremme så duften og smagen kan fortage sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov!!! Hvad er det for noget? Tænker at man kunne give det i små doser, for Noomi spiser godt nok sin mad, men hun er ikke særlig "guf-fikseret" så et lille "tilskud" kunne måske gøre underværker :mrgreen::lol: (hvis det altså ikke har nogen bivirkninger??? For der er jo også den mulighed at jeg bliver ved med at rende rundt med 5 forskellige slags guf og hele tiden skal udtænke nye guf-muligheder... :lol:)

 

Det er små sorte piller, kinesiske urter.

Prøv at kontakte den alternative dyrlæge Gudrun og få mere at vide. De virker ikke kun på appetitten, og jeg er ret sikker på at hun skal se hunden før hun ordinerer dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Hvorfor skulle hunde ikke kunne være "kræsne" som os mennesker, eller som jeg bedre kan lide man siger, de kan lide noget foder bedre end andet.

 

Det råd med at lade den sulte, for så skal den nok spise, er i mine øjne et dårligt råd. Ja den vil nok begynde og spise, men det er et spørgsmål om overlevelse, ikke om at den ikke er kræsen, det ville vi jo også selv gøre. Bare se på de mennesker, der var med i den flyulykke (hvis altså du har hørt om den ;-)), hvor de til sidst måtte begynde at spise hinanden (altså dem der var døde) for at overleve.

 

Man bør finde det rette foder til ens hund, og det kan godt tage lang tid, at finde det.

Nogle hunde kan ikke lide stærkt lugtende ting, da halvdelen af smagsoplevelsen er i forbindelse med duften.

Man kan selv prøve at holde sig for næsen, når man spiser. Det er lige pludselig ikke helt det samme at spise :-D

 

Jeg vil dertil sige, at det godt kan have noget med hundens fysik at gøre. Jeg har en veninde, som også har en hund, der heller ikke "ville" spise, og det var om hun så kastede et blodigt stykke oksekød ned for næsen af den.

Den havde alvorlige fysiske problemer, og er nu i bedring, hvilket har resulteret i, at han nu er begyndt at spise, hvad der bliver serveret. Stadig med undtagelser, men han spiser ting, han ellers aldrig førhen ville have rørt, og dette er kommet i takt med, at han har fået det bedre rent fysisk.

 

Tænderne som du selv er inde på, er også et godt bud på et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan har nu spist i 1½ dag

 

Vi ville aldrig sulte ham, og dyrelægen frarådede os også dette.

 

Vi googlede kræsne hunde, og fandt en labradore (af alle hunde) der var så stædig, at den sultede sig selv.

 

Frustreret som jeg var fredag, over at aslan stadig ikke ville spise, fik kæresten lige turen da han kom hjem.

 

Og troeligt om det ikke var 4-5 frolicer der skulle til.....som han jo selvfølgelig lige havde regnet ud mens han var på arbejde.

 

Det lyder fuldstændig som om vi menneskelig gøre aslan, men det gør vi ikke.

 

Her er følgende;

Maden står i blød i vand fra kogt leve.

Kogt lever i mindre stykker, dog ej for små rørt i maden.

3-4 frolicer i stykker rørt i maden.

Lidt kogt lever oven på, samt en frolic brækket i 4 stykker.

 

Om det hele er nødvendigt, eller vi kunne nøjes med 2 frolicer ved vi ikke, men lige nu skal han bare spise og så må vi ned og veje ham i næste uge og se hvordan det går.

 

Indtil da, stor hurlumhej om aslans mad, dog tror jeg vi bliver ved med at putte lidt lever i, da han han er såååååååååååååååå vild med det, at han da også skal forkæles lidt :mrgreen:

 

Aslan spiser nu det meste af sin mad, dog levner han altid lidt, men det svare vel til det lever og frolic der kommer i maden.

 

Det er en super lettelse at så snart han hører at vi begynder på processen, ligger han sig og venter, måske lige ud og tjekke i madskålen om der var kommet lidt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg jo gerne hører jeres mening til min lille update....

 

For er Aslan virkelig kræsen?

 

Han har rokketænder, han er blevet 16 uger i dag, og har allerede mistet (minimum) 2 fortænder......

 

Kan det være.....at han vil have maden opblødt, fordi det er en ernærings kilde....som SKAL indtages (det gør ondt at tygge sig igennem knap 600g fodder om dagen).

Men vil gerne bide i sit bideben (når det passer ham), fordi hans tænder klør?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...