Hop til indhold

Mynder og Lydighed


Gæst Afganskmynde
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde

Det er altsaa ohh.... interessant at vaere til lydighedstraening paa avanceret niveau med Tio (med lillesoster chloe, er det anderledes. hende er jeg mere sikker paa i lydighed). Han indlaere lige saa hurtigt som de andre, men jeg ved aldrig helt om han vil goere som han fint ellers har gjort laenge:-D

 

Jeg har lagt maerke til nogle helt klare forskelle imellem ham og de andre racer i gruppen.

 

1. Han gor det man beder ham om, ogsaa hvis det er imod ' hans bedre fornuft', den forste gang eller op til ca. 3 gange (Jeg kan ligefrem se det paa hans udtryk: Han ved hvad der forventes, og gor det saa, nu jeg vil saa gerne have ham til det!) - MEN saa er det ogsaa SLUT! Saa kan traener og jeg ellers hoppe og danse saa tosset vi vil med lever og div. ting.Haha. Saa naar de andre bliver ved med at gennemgaa det samme og ove om og om igen og igen, saa stopper tio og jeg derimod og slapper af, og kikker paa de andre.

 

Traeneren siger, ja, han gjorde det jo perfekt de forste 2 gange saa han ved hvad der forventes, men har faaet nok nu:lol:.

 

2. Naar jeg mindst af alt forventer at han klarer det som vi skal ove, saa gor han det perfekt:hmm:

 

3. Det, jeg ved han kan og har stor tiltro til, gor han lige pludselig ikke ud af det blaa:lol:

 

Det maa vaere denne egenraadige tildens mynder synes at have. Men det er virkeligt pudsigt at opleve i traening.

 

Hvordan oplever I traeningen med jeres mynder?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner og har trænet forskellige ting med min søde whippet Nanna.

 

Jeg startede med at træne agility og det gik til at starte med temmelig godt. Hun lærte hurtigt de enkelte redskaber og hun løb rimelig godt, Ret hurtigt mistede hun fart og til sidst gik hun nærmest rundt på banen.

 

Jeg var tosset med agility og var ved at blive træner i det, så jeg fortsatte med træningen. Nanna ville gerne være med, og til at starte med, men efter de første 5-10 minutter gik det i sneglefart.

 

Det irriterede mig voldsomt og de andre trænere sagde at det også var fordi mynderne var for dumme og de kunne kun løbe ligeud :evil:

 

Nå, jeg fik hund nummer to og Nanna stoppede stort set med at træne agility.

 

Dog fik Nanna lov til at løbe et kort modul ind imellem og hun blev brugt som demohund på mine sandkasse agilityhold. Det betød at hun løb få forhindringer, fik mange belønninger og blev 'pakket væk' inden hun blev træt i hovedet.

 

Det betød også at når hun så fik lov til at løbe var hun lynhurtig og glad :klap:

 

Handlingsdelen haltede dog stadig en del, hun er klar gladest for at løbe ligeud i fuld fart :mrgreen:

 

Siden har vi trænet både lidt rally-lydighed og freestyle og HTM.

 

Nanna er dygtig til at lære øvelserne, men at arbejde i den tid en konkurrence varer og at arbejde mens godbidderne ikke er i mine hænder, men ligger udenfor ringen er meget svært for hende.

 

Det arbejder vi på nu og håber at kunne vinde over alle de duuumme hyrdehunde engang til sommer :banan:

 

Nanna er MEGET mad motiveret og derfor rimelig let at belønne.

Jeg har kun haft en mynde, så det kan jo være mit individ er specielt. I forhold til de to non-mynder jeg har haft, har Nanna meget dårligere selvkontrol omkring belønninger, hun er mindre kreativ, bliver hurtigere træt og bliver meget nemt frustreret.

 

Det er vigtigt med Nanna at holde sessionerne korte, belønningsfrekvensen høj, men hele tiden kræve at det hun gør er mindst ligeså godt som sidste gang og så skal vi ikke kun brue energi på selve øvelserne, men også på alt muligt udenoms halløj det kan forstyrre.

 

Til sidst et billede af Nanna og mig inden vi skal i ringen til dogdancing:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan oplever jeg træningen .. tja:

 

Lidt som du nævner, er der et uforudsigelighedsaspekt ved træningen, men den kommer jo ikke helt ud af det blå (okay, næsten ikke i al fald:lol:), men har tilknytning til at koncentrationen ikke holder så længe. Derfor skal træningspas være korte og varierede.

 

10 minutters træning af gangen er oftest max for mig og Mille efterfulgt af en pause hvorpå jeg kan fokusere på træning igen. Det oplever jeg passer meget godt til mit temperament også.

 

Det er ikke læringen der volder besvær, for Mille fanger ting hurtigt, men hun har nok ikke sans for perfektion, hvorfor øvelser altid udføres med en vis kreativitet. Selv er jeg ligeglad med om den ene pote ikke står korrekt eller plads er lidt skæv, men jeg er heller ikke konkurrencemenneske - kun på mine egne vegne. Synes ikke hunden skal lide under noget, den ikke er gearet til heller.

 

Almindelig højre-venstre march keder hende til døde, lydighed for lydighedes skyld er ikke motivation nok. Lydighed for at opnå selvstændighed, kreativitet eller frihed er straks noget andet.

 

Jeg har beskrevet det i en anden tråd:

 

Vi har en øvelse, der hedder "find noget" = find hvadsomhelst du vil, og giv mig det - bestem selv. Når mille vælger at det er en genstand fra sofabordet jeg skal have (som ellers er ellers forbudt område), belønner jeg alligevel. Her er det hensynet til hendes behov for at være kreativ og selv bestemmende, der overskygger mit behov for 100 % lydighed - i sidste ende får jeg mere motivation ved at tænke sådan. Som Randis Nanna vil hun også have svært ved at arbejde i den tid, en konkurrence tager.

 

Og nej, mynder er ikke dumme men har vel det man kan kalde lav arbejdsintelligens sammenlignet med andre samarbejdende typer.

 

På et tidspunkt var der en tråd herinde om, hvad vores hunde kunne, jeg kan bare ikke finde den. Der fandt jeg ud af, at mille faktisk kunne en hel del. Bl.a. kan hun gå ud i køkkenet, åbne skuffen, samle en klud op, som hun kommer tilbage med og dutter mig på munden med.

 

Hun lærte tingene hver for sig, og var lynhurtig til at kæde dem sammen.

Hun appoterer også gerne og har en rigtig blød mund, der kan bære de mindste ting uden at smadre dem.

Hun kan også rydde sit legetøj op og smide det i sin kurv, såvel bukke, vinke, gø, række tunge, zigzag, hviske, gø, skubbe mig med siden, pote, hihgfive, finde personer ved navn, se til højre, bakke, balancere på genstande, trykke på lysboksen ved lyskrydset, holde positionen mellem mine ben i gang, trille en bold med næsen, ja/nej, samle ting op jeg taber og give mig det i hånden o.a.

 

Men perfekt bliver det nok ikke, for det er mest kun hvis hun lige gider :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Hvordan oplever jeg træningen .. tja:

 

Lidt som du nævner, er der et uforudsigelighedsaspekt ved træningen, men den kommer jo ikke helt ud af det blå (okay, næsten ikke i al fald:lol:), men har tilknytning til at koncentrationen ikke holder så længe. Derfor skal træningspas være korte og varierede.

 

10 minutters træning af gangen er oftest max for mig og Mille efterfulgt af en pause hvorpå jeg kan fokusere på træning igen. Det oplever jeg passer meget godt til mit temperament også.

 

Det er ikke læringen der volder besvær, for Mille fanger ting hurtigt, men hun har nok ikke sans for perfektion, hvorfor øvelser altid udføres med en vis kreativitet. Selv er jeg ligeglad med om den ene pote ikke står korrekt eller plads er lidt skæv, men jeg er heller ikke konkurrencemenneske - kun på mine egne vegne. Synes ikke hunden skal lide under noget, den ikke er gearet til heller.

 

Almindelig højre-venstre march keder hende til døde, lydighed for lydighedes skyld er ikke motivation nok. Lydighed for at opnå selvstændighed, kreativitet eller frihed er straks noget andet.

 

Jeg har beskrevet det i en anden tråd:

 

Vi har en øvelse, der hedder "find noget" = find hvadsomhelst du vil, og giv mig det - bestem selv. Når mille vælger at det er en genstand fra sofabordet jeg skal have (som ellers er ellers forbudt område), belønner jeg alligevel. Her er det hensynet til hendes behov for at være kreativ og selv bestemmende, der overskygger mit behov for 100 % lydighed - i sidste ende får jeg mere motivation ved at tænke sådan. Som Randis Nanna vil hun også have svært ved at arbejde i den tid, en konkurrence tager.

 

Og nej, mynder er ikke dumme men har vel det man kan kalde lav arbejdsintelligens sammenlignet med andre samarbejdende typer.

 

På et tidspunkt var der en tråd herinde om, hvad vores hunde kunne, jeg kan bare ikke finde den. Der fandt jeg ud af, at mille faktisk kunne en hel del. Bl.a. kan hun gå ud i køkkenet, åbne skuffen, samle en klud op, som hun kommer tilbage med og dutter mig på munden med.

 

Hun lærte tingene hver for sig, og var lynhurtig til at kæde dem sammen.

Hun appoterer også gerne og har en rigtig blød mund, der kan bære de mindste ting uden at smadre dem.

Hun kan også rydde sit legetøj op og smide det i sin kurv, såvel bukke, vinke, gø, række tunge, zigzag, hviske, gø, skubbe mig med siden, pote, hihgfive, finde personer ved navn, se til højre, bakke, balancere på genstande, trykke på lysboksen ved lyskrydset, holde positionen mellem mine ben i gang, trille en bold med næsen, ja/nej, samle ting op jeg taber og give mig det i hånden o.a.

 

Men perfekt bliver det nok ikke, for det er mest kun hvis hun lige gider :lol:

 

Jaa, samme her. Jeg har en hvalp der aabner skuffer og dore!!:lol: Begge to elsker at stjaele og de er utrolig opfindsomme og gode til det!

 

Jeg elsker deres intelligens, faktisk virker deres intelligens ret veludviklet, fordi som du er inde paa, den er mere kreativ end 'nu gor jeg det du siger jeg skal'.

Iforhold til min cocker,Nemo, oplever jeg mine mynde som meget mere intelligent , paa trods af at Nemo ellers er utrolig arbejdsintelligent, reagere hurtigere paa kommandoer og har vaeret en utrolig udholdende agility vovse i sin tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaa, samme her. Jeg har en hvalp der aabner skuffer og dore!!:lol: Begge to elsker at stjaele og de er utrolig opfindsomme og gode til det!

 

Jeg elsker deres intelligens, faktisk virker deres intelligens ret veludviklet, fordi som du er inde paa, den er mere kreativ end 'nu gor jeg det du siger jeg skal'.

Iforhold til min cocker,Nemo, oplever jeg mine mynde som meget mere intelligent , paa trods af at Nemo ellers er utrolig arbejdsintelligent, reagere hurtigere paa kommandoer og har vaeret en utrolig udholdende agility vovse i sin tid.

 

Det er sjovt, for selvom mille nu er 8, glemmer jeg stadig hvor tyvagtig hun kan være. Sidst vi var på besøg hos nogle, tog det hende 5 minutter at finde og åbne foderspanden samt åbne lågen til skraldespanden og stjæle skrald - min egen fejl at jeg ikke var obs, men de tog det pænt. :oops:

 

Mynder er jo generelt lavet til selvstændigt arbejde, derfor oplever jeg, at de er mindre afhængige af vores guidning, og mere tilbøjelige til at prøve selv - hvad de så har succes med ret ofte.

 

Klikkertræning/operant læring er et hit her i al fald :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg startede til træning med Happy løb jeg ind i de der fordomme med at mynder ikke kan lære det ene og det andet. Nu er træneren blevet klogere, og har forresten selv anskaffet sig en trækhund hvori der indgår Saluki.

 

Happy, min ulvehund kan blive ved med at gentage en øvelse så længe der er godbidder at indkassere for det. Det kan ske at han bliver okoncentreret og så er han ved at køre fast i det, så skal der lidt afveksling til, og så kan vi gøre det igen.

 

Min deerhound gider rent ud sagt ikke træning, men det hænger også sammen med at vejret uden undtageler har været tæt på naturkatastrofer de gange vi var til træning. Han kan faktisk godt, og er tålmodig, men også stædig.

 

Borzoierne har sådan set forstået øvelserne hurtigt, og har ikke noget imod gentageler, men også de kan køre fast i dem, og så må der lidt afveksling til.

Deres største problem har så været at skulle lave noget på en træningsplads hvor der er andre mennesker tilstede, som af dem ses som en trussel. Til trods for det, er det da gået helt godt.

 

Noget overraskende, både for træneren og for mig er at de alle har vist sig helt gode til at gå spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst crazywolf

Når man vælger en mynde er det jo ikke lige lydighed man skal gå så højt op i, for så har man valgt en helt forkert hunde race :).

Nu har jeg jo salukis og de to jeg har er som nat og dag Iunit er den helt gamle type af sind og for mange meget svær at have og træne. Palette er den nordiske type af sind som sjældent volder de store problemmer.

Iunit er trænet på et stort indhegnet område uden snor, hun har skulle vælge mig frem andre ting, det har været sjovt med en så klog og opfindsom/selvstændig hund som en mynde nu engang er. Iunit kan holde pladsen - dæk - sit - stå - hente ting og sager - komme når jeg kalder - gøre som en elefant m.m. meeeen på en nat kan hun havde glemt alt, man behøver bare at se på hende, så står hun der med høje ører, smil om munden og et blik i øjene "Jeg er kun 6 mdr gammel". og i den tid det står på kan hun næsten ingen ting, kun narresteger, hive vasketøj ned - hoppe rundet i alle møblerne - kaste rundt med kødben & legetøj, helst nået der larmer rigtig meget - gå pænt er en by i rusland. "men tænker - det er bare løgn". og så en dag har hun fået ræset af og hun kan alt igen dyyygtig pige "gavede schæfer folk har grinende givet mig snoren tilbare med et smil om læben".

Palette er klikker trænet og kan utrolig mange ting, men det er også den eneste måde at træne hende på, hun forstå ingen andre former. Da hun skulle lære at sitte var det rigtig sjovt for jeg vidste at hun kunne, men jeg havde taget hende med ud på græset og ikke tyve vilde heste kunne få hende til at slå rumpen i græset, jeg gik lidt små grinende ind og hentede et tæppe, "jeg havde hørt at nogen mynder ikke sætter sig uden der er et tæppe", så ind efter petwet tæppet og ned på græsplænen. Palette satte sig he he. Hun er fyldt 8 år og uden tæppe kan man ikke side på hårde gulve eller ude i naturen. næææææ der skal tæppe til :lol:

Det er jo meget forskelligt fra den ene til den anden saluki. Palettes far var højt placeret anående lure coursing, men han kunne også med lethed bestå en lydigheds prøve og gik meget ofte løs. Iunit´s oldmor kun gå løs m.m. men det er ikke evner som gå i arv.

Billede er af Iunit da hun var 8 mdr. hun syntes hun bedre kunne kigge ud af vinduerne vis hun stod på borderne.:-)

Redigeret af crazywolf
Link til indlæg
Del på andre sites

Når man vælger en mynde er det jo ikke lige lydighed man skal gå så højt op i, for så har man valgt en helt forkert hunde race :).

Nu har jeg jo salukis og de to jeg har er som nat og dag Iunit er den helt gamle type af sind og for mange meget svær at have og træne. Palette er den nordiske type af sind som sjældent volder de store problemmer.

Iunit er trænet på et stort indhegnet område uden snor, hun har skulle vælge mig frem andre ting, det har været sjovt med en så klog og opfindsom/selvstændig hund som en mynde nu engang er. Iunit kan holde pladsen - dæk - sit - stå - hente ting og sager - komme når jeg kalder - gøre som en elefant m.m. meeeen på en nat kan hun havde glemt alt, man behøver bare at se på hende, så står hun der med høje ører, smil om munden og et blik i øjene "Jeg er kun 6 mdr gammel". og i den tid det står på kan hun næsten ingen ting, kun narresteger, hive vasketøj ned - hoppe rundet i alle møblerne - kaste rundt med kødben & legetøj, helst nået der larmer rigtig meget - gå pænt er en by i rusland. "men tænker - det er bare løgn". og så en dag har hun fået ræset af og hun kan alt igen dyyygtig pige "gavede schæfer folk har grinende givet mig snoren tilbare med et smil om læben".

Palette er klikker trænet og kan utrolig mange ting, men det er også den eneste måde at træne hende på, hun forstå ingen andre former. Da hun skulle lære at sitte var det rigtig sjovt for jeg vidste at hun kunne, men jeg havde taget hende med ud på græset og ikke tyve vilde heste kunne få hende til at slå rumpen i græset, jeg gik lidt små grinende ind og hentede et tæppe, "jeg havde hørt at nogen mynder ikke sætter sig uden der er et tæppe", så ind efter petwet tæppet og ned på græsplænen. Palette satte sig he he. Hun er fyldt 8 år og uden tæppe kan man ikke side på hårde gulve eller ude i naturen. næææææ der skal tæppe til :lol:

Det er jo meget forskelligt fra den ene til den anden saluki. Palettes far var højt placeret anående lure coursing, men han kunne også med lethed bestå en lydigheds prøve og gik meget ofte løs. Iunit´s oldmor kun gå løs m.m. men det er ikke evner som gå i arv.

Billede er af Iunit da hun var 8 mdr. hun syntes hun bedre kunne kigge ud af vinduerne vis hun stod på borderne.:-)

 

Jeg var ikke klar over det du nævner med typerne - den gamle hhv den nordiske. Den nordiske er så den, man avler efter nu eller hvordan hænger det sammen ?

 

Mille gider da heller ikke sitte i græsset, jo måske hvis det er helt tørt og kort. :lol:

 

Det markerede: Hun er da bare kvik til at udnytte de muligheder der er :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Når man vælger en mynde er det jo ikke lige lydighed man skal gå så højt op i, for så har man valgt en helt forkert hunde race :).

Nu har jeg jo salukis og de to jeg har er som nat og dag Iunit er den helt gamle type af sind og for mange meget svær at have og træne. Palette er den nordiske type af sind som sjældent volder de store problemmer.

Iunit er trænet på et stort indhegnet område uden snor, hun har skulle vælge mig frem andre ting, det har været sjovt med en så klog og opfindsom/selvstændig hund som en mynde nu engang er. Iunit kan holde pladsen - dæk - sit - stå - hente ting og sager - komme når jeg kalder - gøre som en elefant m.m. meeeen på en nat kan hun havde glemt alt, man behøver bare at se på hende, så står hun der med høje ører, smil om munden og et blik i øjene "Jeg er kun 6 mdr gammel". og i den tid det står på kan hun næsten ingen ting, kun narresteger, hive vasketøj ned - hoppe rundet i alle møblerne - kaste rundt med kødben & legetøj, helst nået der larmer rigtig meget - gå pænt er en by i rusland. "men tænker - det er bare løgn". og så en dag har hun fået ræset af og hun kan alt igen dyyygtig pige "gavede schæfer folk har grinende givet mig snoren tilbare med et smil om læben".

Palette er klikker trænet og kan utrolig mange ting, men det er også den eneste måde at træne hende på, hun forstå ingen andre former. Da hun skulle lære at sitte var det rigtig sjovt for jeg vidste at hun kunne, men jeg havde taget hende med ud på græset og ikke tyve vilde heste kunne få hende til at slå rumpen i græset, jeg gik lidt små grinende ind og hentede et tæppe, "jeg havde hørt at nogen mynder ikke sætter sig uden der er et tæppe", så ind efter petwet tæppet og ned på græsplænen. Palette satte sig he he. Hun er fyldt 8 år og uden tæppe kan man ikke side på hårde gulve eller ude i naturen. næææææ der skal tæppe til :lol:

Det er jo meget forskelligt fra den ene til den anden saluki. Palettes far var højt placeret anående lure coursing, men han kunne også med lethed bestå en lydigheds prøve og gik meget ofte løs. Iunit´s oldmor kun gå løs m.m. men det er ikke evner som gå i arv.

Billede er af Iunit da hun var 8 mdr. hun syntes hun bedre kunne kigge ud af vinduerne vis hun stod på borderne.:-)

Eeej, hvor sjovt. Det gor begge mine mynder, dog er tio heldigvis holdt op med det. Han vejer ogsaa 70 pounds nu saa det er jeg glad for. Chloe gor det dog stadig og er 8 mdr. Det maa nasten vaere en mynde ting...

 

Her er tio der nyder haven fra bordhojde som hvalp.

IMG_5922.JPG.opt782x521o0,0s782x521.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jeg var ikke klar over det du nævner med typerne - den gamle hhv den nordiske. Den nordiske er så den, man avler efter nu eller hvordan hænger det sammen ?

 

Mille gider da heller ikke sitte i græsset, jo måske hvis det er helt tørt og kort. :lol:

 

Det markerede: Hun er da bare kvik til at udnytte de muligheder der er :5up:

 

 

Praecist;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst crazywolf
Jeg var ikke klar over det du nævner med typerne - den gamle hhv den nordiske. Den nordiske er så den, man avler efter nu eller hvordan hænger det sammen ?

 

Mille gider da heller ikke sitte i græsset, jo måske hvis det er helt tørt og kort. :lol:

 

Det markerede: Hun er da bare kvik til at udnytte de muligheder der er :5up:

Der er to typer som jeg har skrevet og iunit var kun tilsalg vis jeg købte hende for jeg har studeret vildedyr m.m og har 24 timer i døgnet til mine hunde. "lang historie". For 31 år siden var salukis son iunit allesammen, nu fødes der måske 1 ud af 20/30 stk hvalpe måske endnu færre. Den gamle type kan man vel godt kalde arabisk sindet og jeg forguder hende virkelig :genert:.

Palette er den type som der nu bliver født flest af, man har måtte avle dem mere hunsk. de er knap så reserverede, mere kælene, og meget mere lydige og hunde agtige i sprog m.m.

he he. vi har nogle kloge mynder der ved hvordan det skal være. Ellers laver de ballade :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er to typer som jeg har skrevet og iunit var kun tilsalg vis jeg købte hende for jeg har studeret vildedyr m.m og har 24 timer i døgnet til mine hunde. "lang historie". For 31 år siden var salukis son iunit allesammen, nu fødes der måske 1 ud af 20/30 stk hvalpe måske endnu færre. Den gamle type kan man vel godt kalde arabisk sindet og jeg forguder hende virkelig :genert:.

Palette er den type som der nu bliver født flest af, man har måtte avle dem mere hunsk. de er knap så reserverede, mere kælene, og meget mere lydige og hunde agtige i sprog m.m.

he he. vi har nogle kloge mynder der ved hvordan det skal være. Ellers laver de ballade :lol:

 

Okay tak for opklaringen :5up:

 

Det med at studere vilde dyr; det kan godt være det er en lang historie, men det lyder altså spændende :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Noget overraskende, både for træneren og for mig er at de alle har vist sig helt gode til at gå spor.

 

Men ikke overraskende for mig......længere.:mrgreen: Bonnie har udvist et ret stort talent for sporarbejde lige siden vi startede på træning som 6 mdrs hvalp. Den gang til stor overraskelse for schæferfolket...:klap:

 

Det er det hun er klart bedst til, og også udviser mest interesse for. Hun har ingen interesse i alm. lydighed. Hun kan sagtens alle de basale ting, og gør det når hun bliver bedt om det. Men decideret lydighedstræning, det kan jeg bare glemme....næh du, sporarbejde rules :banan:

 

Bonnie slår iøvrigt helst heller ikke r..... i sædet udenfor, hvis det er vådt, koldt, hårdt underlag..osv...osv..

 

Tilgengæld stjæler hun aldrig :confused: hun har vist ikke hørt at det er et udpræget myndetræk.

Det har Jerry til gengæld hørt, kan jeg oplyse om :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ikke overraskende for mig......længere.:mrgreen: Bonnie har udvist et ret stort talent for sporarbejde lige siden vi startede på træning som 6 mdrs hvalp. Den gang til stor overraskelse for schæferfolket...:klap:

 

Nanna sporer også gerne og hun henter også gerne ting....jeg mistænker hende for at være en labrador i slim suit :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mille er heller ikke helt tabt hvad angår spor og går fint småsspor som jeg lægger.

Hun er excellent til at gå spor efter katte eller ræv, søger dybt og længe og der er fart på. Jeg har oplevet at hun overså katten, fordi hun var så fordybet i næsearbejdet. Der er åbenbart en del mynder der kan det med at bruge næsen også :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst crazywolf

jeg kan kun sige at spor er de gode til, det kan bare være lidt svært at følge med når de er i snor. De er gode til at finde sårede dyr, Iunit & Palette bliver bare så triste når det sker. men jeg stemmer i med spor :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...