Hop til indhold

Hektor tigger og er en bølle ved måltider


Gæst Nanett
 Share

Recommended Posts

Gæst Nanett

Jeg har lige fået min grand danois, Hektor, på 7 måneder. Han er på alle måder en god og kærlig hund, og han er da heller ikke synderligt svær at træne...generelt.

 

Dog har han et problem med et tigge ved bordet. Jeg har prøvet at sige NEJ, men så bider han mig bare i fingrerne, blusen eller andet han kan komme til at tygge på. Jo mere jeg siger nej, desto vildere bliver han.

 

Det ender med at jeg må tage fat i ham, føre ham væk fra bordet, fange hans opmærksomhed, få ham til at sitte, derefter dække og belønne med en god guffer. Men så snart jeg har rejst mig og går tilbage til bordet, så er han efter mig igen og napper i alt hvad han kan komme til hvis jeg puffer ham væk.

 

Jeg har prøvet en stædighedskamp hvor jeg gang på gang har fået ham til at lægge sig, men så ender det med at jeg ikke får min aftensmad varm idet han bliver veeeed med at fjolle.

 

Idag har jeg smidt ham ud i haven mens jeg spiste. Da jeg lukkede ham ind var han meget submissiv og ville enormt gerne please mig, sitte, dække og hvad jeg ellers ville have ham til...i nogle minutter i alle fald.

 

Jeg synes dog ikke at det burde være nødvendigt at straffe ham ved at udelukke ham fra "flokken". Vil han overhovedet lære noget af det? ...og endnu værre, vil han tage "skade" af den slags reaktion fra min side?

 

Det er så lang tid siden at jeg har haft hvalp/unghund at jeg helt har glemt hvor bøllede de små basser kan være ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds

det kræver tid og tolmodighed gentagelser på gentagelser for at lære de hunde noget er min erfaring vi giver tyson noget at spise samtidig med os det har virket på han så spiser han bag efter skal han ind på stue gulvet og tøre mund og så ligger han bare og glor på os:madtid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var en gang en der skrev herinde, at man skulle stivne, lave store øjne, lille mund og se langsomt væk fra hunden...ja undskyld, det lyder måske skørt, men det virker ved vores vovse, hvis han tror, han skal tigge. Ser vi sådan ud daffer han af...måske netop fordi vi ser sådan ud ha ha ha...men det er da harmløst (tror jeg nok), så det kan du da prøve...

Link til indlæg
Del på andre sites

Evt skal du give ham noget aktivering mens I spiser... En frossen kong eller deslige :)

 

Ja men kommer man så ikke let ud i nærmest at skulle lave mad til både hund og familie hver gang man sætter sig til bords...altså grundlægger en træls vane hos kræet ?!?

 

 

PS: Du ved forventningen om...ligesom når min lille basse godt ved, at der er noget med hjem til ham, når mor har været ude og handle om fredagen...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men kommer man så ikke let ud i nærmest at skulle lave mad til både hund og familie hver gang man sætter sig til bords...altså grundlægger en træls vane hos kræet ?!?

 

 

PS: Du ved forventningen om...ligesom når min lille basse godt ved, at der er noget med hjem til ham, når mor har været ude og handle om fredagen...:mrgreen:

 

Jo det risikerer man da helt bestemt... Ellers skal man kombinere det med hundens aftensmad, og så sprede foderet i hele haven. Mens hunden går og arbejder kan man så spise i ro og mag...

 

Mht dit ps, når jeg kommer hjem med indkøbsposer, så hopper Oscar nærmest op i dem for at finde det guf der absolut må være deri til ham :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller skal I lære hunden at den gerne må være ved jer når I spiser, men at det er på et tæppe I lægger ved siden af bordet... Hunden skal forstærkes når den er der så, og det skal jo gøres så dejligt som muligt at være der...

 

Problemet ved at vælge den tilgang er at der ikke er langt fra dette og så til hunden får en "Gå så hen og læg dig"-plads...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det risikerer man da helt bestemt... Ellers skal man kombinere det med hundens aftensmad, og så sprede foderet i hele haven. Mens hunden går og arbejder kan man så spise i ro og mag...

 

Mht dit ps, når jeg kommer hjem med indkøbsposer, så hopper Oscar nærmest op i dem for at finde det guf der absolut må være deri til ham :mrgreen:

 

Mærkeligt, hvor de får den slags sære ideer fra :mrgreen:

 

Og så var ideen med at smide hundens aftens mad ud på plænen faktisk rigtig super god !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med stjernetosse.

 

Giv ham mad inden du spiser, gerne som søg eller anden aktivering. Hunde der er mætte tigger mindre:)

 

Er han stadig pågående, så sæt dig så du har mulighed for at ignorere ham. Du skal ikke give ham opmærksomhed når han tigger, skæld ud ovs, er også opmærksomhed;-)

 

Sæt dig ved et højt bord og drej rygge i mod der hvor han står.

 

Er han så pågående at han stadig forhindre dig i at spise feks ved at puffe hårdt til dig ovs, så bind ham lige langt nok væk, til han ikke kan dette.

 

Når han så lægger sig ned, så venter du lidt tid og så kan du stille rose ham.

 

Behøver jeg nævne at det er meget vigtigt at der ikke er nogen der giver ham noget ved bordet, heller ikke hans egne godbidder, i hvertflad ikke mens han indtager tigge positur:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanett

Mange tak for de mange gode forslag - jeg vil prøve mig lidt frem.

 

At kaste hans mad ud i haven virker jo fint nok, for så er han beskæftiget med andet end at stå og misunde mig min mad.

 

Men det ville jo være lækkert hvis jeg kunne lære ham bare at gå hen at lægge sig og passe sig selv ;)

 

Jeg har i øvrigt prøvet forslaget med at gøre stooore øjne, lillebitte mund, stivne og se langsomt væk fra hunden...men det resultat at blot ser det som en mulighed for at slikke på min tallerken og få mig til at føle mig komplet åndsvag :lol:

 

Jeg ved ikke hvad en "Kong" er for at være ærlig, men jeg gætter mig til at der er tale om en "guffeterning" af en art? Det er da et forsøg værd i alle fald...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Tak for alle de gode svar. Jeg har prøvet de fleste, men der gik en rum tid før jeg så nogen former for resultater.

 

I tilfældet af at andre har lignende problemer vil jeg give en opsummering af hvad der virkede for os.

 

Der er aldrig givet mad ved bordet, men Hektor tiggede nu engang alligevel. Idet han kom og puffede, "slog mig" med poten, smågøede eller var irriterende på anden måde, så rejste jeg mig op og gik mod ham med kommandoen "bak!".

 

Idet Hektor vil gå udenom mig, går jeg i vejen og blokkerer mens jeg fortsat går mod ham med samme kommando.

 

Han kan bestemt ikke lide dette og jeg har hans opmærksomhed prompte. Her peger jeg mod gulvet (hvilket er mit non-verbale signal til afdækning...brug Jeres eget hvis I har eet) og kommanderer "læg dig" stille og roligt.

 

Idet jeg har hans fulde opmærksomhed, så lægger han sig også ned med det samme.

 

Han roses og bliver givet et roligt klap, hvorefter jeg sætter mig igen.

 

I starten blev han VED med at rejse sig så snart jeg vendte ryggen til, men så er det bare med at gentage adfærden med det samme.

 

Nu behøver jeg ikke engang at rejse mig og bakke ham væk. Hvis han så meget som sætter sig og ser på bordet, så peger jeg på gulvet hvor jeg vil have ham og dækker ham af.

 

Tror I lige at mor her er stolt? :-) Hell yeah!!!!! Han kan så til gengæld ikke sååårh meget andet, haha... Men pyt med det. Mors hund tigger ikke ved bordet og dét er jeg rææææævestolt af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst michelle150

Jeg gad ikke lige læse alle svarene, men til Hektors ejer:

Han synes det er sjovt, når du bliver ved med, at give ham opmærksomhed. Og det gør du ved, at sige NEJ og FY og bla bla bla..

-Det virker ikke!

Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg har en idé om, at ignorere ham hjælper og så INTET mad fra jer af. Ellers er det hele ødelagt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...