Hop til indhold

Motivering af en spidshund?

Lenschow
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg haft nogle dage med Hugo, og jeg kan tydeligt mærke forskel fra ham til min gamle hund. Ace var mere lig borderen, mens Hugo er rigtig meget spidshund i sind.

Jeg har kun haft lavet ganske få korte klikkersessioner, da han jo skal have tid til at falde til også, men han har nu også godt af at bruge hovedet.

Jeg elsker spidserne, men det er en stor udfordring at træne med ham. Det erkender jeg. Kan han ikke se formålet straks, så går han. Eller vender sig om og sidder og ser efter noget i horisonten.

Helle eksisterer stort set ikke. Hun kan klappe mig, hvis hun vil, men det der pjat - glem det. Jeg går en tur. Jeg tror de fleste med spidshunde kan genkende denne attitude...

:rolleyes:

Hvad gør I andre med spidshunde for at motivere dem?

Jeg klikkertræner. Han vil gerne lege - mon jeg skal prøve andre belønninger end mad?

Han tager maden - men sådan lidt "Okay for din skyld, så spiser jeg det". Han er bestemt ikke en labrador;-)

:5up:Så det bliver rigtig spændende det her, kan jeg mærke. Jeg elsker den slags udfordringer og anser det ikke for et problem.

Det er sjovt at komme fra border til dette. Men jeg også mærke, at jeg synes det er helt i orden - det irriterer mig fx ikke - og jeg kan grine af ham - men hold da op en holdning den hund har, når det lige tager ham:rolleyes:

Det bliver spændende at se om der kommer mere af den attitude på sigt eller mindre.

Men jeg modtager gerne tip til at få kontakten til en voksen spidsblanding, som ikke tidligere er trænet vha klikkeren....

Min plan er kort tid, mange variationer, super belønninger, frivillighed og positivitet.

Måske jeg er oppe mod noget her, som jeg må leve med, vil ske med mellemrum - at han vælger mig helt fra?

Hvad siger I andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde også en blanding med spids i, og han var ikke trænet før, kunne nærmest ikke lide mad, og spyttede tit godbidderne ud for så bare at gå et andet sted hen for at slippe. Til gengæld var han skarp og lærte faktisk alting lynhurtigt, så selvom det var lidt frustrerende at han ikke bare ville træne uafbrudt, så lærte han faktisk alt det han skulle på kort tid. Vi klikkede.

Men vi lurede at en pind faktisk var en fantastisk motivation og brugte den. Jeg skulle over en vis hurdle før vi kunne træne på den måde, da jeg er en stram tante, der ikke synes indlæring skal være være leg og ballade, og at hunden skal være fokuseret og rolig under indlæringen :fyfy: Men jeg måtte jo acceptere, at når godbidderne bare blev spyttet ud med foragt, så måtte jeg jo indordne mig.

Nåja, og så fortsatte jeg også med godbidstræningen i ny og næ, men sørgede bare for at det var nye godbidder hver dag. For havde han først smagt på dem et par gange, så ville han ikke have dem igen :badr: Udpluk fra Irmas økologiske delikatesseafdeling var det eneste, der kunne få ham til at reagere...

Hugo skal nok blive en lydighedschampion :5up: Man skal bare finde det, der trigger ens hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh ja det kender vi godt til. Jeg har en Finsk hyrdehund hvis forælder er fra lapland hvor de arbejder som ren hyrder. og det som tænder ham er at arbejde langt væk fra mig og at gø:roll:

Jeg har brugt ham som redningshund hvilken han var rigtig godt til og ser man på hvad han laver som redningshund kan man godt forstå de i Sverige bruger finsk hyrdehund til rednings hund den arbejder jo selvstændig lange væk fra ejeren og de må gø af folk:???:

Man han faldt ned og fik rygproblemer så vi måtte stoppe så nu træner vi til LP 1:engel: og lidt agility

For Russjkat er træning sjovt hvis jeg kan læse ham rigtig, jeg kan ikke hjemme fra sige at jeg vil i dag træne stå sit og dæk for er det ikke det Russjkat vil så kan jeg godt glemme alt om det. vi træner det russjkat vil ellers komme vi ingen veje:damn:.så det er ikke let at træne til noget. mange spidshund er rigtig gode til rally o jeg tro det er for det er hurtig over og noget nyt være gang

Jeg bruger klikker og har trænet russjkat til at lege med mig. så for os er der kun mad der virker. Har brugt tun og ost på tube hvilken virker godt, ellers er det råt kød og lever hvis vi skal lærer noget nyt, det han har lært gør han for alm guffer.

Start med at læger Hugo nogle sjove tricks det er spidshund god til og elsker at lave dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke godbidder prøvede du?

Jeg har aldrig prøvet det selv, men nogle andre herinde fra var på motivationskursus, hvor man f.eks. havde 5-7 forskellige slags godbidder og så havde 2 af gangen, og så hvilken en hunden valgte (går ud fra at den skal lugte til dem først, ved ikke helt hvordan de gjorde det). De havde et skema, så når de havde været alle kombinationer igennem, kunne de se hvilken en hunden havde som favorit.

Samme princip med legetøj.

Hvis vi er hjemme, er Motor sådan ret motiveret med mad - især med hans aftensmad nu hvor han pt får tørkost, for så er han suuuulten. Jeg skærer som regel 2 skiver pålæg og smider ned i posen, og lader det ligge og fedte nogle timer før han får det (totalt forkælet :mrgreen:).

Han elsker klikkeren! Klikkeren og ham forstår hinanden.. Jeg bliver bedre og bedre, det handler MEGET om at jeg skal gøre øvelsen tydelig, hvis jeg kager rundt eller gør det for svært i starten, så forstår han det ikke, og så vælger han det fra i en fart. Ej faktisk ikke så meget mere, men det gjorde han meget da han var mindre.

Nogle gange hentede jeg ham igen! Og krævede en sidste let øvelse før han så fik fri.

Vi har forresten også, da vi gen-introducerede klikkeren efter en periode hvor vi lidt havde glemt at bruge den, lavet "hvad kan du" i lang tid, vi spørger hvad han kan og så får han klik for ALT han selv finder på, i starten var det sæt dig og dutte min hånd, men langsomt begyndte han på alt muligt andet, han har lært at slikke sig om munden og gabe på den måde :-D

Tricks øvelser elsker Motor, gå på plads og dæk, har taget meget længere tid at lære ham..

Udendørs bruger jeg også tit bold eller noget at trække med, men det har taget mig rigtig lang tid at få den slags sjov nok, på den korte tid som det egentlig skal være. Det virker perfekt når vi er udenfor, det sætter virkelig fart i øvelserne.

Og det er en anden ting - hjemme og indendørs er det sådan små øvelser, dutte, slikke om mund, sidde på bagben, nej-ikke tage godbidden, men vi øver også tit udendørs og der går vi rundt, jeg står op, vi bevæger os meget, Motor kan ret godt lide hvis han skal følge med og sådan være fysisk aktiv.

Jeg blander øvelserne, både så det varierer meget i sværhedsgrad, men også at vi ikke øver den samme ting for mange gange i træk. Jeg varierer nok for meget nogle gange, men du kan godt se, hvor mange gange Hugo gider, for begynder han at melde sig fra, så har du lavet den øvelse 1-2 gange for meget, og skal skifte tidligere næste gang.

HAR han meldt sig fra, så få hans opmærksomhed igen ved noget han elsker - f.eks. ved en super nem øvelse og så en omgang leg.

Ja og så rosen. Vigtigst af alt herhjemme: Jeg roser HØJT og INDERLIGT og MEGET, også for små ting! Nogle gange klaaaapper jeg i hænderne og hopper rundt og larmer med ham, så det virkelig bare er skæg med skæg på fordi han har været SÅ dygtig.

Af godbidder bruger vi cirka alt der findes - leverpostej er nummer 1 og bliver kun brugt på træningsplads eller til aflæring af noget meget motiverende (opdragelse, ikke træning).

For tiden bruger vi rullepølse, skinke (skiveskåret, tror der er mindre salt i), masser af købegodbidder (fra zooplus.co.uk), fiskefrikadeller, alm. frikadeller - nylavede fra tanken, klapsammen-mad - enten rugbrød eller lyst brød (han elsker det!) osv osv. Det skifter tit hvad vi giver. Vi gav endda en periode frolic - det er sådan lidt noget hunde bliver afhængige af, og Motor havde bare valgt SÅ mange godbidder fra, så tilsidst købte jeg en pose af dem og det virkede sgu, pludselig fik han en helt anden interesse for godbidder (og forstod belønningen i dem, rent faktisk). Vi har så fadet andre godbidder ind imellem, og behøves heldigvis ikke frolic mere :5up:

Vi har også prøvet afstandsbelønning hvor jeg stilte en skål med f.eks. makrel i tomat og så skulle han lave 2-3 øvelser og så værsgod - og så løb vi sammen hen til skålen. Det virkede bare ikke på træningspladsen, for de andre hunde åd det :lol:

Nå men alt i alt - maden er rigtig god, og jo lækrere, mere fedtet, mere besværligt, jo bedre. Men for os har det også været den massive ros og de sjove input (leg, danse, hop, trækleg, boldleg etc) som virkelig har sat fut under kontakten og dermed træningen. Men det kom ikke bare lige, jeg har virkelig leget u-mega-fatteligt meget med ham på stort set hver gåtur jeg har gået med ham.

Samtidigt - så har jeg det sidste halve år brugt rigtig, rigtig meget operant indlæring på gåture. Motor trækker hen mod en duft, jeg stopper, står bomstille og siger ikke en lyd, Motor skal give øjenkontakt (i starten bare et lynhurtigt blik, senere måske 10 sekunder) og han fik et fri til at stå og snuse så længe han ville til duften. Nu er den så udvidet til at han skal komme hen imod mig og give kontakt.

Det tror jeg også har været positivt i forhold til vores træning, for han måtte selv vælge mig til, for at få det han ville have. Og det har virket, ikke at "tvinge" godbidder i ham i en lang periode, for nu vil han rigtig gerne have dem - til tider - man er vel en intakt hanhund :lol:

Nå det blev mega langt, håber du kan bruge bare lidt af det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha - Tror du har fat i mange gode ting i det indlæg, bestemt noget jeg vil tænke over når jeg en gang (om en million dage) får min hvalp:-D

Nu har jeg flere gange hørt om de der frolic, hvad er det der er så galt ved dem, når nu de virker godt? Er der puttet hunde-coke i eller hvorfor er det "heldigvis" at I er kommet fra dem igen?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var en hollandsk hundeejer der engang forklarede mig hvorfor man ikke skal fodre med frolic.

At fodre med frolic er som at tage dit barn med på Mc Donald hver dag.

Altså:.... hvis man tager parallellen barn /hund.(mc D / frolic)

Barnet / hunden siger juhu... spændende... i hvert fald i starten

Det bliver ensidig kost som ikke helt indeholder de optimale byggesten

det feder

Men:

det er ok engang i mellem

det skaber ekstra glæde når man får det.... hvis barnet/hunden

jeg har fået mindst lige så glade hunde når jeg har brugt frikadelle eller pølse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for super gode svar

Hugo er i dag begyndt selv at lægge op til leg med mig:-) Det tolker jeg som et skulderklap. Han fiser i en cirkel om mig og halen er helt rullet ind under fordi jeg skal fange ham. Skøre hund!

Han have også fat i sin snor og trække i - ikke noget han skal lære, men nu tog han selv et initiativ til en sjov kontakt og så greb jeg den. siden har jeg overført den til et trækketov. Han hiver heldigvis ikke i snoren, så jeg skulle til at aflære det:-)

Det virker også som om, at hans "internat-stress" og flytningen skal ud af kroppen. Han kankun rumme lidt, så slår han fra. Så jeg har ikke haft rigtige sessioner med træning udover to gange a 1 minut.

Og der klikkede jeg bare for øjenkontakt og target.

Nå jeg må prøve mig frem:-) Tak for alle de gode tips!

Tænk sig - katte er altså nemmere! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha - Tror du har fat i mange gode ting i det indlæg, bestemt noget jeg vil tænke over når jeg en gang (om en million dage) får min hvalp:-D

Nu har jeg flere gange hørt om de der frolic, hvad er det der er så galt ved dem, når nu de virker godt? Er der puttet hunde-coke i eller hvorfor er det "heldigvis" at I er kommet fra dem igen?:vedikke:

Som Estrid så fint skriver :-D Mener også der er sukker i, men nu har jeg så ikke lige en pose jeg kan se indholdsfortegnelsen på.

Derudover, dagen efter 1-2 håndfulde frolic, der kom jo en hel sæk ud i den anden ende --- helt rød :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja frolic er noget værre skidt.... Hundene vil gerne have dem, fordi der er smagsforstærkere i og sukker - og det sidste bliver man afhængig af. Lidt lige som hvorfor katte vælger whiskas..... det er der NIKOTIN i... og som ryger ved jeg godt, hvorfor jeg vælger cigaretter.... Jeg synes det er grotesk at vi som elsker vores dyr ikke kan stole på foderindustrien....

sidespring, men det synes jeg altså:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med spidsen er at man skal undlade gentagelserne for enhver pris...en til to gange er som regel nok-så er den feset ind-og den vælger så om den gider mere- insisterer du,ryger samarbejdet,viljen og måske det gode humør..

Meget korte sekvenser og det bedste er at lege i øvelserne. Det er meget sjovere at træne op og ned,nej,højre venstre, hvis man er i skoven og må klatre i træer, jage (eller ikke jage en and) osv end stå på en .....i spidshundens øjne........gold træningsplads med en politihundetræner der råver hinter og dæk.......(ok undskyld- jeg overdriver):damn:

Jeg blander godbiderne- så han aldrig ved hvad der kommer, og det tricker ham stadigt, men hvis han bliver skuffet, folder han sin tunge og langspytter godbiden.

noget andet- pga det svære indkald- for nogle spidser, jeg kræver aldrig noget af ham, når jeg ved han ikke hører efter. Feks er vi næsten 100% i indkald inden for 10 - 20 meter nu, også med mange forstyrrelser, feks kan jeg stoppe ham midt i en andejagt, hvis jeg er inden for ti-tyve meter.

Men der kan være en situation hvor jeg ved der er størst sandsynlighed for han ikke kommer ved indkald- så undlader jeg at kalde og henter ham uden kommando istedet for. Med mine schæfere ville jeg have markeret at jeg bestemmer og de skulle komme på sekundet - og de ville være kommet øjeblikkeligt. Men gør man det med min spids er det tydeligt at respekten ryger og han giver een fingeren - og stikker af for alvor+ han har fået den erfaring at det er et spørgsmål om fortolkning,hvem der bestemmer (det sidste vil jeg for enhver pris undgå).

Mao det kræver en enorm indføling og opmærksomhed ,og at man hele tiden er et skridt forude- så man ikke ender op med en inkonsekvent opdragelse og ulydig vild hund. Det kræver også opfindsomhed- for kan du ikke smide samme øvelse på gulvet hver dag,ja så må du jo opfinde nogle andre. (jeg kan ikke bare foderaktiverer min hund på græsset- han gider da ikke hvergang og så har jeg istedet rotter og ræve der kommer og fodersøger- hvilket jo ikke er heeeelt smart)

Men man har noget som ejer at handle med- de fleste synes de mister forhandlingsmuligheder ,når hunden ikke gider godbidderne, men man kan altså nå ret så langt at man reelt har respekten og kameratskabet på plads- og så vil ens spids gerne gøre en glad, Jeg oplever at det er noget andet end feks retrieverens pleasergen- det har spidsen slet ikke - .

iøvrigt kan jeg anbefale hjemmelavede fiskegodbider (torskerogn ,tun bagt ind i kiks eller lignende)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for gode svar. De er guld værd.

Hugo gider heller ikke søge hver dag - nogle gange - men så gør han bare:-)

Jeg er derfor begyndt kun at smide to tre godbidder ud, og så er det det. Til gengæld virker han heller ikke som om at han savner det.

Jeg forsøger virkelig at "møde" ham og indrette min træning efter ham - to gentagelser er grænsen lige nu, så afbryder jeg, for ellers lukker han ned.

Og så kan jeg se på, at det var dejligt at jeg afbrød. Det virker næsten som om han oplever sig forstået. Det er svært at forklare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan sige- for lige at runde den af, hvis du ikke har et kammeratskab og respekt (den gode respekt) imellem jer, så er det ikke sikkert det overhovedet kan lykkedes at motiverer en spidshund i det lange løb-og mangler disse ting-og den ovenikøbet har en anorektisk indstilling til foder og godbider, så ender man der hvor nogle spidshundeejere er, nemlig med en hund der primært har valgt et liv i majestætisk ensomhed- den gider dig ikke..........

Og at den stikker af ved enhver given lejlighed- fordi græsset rent faktisk er meget grønnere hos naboens hund.

Så kræfterne skal sættes ind på venskabet mellem ejer og hund og positiv kontakt i det hele taget.

Det burde efter min mening være sådan for alle hunde og hundeejere- men det er det jo ikke, og ikke-spidshunde har nemmere ved at klare at det, ikke er sådan - eller de har et pleaser gen som gør de tilpasser sig............, men det er derfor de færreste husholdninger passer til spidshunde. Det kræver rigtig meget engagement og "arbejde" at have en stabil glad velstimuleret spidshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja sådan burde alle hunde leve - desværre er det ikke alle hunde, der formår at "tvinge" ejeren til at finde bedre måder.... Jeg er jo kattetræner, og jeg fik et chok, da jeg kom ind i hundeverdenen for fem år siden og så nogle af de metoder hunde finder sig i!

En kat var skredet for længst...

Det går rigtig godt med Hugoen. Nu kan vi klikke 20 til 25 gange i træk og så logrer han lidt af det, når vi er færdige. Han kan lige nu give øjenkontakt, vælge godbid fra og se på mig i stedet, hvile hovedet på en stol/bord, give pote, løfte sine forben når jeg løfter mine ben på skift, sitte, dække og komme

Så egentlig har han taget nogle enorme skridt her de seneste dage. Jeg valgte at give helt ro til at falde til, før jeg bad ham om noget og lægge lidt klik ind på gåturer - to til tre klik af gangen - og så fik han smag for det.

Disse ting er alle indlært vha frishaping naturligvis, for jeg kan ikke finde ud af andet:-)

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...

update

Det går rigtig flot fremad - han begynder at forstå klikkertræningen og nu kan jeg arbejde med ham i 5 minutter af gangen uden han lukker af. Hans selvtillid vokser - nu tør han tilbyde adfærd og i går hoppede han endda op på en bænk, hvilket er store ting i Hugo-verdenen:-)

Jeg har gjort som I skrev i denne tråd og det har virket. Tak:-)

Han bliver godt nok træt mentalt af det, men han er jo også ny i det her

Link til indlæg
Del på andre sites