Gæst Inch Skrevet April 26, 2011 Rapporter Share Skrevet April 26, 2011 Søger lige lidt hjælp her: en bekendt har fået en schæferhvalp, en dejlig tillidsfuld og glad lille fyr, der tosser rundt og tager mødet med den store verden i stiv arm Problemet er dog, at jeg synes hvalpen er ALT for tynd. Opdrætter forklarede, at det var fordi de netop havde skiftet foder og hvalpene derfor havde haft tynd mave i nogle dage. Nu er hans mave ved at være i orden igen (han får Hills hvalpefoder), men han er jo stadig meget tynd. Rygrad, ribben og knoglerne i bagpartiet stikker tydeligt frem. Jeg vil selvfølgelig gerne have nogle råd til, hvad vi kan give ham, så han snart er helt fit igen – og samtidig skal det selvfølgelig være noget, der ikke slår hans mave i stykker ligesom foderskiftet har gjort :hmm: Han har i øvrigt fået ormekur og er sundhedstjekket hos dyrlægen. Her fik vi anbefalet ZooLac. Men pga den tynde mave har han tabt sig endnu mere siden besøget hos dyrlægen, og befinder sig nu på den forkerte side af, hvad jeg synes der er acceptabelt i forhold til vægten. Han spiser alt sit foder så snart det bliver serveret, og appetiten fejler intet. Jeg har overvejet at anbefale ejeren, at fylde lidt olie i hans foder eller at sætte dagsrationen op, men jeg vil gerne høre jeres mening. Hvad har i af erfaringer med den slags? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret April 26, 2011 Rapporter Share Besvaret April 26, 2011 Det kan sagens være foderskiftet (eller ormekuren).. Hvalpe taber sig lynhurtigt! Jeg ville tilsætte smeltet fedt (svinefedt, rafinol, palmin etc) til hans mad.. Man kan tilsæte ret meget uden de får dårlig mave, det kan man ikke med olie som de hurtigt får dårlig mave af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 26, 2011 Rapporter Share Besvaret April 26, 2011 Dette skal ske over længere tid, ellers vil den vokse for hurtigt med risico for svage knogler. Giv opblødet foder , og så 4 gamle daglig, men hold øje med vækstraten. hellere for tynd nu og så som opvokset være OK i hofter /ryg /skuldre. Foderskift bør foregå langsom over 14 dage, med hvalpe med tendens til tynd mave. En hvalp der ofte vil vokse så hurtigt vil ofte være noget tynd, men der skal jo helst bare være lidt at tære på, hvis en diarre igen skulle komme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Inch Besvaret April 26, 2011 Rapporter Share Besvaret April 26, 2011 Dette skal ske over længere tid, ellers vil den vokse for hurtigt med risico for svage knogler. Giv opblødet foder , og så 4 gamle daglig, men hold øje med vækstraten. hellere for tynd nu og så som opvokset være OK i hofter /ryg /skuldre. Foderskift bør foregå langsom over 14 dage, med hvalpe med tendens til tynd mave.En hvalp der ofte vil vokse så hurtigt vil ofte være noget tynd, men der skal jo helst bare være lidt at tære på, hvis en diarre igen skulle komme. Lige præcis – jeg er nemlig også lidt nervøs for, om han kan klare endnu en omgang tynd mave, og derfor skal han jo også helst fedes op på en måde, der ikke kan resultere i endnu et maveonde - eller i svage knogler osv. Han får pt. sit foder fordelt på fire omgange dagligt. Det er ikke blødt op da han tygger fint, men hvis det skal blødes op, skal vandet så være kogt eller hvordan? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts