Gæst _Christian Skrevet Maj 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 1, 2011 Hejsa. Først lidt om min hund og jeg selv: Jeg er en fyr på 19, og jeg har en Golden tæve på ca. 3 år. Jeg har desværre en tendens til at miste interessen for at gå lange ture når vinteren melder sig med dertilhørende trist vejr. For nyligt er jeg dog begyndt at gå rigtigt meget op i at rende rundt udenfor - jeg har haft min kære vovse med på nogle gode, lange ture de sidste 10 dage. Det skyldes nok det gode vejr, samt at overspringshandlingerne lokker her i eksamenstiden. Men jeg føler alligevel at interessen er nogenlunde ægte. Det gør det kun bedre at have min hund med. Jeg håber at kunne fortsætte den gode vane resten af sommeren - men endnu vigtigere også til vinter. Ikke kun af hensyn til min hund, men af hensyn til mig selv; jeg har det simpelthen dårligere om vinteren. Det tror jeg er fordi jeg ikke kommer nok udenfor. Det kolde vejr tror jeg er hovedårsagen til min faldende interesse. Men I løbet af min første vinterferie erfarede jeg, at det ikke betød noget når blot tøjet er i orden. Min kære hund vil normalt ikke kæle så meget - hun leger helst trækkelege med mig, eller går tur. "Nusse-nusse"-kontakt afviser hun nogle gange med at knurre. På det sidste har jeg dog fået dette problem til at forsvinde delvist ved at opføre mig mere autoritært - jeg har simpelthen ladet være med at tilbyde hende så meget kontakt. Det har medført at hun meget oftere end før vil kæles med. Det er jo rigtigt positivt, og noget jeg føler mig stolt over. I dag opførte hun sig meget underligt. Mens jeg sad og læste begyndte hun pludselig at pibe en smule og opføre sig "manisk". Hun var helt utroligt opmærksomhedssøgende. Jeg ignorerede det delvist, fordi jeg ikke ønsker den type adfærd når jeg er koncentreret om noget andet. Jeg lod dog mærke til at hun "trak" med sit venstre bagben. Det gik op for mig, at hun måtte have en torn i foden. Efter en grundig undersøgelse viste det sig IKKE at være tilfældet. Under undersøgelsen var hun helt utroligt godvillig; normalt ville hun have knurret og brummet en smule. Tværtimod slikkede hun mig. Hun har måske vidst, jeg ville hjælpe hende(?). Hendes poter ser ganske fine ud, og som de plejer. Dog har jeg kunne læse på nettet, at det er unormalt for en hunds poter at lugte sure. Det har de stort set altid gjort - Jeps, jeg har af og til lugtet til hendes poter for sjov. Huden ved poterne er måske en anelse rødlig, hvilket, sammen med lugten, så vidt jeg har forstået kunne tyde på svamp. Jeg har netop skyllet hendes poter i en 1:10 opløsning af brintoverilte. Efterfølgende ser det ud til hun er lidt mindre fikseret på sine poter; hun slapper lidt mere af. I min søgen efter viden faldt jeg over udtrykket hjerte- og lungeorm. Symptomerne skulle blandt andet være tør hoste, opkast og træthed. Hun var som sagt en smule reserveret hvad angår kæleri, men jeg tror mest det skyldes min egen opførsel. Men til tider har hun kastet op - bare en smule. Det er ikke noget hverken mig eller mine forældre har tænkt videre over. Hun har også til tider en hul og tør hoste, men det har jeg hørt så mange hunde have. Alligevel vil jeg lige nævne det. Hellere smide en plov for meget hos dyrlægen end én for lidt. Beklager den store mængde tekst. Jeg følte det var på sin plads at skrive lidt uddybende, eftersom jeg netop er registreret på forummet. Jeg glæder mig til at høre fra jer - og på forhånd tusind tak for hjælpen. P.S. Jeg klipper ikke håret mellem poterne - burde jeg det? Desuden får jeg ikke altid klippet hendes negle så meget som jeg nok burde. Men det vurderer jeg til ikke at være problemet, da det er opstået så pludseligt (fra den ene time til den anden). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trine Besvaret Maj 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 1, 2011 Først tak for den meget udførlig beskrivelse, det er lidt nemmere at rådgive når man ved noget. Ang. din hunds symptomer, så ville jeg nok svinge forbi dylægen og få hende tjekket for hjerteorm, så kan der også lige blive set på poterne. Det lyder som om du er på rette vej med hende, ang. nussen. Bare lad hende selv komme, så føler hun sig ikke presset. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Maj 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 2, 2011 Ja det er nok smart at få hende tjekket for hjerte/lungeorm, men det med poterne, kan simpelt hen være, at hun har gået i de nye friske brændenælder, vi har mange af dem på vores grund, og de af mine hunde, der ikke har lært at undgå dem, kan godt have det slemt, i den periode hvor de lige kommer frem, men hvis du har potevoks, du kan smøre under inden at i går ud, kan det beskytte lidt, imod de nye nælder. Og måske også en god idé, at du får lært hverdagspleje (poter) af din hund :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kattiie Besvaret Maj 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 2, 2011 Jeg er enig med de andre i at du bør tage forbi dr. dyr. Og ja potepleje er også en god ting at ordne. Mht neglene så tror jeg ikke det er det, men self. skal de klippes hvis de er for lange, men det er meget forskelligt fra hund til hund; nogle hunde får slidt neglene så de ikke behøver klippes, andre gør ikke... Jeg har sårgar mødt en hund der bed sine egne negle af når de trængte Og btw. velkommen til HF Og du må da gerne smide nogle billeder ind af vovsen :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts