Hop til indhold

basset, avl og kennel


Gæst lisel
 Share

Recommended Posts

Gæst lisel

Hej alle

 

Vores dejlige bassethund døde i vinters 10 år gammel, og vi vil nu gerne have en ny. Hun var meget kærlig og rolig og lavede aldrig ulykker - en rigtig drømmehund. Til gengæld led hun meget af allergi og kløe og det var så synd, at hun måtte behandles med allergimiddel for at holde det ud. Jeg købte hende hos longbodys kennel fra et kuld på hele 12 hvalpe, og hun var jo en fantastisk hund, men pga den voldsomme allergi er jeg i tvivl om vi skal benytte en anden kennel? Hvad kan i anbefale og hvad er jeres erfaringer?

 

Derudover er jeg meget imod indavl og den tendens med at de skal være store hunde, have ekstra lange øre og hænge øjne...jeg ønsker en sund hund der ikke er avlet til en bestemt krop, men ligner den "gamle" basset fra gamle tider. Hvem har særligt fokus på dette? Det er især efter jeg så den omtalte TV2 udseendelse om avl, at jeg er opmærksom på det nu. Vores tæve havde det nu meget godt - ingen problemer med ikke at kunne se og nogenlunde fast hud i ansigtet. Dog er det virkeligt vigtigt for mig ikke at støtte den ubehagelige udvikling at de skal lide for skønheden(?!)

 

Mvh basset ejer

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ønske jeg kunne hjælpe dig, for der burde virkelig være flere bevidste hundekøbere som dig, der ikke er ligeglade med hundenes helbred :5up:

 

Desværre kender jeg ikke så meget til Basset opdrættere, men jeg ved at mange af dem i øjeblikket har dette banner:

 

savethebasset.jpg

 

på deres hjemmeside, i protest mod den engelske kennel klubs ændring af standarden til et mere sundt udseende. Og det er nok ikke en af de opdrættere, du skal vælge :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er desværre kun en vej- og det er slidsomme undersøgelser- jeg har brugt 1½ til 2 år på at finde en god sund linie og det kan meget vel være du må igennem det samme.

Man er nødt til at få identificeret de dårlige linier og så tjekke at kennelerne avler udenom disse. Og selvom de gør det- er man nødt til at tjekke kvaliteten af deres afkom- mangler store dele af kuldene at have offentliggjort deres sundhed-så lad være at købe der.

Du er nødt til at besøge de kenneler der er, og se om du overhovedet har tillid til avlerne(inden der kommer hvalpe)

Det er bare rigtig hårdt- men se det som en god timeløn, hvor du tjener alle ærgelserne og dyrlægeregningerne ind på forhånd.

 

og til den triste besked- det kan jo ende op med (som jeg gjorde) at man desværre må opgive 1 valget af race. Man bør ikke støtte avl af en race-hvis den ikke avles ordentligt-ligegyldigt hvormeget man elsker den race.

 

Tak fordi du viser du tænker dig om :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...