Hop til indhold

Slagsmål med nabohund


Gæst Marquardt
 Share

Recommended Posts

Gæst Marquardt

Hej med jer alle.

 

Jeg har en 3 år gammel Golden Retriever, som altid "overgiver" sig til andre hunde, og er der den mindste aggresivitet, er han altid bakket ud.

 

Nu er jeg lige flyttet i hus og for første gang har hunden nu en have. Naboen har en 11 måneder gammel slædehund, og vi vil rigtig gerne have at de skal kunne lege sammen. Det går rigtig fint. Nogle gange en hel dag uden problemer. Pludselig hopper de på hinanden. Ikke alvorligt, men der bliver gået til den. 2 gange har naboens hund fået rifter på snuden.

 

Mit spørgsmål er nu:

Skal vi bare lade dem slås når det sker? eller hive dem fra hinanden og skælde lidt ud?

(Det plejer at stoppe efter måske 10-15 sek.) og så lister de rundt. Naboens hund på 11 måneder prøver konstant at dominere min hund. Og tror det der sker, at at min hund tilsidst ikke gider det og siger fra.

 

Ellers nogle råd til at få de 2 drenge til at kunne enes?

 

Mvh

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej med jer alle.

 

Jeg har en 3 år gammel Golden Retriever, som altid "overgiver" sig til andre hunde, og er der den mindste aggresivitet, er han altid bakket ud.

 

Nu er jeg lige flyttet i hus og for første gang har hunden nu en have. Naboen har en 11 måneder gammel slædehund, og vi vil rigtig gerne have at de skal kunne lege sammen. Det går rigtig fint. Nogle gange en hel dag uden problemer. Pludselig hopper de på hinanden. Ikke alvorligt, men der bliver gået til den. 2 gange har naboens hund fået rifter på snuden.

 

Mit spørgsmål er nu:

Skal vi bare lade dem slås når det sker? eller hive dem fra hinanden og skælde lidt ud?

(Det plejer at stoppe efter måske 10-15 sek.) og så lister de rundt. Naboens hund på 11 måneder prøver konstant at dominere min hund. Og tror det der sker, at at min hund tilsidst ikke gider det og siger fra.

 

Ellers nogle råd til at få de 2 drenge til at kunne enes?

 

Mvh

Peter

 

 

Velkommen til Peter

 

Slædehunde er typisk meget opsatte på at sproget "tales korrekt" og bliver "irriterede" hvis reglerne ikke overholdes.

Goldens er typisk mere "lalleglade" og kan gå lidt for hårdt til makronerne og overse signaler eller være ligeglade med dem.

 

11 måneder gammel er slædehunden næsten lige så mentalt moden som din 3 årige golden. Så de kan være meget jævnbyrdige...

 

De to hunde er af vidt forskellig type og kan have lidt svært ved at finde den rette tone, især hvis begge ikke har haft hundekammerater af den andens race før.

 

Så er linierne trukket op med forskelligheder og sammenfald indenfor hundenes racetypiske adfærd.

 

Jeg vil foreslå, at I går nogle lange ture med hundee i stedet for leg i haven - til at starte med. Haven er meget "personlig" for en hund hvorimod et neutralt sted ikke får de samme følelser op i hunden.

 

På sådanne ture i lang line eller løs vil de få afgjort eventuelle tvivlsspørgsmål om anciennitet og "rang" dem imellem og herefter vil fri leg gå bedre.

 

For os er leg sjovt at se på og for hundene en god måde at få motion. Men vi skal ikke tage fejl! Leg er alvor!

 

Leg mellem hunde af samme køn er styrkeprøver og det er under leg at hundene finder hinandens svagheder og styrker og afgør hvem der lige nu er stærkest og derfor skal være "øverst".

Så når vi hundeejer gerne ser leg mellem voksne hunde er det egentlig en ritualiseret kamp vi lægger op til.

 

Hunde som ikke kender hinanden så godt leger typisk jagtleg hvor de skiftes til at løbe efter hinanden. Herefter leger de "kamp" og det er under denne type leg det typisk går galt - hvis det går galt.

 

Voksne hunde kan have glæde af samvær uden at lege som f.eks. på de nævnte gåture.

 

Det nytter intet at skælde din hund ud for at slås, han "slår fra sig" eller starter skænderiet ud fra sine føleser og de signaler den anden sender og dette kan du kun gøre værre ved at lægge konflikter med dig oveni.

 

Det lyder som om de to herrer gerne vil have afgjort hvem af dem som skal være "højest på strå" og det er op til dig og den anden hunds ejer af afgøre, om I også vil det.

 

Hvis det skal gå godt med de to hunde, er det vigtigt at de ses stort set dagligt, så de danner "familie" og derved får vedligeholdt de rituelle underkastelses/dominansadfærd. Efter adskillelser skal de det hele igennem igen for atter at finde på plads.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer alle.

 

Jeg har en 3 år gammel Golden Retriever, som altid "overgiver" sig til andre hunde, og er der den mindste aggresivitet, er han altid bakket ud.

 

Nu er jeg lige flyttet i hus og for første gang har hunden nu en have. Naboen har en 11 måneder gammel slædehund, og vi vil rigtig gerne have at de skal kunne lege sammen. Det går rigtig fint. Nogle gange en hel dag uden problemer. Pludselig hopper de på hinanden. Ikke alvorligt, men der bliver gået til den. 2 gange har naboens hund fået rifter på snuden.

 

Mit spørgsmål er nu:

Skal vi bare lade dem slås når det sker? eller hive dem fra hinanden og skælde lidt ud?

(Det plejer at stoppe efter måske 10-15 sek.) og så lister de rundt. Naboens hund på 11 måneder prøver konstant at dominere min hund. Og tror det der sker, at at min hund tilsidst ikke gider det og siger fra.

 

Ellers nogle råd til at få de 2 drenge til at kunne enes?

 

Mvh

Peter

 

Du skriver, at de nogle gange leger hele dagen uden problemer. Og så kan det alligevel pludselig gå galt.

 

Jeg tænker på, -har de mulighed for at trække sig tilbage hvis de ikke gider lege mere?

Især din golden, som du siger ikke har problemer med andre hunde.

 

Det kunne tænkes, at han bare ikke gider at være legeonkel hele dagen...

 

"Slædehunde" kan være et vidt begreb. Nogle af dem er ikke særlig tidligt modne. Så hvis naboens hund bare vil lege vildt hele tiden, så bliver det for meget for din golden.

 

Min egen golden kan godt være sød ved kønsfæller eller yngre hunde, men hun gider ikke lege en masse med dem. Og når jeg kan mærke, at hun ikke gider mere, så går jeg ind og stopper legen og tager hende væk. For HENDES skyld.

Jeg ved, at hun især synes at teen-age hunde kan være vildt irriterende... a136.gif

 

Hvad er det for en slædehund? Hvis du ikke kender racen, så forklar lige hvordan han ser ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marquardt

Hej med jer

 

Tak for 2 super gode svar.

 

Jeg føler mig langt mere tryk nu. Vi var nogenlunde nået frem til det samme som i skriver.

 

1 vi skælder ikke ud når de lige knurre og snapper lidt efter hinanden.

2 vil være mere opmærksom på de signaler, som specielt min Golden sender. Det er nemlig ret tydeligt, når han ikke gider lege mere, går han lidt væk, hvorefter slædehunden bliver ved. Mon ikke vi alle tilsidst ville få nok ? ;)

 

Ikke for at prale, men så virker den 11 måneder gammel slædehund, Alaske stadig meget hvalpet og "teenage-agtig", så tror helt klart han prøver grænser af overfor min Golden, Timo. Som klart ikke hele tiden gider det.

 

Det foregår præcist som beskrevet af en af jer. De starter med at jagte hinanden rundt i haven, herefter "bryder" de og så går det til sidst "galt".

 

Konklussionen bliver:

Kortere tid sammen.

Vi prøver at lufte dem sammen på neutral grund.,

 

Endnu engang. Mange tak for hjælpen.

 

Mvh

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej med jer

 

Tak for 2 super gode svar.

 

Jeg føler mig langt mere tryk nu. Vi var nogenlunde nået frem til det samme som i skriver.

 

1 vi skælder ikke ud når de lige knurre og snapper lidt efter hinanden.

2 vil være mere opmærksom på de signaler, som specielt min Golden sender. Det er nemlig ret tydeligt, når han ikke gider lege mere, går han lidt væk, hvorefter slædehunden bliver ved. Mon ikke vi alle tilsidst ville få nok ? ;)

 

Ikke for at prale, men så virker den 11 måneder gammel slædehund, Alaske stadig meget hvalpet og "teenage-agtig", så tror helt klart han prøver grænser af overfor min Golden, Timo. Som klart ikke hele tiden gider det.

 

Det foregår præcist som beskrevet af en af jer. De starter med at jagte hinanden rundt i haven, herefter "bryder" de og så går det til sidst "galt".

 

Konklussionen bliver:

Kortere tid sammen.

Vi prøver at lufte dem sammen på neutral grund.,

 

Endnu engang. Mange tak for hjælpen.

 

Mvh

Peter

 

Det lyder som en god plan.

Held og lykke med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer

 

Tak for 2 super gode svar.

 

Jeg føler mig langt mere tryk nu. Vi var nogenlunde nået frem til det samme som i skriver.

 

1 vi skælder ikke ud når de lige knurre og snapper lidt efter hinanden.

2 vil være mere opmærksom på de signaler, som specielt min Golden sender. Det er nemlig ret tydeligt, når han ikke gider lege mere, går han lidt væk, hvorefter slædehunden bliver ved. Mon ikke vi alle tilsidst ville få nok ? ;)

 

Ikke for at prale, men så virker den 11 måneder gammel slædehund, Alaske stadig meget hvalpet og "teenage-agtig", så tror helt klart han prøver grænser af overfor min Golden, Timo. Som klart ikke hele tiden gider det.

 

Det foregår præcist som beskrevet af en af jer. De starter med at jagte hinanden rundt i haven, herefter "bryder" de og så går det til sidst "galt".

 

Konklussionen bliver:

Kortere tid sammen.

Vi prøver at lufte dem sammen på neutral grund.,

 

Endnu engang. Mange tak for hjælpen.

 

Mvh

Peter

 

Ja, held og lykke med det.

Lad os høre, hvordan det går.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...