Hop til indhold

Afslapning for opkørte hvalpe


* Laila *
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Har I nogle gode ideer til hvordan og hvad man skal gøre for at få en hvalp som er kørt op ("jeg er overtræt og vil ikke sove.......") til at slappe af?

 

Chinook er slem til at han kører sig selv op og jeg har prøvet fodersøg, kong med guf i, ben og hvad jeg ellers lige kan komme i tanke om. Så jeg vil gerne høre om I har nogle gode ideer?

 

Laila

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Møffe var lille og han fik de der flip - så fik han halsbånd på og så holdt jeg ham ved mig, ind til han omsider gik om bak - hård mor, I know, på det punkt var jeg ikke så pædagogisk :oops: Men det virkede i sidste ende :lol:

 

Jeg gjorde det samme af og til. Som regel tog jeg en tyk trøje på og bevæbnede mig med et tyggeben, som hun kunne gnave i, mens jeg sad med hende :slem:

 

Og hvis "tvangs-afslapning" ikke hjalp, så tog jeg hende med udenfor, så hun kunne snuse rundt i 10-15 minutter. Det virkede ofte mere trættende på hende at opleve verden, end at gnaske i marvben, kongs eller søge foder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stop ham inden han kommer helt derud og vær opmærksom på at han, når han er overtræt og iker kan falde til ro, ikke skal have yderligere aktivitet som fordersøg mm. Den energi han skal lægge i disse aktiviteter skal tages et sted fra og når han allerede er i underskud dur det ikke.

 

Så allerhelst: Forebyg situationerne og ellers må du tage kontrollen evt. at atge ham på skødet eller i line, uden ord eller anden kontakt, bare begræns hans fysiske rammer. Så vil han falde til ro og mærke hvor træt han er :-D

 

I kan have gavn af at øve disse rolige situationer sideløbende, så han hurtigt danner associationer mellem at ligge på skødet/have line på indenfor og derfor hurtigere falder til ro, hvis han er opkørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie's Mor

Charlie får også de flip... :o/ Og det er altid ved aftens-tide, hvor vi ellers skal geare ned... :o/ Og han gnaver løs i mig, men jeg har sådan et tov, som vi kan trække lidt i og så har jeg også et tyggeben...

Hvis det så heller ikke hjælper, så må man selv i gang... Spænd rundt med ham... (Det giver også en god udmattelse/træthed til dig+motion)

 

Når vi så kommer ind og han heller ikke vil geare ned der, bliver man nødt til, at træde i karakter og tvinge/overtales til at slappe af... Skrue bissen på og sige: "NU er det dælme nok, fister"... Det plejer at virke herhjemme... ;o)

 

Held og lykke! ;o) ;o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stop ham inden han kommer helt derud og vær opmærksom på at han, når han er overtræt og iker kan falde til ro, ikke skal have yderligere aktivitet som fordersøg mm. Den energi han skal lægge i disse aktiviteter skal tages et sted fra og når han allerede er i underskud dur det ikke.

 

Så allerhelst: Forebyg situationerne og ellers må du tage kontrollen evt. at atge ham på skødet eller i line, uden ord eller anden kontakt, bare begræns hans fysiske rammer. Så vil han falde til ro og mærke hvor træt han er :-D

 

I kan have gavn af at øve disse rolige situationer sideløbende, så han hurtigt danner associationer mellem at ligge på skødet/have line på indenfor og derfor hurtigere falder til ro, hvis han er opkørt.

 

Jeg synes jeg har lidt svært ved at forebygge det - jeg kan godt se at når det går galt, men synes ikke rigtig jeg kan stoppe det, også selvom jeg forholder mig passiv og evt. giver ham et ben at tygge på.

Han vil meget gerne være udenfor, men der kan jeg ikke holde øje med ham og vi kan have en lille "kamp" om at han vil ud, så vil han ind, ud, ind, ud, ind hele aftenen.

Skal jeg bare lade ham komme ud og tage ham ind igen når han vil det? Og hvordan kommer det til at påvirke renlighedstræning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jeg har lidt svært ved at forebygge det - jeg kan godt se at når det går galt, men synes ikke rigtig jeg kan stoppe det, også selvom jeg forholder mig passiv og evt. giver ham et ben at tygge på.

Han vil meget gerne være udenfor, men der kan jeg ikke holde øje med ham og vi kan have en lille "kamp" om at han vil ud, så vil han ind, ud, ind, ud, ind hele aftenen.

Skal jeg bare lade ham komme ud og tage ham ind igen når han vil det? Og hvordan kommer det til at påvirke renlighedstræning?

 

Jeg er nødt til at spørge om der sættes grænser for hans muligheder i andre sammenhænge?

Fordi, hvis han har en oplevelse af at kan vælge til og fra som det lige nu passer ham, bliver han vanskelig at få til at slappe af - der er jo så meget man kan deltage i :-D

 

Jeg ville ikke lade ham kunne gå ud og ind i det omfang jeg tror du mener, men give ham nogle haveture sammen med mig så jeg kunne se at han renser sig. Uro hæmmer ofte renlighedstræningen

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nødt til at spørge om der sættes grænser for han smuligheder i andre sammenhænge?

Fordi, hvis han har en oplevelse af at kan vælge til og fra som det lige nu passer ham, bliver han vanskelig at få til at slappe af - der er jo så meget man kan deltage i :-D

 

Jeg ville ikke lade ham kunne gå ud og ind i det omfang jeg tror du mener, men give ham nogle haveture sammen med mig så jeg kunne se at han renser sig. Uro hæmmer ofte renlighedstræningen

 

Jeg synes da jeg sætter grænser, men med alt tydelighed ikke nok eller også er det de forkerte steder jeg "sætter ind".

Han kommer ikke i sengen eller i sofaen. Allerhelst vil han sove i vores walk-in closet, inde på en af de lave hylder, men der har vi sat en børnegitter op, så han har vores soveværelse, alrum og bryggers at vælge mellem, når der skal soves. Til nat sover han i soveværelset ellers sover han oftest i bryggers. Vi lukker ham inde i alrum/bryggers i løbet af formiddagen - vi har en glasdør mellem stue og alrum. Bla. p.g.a. alene-hjemmetræning (som iøvrigt går supergodt)

Det er mig der bestemmer hvornår han spiser - hvis han ikke spiser op bliver det taget fra ham efter ca en halv time.

Det er også mig der bestemmer hvornår vi går tur, hvornår vi træner og hvornår vi leger. Turene er korte og han får lov til at "læse hundeavisen". Træningssectionerne er korte (max. 10 min) og altid afslutning med succes.

Og jeg synes også at jeg forsøger at holde legen på et acceptabel niveau, men som alle hvalpe har han hans ture :blink:

Og specielt om aftenen er det slemt - i løbet af dagen, er der ikke de store problemer.

 

Det skal selvfølgelig siges at han kun er 9 uger og at vi kun har haft ham 1 uge, men jeg ved også at det er nu vi skal finde en god rytme, ellers får vi vores kampe, når han bliver ældre og en hel del kiloer tungere :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du lukkede ørene for hyleriet og tog de store handsker på, når han gumlede? :slem:

 

Hmmm, bideriet undgik jeg på forunderlig vis ved at manøvrere uden om eller hvad jeg nu fandt på :hmm: Altså, det er jo 2 år siden nu, så det kan jeg da ikke huske :mrgreen:

 

Hyle gjorde han da vidst heldigvis ikke :genert: Så vidt jeg mindes :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her til aften har vi med succes brugt hålsbånd og snor. Han synes det er skide træls, men han accepterer det. Han er anderledes rolig og ligger lige nu på sin ynglingsplads - på terrassen lige udenfor terrassedøren, så kan han holde øje med os og han kan holde øje med haven :-D

Selvom døren er lukket til, slapper han helt af og ligger bare og kigger :lun:

 

Lad os se om det ikke hjælper de næste dage :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her til aften har vi med succes brugt hålsbånd og snor. Han synes det er skide træls, men han accepterer det. Han er anderledes rolig og ligger lige nu på sin ynglingsplads - på terrassen lige udenfor terrassedøren, så kan han holde øje med os og han kan holde øje med haven :-D

Selvom døren er lukket til, slapper han helt af og ligger bare og kigger :lun:

 

Lad os se om det ikke hjælper de næste dage :-)

 

Hehe, det er da også træls, sådan at blive stoppet i alt det sjove :mrgreen:

 

Vi havde en periode, hvor Møffe lagde sig pladask ned og snork boblede, så snart han hørte halsbåndet klirre :lol: Det kom vi heldigvis hurtigt over og han blev en rolig vuffer, uden halsbåndet behøvede at blive taget frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da jeg sætter grænser, men med alt tydelighed ikke nok eller også er det de forkerte steder jeg "sætter ind".

Han kommer ikke i sengen eller i sofaen. Allerhelst vil han sove i vores walk-in closet, inde på en af de lave hylder, men der har vi sat en børnegitter op, så han har vores soveværelse, alrum og bryggers at vælge mellem, når der skal soves. Til nat sover han i soveværelset ellers sover han oftest i bryggers. Vi lukker ham inde i alrum/bryggers i løbet af formiddagen - vi har en glasdør mellem stue og alrum. Bla. p.g.a. alene-hjemmetræning (som iøvrigt går supergodt)

Det er mig der bestemmer hvornår han spiser - hvis han ikke spiser op bliver det taget fra ham efter ca en halv time.

Det er også mig der bestemmer hvornår vi går tur, hvornår vi træner og hvornår vi leger. Turene er korte og han får lov til at "læse hundeavisen". Træningssectionerne er korte (max. 10 min) og altid afslutning med succes.

Og jeg synes også at jeg forsøger at holde legen på et acceptabel niveau, men som alle hvalpe har han hans ture :blink:

Og specielt om aftenen er det slemt - i løbet af dagen, er der ikke de store problemer.

 

Det skal selvfølgelig siges at han kun er 9 uger og at vi kun har haft ham 1 uge, men jeg ved også at det er nu vi skal finde en god rytme, ellers får vi vores kampe, når han bliver ældre og en hel del kiloer tungere :???:

 

Jeg fik ikke defineret "grænser" godt nok. Det jeg mente var om han oplever at blive stoppet når han vil noget bestemt. Altså at han oplever grænserne.

 

Hvor lang tid i døgnet vil du mene han fysisk er lukket væk fra jer, natten inklusive?

Dette kan spille en altoverskyggende rolle for hans adfærd :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Og specielt om aftenen er det slemt - i løbet af dagen, er der ikke de store problemer.

 

Det skal selvfølgelig siges at han kun er 9 uger og at vi kun har haft ham 1 uge, men jeg ved også at det er nu vi skal finde en god rytme, ellers får vi vores kampe, når han bliver ældre og en hel del kiloer tungere :???:

 

Jeg kan sagtens genkende det du skriver med, at det er slemt om aftenen. Det var især ómkring kl. 6-8 stykker om aftenen, min egen hvalp fik sine tosseture.. Mener faktisk at nogle mennesker kalder det tidspunkt for "ulvetimen", men hæng mig ikke op på det ;-)

 

Jeg tror også, at det er en generel hvalpeting? Måske bliver de helt opkørt af nye indtryk gennem dagen, som kommer til udtryk om aftenen? :confused:

 

Efterhånden som min hvalp blev ældre, blev hun bedre til at kontrollere sine stressture. Det var nok en kombi af, at jeg brugte snoren, når hun blev for opkørt, forsøgte at stoppe stressturene i opløbet (med overlækre tyggeben og stille nusseri) og så trænede jeg også lidt selvkontrol i et tempo, hun kunne klare og synes var sjovt.

 

... Nå ja, jeg undgik også at lege trække- og kastelege med hende.

 

Jeg ved ikke om du kan bruge mine inputs. Og for at være ærlig, så kunne jeg ikke selv bruge dem.. Jeg fandt aldrig den gyldne opskrift på at undgå, at hun fik den slags flip. Alderen har nok spillet den største rolle :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik ikke defineret "grænser" godt nok. Det jeg mente var om han oplever at blive stoppet når han vil noget bestemt. Altså at han oplever grænserne.

 

Hvor lang tid i døgnet vil du mene han fysisk er lukket væk fra jer, natten inklusive?

Dette kan spille en altoverskyggende rolle for hans adfærd :-D

 

Jeg har nok ikke været skide god til at stoppe ham, når ham ville noget. Jeg prøvede det i går aftes ved at sætte halsbånd på ham, når han skulle ud og tisse, tage ham med ind igen (hvad jeg ikke plejer at gøre) og først da han holdt op med at pibe over at komme ud igen, åbnede jeg døren igen, så han kunne komme ud og hygge. Han var skide fornærmet, men han accepterede det. Og jeg tror at det er der jeg skal sætte mere ind - altså at stoppe ham når han vil noget bestemt, som jeg ikke synes han skal.

 

Han er ikke lukket væk om natten. Han sover ved siden af vores seng, eller rettere under den.

Og om dagen, er han ikke lukket væk mere end en time (som vi så meget langsomt øger) og han vælger selv oftest at gå ud i bryggers og sove i løbet af dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens genkende det du skriver med, at det er slemt om aftenen. Det var især ómkring kl. 6-8 stykker om aftenen, min egen hvalp fik sine tosseture.. Mener faktisk at nogle mennesker kalder det tidspunkt for "ulvetimen", men hæng mig ikke op på det ;-)

 

Jeg tror også, at det er en generel hvalpeting? Måske bliver de helt opkørt af nye indtryk gennem dagen, som kommer til udtryk om aftenen? :confused:

 

Efterhånden som min hvalp blev ældre, blev hun bedre til at kontrollere sine stressture. Det var nok en kombi af, at jeg brugte snoren, når hun blev for opkørt, forsøgte at stoppe stressturene i opløbet (med overlækre tyggeben og stille nusseri) og så trænede jeg også lidt selvkontrol i et tempo, hun kunne klare og synes var sjovt.

 

... Nå ja, jeg undgik også at lege trække- og kastelege med hende.

 

Jeg ved ikke om du kan bruge mine inputs. Og for at være ærlig, så kunne jeg ikke selv bruge dem.. Jeg fandt aldrig den gyldne opskrift på at undgå, at hun fik den slags flip. Alderen har nok spillet den største rolle :oops:

 

Selvfølgelig kan jeg bruge dine inputs, det er altid godt med inspiration og erfaring fra andre :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...