Hop til indhold

Australian Cattledog og andre hyrdehunde


Gæst Stinnemus
 Share

Recommended Posts

Gæst Stinnemus

Ja, jeg ved jo godt at det ikke bliver aktuelt med en cattledog som 2. hund til mig, men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på den knap så kønne, robuste, charmerende, samarbejdsvillige og lynende intelligente firbenede lækkermås :rolleyes:

 

Men alligevel laver jeg altså denne tråd :lol: Har fået tidligt fri fra arbejde i dag og har brugt den sidste time på at sidde og læse om de forskellige hyrdehunde - især cattledoggen, selvf. - og jeg, der aldrig har syntes jeg kunne leve med en hund med hyrdeinstinkt (jeps, har et ret så ambivalent forhold til cattledoggen, for den har jo netop meget hyrdeinstinkt og ynder at "nippe" i haserne for at "samle flokken"), men jo mere jeg læser jo mere tænker jeg "hvorfor ikke"? For hyrdehunde (i hvert fald de racer jeg er faldet for) ER jo samarbejdende, aktive, intelligente og venlige hunde, hvilket er et absolut krav til min næste hund og jeg tænker lidt at man jo må kunne lave noget med hunden så den får afløb for noget af det hyrdeinstinkt den har (ikke tage ud på en gård et par gange om ugen og drive får sammen for at hunden skal "have det sjovt" - det synes jeg ikke er en human "sport", for tænk på hvad fårene skal gennemgå for ingen nytte)

 

Og så er der en ting mere. Der skrives op og ned om at det er en meget aktiv race, næsten på højde med borderen, men øhhm hvordan kan man afgøre om man så selv er en egnet hundeejer til netop den race? Altså motionsmæssigt, men såsandelig også om man er i stand til at aktivere den mentalt? Jeg vil IKKE have en hund der ender med at skulle slå knuder på sig selv og tvinges til et dårligt liv fordi jeg har overvurderet mine evner som hundeejer, men på den anden side, så kan man jo ikke vide noget før man har undersøgt sagen grundigt, derfor dette indlæg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

De andre hyrderacer jeg er interesseret i er bearded collie, korthåret collie, schapendoes (men har hørt der er mange eksemplarer der er meget nervøse i det?), catalonsk hyrdehund og pyrenæisk hyrdehund

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Måske du skulle finde en eller flere i dit område der har en af de racer du er faldet for - tage ud på besøg og opleve hundene, evt. tilbyde pasning, hvis de skal på weekend eller andet - det vil da give dig et bedømmelsesgrundlag :-)

 

Mht hyrdearbejde, så anser jeg det ikke som 'synd' for fårene, hvis det foregår med en trænet hyrdehund - men bare at slippe hunden og håbe på det bedste - det er der vist aldrig kommet noget godt ud af - tvivler også på, at der er en fåreavler, der vil lægge får til sådan en omgang :lol:

 

En anden ting med hyrdearbejdet - så kræver det lang tids træning af hunden og 'fårehyrden' - det er (desværre) ikke bare så ligetil :blink:

 

Jeg bruger mine border collier til agility og lydighed (Joey er ikke gammel nok til ag endnu) og Zacho får af og til lov at drive hestene ned fra foldene - det foregår stille og roligt og kræver meget af ham rent kontrolmæssigt mht., at han ikke bare suser af sted efter dem, for det vil jeg ikke have :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Måske du skulle finde en eller flere i dit område der har en af de racer du er faldet for - tage ud på besøg og opleve hundene, evt. tilbyde pasning, hvis de skal på weekend eller andet - det vil da give dig et bedømmelsesgrundlag :-)

 

Mht hyrdearbejde, så anser jeg det ikke som 'synd' for fårene, hvis det foregår med en trænet hyrdehund - men bare at slippe hunden og håbe på det bedste - det er der vist aldrig kommet noget godt ud af - tvivler også på, at der er en fåreavler, der vil lægge får til sådan en omgang :lol:

 

En anden ting med hyrdearbejdet - så kræver det lang tids træning af hunden og 'fårehyrden' - det er (desværre) ikke bare så ligetil :blink:

 

Jeg bruger mine border collier til agility og lydighed (Joey er ikke gammel nok til ag endnu) og Zacho får af og til lov at drive hestene ned fra foldene - det foregår stille og roligt og kræver meget af ham rent kontrolmæssigt mht., at han ikke bare suser af sted efter dem, for det vil jeg ikke have :-)

 

Jeg kan desværre ikke have flere hunde i min lejlighed, men jeg vil helt klart gerne besøge nogle opdrættere.

 

Ved godt man bare ikke slipper hunden løs, emn har set en dokumentarr hvordan man introducerer hunden (familiehund fra en storby der skulle derud en gang i ugen for at bruge noget energi) for fårene for første gang - de havde den i en line så hunden ikke kunne nå fårene, men alligevel så flygtede de jo over hals og hoved fordi hunden bare tonsede derudaf, lukkede helt af og fjorde udfald nmod dem for den her leg var jo sjov og der var overhovedet ikke styr på noget som helst

 

Kan ikkehuske hvor jeg så den, men det var en dansk udsendelse, måske 5 år gammel.

 

Jeg ville supergerne have en cattledog, men som sagt vil jeg ikke tilbyde den et liv so ikke indeholder hvad den kræver, så jeg skal have fundet nogle opdrættere g høre dem ad, jeg ville bare ikke gøre det hvis jeg overhovedet ikke havde en chance for at kunne opfylde dens behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...