Hop til indhold

Hjemmelavet med - men hvad og hvordan :) ?

Gæst Basset-baby
 Share

Recommended Posts

Gæst Basset-baby

Ja- nu er jeg ved at være desperat:vedikke:

Alfred har ingen interesse for sit tørfoder. Han er nu 13 uger og burde spise 330-380 gram dagligt, men vi får max 200 i ham. Vi har prøvet RC, Eukanuba, Arion- det interessere ham ganske enkelt ikke.

Derfor er jeg nu nogethertil hvor jeg overvejer at hans aftenmåltid, som minimum, skal består af hjemmelavet mad. Jeg ville jo heller ikke selv gide at spise tørfoder 24/7 :fornaermet:

Jeg så programmet om Jan Fog igår- Han har Basset hunden Hannibal, og han har hele sit liv fået 100% hjemmelavet mad(Det som Jan selv spiser). Og Jan nævnte selv at han sjældent fejlede noget, og han er nu 8 år.

Har hørt at andre herinde laver det hjemmelavet- men hvad servere i så ? Får hunden det samme som i selv spiser eller noget specielt tilberedt ? Og hvordan styre i om hunden får hvad den skal bruge ?

Hjælp mig :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A Dogs Tale

Jeg vil godt anbefale olivers petfood.

Der er mange smagsvarianter+smagsgaranti, så du kan aflevere det igen, hvis den ikke kan lide det.

Har selv en superkræsen hund, men det glider ned med olivers

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Hvorfor skal din hvalp spise 330-380 g mad. Taber han sig ?

Den mængde mad, der står på posen, er hvad de max. må spise om dagen og ikke hvad de skal spise.

Hvid du selv laver mad, så husk vitaminer og mineralerne. Det er de vigtigste. hvalpe skal også bruge mere energi, så noget ekstra af det sunde fedtstof skal du også huske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Hjemmelavet mad kan være super godt, bare husk vitaminer.

Men hvorfor overvejer du ikke at begynde at barfe, så er du sikker på at han spiser. Men søg i de tråde der er herinde i forum, så finder du meget nyttig info.

Det har bestemt også været til seriøs overvejelse- min bekymring ligger i alle de forskellige anbefalinger osv hos de forskellige barf-centre:???:

-Det første sted virkede damen meget uvidende og gav mig en pris på 720 kr/mdr uden guffer- men den pris stemte ikke overens med hendes foderplan som var billigere :roll:

-Så fik jeg rådet Glostrup barf-center- 1150 kr/mdr uden guffer hvilket bare var en hurtigt hovedregning. En mere præcis foderplan koster 800 kr.

Jeg synes 1150 er meget dyrt :shock:

- og ja, jeg ved godt at hunden skal have det bedste og at vi mennesker også spiser dyrt. Herhjemme er vi en familie på 2 voksne og et 3-årig barn, alle har madpakker med hver dag og vi spiser generelt meget sundt ! Vi bruger 2500 kr/mdr.

Min hund skal altså ikke spise for det samme som jeg selv ;)

Ja- jeg bryder mig ikke om usikkerheden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Hvorfor skal din hvalp spise 330-380 g mad. Taber han sig ?

Den mængde mad, der står på posen, er hvad de max. må spise om dagen og ikke hvad de skal spise.

Hvid du selv laver mad, så husk vitaminer og mineralerne. Det er de vigtigste. hvalpe skal også bruge mere energi, så noget ekstra af det sunde fedtstof skal du også huske.

Jeg ved godt det kun er en vejledning :)

Han har ikke taget på den sidste uge, så derfor jeg nu er ved at rive hårdene af:vedikke: Han skulle gerne tage 1 kg på om ugen ifølge dyrlægen.

Okay, tak for svaret :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har mod på mere tørfoder, så vil jeg anbefale James Wellbeloved (som kan købes i England, og jeg vil gerne bestille lidt med til dig) og så Hill's. Det er de absolut eneste to mærker min bulldog Nelson nogensinde har ville spise af hånden som guf eller fra skål uden noget 'lækkert' blandet i.

Jeg har ingen erfaring med hjemmelavet mad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Hvis du har mod på mere tørfoder, så vil jeg anbefale James Wellbeloved (som kan købes i England, og jeg vil gerne bestille lidt med til dig) og så Hill's. Det er de absolut eneste to mærker min bulldog Nelson nogensinde har ville spise af hånden som guf eller fra skål uden noget 'lækkert' blandet i.

Jeg har ingen erfaring med hjemmelavet mad...

Jeg ved ikke helt om jeg gider det- det er tydeligt at han hellere vil have det vi spiser. Jeg vil også gerne undgå korn helt, mener at have hørt at hill's har korn i ? -Ret mig endelig hvis jeg tager fejl !

Det andet mærke kender jeg ikke, så jeg vil da lige kigge nærmere på det. Problemet med Alfred er at han spiser fint de første 2-3 dage, og så gider han det ikke mere ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A Dogs Tale

Jeg har selv returneret Olivers, da min hund ikke gad mere efter en uge. Der var ingen problemer. Men om der er korn i ved jeg faktisk ikke, kun at det er højproteinfoder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt om jeg gider det- det er tydeligt at han hellere vil have det vi spiser. Jeg vil også gerne undgå korn helt, mener at have hørt at hill's har korn i ? -Ret mig endelig hvis jeg tager fejl !

Det andet mærke kender jeg ikke, så jeg vil da lige kigge nærmere på det. Problemet med Alfred er at han spiser fint de første 2-3 dage, og så gider han det ikke mere ?

Jeg mener ikke, der er hvede i i J. Wellbeloved... Men er ikke sikker. Du kan se mere her Natural Dog Food, Cat Food & Ferret Food | James Wellbeloved Pet Food

Jeg køber lidt vådfoder og blander i Nelson mad. Sådan en dåse holder nogle dage eller tre, og det giver lige lidt mere interesse for maden. Ellers kan du måske bruge noget fra "min liste" over mulige tilsætninger: Æg, leende ko smøreost, leverpostej, cheddar, tun i olie, makrel (både med og uden tomat), hytteost.

Det er jo lidt en glidebane med alt det lækre :oops:, men hvad gør man ikke for at få hunden til at spise....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil lave hjemmelavet mad til hvalp vil jeg anbefale at du lige kontakter alternativ dyrlæge Gudrun Frantsen for at få den rette balance af råvarerne. Gudrun arbejder med kosten som en del af behandlingen af dyr og vil gerne tale foder selv om du ikke er klient.

Pelle har fået hjemmelavet snart 4 år, han får 1/3 udkogte brune ris, 1/3 kogt kød og 1/3 kogte og blendede grøntsager samt vitamin og mineralpulver og lidt olie.

Hvis du selv går i gang så vær opmærksom på at andelen af brune risskal være kogle ris. F.eks skal du til 1 kg grøntsager og 1 kg kød kun bruge 4 dl rå brune ris for at ende op med 1 kg kogte.

Kog kødet helt mørt, lige dækket med vand, med grøntsagerne hvis du kender kødmængden (en kylling skal jo pilles først) derefter tages kød og grønt op og risene koges en times tid i suppen.

Kender du ikke kødmængden må du koge grøntsagerne efter kødet er færdigt og pillet af knoglerne.

Proteindelen kan være alt kød og fisk. Undgå helst hakket kød da der kan være ret meget fedt i.

Grøntsagerne kan også være de fleste almindelige grøntsager.

Jeg ville starte op med kylling eller hvid fisk og undgå de grove grøntsager (kål, selleri mv) da de kan give meget tarmluft og endda tynd mave hvis hunden ikke er vænnet til dem.

Hjemmelavet foder har fået Pelle til også at gide spise tørfoder hvilket han ikke er helt vild med ellers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Hvis du vil lave hjemmelavet mad til hvalp vil jeg anbefale at du lige kontakter alternativ dyrlæge Gudrun Frantsen for at få den rette balance af råvarerne. Gudrun arbejder med kosten som en del af behandlingen af dyr og vil gerne tale foder selv om du ikke er klient.

Pelle har fået hjemmelavet snart 4 år, han får 1/3 udkogte brune ris, 1/3 kogt kød og 1/3 kogte og blendede grøntsager samt vitamin og mineralpulver og lidt olie.

Hvis du selv går i gang så vær opmærksom på at andelen af brune risskal være kogle ris. F.eks skal du til 1 kg grøntsager og 1 kg kød kun bruge 4 dl rå brune ris for at ende op med 1 kg kogte.

Kog kødet helt mørt, lige dækket med vand, med grøntsagerne hvis du kender kødmængden (en kylling skal jo pilles først) derefter tages kød og grønt op og risene koges en times tid i suppen.

Kender du ikke kødmængden må du koge grøntsagerne efter kødet er færdigt og pillet af knoglerne.

Proteindelen kan være alt kød og fisk. Undgå helst hakket kød da der kan være ret meget fedt i.

Grøntsagerne kan også være de fleste almindelige grøntsager.

Jeg ville starte op med kylling eller hvid fisk og undgå de grove grøntsager (kål, selleri mv) da de kan give meget tarmluft og endda tynd mave hvis hunden ikke er vænnet til dem.

Hjemmelavet foder har fået Pelle til også at gide spise tørfoder hvilket han ikke er helt vild med ellers.

Tusind tak for den detaljerede beskrivelse :) Hvor mange dage kan man lave til af gangen, og hvor mange gange om dagen skal Alfred fodres(han er 13 uger)? Og hvor stor fodermængde :) ?

Jeg vil prøve at ringe til hende imorgen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil lave hjemmelavet til en hvalp skal du have hjælp til det. Det er så uhyrlig vigtig at hvalpen får hvad den har brug for - næringsfejl i hvalpealderen kan være årsag til varige men senere i livet, og det er ret tidskrævende at lave en kostplan til en hvalp da den hele tiden skal justeres så "opskriften" passer til dens vægt. Faktisk synes jeg du skal videre i at finde et tørfoder den vil synes om. Oiijen hvalpefoder og Acana til hvalpe er to jeg kan anbefale varmt. Og det gør intet at du tilsætter en lille smule vådtfoder eller noget andet (en skefuld leverpostej var altid et hit herhjemme) til at variere smagen, ikke som en del af kosten men som smagsprøver. Du kan også prøve med en foderbold eller Bustercube så han skal arbejde lidt for noget af foderet. Det er lige meget om han får dagsrationen som godbidder eller i foderskålen. Hvis du har lyst, læs lidt på min hjemmeside, jeg arbejder på at opdatere den hele tiden og sætter en ny artikel i snarest og planlægger en om hjemmefodring af hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Hvis du vil lave hjemmelavet til en hvalp skal du have hjælp til det. Det er så uhyrlig vigtig at hvalpen får hvad den har brug for - næringsfejl i hvalpealderen kan være årsag til varige men senere i livet, og det er ret tidskrævende at lave en kostplan til en hvalp da den hele tiden skal justeres så "opskriften" passer til dens vægt. Faktisk synes jeg du skal videre i at finde et tørfoder den vil synes om. Oiijen hvalpefoder og Acana til hvalpe er to jeg kan anbefale varmt. Og det gør intet at du tilsætter en lille smule vådtfoder eller noget andet (en skefuld leverpostej var altid et hit herhjemme) til at variere smagen, ikke som en del af kosten men som smagsprøver. Du kan også prøve med en foderbold eller Bustercube så han skal arbejde lidt for noget af foderet. Det er lige meget om han får dagsrationen som godbidder eller i foderskålen. Hvis du har lyst, læs lidt på min hjemmeside, jeg arbejder på at opdatere den hele tiden og sætter en ny artikel i snarest og planlægger en om hjemmefodring af hvalpe.

Jeg er også selv blevet lidt varm på Orijen og Acana efter at have læst deres indhold. Kan jeg købe det nogle steder hvor der er smagsgaranti ? Kan jo se/høre på folk at det er langt billigere at bestille det fra Tyskland eller England, så det vil jeg naturligvis helst fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites