Hop til indhold

Barf - jeg kan ikke finde ud af det!


Shii
 Share

Recommended Posts

Vi er blevet anbefalet at fodre "råt", simpelthen fordi huskien har en sart mave sådan generelt, og derfor har mange gode erfaringer med barf...

 

Men jeg kan ikke finde ud af det...

 

Det eneste jeg kan finde er en foderplan der siger en hvalp skal have 5% af sin kropsvægt, det vil sige at når han er fuldvoksen skal han have lidt over et kilo om dagen :shock: Det er da sygt meget er det ikke??

 

Specielt fordi jeg kunne se at 8 kg koster det hvide ud af øjnene, så det har vi da slet ikke råd til...

 

Hvor køber i jeres barf, hvor meget får jeres hunde?:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Først vil jeg anbefale dig at få lavet en foderplan hos evt. hos RHM, så er du rimelig sikker på at få god vejledning;-).

Dernæst vil jeg sige at min berner på 50 kg ca får et kilo kød om dagen plus ben og at min aussie på 23 kg får en 750 -800 gram om dagen og ben hver anden dag.

Min berner har derudover en ugentlig fastedag samt en bendag(det er min aussie for ung til).

Jeg køber altid 50 kg kød af gangen plus ben, så det er en fordel med en stor fryser:-D.

Nu har jeg altid barfet, men hvis det ikke kommer til at fungere for jer er der vist også nogle gode tørkostmærker som Orijen(det må du spg. andre om).

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er blevet anbefalet at fodre "råt", simpelthen fordi huskien har en sart mave sådan generelt, og derfor har mange gode erfaringer med barf...

 

Når du siger sart mave - hvad mener du? Diarré? Opkast? Infektioner?

 

Generelt mener jeg at en hund med sart mave og fordøjelsesproblemer allerede slås med en sart immunsystem som ikke skal belastes med yderlige bakterier som råt kød indeholder.

 

Men jeg kan ikke finde ud af det...

Det eneste jeg kan finde er en foderplan der siger en hvalp skal have 5% af sin kropsvægt, det vil sige at når han er fuldvoksen skal han have lidt over et kilo om dagen :shock: Det er da sygt meget er det ikke??

 

Efter min mening er denne metode ikke præcis nok og tager ikke højde for den nødvendige energi og vitaminer og mineraler som kosten skal indeholde. Jeg er ikke imod råfodring, tværtimod, den er nem, praktisk og mange hunde stortrives. Men jeg synes at den skal gøres med omhu så du ved at den sikrer de nødvendige næringsstoffer. Jeg har analyserede rigtige mange rå kostplaner som viser sig at indeholde både over-og underskud af vigtige næringsstoffer. Især hvalpens ernæring er så vigtig for en god vækst og trivsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du siger sart mave - hvad mener du? Diarré? Opkast? Infektioner?

 

Generelt mener jeg at en hund med sart mave og fordøjelsesproblemer allerede slås med en sart immunsystem som ikke skal belastes med yderlige bakterier som råt kød indeholder.

 

 

 

Efter min mening er denne metode ikke præcis nok og tager ikke højde for den nødvendige energi og vitaminer og mineraler som kosten skal indeholde. Jeg er ikke imod råfodring, tværtimod, den er nem, praktisk og mange hunde stortrives. Men jeg synes at den skal gøres med omhu så du ved at den sikrer de nødvendige næringsstoffer. Jeg har analyserede rigtige mange rå kostplaner som viser sig at indeholde både over-og underskud af vigtige næringsstoffer. Især hvalpens ernæring er så vigtig for en god vækst og trivsel.

 

Det skal ikke forståes sådan at jeg havde tænkt mig at snuppe en andens foderplan, blot at jeg ville vide hvor meget at hunden skulle have at spise... der er jo forskel på foder, og noget foder skal de have 300 gram af hvor andet skal de have 600 gram, og det har jo en kæmpe betydning for hvad foderet koster i længden :)

 

Ang maven, så fik vi bare at vide af opdrætteren at husky'er generelt har nemt ved at få problemer med maven, det være sig hvis de bliver overfodret, eller når de skifter foder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002

Du kan starte nemt hos eks Rigtighundemad. De ligger over hele landet. Helst hos en der har styr på det. Alle kan stille en fryser op og sælge det.

 

Hos en dygtig sælger, kan du sammen med vedkommende lægge en foderplan, og når du er blevet fortrolig med det, kan du godt begynde at købe hist og pist, hvis du kender steder, hvor evt. ben og indmad kan fås billigt.

 

Men få en god vejledning først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Så vidt jeg kan læse mig til, siger man ca 10% af hundens vægt som hvalp, og 2 % når hunden er udvokset.

MEN det er jo udelukkende vejledende (helt som mængdeangivelsen bag på foderposen). Man må jo så tilpasse det den enkelte hund.

 

Men med det sagt, så mener jeg ikke råfodring er noget man bare skal kaste sig ud i. Brug nogen tid på at sætte dig grundigt ind i din hunds næringsbehov, og få gerne hjælp til at få lagt en fornuftig foderplan.

Man kan nemt få en fejlernæret hund ud af det, hvis man ikke sætter sig grundigt ind i tingene inden man går i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jackson

Hej hej.

Jeg vil anbefale dig Marcus Mühle. Det er det tætteste du kommer på BARF. Det er bare lidt billigere, men er ellers et foder stort set på lige fod med BARF'en. Og gør dig selv den tjeneste og køb det i tyskland da der er penge at spare :) Nu vil jeg lige indskyde, at jeg ikke selv har brugt BARF til min hund, men jeg ønskede fra start at bruge et foder, der lå tæt op ad vildhundens naturlige føde, dvs. råt kød, ben, marv osv. Og det er jo lige præcis de ting, der er i MM, og så er det selvfølgelig koldpresset, så det er nemt at håndtere og det lugter ikke grimt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Vores afghanske mynde har NETOP sart mave og hans system fungerer bedre paa raat... Saa jeg vil helt sikkert prove det.:5up:

 

 

Vi kober ikke decideret BARF produkter fra dyrehandel, netop pg.a den hoje pris, men kober det i vores lokale supermarked. Det gaar lige op, som var det efter torfoder pris niveauet, men nu er kod ogsaa billigere i usa end dk.

 

Man skal lige vende sig til tanken og saa er det altsaa overhovedet ikke saa svaert at fodre raat: Det er en vane sag som alt andet.

 

Synes faktisk det er nemt og ikke saa indviklet et projekt som nogen gor det til med noje udregninger osv osv. vi har 3 hunde, en enkelt fryser, tager kod ud til os selv, og tager noget fra til hundene, saa vi spiser det samme ret tit, bare stegt:mrgreen:

 

Jeg har aldrig vejet hvad jeg giver mine hunde af raat pr dag, men efter deres str. og udseende. dvs:

 

Til min cocker spaniel er et dagligt maaltid f.eks 2 smaa kyllingelaar pr dag, en gulerod

 

til min kaempe afghaner han, er det ca 6 smaa kyllingelaar

 

til den lille afghaner hun ca 4 smaa kyllingelaar

 

og saa lidt variation af kod og indmad en gang om ugen. og saa kan man jo ellers faa sin dyrlaege til at vurdere sin hund, om den er i perfekt stand og justere madrationen derefter, hvis man umiddelbart ikke selv kan vurdere det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Ja, cirka 10% når de er hvalpe, på et tidspunkt går man så ned til 4-6% og tilsidst alt mellem 1 og 3% af kropsvægten når de er voksne.

 

Motor har altid bare spist det han kunne, og har selv justeret ned ligeså langsomt. Kig på om din hund levner eller om han er vildt sulten, samme med for tynd/tyk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hej hej.

Jeg vil anbefale dig Marcus Mühle. Det er det tætteste du kommer på BARF. Det er bare lidt billigere, men er ellers et foder stort set på lige fod med BARF'en. Og gør dig selv den tjeneste og køb det i tyskland da der er penge at spare :) Nu vil jeg lige indskyde, at jeg ikke selv har brugt BARF til min hund, men jeg ønskede fra start at bruge et foder, der lå tæt op ad vildhundens naturlige føde, dvs. råt kød, ben, marv osv. Og det er jo lige præcis de ting, der er i MM, og så er det selvfølgelig koldpresset, så det er nemt at håndtere og det lugter ikke grimt :)

 

Det kalder jeg godt nok et 'optimistisk' indlæg - MM har da ikke mere at gøre med råt, end en Kinder mælkesnitte har at gøre med mælk :lol:

 

Råt er råt og det kan på ingen måde sammenlignes med diverse Barf-wannabe tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
Vores afghanske mynde har NETOP sart mave og hans system fungerer bedre paa raat... Saa jeg vil helt sikkert prove det.:5up:

 

 

Vi kober ikke decideret BARF produkter fra dyrehandel, netop pg.a den hoje pris, men kober det i vores lokale supermarked. Det gaar lige op, som var det efter torfoder pris niveauet, men nu er kod ogsaa billigere i usa end dk.

 

Man skal lige vende sig til tanken og saa er det altsaa overhovedet ikke saa svaert at fodre raat: Det er en vane sag som alt andet.

 

Synes faktisk det er nemt og ikke saa indviklet et projekt som nogen gor det til med noje udregninger osv osv. vi har 3 hunde, en enkelt fryser, tager kod ud til os selv, og tager noget fra til hundene, saa vi spiser det samme ret tit, bare stegt:mrgreen:

 

Jeg har aldrig vejet hvad jeg giver mine hunde af raat pr dag, men efter deres str. og udseende. dvs:

 

Til min cocker spaniel er et dagligt maaltid f.eks 2 smaa kyllingelaar pr dag, en gulerod

 

til min kaempe afghaner han, er det ca 6 smaa kyllingelaar

 

til den lille afghaner hun ca 4 smaa kyllingelaar

 

og saa lidt variation af kod og indmad en gang om ugen. og saa kan man jo ellers faa sin dyrlaege til at vurdere sin hund, om den er i perfekt stand og justere madrationen derefter, hvis man umiddelbart ikke selv kan vurdere det.

 

Ja det er dyrt at købe hos "rigtige" barfbutiker, men der er ikke megen variation at hente i Supermarkedet syntes jeg. Gris, ko og kylling.

 

Jeg fodrer gerne med vildt. Det fås ikke i supermarkeder. Jo til mennesker, men det er for dyrt. Jeg køber rensdyr, hjort, laks og skaldyr med det hele og hest hvilket man heller ikke kan få i supermarkedet.

 

Hvis du kun fodrer med kylling det meste af tiden, må dine hunde da mangle noget, vil jeg mene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
Hej hej.

Jeg vil anbefale dig Marcus Mühle. Det er det tætteste du kommer på BARF. Det er bare lidt billigere, men er ellers et foder stort set på lige fod med BARF'en. Og gør dig selv den tjeneste og køb det i tyskland da der er penge at spare :) Nu vil jeg lige indskyde, at jeg ikke selv har brugt BARF til min hund, men jeg ønskede fra start at bruge et foder, der lå tæt op ad vildhundens naturlige føde, dvs. råt kød, ben, marv osv. Og det er jo lige præcis de ting, der er i MM, og så er det selvfølgelig koldpresset, så det er nemt at håndtere og det lugter ikke grimt :)

 

Det er et godt foder, men har ikke noget med barf at gøre. jeg ved at både MM og andre produkter kaldes for "tørbarf" og det er ok at kalde det det. Der er dog mærker der er nærmere Barf end MM. Eks. Now fra Petcurian. Det sælges også i barfbutikker. Wolfsblut og Agana vil jeg fortrække for MM. Der er mange hunde der får opstød og bøvsen af MM.

 

Råt lugter faktisk ikke, kun kallun. Eller er det stor set lugtfrit og hundes ånde bliver også næsten lugtfri. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jackson
Det kalder jeg godt nok et 'optimistisk' indlæg - MM har da ikke mere at gøre med råt, end en Kinder mælkesnitte har at gøre med mælk :lol:

 

Råt er råt og det kan på ingen måde sammenlignes med diverse Barf-wannabe tørfoder.

 

Ja ja, det kan da godt være det ikke er rigtig råt, fordi det er koldpresset, men det ændre ikke på indholdet i MM som besvær af alt godt fra dyret - præcis som vilde hunde i naturen ville spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

tja nogle af ulveforskerne er begyndt at anvende og anbefalde tørbarfning og i hverttilfælde står de inde for 2 af produkterne - så man skal vel liiiiiige passe på med heeeeeelt at bortkaste ideen om koldtpresset kød,

 

hvad bygger du iøvrigt din påstand på ????????- altså at tørbarf ikke har noget med barf at gøre. Eller er detbare finere at brugt fersk råt kød til hunden.

 

en færing eller grønlænder som spiser tørret kød- ville nok ikke være enig med dig i at de ikke spiser kød eller.......

 

jeg er begyndt at undersøge det, og har indtil nu ikke fundet noget synderligt alarmerende ved konceptet. - om jeg skifter ved jeg dog ikke endnu

Link til indlæg
Del på andre sites

tja nogle af ulveforskerne er begyndt at anvende og anbefalde tørbarfning og i hverttilfælde står de inde for 2 af produkterne - så man skal vel liiiiiige passe på med heeeeeelt at bortkaste ideen om koldtpresset kød,

 

hvad bygger du iøvrigt din påstand på ????????- altså at tørbarf ikke har noget med barf at gøre. Eller er detbare finere at brugt fersk råt kød til hunden.

 

en færing eller grønlænder som spiser tørret kød- ville nok ikke være enig med dig i at de ikke spiser kød eller.......

 

jeg er begyndt at undersøge det, og har indtil nu ikke fundet noget synderligt alarmerende ved konceptet. - om jeg skifter ved jeg dog ikke endnu

 

Jeg tror du misforstår RIGTIG meget!

 

Barf er nu engang "råt kød"... Og hele princippet i at fodre med råt kød, ikke koldpresset tørbarf...

 

At foderet er lavet af kød, gør det jo ikke til "råt kød"=Barf! Det er lidt det som er pointen!

 

Det svarer jo til at sige at du beder mig give dig et jordbær, og jeg giver dig en jordbæris og siger "jamen det ER jo jordbær"... Vi har da begge ret.. men jordbæris er og bliver aldrig "et jordbær"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

BARF står jo for Bones And Raw Food, eller Biological Apropiate Raw Food (staves?). Så det må jo nødvendigvis være RÅT for at være BARF :)

 

At et foder er koldpresset gør det ikke til barf -pointen med barf er vel at fodre med det hunden ville spise i naturen, og det indebærer hele byttedyr. Det er der altså ikke i MM.

MM er, ligesom så meget andet foder, kød + diverse som er pulveriseret og presset til piller (sådan lidt groft sagt). Det gør det altså ikke mere BARF-agtigt end alverdens andet tørfoder at det er koldpresset.

 

Ikke at der er noget galt i at fodre med MM -men det er altså ikke tættere på BARF end hvis man fodrede med andet tørfoder.

 

Sammenligningen med at spise tørret kød er ikke rigtig anvendelig -mig bekendt er tørret kød blot kød som er tørret, ikke kød der er tilsat diverse andet og presset til piller ;)

Hvis man vil lave den sammenligning, skal man gøre det mellem grønlændernes tørrede kød og så det der osse kaldes "ferie-barf" som altså er "rigtigt kød" der blot er tørret

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
tja nogle af ulveforskerne er begyndt at anvende og anbefalde tørbarfning og i hverttilfælde står de inde for 2 af produkterne - så man skal vel liiiiiige passe på med heeeeeelt at bortkaste ideen om koldtpresset kød,

 

hvad bygger du iøvrigt din påstand på ????????- altså at tørbarf ikke har noget med barf at gøre. Eller er detbare finere at brugt fersk råt kød til hunden.

 

en færing eller grønlænder som spiser tørret kød- ville nok ikke være enig med dig i at de ikke spiser kød eller.......

 

jeg er begyndt at undersøge det, og har indtil nu ikke fundet noget synderligt alarmerende ved konceptet. - om jeg skifter ved jeg dog ikke endnu

 

Det har ikke så meget med at være fin at gøre, men tørfoder uanset hvad navn det har, er behandlet. Så jo klart at rent kød og grønt/frugt er bedre. MM er nu et fint foder, men en del hunde bøvser og får opstød af det. Dem jeg har læst om, mener det er fordi det er koldpresset.

 

Ja de er fodrer nogle ulve med det i parker, men det er nok lige så meget for at de har noget at lede efter og beskæftige sig med. Samt det skulle være det eneste foder de vil spise, ud over rigtig kød. Måske økonomien også har noget at sige. Det er billere at fodrer dem med noget tørfoder også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Ja det er dyrt at købe hos "rigtige" barfbutiker, men der er ikke megen variation at hente i Supermarkedet syntes jeg. Gris, ko og kylling.

 

Jeg fodrer gerne med vildt. Det fås ikke i supermarkeder. Jo til mennesker, men det er for dyrt. Jeg køber rensdyr, hjort, laks og skaldyr med det hele og hest hvilket man heller ikke kan få i supermarkedet.

 

Hvis du kun fodrer med kylling det meste af tiden, må dine hunde da mangle noget, vil jeg mene.

 

Jeg skriver, et maaltid kan f.eks se saadan ud.

 

Jeg fodrer ikke kylling det meste af tiden, men varierer, som man skal, naar man barfer.

 

Supermarkedet har en fin variering synes jeg: Der er lam, okse, kalkun, and, gris, fisk og ja, dyrt vildt. men det er der.

Link til indlæg
Del på andre sites

:stupid:

 

De sælger det i vores lokale dyrhandel.. Det er dog ret dyrt :hmm:

 

160 kr for 2,5 kg :vedikke:

 

Nu har vi i hvertfald købt det, og så får vi se hvordan han kan lide det.. Vi får jo lige en indkørings periode hvor vi skal blande osv. Lige nu fodre vi med Royal Canin medium, og det er vi også rigtig tilfredse med, men Orijen tiltaler mig bare meget bedre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad lige og kiggede og det er vidst en fast pris alle steder.. Har fundet et sted hvor det kan købes online og de levere, så vi kan købe i den store sæk i stedet for små, for det kan jo kun betale sig :lol:

 

Nu håber jeg bare den lille djævel kan lide det :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Orijen er et godt foder.

 

Jeg barfer også - med Original Barf fra www.utika.dk der har lavet en foderplan på Hugo for mig. Jeg betaler ca 400 kroner i måneden og Hugo vejer 20 kg ca (19,9:-))

Han får ca 500 gram plus/minus dagligt og faster hver fredag. En gang i ugen har han desuden en ben dag - jeg vejer det ikke, men ser på hundens tilstand.

 

Jeg har kun en bette fryser, men Utika opbevarer mit, også henter jeg en gang imellem....

 

Desuden får jeg ben fra en slagter. Det gør stort set alle hunde i Hvilsom - uanset hvad de ellers fodre med. De er gratis benene.

 

Mine katte vil ikke barfe helt, så de får Orijen. Jeg synes det er et godt foder, som bestemt har gjort store positive ændringer for mine katte - men de er jo ikke hunde, så man kan ikke sammenligne, men jeg har som sagt kun gode erfaringer med Orijen.

 

Zooplus leverer og er billigere....

 

Men det er stadig dyrere end at fodre Hugo:-)

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
Jeg skriver, et maaltid kan f.eks se saadan ud.

 

Jeg fodrer ikke kylling det meste af tiden, men varierer, som man skal, naar man barfer.

 

Supermarkedet har en fin variering synes jeg: Der er lam, okse, kalkun, and, gris, fisk og ja, dyrt vildt. men det er der.

 

Ko, gris er der kun som hakket, eller ben. Nu er gris ikke videre godt at fodre med, men jeg køber da nøgleben og stegeben ind i mellem, da hun elsker det. Hakket kød bruger jeg aldrig. Lam har de ikke med ben, da det altid kommer fra udlandet og er færdigpakket.

 

Jeg vil helst kun fodre med produkter der indeholder hele dyret. Det er heller til at få i supermarkedet. Bortset fra kylling

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Ko, gris er der kun som hakket, eller ben. Nu er gris ikke videre godt at fodre med, men jeg køber da nøgleben og stegeben ind i mellem, da hun elsker det. Hakket kød bruger jeg aldrig. Lam har de ikke med ben, da det altid kommer fra udlandet og er færdigpakket.

 

Jeg vil helst kun fodre med produkter der indeholder hele dyret. Det er heller til at få i supermarkedet. Bortset fra kylling

 

Man kan sagtens faa produkter der indeholder hele dyret i supermarkeder, ogsaa i dk - det er bare skaaeret ud i portioner, som jeg personligt finder rigtigt bekvemt for baade mig selv og vores hunde. Bl.a okse- hjerter og tunge dvs andet end kylling. Supermarkeds slagtere er desuden ofte venlige til at gemme indmad og andet fra eller bestille efter behov, hvis man altsaa tager sig tiden at sporge efter det.

 

Jeg varierer kodprodukterne, saa derfor indkluderer jeg ogsaa gris til mine hunde.

 

Min dyrlaege (og andre) advarer staerkt imod at give hele, uforarbejdede dyr til hunde - Hun oplever nemlig en stor andel af skader i sin klinik, der kan opstaa iforbindelse med dette: Hunde der sluger for store stk.

 

Derfor er jeg fortaler for at give raat kod i udskaaeret stk. og ikke hele dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002

Dyrlæger er bange for ben. Det er jeg ikke. Min hund skal nok finde ud af det. Ellers brækker hun benstumperne op og guffer dem en gang til.

 

Det er jo stykker kød de har godt af. Jeg kan ikke finde noget særligt i supermarkedet som jeg syntes er noget værd til hunden, ud over en vagtel og nogle ben.

 

Hvis det er hakket kød du tænker på, har jeg prøvet det en gang. Hun spiser det, men det er noget mos, så ikke noget jeg vil gøre meget i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...