Hop til indhold

Samojedens tænd-sluk knap


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Samojeden skulle jo eftersigende have en velfungerende tænd-sluk knap som gør, at de er PÅ når det er nødvendigt og er gode til at slappe af resten af tiden.

 

Mens jeg ledte efter opdrætter, har jeg været forbi ufattelig mange hjemmesider, og en enkelt eller 2 udspecificerede ligefrem at de bl.a. avlede med tanke på denne knap.

 

Har i tænkt over om jeres samojede har sådan en knap - og fungerer den?

Jeg har tænkt over det, og jeg tror den måske lige er nem nok at tænde her... men nu er han så stadig ved at gro til i hovedet og det kan tydeligt mærkes, positivt altså.

 

Men, som DKW skrev i et andet indlæg, så er det (for det jeg vil med Motor) nemmere at pille krudt ud af ham end hvis det var omvendt, at han var enormt svær at få til at løbe. Det synes jeg var rigtig godt skrevet og ret tankevækkende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih hvor er det et spændende emne. Det viste jeg ikke. Der er flere, der har spurgt hvordan det kan være, at Hugo mixen har sådan en god tænd/sluk knap - og nej jeg har ikke trænet det. De forstår det ikke, når der er jagthund i.... Jeg kender kun samojeder fra gåture og ih de er fantastiske:-) Men nu tænker jeg da om det er den der gør det ved min blanding?

 

Umuligt at sige - men tak for at sætte nogle tanker i gang....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Ih hvor er det et spændende emne. Det viste jeg ikke. Der er flere, der har spurgt hvordan det kan være, at Hugo mixen har sådan en god tænd/sluk knap - og nej jeg har ikke trænet det. De forstår det ikke, når der er jagthund i.... Jeg kender kun samojeder fra gåture og ih de er fantastiske:-) Men nu tænker jeg da om det er den der gør det ved min blanding?

 

Umuligt at sige - men tak for at sætte nogle tanker i gang....

 

Det var da rart at der var andre end mig der syntes det var spændende :mrgreen:

 

Voodoos opdrætter går op i den knap, så er meget spændt på om jeg kommer til at kunne mærke en forskel.

 

I forhold til hvor samojederne stammer fra, giver det jo fin mening, de skulle følge menneskerne når det passede, slappe af når der ikke skete noget og så skulle de arbejde når det var nødvendigt, i den tid det nu end krævede at komme fra a til b.

 

Slædehundene skulle kunne løbe x antal kilometer og så når man tænker at de må være ved at være trætte, så sætter de autopiloten på, og så kan de sgu nærmest løbe forevigt! Læste engang en artikel om en som vist overvejede at det muligvis kan det være samme ting man siger om løbere/joggere, det med at man "rammer muren" men hvis man så formår at fortsætte, så ja, så kunne man blive ved i rigtig lang tid. (Men nu har jeg aldrig løbet nok til at ramme nogen mur, så jeg ved ikke om det er sandt :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing

Jeg er aldrig nået forbi muren. Jeg stopper efter 100 m :genert::lol:

 

Jeg har endnu ikke mødt en slukket Samojede :vedikke: Måske de bare bliver eksalterede, når jeg kommer forbi med guffer i lommen? Under alle omstændigheder ved jeg ikke, hvor knappen sidder? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et rigtig spændende emne - at man kan få det med i en gammel race - måske endda uden at have avlet på det? Måske har de hunde, der ikke kunne slukke, ikke kunnet overleve det nomade liv?

 

Og hvis slukknappen forsvinder - er det så os, der er inde og selektere "forkert"?

 

Ja jeg synes det er tankevækkende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Og hvis slukknappen forsvinder - er det så os, der er inde og selektere "forkert"?

 

Ja, det er det, for den egenskab må vel gå under kategorien temperament, altså en overdrevent stressende hund der er elendig til at tage en slapper udover om natten når den sover, den bør man vel sådan set ikke avle på..

 

Selvfølgelig kan man jo så træne sig ud af meget, men det må da stadig være nemmere med en hund hvor knappen fungerer fra start.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg har endnu ikke mødt en slukket Samojede :vedikke: Måske de bare bliver eksalterede, når jeg kommer forbi med guffer i lommen? Under alle omstændigheder ved jeg ikke, hvor knappen sidder? :vedikke:

 

Heller ikke hjemme i dens hjem?

 

Tror heller ikke man kan trykke på den :mrgreen: Men Motor har en velfungerende gø-knap lige på røven hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing
Heller ikke hjemme i dens hjem?

 

Tror heller ikke man kan trykke på den :mrgreen: Men Motor har en velfungerende gø-knap lige på røven hehe.

 

Jo da, jeg har mødt en slukket Samojede :-D Min kollega har en, og da vi var derhjemme sidste år, gik han ud i haven og lagde sig. Det var da slukket :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Carlo har en meget veldefineret tænd/sluk knap, om den er bevidst fremavlet aner jeg ikke, og om vi forstår begrebet ens ved jeg heller ikke.

 

Vi bor på en hjørnegrund lige ud til indkørslen til hele bebyggelsen, Carlo ligger altid og betragter sit rige herude og er generelt en meget rolig hund hjemme. Kommer der gæster skal de lige bydes velkommen med ordentlig nussetur (til ham altså), og så lægger han sig ellers på deres fødder hvis han kan komme til det, eller går ud i haven igen.

 

Vi får altid ros for vores rolige hund, og i vores bebyggelse er han alles yndling fordi han bare står og glor og venter på at blive nusset over hegnet. Han bliver kaldt "kongen af granparken" (fordi han ligger som en anden løvernes konge på sit hjørne og betragter) eller "granparkens roligste hund"

 

Kommer snoren frem/eller trækselen for den sags skyld (nok tydeligst med trækselen), så har jeg en helt anden hund. Utrættelig, fremadgående (mest i trækselen, i sin alm har han lært at det er forbudt men er stadig stolt fremadgående).

 

Når vi har været ude og trække fx i vinters har knappet været ON og i det øjeblik jeg sætter cyklen og vi går vores nedkølingstur er den OFF og han er nede på jorden.

 

Kan også mærke at han bliver meget mere tålmodig med alderen selvom knappen er tændt kan man godt styre sin arbejdsiver - med mindre mor er for længe om at komme på cyklen, så trækker man den bare væk under hende :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...