Hop til indhold

Pille ned eller hive op, hvad er nemmest?


Aslan
 Share

Recommended Posts

En oversikker hund, med en stærk psyke vs en usikker hund.

 

Er det teoretisk set ikke nemmere at pille af hunden end at skulle trække en svag psyke op?

 

Og hvorfor eller hvorfor ikke?

 

 

 

Og så har jeg også læst at en adfærdsbehandler har udtalt at alm eller smp prupiller er tegn på en normal/sikker hund og store prupiller er tegn på en usikker/bange hund.

 

Er der noget om snakken?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
En oversikker hund, med en stærk psyke vs en usikker hund.

 

Er det teoretisk set ikke nemmere at pille af hunden end at skulle trække en svag psyke op?

 

Og hvorfor eller hvorfor ikke?

 

 

Et ganske godt spørgsmål, som der, efter min mening, ikke kan svares entydigt på. De afhænger nemlig af hvilken type menneske du spørger.

 

Den problematisk du sætter op, overvejer jeg hver eneste gang jeg vælger en hvalp til en køber.

Jeg kender mine hvalpe og opgaven er så at finde den oversikre hund til den køber som arbejder bedst med en sådan type hund, men den måske lidt mere forsigtige hvalp skal placeres hos en køber, som arbejder bedst med en sådan hund.

Så findes der selvfølgelig også mennesker, med så megen hundeerfaring, at de kan arbejde med begge ( alle ) typer af hunde, men selv blandt disse all roubd mennesker, findes der nok favorittyper.

Link til indlæg
Del på andre sites

En oversikker hund, med en stærk psyke vs en usikker hund.

 

Er det teoretisk set ikke nemmere at pille af hunden end at skulle trække en svag psyke op?

 

Og hvorfor eller hvorfor ikke?

 

 

 

Og så har jeg også læst at en adfærdsbehandler har udtalt at alm eller smp prupiller er tegn på en normal/sikker hund og store prupiller er tegn på en usikker/bange hund.

 

Er der noget om snakken?

 

Hvorfor skulle man ønske at pille en selvsikker hund ned?

 

Hvad angår pupiller, så har jeg hørt at "hvaløjne" er lig med en bange hund, altså hvor pupillerne bliver mindre og du dermed kan se det hvide i øjnene

 

Enig med Lonny, hvorfor skulle man ønske at pille en selvsikker hund ned :vedikke: :vedikke:

 

Men er man ligeglad med, hvilke metoder man benytter, er det relativt let at knække en hund :megaked: Dog med det forbehold, at har man med en virkelig mental stærk hund at gøre, skal man være sikker på at gøre brug af de virkelige grove metoder, ellers bliver man lynhurtigt bidt :drille: :drille: At knække en hund tænk CM :evil: :evil: :evil:

 

Ang. pupiller: En usikker hund vil ofte have en ganske lav stress tærskel - ved stress udløses adrenalin - adrenalin bevirker, at pupillerne udvides for at øge lynindtaget ind i øjet/skærpe synet.

 

Så kæden er udvidet pupiller forårsages af stress. Stress kan være et symptom på en usikker hund. MEN stressen kan også være forårsaget af fysiske forhold. Så den er ikke skudsikker ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Aslan skriver altså ikke man skal pille hunden ned - hun skriver pille AF.

 

Og som jeg forstår det, betyder pille af f.eks.: super selvfed hund tromler andre hunde, super selvfed hund skal lære lige at kontrollere sig og opføre sig høfligt. Eller lignende.

 

Det kommer nok an på hunden, hvad der er nemmest. Om det er alt den er bange for, eller alt den er lidt for højt på strå overfor. Men grundlæggende tænker jeg, at den usikre hund helt klart må være sværest at arbejde med, fordi man ikke skal gøre særlig meget forkert eller for hurtigt, før man må gå 7 skridt tilbage i træningen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan skriver altså ikke man skal pille hunden ned - hun skriver pille AF.

 

Og som jeg forstår det, betyder pille af f.eks.: super selvfed hund tromler andre hunde, super selvfed hund skal lære lige at kontrollere sig og opføre sig høfligt. Eller lignende.

 

Det kommer nok an på hunden, hvad der er nemmest. Om det er alt den er bange for, eller alt den er lidt for højt på strå overfor. Men grundlæggende tænker jeg, at den usikre hund helt klart må være sværest at arbejde med, fordi man ikke skal gøre særlig meget forkert eller for hurtigt, før man må gå 7 skridt tilbage i træningen?

 

En super selvfed hund vil ikke have behov for at tromle nogen ned :blink: med mindre der er tale om en, at den supre selvfede hund udsættes for en super ubehøvlet (ung-)hund uden pli eller godt hundesprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
En super selvfed hund vil ikke have behov for at tromle nogen ned :blink: med mindre der er tale om en, at den supre selvfede hund udsættes for en super ubehøvlet (ung-)hund uden pli eller godt hundesprog.

 

Men en ubehøvlet hund uden pli - kan den ikke være selvfed? Eller en meget frembrusende hund, den behøves vel ikke dække over usikkerhed. Der er hunde som vel kan beskrives som "hviler i sig selv" - det er ikke dem jeg tænker på, jeg tænker mere ala øhh, ikke alfa - nummer 2 (som så ikke findes mere)?

 

Jeg mener forresten ikke selvfed som noget negativt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippets

Jeg ved ikke lige om jeg synes at det ene er nemmere end det andet. Det kræver hver sin form for træning.. Det kræver nok mere af ejeren/føreren at arbejde med en usikker hund.. Der synes jeg at man virkelig skal tænke over hvad man gør og hvordan man reagerer i forskellige situationer. En selvsikker hund "tilgiver" nok nemmere dine fejl uden at "ødelægger" noget for hunden.. Det med pupilerne er rigtigt. jeg har en hund der er en anelse usikker og skal "hjælpes" rigtig meget i forskellige situationer. Hendes pupiler bliver KÆMPE store når hun bliver meget usikker og stresset !!! Hun har rav-farvede øjne men de bliver helt sorte så store pupiler får hun i pressede situationer og når hun bliver skræmt

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg skulle vælge min hvalp, havde jeg faktisk valget mellem en tæve, som var meget stille og måske lidt forsigtig (uden at være utryg) og en rigtig bulderbasse, som ikke var bange for at slås med "drengene" selvom de var meget større.

 

Jeg endte med at vælge tumlingen (egentlig føler jeg, at hun valgte mig). Jeg havde/har den ide, at det vil være nemmere for mig, som førstegangshundeejer, at arbejde med en hund, som har et kæmpe gåpåmod og kaster sig ud i alt (næsten) frem for at skulle "overbevises" om at noget ikke er farligt. Med en mere forsigtig hund, tror jeg, at jeg selv ville blive usikker på, om jeg ville kunne hjælpe den godt nok til at finde ud af, at verden er stor, men ikke så farlig.

 

Jeg fortryder ikke mit valg!

 

(Men det kan da være, det sker, når Audrey har boet her en uges tid og saboteret hele lejligheden :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså f.eks. Dexter er en "usikker hund".. Han er ikke bange af sig, men han er en af dem der skal se situationen an...

 

Når vi går tur er der en som har en mastiff hvalp der er ca. en måned ældre og noget størrer... Den tromler afsted, hopper bare på de andre hunde og den tager sig hverken af deres kropssprog eller noget som helst...

 

Jeg har, to gange, direkte gået ind og sagt fra for Dexter.. Jeg ved godt at nogen gange er det måske ikke smart at sige fra for ens hund, selvom Dexter er "ny" føler jeg allerede nu at jeg kan se når han kommer i noget han ikke har lyst til.. F.eks. fik den anden hund lagt ham ned på ryggen, fordi den kom løbende bagfra uden Dexter havde opdaget den, og den hoppede på ham, og hev ham i halsen om på ryggen med ham... Der må jeg indrømme at jeg med det samme hev den anden hund af, så Dexter "havde en chance"... Jeg fjernede ikke hunden, det er en hvalp og den ville ikke ham noget ondt, så han skulle selvfølgelig snakke med den så han ikke blev bange for den...

 

Det andet tidspunkt var fordi vi gik på en gade og hvalpen kom drønende, imens tre børn fulgte efter den en af dem bankede en bold i jorden (hedder det dribler?), og Dexter har stadig ikke mødt hverken børn eller driblende bolde, så der var det for meget for ham... Han fik ikke lov at hilse, han blev rost for at gå forbi uden bøvl :cool:

 

Men de to hvalpe er tydeligt hinandens modsætninger, en sikker hvalp, og en mere usikker hvalp...

 

Jeg tror faktisk ikke at det er nemmere at "pille af" end at "ligge på"... Herhjemme er Dexter en bandit, og jeg synes det er langt nemmere at få ham til at føle sig sikker ude i verden hvor han er en usikker hvalp, fremfor at få ham til ikke at være så selsikker herhjemme hvor han mener han er kongen :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke lige om jeg synes at det ene er nemmere end det andet. Det kræver hver sin form for træning.. Det kræver nok mere af ejeren/føreren at arbejde med en usikker hund.. Der synes jeg at man virkelig skal tænke over hvad man gør og hvordan man reagerer i forskellige situationer. En selvsikker hund "tilgiver" nok nemmere dine fejl uden at "ødelægger" noget for hunden.. Det med pupilerne er rigtigt. jeg har en hund der er en anelse usikker og skal "hjælpes" rigtig meget i forskellige situationer. Hendes pupiler bliver KÆMPE store når hun bliver meget usikker og stresset !!! Hun har rav-farvede øjne men de bliver helt sorte så store pupiler får hun i pressede situationer og når hun bliver skræmt

Det er også mi9n erfaring, jeg har haft begge typer f hunde - nå ja, jeg har jo stadig den ene - min Misja :hjerte:

 

Med hende har jeg skulle bygge på og bygge på og bygge op og om og på og ja, især i de første år indtil hun fik erfaring hun kunne hvile i, var det ofte 3 skridt frem og 2-3-4-5 tilbage alt efter situation og fordi at jeg også selv skulle lære at handle hende undervejs.

 

Som Whippets oplever jeg ikke at det ene er lettere end det andet, i hvertfald ikke i forhold til mængden af arbejde der skal puttes i hunden de første par år, men ens eget erfaringsgrundlag, temperament/sind og forventninger kan vel få det ene frem for det andet til at føles lettere.

 

Jeg synes det var let med Buster, min turbo-basse fuld af selvtillid fordi han var så "tilgivende". Det var meget lettere for mig at rette mine fejl med ham for han hvilede grundlæggende i verden og havde stor tillid til verden og alle i den, det gjorde Misja ikke og så skulle der bevises at man havde "lært, rettet sig og var tillidene værdig igen-igen" før man kunne begynde forfra og samarbejde...

 

Mine egne forventninger til Misja var, at hun var meget hen ad Buster og DET var hun så ikke :shock: - men så lære man en masse af det med hund og en selv, som man slet ikke vidste der var at lære :-D

 

Sådan i den korte udgave :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

karina; det er rigtigt det sidste du skriver med, at man kan lærer af sin hund og en selv...:slem: min cavalier er blevet overfaldet da han var hvalp, og først var han jo skræmp fra vid og sans, lige som jeg, og så har vi trænet og det har skabt en helt ny verden for mig i hundeverdnen, det er skønt, og nu er vi kommet frem til, at det ikke er alle hunde han må hilse på, men han er nu en IVRIG hund med lidt piveri når han ser en anden hund, nu er det lige så meget for min egen nysgerrigheds skyld jeg går til træning med ham, for jeg vil gerne have det piveri lidt væk, men også for at lære noget mere indenfor hunde og positive træningsmetoder og aktiviteter med og for hunde, det er jo også skønt at være sammen med andre hundeejere:klap: så jeg er glad fora at være kommet ind i hundeverdnen, selvom det ikke var godt at saimon blev overfaldet, så er der da kommet noget godt ud af det, når det nu skulle være:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

En oversikker hund, med en stærk psyke vs en usikker hund.

 

Er det teoretisk set ikke nemmere at pille af hunden end at skulle trække en svag psyke op?

 

Og hvorfor eller hvorfor ikke?

 

?

 

 

Det sværeste problem at arbejde med er angst, fordi det handler om at overleve... Lad lige være med at overleve - gider du? :lol:

Så det tager tid tid tid og kræver en kæmpe indsats.

 

Især hvis den vender indad og putter sig.... eæller flygter.

 

Hvis du har en hund, der reagerer ud af på sin angst/usikkerhed, er det min erfaring, at det er "lettere" at arbejde med.

 

Jeg tænker om det er det du tænker på med "selvsikker"?

 

Aggressivitet dækker normal over en usikkerhed. Jeg har aldrig mødt en aggressiv hund - men en del usikre, der havde lært, at angreb betaler sig....

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også mi9n erfaring, jeg har haft begge typer f hunde - nå ja, jeg har jo stadig den ene - min Misja :hjerte:

 

Med hende har jeg skulle bygge på og bygge på og bygge op og om og på og ja, især i de første år indtil hun fik erfaring hun kunne hvile i, var det ofte 3 skridt frem og 2-3-4-5 tilbage alt efter situation og fordi at jeg også selv skulle lære at handle hende undervejs.

 

Som Whippets oplever jeg ikke at det ene er lettere end det andet, i hvertfald ikke i forhold til mængden af arbejde der skal puttes i hunden de første par år, men ens eget erfaringsgrundlag, temperament/sind og forventninger kan vel få det ene frem for det andet til at føles lettere.

 

Jeg synes det var let med Buster, min turbo-basse fuld af selvtillid fordi han var så "tilgivende". Det var meget lettere for mig at rette mine fejl med ham for han hvilede grundlæggende i verden og havde stor tillid til verden og alle i den, det gjorde Misja ikke og så skulle der bevises at man havde "lært, rettet sig og var tillidene værdig igen-igen" før man kunne begynde forfra og samarbejde...

 

Mine egne forventninger til Misja var, at hun var meget hen ad Buster og DET var hun så ikke :shock: - men så lære man en masse af det med hund og en selv, som man slet ikke vidste der var at lære :-D

 

Sådan i den korte udgave :-)

 

Tilføjelse: Hvis nogen skulle være i tvivl, så var og er Misja en "flugt hund" når hun blev/bliver angst og når tilliden forsvandt/forsvinder - tilliden til mig har jeg heldigvis igennem årerne får bygget så grundigt op, at jeg ikke oplever den forsvinder og det gør alting så meget lettere for mig at arbejde med hende....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst wheaten terrier

Jeg har med stor interesse fulgt tråden, da min hund egentlig altid er blevet betragtet/behandlet som en hund med stor selvsikkerhed ( testeronbombe). Netop fordi han især over for hanhunde er noget egenrådig, gør og snapper ud. Men efter at have læst både herinde og en del andet litteratur ang. agressivitet og usikkerhed, så er jeg begyndt at tænke om jeg fuldstændig har fejlfortolket min hund.

Han bryder sig ikke om at hunde tager øjenkontakt med ham, leger for voldsomt eller kommer for tæt på. Dette gælder især hanhunde, men kan også være tæver som er lige pågående nok. Dog ikke set nær så tit.

F.eks til træning, når hundene bliver sluppet til leg, så går han for sig selv mens alle andre løber rundt og hygger sig. Han trækker sig længere væk hvis der opstår ballade i flokken der leger.

Er vi hjemme og får besøg af hund uanset køn gør han indtil der falder ro på den fremmed hund og de begge kan lægge sig og hygge.

Han vil heller ikke dele legetøj og da slet ikke søge godbidder sammen med andre som han hidtil har kunnet.

For 3 år siden forvoldte han højest sandsynlig skade på sin bedste legekammerat, hvilket i sidte ende endte med en masse udskæld og udfald mod ham og dermed mod hinanden, da han bestemt heller ikke står tilbage for bollemælk. Han er jo terrier. Derfra har jeg også kunnet iagtage en ændring i hans adfærd som bestemt ikke har været til den pæne side.

Idag får han kun lov til at lege med tæver og kastreret hanhunde ellers går det helt galt. Det er en ting vi lever med og tager højde for.

Men jeg kan da ikke lade være med at tænke på, er min hund en usikker hund eller en testeronbombe af værste skuffe.

En sagde idag til mig, at hvis han er smæk fuld af testeron så ville han tage livet med større værdighed :hmm:

Så tilbage til, har jeg fejlfortolket min hund totalt?

 

Når vi går ture og møder andre hanhunde, så har jeg forsøgt mig med godbidder og ros for at sidde eller stå pænt mens den anden har passeret os. Netop for at fortælle at de skal/må også være her. Når han har været sammen med den samme han på ture tilstrækkelig mange gange laver han ikke så mange udfald, medmindre at øjenkontakten bliver for lang :cry:

 

Har jeg en hund som skal bygges op? Han er 5 år vil jeg lige nævne og jeg er førstegangshundeejer :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sværeste problem at arbejde med er angst, fordi det handler om at overleve... Lad lige være med at overleve - gider du? :lol:

Så det tager tid tid tid og kræver en kæmpe indsats.

 

Især hvis den vender indad og putter sig.... eæller flygter.

 

Hvis du har en hund, der reagerer ud af på sin angst/usikkerhed, er det min erfaring, at det er "lettere" at arbejde med.

 

Jeg tænker om det er det du tænker på med "selvsikker"?

 

Aggressivitet dækker normal over en usikkerhed. Jeg har aldrig mødt en aggressiv hund - men en del usikre, der havde lært, at angreb betaler sig....

 

MVH

 

 

Jeg spurgte ud fra noget jeg havde læst, med en hund som var så selvsikker at den tillod sig ting, den ikke burde tillade sig (det ødelægger lidt det hele hvis jeg skriver selv historien, for jeg ved hvordan HF reagere på disse historier :mrgreen:).

 

Og derfor skulle den ligesom pilles ned på normalt niveau.

 

 

Hvor af min tanke er at det næsten må være nemmere at pille en hund ned på et normalt niveau, end at skulle trække en usikker hund op på et normalt niveau :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...