Hop til indhold

Et lille irritationsmoment!


Audrey
 Share

Recommended Posts

Tak :-)

 

Det var en rigtig hyggelig tur med Ascha igår, og meget udbytterigt for mig. Jeg fik nogle gode råd og tips til, hvordan jeg kan afkode andre hundes kropssprog. Og så fik jeg også bekræftet, at det ikke er utryghed, som får Audrey til at gø.

 

Jeg har virkelig tvunget mig selv til at slappe af de sidste par dage, og det har hjulpet rigtig meget! Igår mødte jeg endda den ældre mand, som jeg havde råbt om at kalde sin hund til sig. Jeg fortalte ham om mine oplevelser, og hvorfor jeg havde reageret som jeg gjorde. Han var rigtig flink og forstående, og hans hund var en stille og rolig ældre tæve, meget sød. Det var virkelig dejligt at få afklaret det med ham. Jeg hader, når folk får det forkerte indtryk af mig, og så ved han, at jeg ikke er en hystade, hvis hund ikke må hilse på andre.

 

I morges har vi dog haft et lille "uheld". Vi mødte min nabo og hendes franske bulldog. De var begge uden snor. Det var den anden hund, som kom hen til Audrey (det skal lige siges, at den er døv) og de hilse på hinanden. fb'en gøede lidt, Audrey gøede lidt, men det virkede, som om det ville gå rigtig fint. Min nabo fortalte mig, at hunden skal have lidt tid, inden den slapper helt af overfor nye hunde, hvilket jo er forståeligt nok. Men pludselig blev den vred på Audrey (som ellers havde været rimeligt rolig, i hvalpe-målestoksforhold) og snerrede ad hende. Den begyndte at jagte Audrey, som havde halen mellem benene. Jeg satte mig på hug, og da hun kom forbi fb'en, løb hun hen til mig. Min nabo prøvede at få fat på sin hund. Det var lidt voldsomt for Audrey og jeg tror, at hun blev lidt forskrækket. Vi har ikke mødt andre hunde efter oplevelsen, men jeg håber ikke, at det er noget hun tager med sig. Jeg skal i hvert fald ikke opmuntre til det! For så skal jeg have rap over nallerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt, du har haft nogle gode oplevelser. Flere af dem :blink:

 

Det med halen mellem benene, behøver ikke være utryghed. Min yngste gør det i stor stil, når hun er i gang med en rigtig god fangeleg. Det virker næsten til, at hun koncentrerer sig om at løbe så hurtigt hun kan, og så bliver halen ligesom bare gemt væk i mellemtiden.

 

I øvrigt med lege: hvis du er i tvivl om, hvorvidt legen er ved at blive for voldsom for den ene part, tager du den der virker til at være ovenpå, og fjerner den stille og roligt. Hvis den der har været tumlet (man tror bliver trynet) søger den anden hund for at fortsætte legen, så har tingene ikke været så slemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt, du har haft nogle gode oplevelser. Flere af dem :blink:

 

Det med halen mellem benene, behøver ikke være utryghed. Min yngste gør det i stor stil, når hun er i gang med en rigtig god fangeleg. Det virker næsten til, at hun koncentrerer sig om at løbe så hurtigt hun kan, og så bliver halen ligesom bare gemt væk i mellemtiden.

 

I øvrigt med lege: hvis du er i tvivl om, hvorvidt legen er ved at blive for voldsom for den ene part, tager du den der virker til at være ovenpå, og fjerner den stille og roligt. Hvis den der har været tumlet (man tror bliver trynet) søger den anden hund for at fortsætte legen, så har tingene ikke været så slemme.

 

Ja det er bare superdejligt :klap:

Og jeg er især glad for, at det var mig, som havde et problem!

 

Okay, det er rart at vide det med halen. Men hun ville op til mig, noget hun ellers sjældent har bedt om, og vi vurderede begge to, at legen havde taget en lidt uheldig drejning. I denne situation blev hun forskrækket/utryg, men vi har lige sluttet vores gåtur af ude på plænen, hvor de legede og der var i hvert fald ikke noget at mærke på hende. (ved ikke om hunde husker stedet, som noget dårligt, hvis de har haft en øv-oplevelse :vedikke:)

Min nabo prøvede at få fat på hunden, så Audrey kunne komme hen til mig. Jeg prøvede også selv at komme hen til hende, men den fik ligesom lavet en spærning. (som vi siger i vuggestuen...)

Jeg vil huske det med, at fjerne "vildbassen" hvis en leg ser ud til at blive for voldsom. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er bare superdejligt :klap:

Og jeg er især glad for, at det var mig, som havde et problem!

 

Okay, det er rart at vide det med halen. Men hun ville op til mig, noget hun ellers sjældent har bedt om, og vi vurderede begge to, at legen havde taget en lidt uheldig drejning. I denne situation blev hun forskrækket/utryg, men vi har lige sluttet vores gåtur af ude på plænen, hvor de legede og der var i hvert fald ikke noget at mærke på hende. (ved ikke om hunde husker stedet, som noget dårligt, hvis de har haft en øv-oplevelse :vedikke:)

Min nabo prøvede at få fat på hunden, så Audrey kunne komme hen til mig. Jeg prøvede også selv at komme hen til hende, men den fik ligesom lavet en spærning. (som vi siger i vuggestuen...)

Jeg vil huske det med, at fjerne "vildbassen" hvis en leg ser ud til at blive for voldsom. :-D

 

Hunde kan sagtens huske et sted som noget godt eller dårligt. Nu lyder det til, at I igen har mødt hunden og der ikke har været noget. Men hvis du en anden gang vurderer at hun har haft en dum oplevelse, så undlad at forsvinde med hende med det samme (ikke at det er det du har gjort, men det kan være ens umiddelbare reaktion). Tag i stedet dem begge i snor og stå og snak lidt mere med ejeren med relativ kort afstand mellem jer, mens du belønner hende for at være i ro.

 

Hunde er forskellige, så historien med halen er ikke noget gængs, men bare en lille tanke om, at hunde nogle gange har et kropssprog, der ikke er helt efter lærebogen - som eksempelvis at rejste børster ikke nødvendigvis er tegn på en sur hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var en rigtig hyggelig tur med Ascha igår, og meget udbytterigt for mig. Jeg fik nogle gode råd og tips til, hvordan jeg kan afkode andre hundes kropssprog. Og så fik jeg også bekræftet, at det ikke er utryghed, som får Audrey til at gø.

 

Ja, tak for turen. Det var hyggeligt.

 

Det markeret med rødt: Nej, det fik du ikke bekræftet, men sommetider er jeg lidt svær at forstå. :lol: Jeg sagde, at jeg ikke opfattede hende som en usikker hvalp. Som jeg så hende igår, bruger hun gøen både som: shit, hvad er nu det? (det var dog mest i starten) og som: koooom nu, du skal altså lege med mig.

 

Men noget andet jeg så var faktisk, en hundeejer der tog det hele med ro og som allerede efter kun godt en uge, havde et fantastisk bånd knyttet til sin hvalp. De havde en rigtig god kontakt, langt over hvad man kan forvente på så kort tid, og indkaldet imponerede mig faktisk ret meget. Flere gange, når Audrey løb hen for at hilse på en anden hund, kunne hun kaldes ind, lige i sidste sekund. Det håber jeg bliver ved, og det er jeg sikker på at det gør, hvis du lige har i baghovedet hvad jeg sagde til dig.... Jo, og så lige husker på at der kommer en tidspunkt hvor du måske skal moderere dine krav lidt, for at blive ved med at lykkes.

 

Dejligt at se et par som jer. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak :genert:

Det var dog utroligt dejligt at få at vide. Især fra en med dine kompetencer.

 

Hehe, måske har jeg så misforstået dig, eller også har jeg formuleret mig forkert... Men det jeg mente var, at jeg nu har lært, at bare fordi hun gør, betyder det ikke, at hun er utryg. :blink:

 

At vide, at vi har opnået meget på kort tid, vil da få mig til at sætte tingene i perspektiv. Jeg skal prøve, ikke at forlange for meget af nogen af os..

Næste projekt er alene hjemme-træning. Jeg er allerede ved at få præstationsangst over det... :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak :genert:

Det var dog utroligt dejligt at få at vide. Især fra en med dine kompetencer.

 

Kompetencer,... det vil jeg lade Irene om at have. :lol:

 

Hehe, måske har jeg så misforstået dig, eller også har jeg formuleret mig forkert... Men det jeg mente var, at jeg nu har lært, at bare fordi hun gør, betyder det ikke, at hun er utryg. :blink:

Okay, det var også sådan jeg så det.

 

At vide, at vi har opnået meget på kort tid, vil da få mig til at sætte tingene i perspektiv. Jeg skal prøve, ikke at forlange for meget af nogen af os..

Ja, gør det, for jeg havde aldrig sagt det hvis det ikke passede.

 

Næste projekt er alene hjemme-træning. Jeg er allerede ved at få præstationsangst over det... :stupid:

Okay, det virkede lige indtil næste linie, hva`?. :roll::lol:

 

Hør nu hvad jeg siger: Du har styr på det og det skal nok gå helt fint. Bare lyt til dine egne fornemmelser og lad folk kloge sig, men lad det sive ind af det ene øre og ud af det andet. Støt dig til et par personer du har tillid til og lad være med at se så sort på tingene. En klog kone sagde engang til mig: man får hvad man beder om. Forstået på den måde, at hvis man tænker for meget over de problemer man kan få, så får man dem. Tænker man på de succes`er man kan få, så får man dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ja, gør det, for jeg havde aldrig sagt det hvis det ikke passede.

 

:-D

 

Okay, det virkede lige indtil næste linie, hva`?. :roll::lol:

 

:oops:

 

Hør nu hvad jeg siger: Du har styr på det og det skal nok gå helt fint. Bare lyt til dine egne fornemmelser og lad folk kloge sig, men lad det sive ind af det ene øre og ud af det andet. Støt dig til et par personer du har tillid til og lad være med at se så sort på tingene. En klog kone sagde engang til mig: man får hvad man beder om. Forstået på den måde, at hvis man tænker for meget over de problemer man kan få, så får man dem. Tænker man på de succes`er man kan få, så får man dem.

 

Jeg skal nok....

Jeg ved jo godt jeg ikke får noget ud af, at banke mig selv i hovedet hele tiden, men det er svært at komme af med gamle vaner... Det hjælper helt klart, at jeg har fået en hvalp, der er modtagelig overfor mine input, så kvik og dejlig. Hun skal nok hjælpe mig på rette vej.

 

Du er forhåbentlig klar over, at du er udnævnt til go-to-lady. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...