Hop til indhold

Et lille irritationsmoment!


Audrey
 Share

Recommended Posts

Der mangler en Af med aggressionerne-tråd..

 

Jeg har lige været ned på plænen for at lade Audrey tisse. Hun får snoren af, snuser lidt og sætter sig til at tisse. Men mens hun sidder der, kommer der en stor golden-han galoperende imod hende, ejeren kaldte på den en eller to gange og da den ikke hørte efter holdt hun op med at kalde... Ved ikke om hun nåede at blive færdig men jeg fik i hvert fald ikke rost hende :stupid:

Den anden hund virker flink nok, men jeg kan tydeligt se på Audrey, at hun ikke lige er i humør til mere ballade idag, hun er rigtig træt. Jeg kalder hende til mig og hun reagerer, nærmest med lettelse. Den anden hund følger efter og dens ejer er kommet tæt nok på til, at jeg kan fortælle hende (på en rigtig pæn måde) at min hund har haft en lang dag og ikke orker at lege mere for idag. Hun siger okay og får sin hund med i modsatte retning af os. Jeg træner lidt fokus med Audrey og har lige smidt 5-6 godbidder til hende i græsset, da jeg vender mig om, og ser hunden komme styrtende igen! Før jeg når at reagere er den løbet ind i min stakkels hvalp så hun bliver trillet hen ad græsset og piver. :evil:

 

Jeg stiller mig ind foran hunden og siger NEJ mens jeg tager nogle skridt mod den. Den vender hurtigt om og løber tilbage til sin ejer. Hun spørger mig om, hvad han har taget, og jeg siger så, at han skam ikke har taget noget, men at han er for vild til min hund lige nu!

 

Øv hvor er jeg irriteret over det. Selvfølgelig er jeg klar over, at man kan risikere at løbe på andre løse hunde på plænen, men hun virkede bare totalt upåvirket af, at jeg gik og TRÆNEDE med en lille hvalp, og selv efter at jeg har sagt, at min hund ikke skal lege, gør hun ikke nogen større indsats for at kalde hunden tilbage... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

Fatter slet ikke at folk tør! Nu var det din lille hvalp den løb over til, men hvem ved, måske er det en angst/aggressiv hund den løber hen til næste gang, eller en hund som tilfældigvis befinder sig på den anden side af en vej!

Det er sg'u utroligt :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fatter slet ikke at folk tør! Nu var det din lille hvalp den løb over til, men hvem ved, måske er det en angst/aggressiv hund den løber hen til næste gang, eller en hund som tilfældigvis befinder sig på den anden side af en vej!

Det er sg'u utroligt :???:

Men sådan synes jeg ofte det er. Folk vurderer at deres hund ikke kan tage skade af det, og så glemmer de at tænke på andre. Havde det nu været en stor hund eller en løbsk tæve på den anden side af en vej, så havde vedkommende sikkert ikke taget det helt så roligt.

 

Sommetider lufter jeg hund sammen med et par broholmere og ih du milde hvor folk lige pludselig har styr på deres kræ, i forhold til når jeg bare går med min lille langøre. :???: Kedeligt at det skal være sådan og jeg bliver rasende når det går ud over, især hvalpe og gamle hunde. At folk vil være det bekendt. :evil:

 

Håber ikke Audrey kom til skade eller blev for forskrækket. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Men sådan synes jeg ofte det er. Folk vurderer at deres hund ikke kan tage skade af det, og så glemmer de at tænke på andre. Havde det nu været en stor hund eller en løbsk tæve på den anden side af en vej, så havde vedkommende sikkert ikke taget det helt så roligt.

 

Sommetider lufter jeg hund sammen med et par broholmere og ih du milde hvor folk lige pludselig har styr på deres kræ, i forhold til når jeg bare går med min lille langøre. :???: Kedeligt at det skal være sådan og jeg bliver rasende når det går ud over, især hvalpe og gamle hunde. At folk vil være det bekendt. :evil:

 

Håber ikke Audrey kom til skade eller blev for forskrækket. :ae:

 

Nej det er virkelig underligt. Hvis folk ikke kan bruge hovedet så langt som til at tænke på at andre folks hunde ikke altid har lyst til at blive opsøgt, så burde de da i det mindste tænke på den risiko de udsætter deres egen hund for, når de sådan lader den rende rundt uden mulighed for at kalde den til sig.

Altså uheld kan jo altid ske, men at hun ikke engang er pinligt berørt eller undskylder over at hendes hund "stikker af" hele TO gange :stupid:

Men derfor kan folk jo godt brokke sig hvis deres hund bliver råbt af, bidt eller får kastet noget i hovedet :vedikke::roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskrækket blev hun, men fik hende heldigvis til at fokusere på mig og hun fik masser af godbidder inden i gik op. Hun har nok ikke taget skade, hun er jo stadig lille og fuld af gåpåmod, men det er da bare oplevelser nok, som denne, før hun begynder at blive bange for andre hunde...

 

Jeg synes det er slemt nok, når folk brøler efter deres hund uden virkning, men at man slet ikke registrerer hvad det er ens hund laver, det fatter jeg bare ikke! Hvis hun ikke så min lille hund blive jordet af sin egen, så hørte hun hende i hvert fald pive, og så spørger hun mig om, hvad han har taget! Hvis det så bare havde været hendes godbidder han ville have. Smadderærgerligt, hunden virkede ellers rigtig sød, og han hørte nok ikke, at jeg sagde til hans ejer, at han ikke skulle lege med Audrey...

 

Jeg var egentlig ret stolt over, at min hvalp på 13 uger lystrede bedre end en voksen golden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du fik sagt nej til den og fik den væk fra Audrey. Man må håbe det eneste hun har lært af det er at hun kan komme til sin ejer hvis der er noget... og ikke at store goldens er farlige :ae:

 

Men sådan synes jeg ofte det er. Folk vurderer at deres hund ikke kan tage skade af det, og så glemmer de at tænke på andre. Havde det nu været en stor hund eller en løbsk tæve på den anden side af en vej, så havde vedkommende sikkert ikke taget det helt så roligt.

 

Sommetider lufter jeg hund sammen med et par broholmere og ih du milde hvor folk lige pludselig har styr på deres kræ, i forhold til når jeg bare går med min lille langøre. :???: Kedeligt at det skal være sådan og jeg bliver rasende når det går ud over, især hvalpe og gamle hunde. At folk vil være det bekendt. :evil:

 

Håber ikke Audrey kom til skade eller blev for forskrækket. :ae:

 

Lige præcis. Jeg er også utrolig overrasket over hvor nemt/dejligt det er at gå i hundeskov med Lexus. Når andre hunde kommer os imøde og de ser at Lexus får snor på så kommer der lynhurtigt snor på deres og vi kan gå forbi hinanden. Er det bare mig med Dumle er de ligeglade.

 

Der var også engang en der lukkede en gal labrador hen til Dumle der havde snor på. Han startede med at sige at hans ikke gjorde noget. Jeg sagde at det gjorde Dumle og fik igen at "så kunne hans hund jo lære det"... øh ja, for når min cocker springer i flæsket på din lab er det da selvfølgelig labben der får tæsk? :confused:

 

Ej jeg fatter det bare heller ikke! Syntes det er så synd at hunde gang på gang skal have dårlige oplevelser med løse hunde der kommer farende :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Godt du fik sagt nej til den og fik den væk fra Audrey. Man må håbe det eneste hun har lært af det er at hun kan komme til sin ejer hvis der er noget... og ikke at store goldens er farlige :ae:

 

 

 

Lige præcis. Jeg er også utrolig overrasket over hvor nemt/dejligt det er at gå i hundeskov med Lexus. Når andre hunde kommer os imøde og de ser at Lexus får snor på så kommer der lynhurtigt snor på deres og vi kan gå forbi hinanden. Er det bare mig med Dumle er de ligeglade.

 

Der var også engang en der lukkede en gal labrador hen til Dumle der havde snor på. Han startede med at sige at hans ikke gjorde noget. Jeg sagde at det gjorde Dumle og fik igen at "så kunne hans hund jo lære det"... øh ja, for når min cocker springer i flæsket på din lab er det da selvfølgelig labben der får tæsk? :confused:

 

Ej jeg fatter det bare heller ikke! Syntes det er så synd at hunde gang på gang skal have dårlige oplevelser med løse hunde der kommer farende :evil:

 

Den med at "min hund gør ikke noget", det er virkelig til at kaste op over! Tror hvis jeg kommer gående med min hvalp og høre det, så vil jeg råbe tilbage at det gør jeg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man har sig selv og sit eget bedste for øje!

 

Nu har jeg kun haft Audrey hjemme halvanden dag, men har allerede mødt rigtig mange som gerne vil hilse på den søde hvalp, og langt de fleste gør det uden at spørge. Det er vel okay nu, men på et tidspunkt skal jeg lære at sige: "Du må ikke sige hej til min hund", på en pæn måde, men tror stadig det bliver lidt svært, især fordi der skal så lidt til, før man er en sur kælling/ond hundeejer... :???:

 

Men de børn vi er gået forbi, har jeg selv spurgt til, om de havde lyst til at hilse på Audrey. Jeg vil rigtig gerne have, at Audrey vænner sig til små børn og kan finde ud af at hilse uden at være for voldsom, men jeg vil godt nok ikke være skyld i, at et barn udvikler en angst for hunde, fordi det er blevet "overfaldet" af en nuttet hvalp engang.

Man bliver nødt til at vurdere situationen for alle parter, frem for kun at konkludere: Min store hund tager ikke skade af at lege med den lille hvalp. Pigen er sikkert bare glad for, at hendes hvalp får nye venner.... Eller what ever hun må have tænkt.... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så skete det kraftedeme igen!! :damn: :damn: :damn:

 

Jeg er ude på plænen med Audrey og hun har ikke snor på for vi går og leger. Der går en mand med sin lab et stykke bagved os. Han skal dreje til højre, så kommer derfor ikke tættere på os end ca. 20 meter. MEN DET GØR HANS HUND! Den kommer pludselig stormende hen mod os. Jeg kan regne ud, at det ikke er specielt godt for Audreys usikkerhed og jeg prøver at stoppe den ved at råbe "VÆK" og "NEJ" men den er voldsomt ligeglad og kommer forbi mig. Den er, som de andre to, rar nok og vil bare lege, men det skal bare være SÅ vildt, at min stakkels lille hvalp tydeligvis bliver forvirret og stresset. Det føles som en evighed, før ejeren reagerer og kalder hunden til sig. Tilbage står vi, med endnu en dårlig oplevelse!

 

Jeg har snart ikke ret meget lyst til, at lade min hvalp gå løs, for hun skal til syneladende være legetøj for områdets andre retrievere stort set hver dag!! :evil:

 

Jeg forstår efterhånden godt, at retrievere har et dårligt ry! Øv mand, hvor er jeg ærgerlig!

Link til indlæg
Del på andre sites

øv hvor surt for jer! og særligt med audreys usikkerhed. nu ved jeg ikke, hvor stor audrey er, men halfdan havde, og har stadig, stor glæde af at kunne gå imellem mine ben, når jeg sætter mig på hug. så kan jeg også fysisk holde den anden hund lidt på afstand. jeg håber, at audrey får en super oplevelse med ninja i morgen, hun er i hvert fald vildt sød!

Link til indlæg
Del på andre sites

Guess what.......!?!

 

Ja vi kunne jo ikke have, at Audrey kun skulle udsættes for én ubehagelig oplevelse her i dag... Igen var vi nede og lege da der kom en ældre mand med sin hund. Jeg så ham på lang afstand og tog Audrey i snor. Så gik jeg ud fra at vi signalerede, at de ikke skulle hilse. Derud over gik jeg længere væk fra det sted ekvipagen kom fra og begyndte at træne kontakt med Audrey. Vi havde altså ryggen til manden og hunden!

Jeg vendte mig om, fordi Audrey havde hørt noget, og det var selvfølgelig den anden hund, som kom løbende for at hilse. Jeg råbte "NEJ" men den reagerede ikke. Jeg ville ikke have, at den kom lige så tæt på, som den vi "mødte" tidligere, så jeg råbte irriteret til ejeren, som kom slentrende: Kan du ikke godt kalde den til dig!?

Det gjorde han så, og gik lidt videre, hvorefter han vendte om. Audrey gøede rigtig meget men jeg prøvede at få hende til at fokusere på mig, og jeg kunne se, at han gik og kiggede på mig, som om jeg ikke var rigtig klog. :evil:

 

Jeg er bange for, at jeg påvirker Audrey med den måde jeg nu reagerer på, men jeg mister simpelthen bare fatningen i situationen! :cry:

 

Jeg er så ked af, at min hund skal have en dårlig oplevelse hveranden gang vi er uden for døren :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Åh, det kan jeg godt forstå, det er virkelig også ubehageligt, for du ved jo ikke om hundene er venlige før de er helt henne hos jer.. Jeg vil ligesom andre har foreslået, råde jer til at mødes med en stille og rolig hund og tage jer rigtig god tid, så det bliver en positiv oplevelse for Audrey.. Og desværre har din reaktion jo nok gjort hende endnu mere bange -selvom jeg sagtens kan forstå du reagerer sådan! :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i virkeligheden ligemeget om de er søde eller ej, det har alle været flinke hunde. Det kan bare ikke nytte noget, at de kommer hen og vil lege vildt med min hvalp, som er rigtig usikker og gør ad dem, noget de ikke tolker som "gå væk". Hun er så ung at hun ikke ved hvilke signaler hun skal sende, så de leger videre og vælter hende rundt...

Jeg ved ikke hvordan jeg skal reagere, for de andre hunde skal IKKE tæt på hende, før end hun har lært at være tryg, og hvis jeg ikke reagerer, så KOMMER de hen til hende, ejerne er jo ligeglade.... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, så ja, så forværrer du situationen voldsomt. For sådan som du beskriver det, lyder det nærmest til at du reagerer i panik og ikke fremstår som en rolig og fattet leder.

 

Hvis du vil styre situationen, må du have Audrey om bagved dig (roligt, men det er også relativt let med snor på), og fysisk stå mellem hende og den frembrusende hund. Her kan du roligt og bestemt give et "eh!", "nej" eller "væk". Eller hvad det nu kunne være.

 

Jeg tror også, at man - hvis man ikke har snor på sin hund - signalerer, at det er okay for alle andre hunde at komme hen og hilse. Prøver det selv med gratishunden, der åbenbart har usikkerhed og dårlige oplevelser med i bagagen da vi overtog hende. For at undlade hun får dårlige oplevelser (og andre hunde får det samme som hun springer frem mod dem og markerer) undgår vi de fleste hundemøder. Men der er mange, der har svært ved at forstå, at selv når man har snor på og gør det bedste for at signalere man har travlt med sig selv, så vil man ikke hilse.

 

Selvom Audrey er usikker, vil det efter min mening skade mindre at hun møder nogle lidt voldsomme hunde, end at du reagerer som du beskriver. Hvad sker du hvis du i stedet gør hende opmærksom på, at der kommer en hund og træder et skridt til siden? Gerne ned i hug, så du kan hjælpe hende hvis hun har behov for det. Men så har hun bedre mulighed for, selv at styre situationen.

 

Hvor usikker er hun i mødet med andre hunde og hvorfor? Har opdrætter ikke haft hende med ude ofte nok i de ekstra uger, eller har der været dårlige oplevelser?

 

Lidt edit:

 

 

Det er i virkeligheden ligemeget om de er søde eller ej, det har alle været flinke hunde. Det kan bare ikke nytte noget, at de kommer hen og vil lege vildt med min hvalp, som er rigtig usikker og gør ad dem, noget de ikke tolker som "gå væk". Hun er så ung at hun ikke ved hvilke signaler hun skal sende, så de leger videre og vælter hende rundt...

Jeg ved ikke hvordan jeg skal reagere, for de andre hunde skal IKKE tæt på hende, før end hun har lært at være tryg, og hvis jeg ikke reagerer, så KOMMER de hen til hende, ejerne er jo ligeglade.... :roll:

 

Hvordan er kropssproget når hun gør? Er du sikker på at det er usikkerhed?

 

Hvis hun ikke en gang i mellem får nogle hundemøder, vil hun aldrig lære at blive tryg i dem. Naturligvis er det bedst om du finder nogle hunde, der er mere rolige og hun skal ikke presses ud over sin grænse. Men jeg tror godt du ville kunne lære hende, at det kan blive et godt hundemøde selvom de kommer til jer som du beskriver. Du kommer aldrig til at kunne undgå dem helt, så i mine øjne får man mere ud af at forberede sin hund på, at det vil forekomme (med måde). Ligesom at folk har det med at klappe hunde på hovedet.

 

Har selv haft en hvalp, der var usikker på mødet med andre hunde. Der har vi delvist reageret som ovenfor, men også forsøgt at holde hendes opmærksomhed et godt stykke tid, indtil vi kunne se hunden var for tæt på til at blive kaldt hjem. Der har vi gjort hende opmærksom på den anden hund og givet hende fri.

 

Til trods for store og voldsomme hunde, har vi ikke haft nogle dårlige oplevelser, og hunden har ikke oplevet dem negativt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, så ja, så forværrer du situationen voldsomt. For sådan som du beskriver det, lyder det nærmest til at du reagerer i panik og ikke fremstår som en rolig og fattet leder.

 

Hvis du vil styre situationen, må du have Audrey om bagved dig (roligt, men det er også relativt let med snor på), og fysisk stå mellem hende og den frembrusende hund. Her kan du roligt og bestemt give et "eh!", "nej" eller "væk". Eller hvad det nu kunne være.

 

Jeg tror også, at man - hvis man ikke har snor på sin hund - signalerer, at det er okay for alle andre hunde at komme hen og hilse. Prøver det selv med gratishunden, der åbenbart har usikkerhed og dårlige oplevelser med i bagagen da vi overtog hende. For at undlade hun får dårlige oplevelser (og andre hunde får det samme som hun springer frem mod dem og markerer) undgår vi de fleste hundemøder. Men der er mange, der har svært ved at forstå, at selv når man har snor på og gør det bedste for at signalere man har travlt med sig selv, så vil man ikke hilse.

 

Selvom Audrey er usikker, vil det efter min mening skade mindre at hun møder nogle lidt voldsomme hunde, end at du reagerer som du beskriver. Hvad sker du hvis du i stedet gør hende opmærksom på, at der kommer en hund og træder et skridt til siden? Gerne ned i hug, så du kan hjælpe hende hvis hun har behov for det. Men så har hun bedre mulighed for, selv at styre situationen.

 

Hvor usikker er hun i mødet med andre hunde og hvorfor? Har opdrætter ikke haft hende med ude ofte nok i de ekstra uger, eller har der været dårlige oplevelser?

 

Lidt edit:

 

 

 

 

Hvordan er kropssproget når hun gør? Er du sikker på at det er usikkerhed?

 

Hvis hun ikke en gang i mellem får nogle hundemøder, vil hun aldrig lære at blive tryg i dem. Naturligvis er det bedst om du finder nogle hunde, der er mere rolige og hun skal ikke presses ud over sin grænse. Men jeg tror godt du ville kunne lære hende, at det kan blive et godt hundemøde selvom de kommer til jer som du beskriver. Du kommer aldrig til at kunne undgå dem helt, så i mine øjne får man mere ud af at forberede sin hund på, at det vil forekomme (med måde). Ligesom at folk har det med at klappe hunde på hovedet.

 

Har selv haft en hvalp, der var usikker på mødet med andre hunde. Der har vi delvist reageret som ovenfor, men også forsøgt at holde hendes opmærksomhed et godt stykke tid, indtil vi kunne se hunden var for tæt på til at blive kaldt hjem. Der har vi gjort hende opmærksom på den anden hund og givet hende fri.

 

Til trods for store og voldsomme hunde, har vi ikke haft nogle dårlige oplevelser, og hunden har ikke oplevet dem negativt.

 

Hun løber frem og gør rigtig meget og så tilbage til mig og således frem og tilbage, derfor er det også svært at skulle få hende om bag mig, og det er rigtig svært at få kontakt med hende... i starten troede jeg, at det var fordi hun er lidt en skrap tøs, men hun virker bare tøvende og usikker, og det er også nogle lidt voldsomme sammenstød hun har været ude for. Det er vel også det i det, at hun kun har boet her siden i mandags, og stadig ikke er helt tryg ved mig... Vi var til første træning igår, og vi måtte trække væk fra gruppen, fordi Audrey blev ved med at gø ad de andre hvalpe. Det blev dog bedre da de havde fået lov til at løbe rundt og lege. Træneren siger at hun er utryg og at det er derfor hun gør.

 

Jeg glemmer jo nok at tænke på mig selv i situationen med de andre hunde, som jeg skriver. :oops: Jeg fokuserer bare på, at Audrey ikke skal presses af flere hunde og så gør jeg alt for at få den væk.

 

Jeg har heller ikke tænkt mig, at afholde hende fra at møde andre. Men jeg har selv tænkt, og blev rådet af min hundetræner til, at give hende nogle gode oplevelser med rolige hunde.

Imorgen skal vi mødes med Hewletts Ninja og mine forældres hund Paw er også god til den slags. Men det er bare ikke rolige hunde vi har mødt indtil videre og nu er jeg desværre selv blevet påvirket af det..

 

Opdrætter har været i Bernstorffsparken med hende. Jeg har selv været med to gange. Men der har hun haft sin mor og "tante" med, så måske det har påvirket hende i forhold til andre hunde. :vedikke

 

De har ikke fortalt mig om dårlige oplevelser, men første gang hun var ude at gå tur, mødte vi en lille terrierhvalp, som hun løb frem og gøede ad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun løber frem og gør rigtig meget og så tilbage til mig og således frem og tilbage, derfor er det også svært at skulle få hende om bag mig, og det er rigtig svært at få kontakt med hende... i starten troede jeg, at det var fordi hun er lidt en skrap tøs, men hun virker bare tøvende og usikker, og det er også nogle lidt voldsomme sammenstød hun har været ude for. Det er vel også det i det, at hun kun har boet her siden i mandags, og stadig ikke er helt tryg ved mig... Vi var til første træning igår, og vi måtte trække væk fra gruppen, fordi Audrey blev ved med at gø ad de andre hvalpe. Det blev dog bedre da de havde fået lov til at løbe rundt og lege. Træneren siger at hun er utryg og at det er derfor hun gør.

 

Det er svært at sige, når man ikke har set det. For gøen kan ligeså godt være en opkørt hund, der meget gerne vil hilse. Hvis hun er utryg på den vis, hvor hun ikke ved om hun vil hilse eller ej, mener jeg stadig ikke, at hun er så usikker og utryg en hund, at møderne skal optrappes langsomt. Min holdning er umiddelbart stadig, at hun ikke skal skærmes for meget, for så får du en usikker hund.

 

Hvis du har snor på hende, kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne få hende roligt om bag ved dig. Du korter snoren af, siger "bagom" eller andet du mener du vil kunne bruge som forvarsel, og fører hende bagom i snoren. Snoren skal være holdt så kort, at hun ikke kan komme rundt om.

 

Jeg glemmer jo nok at tænke på mig selv i situationen med de andre hunde, som jeg skriver. :oops: Jeg fokuserer bare på, at Audrey ikke skal presses af flere hunde og så gør jeg alt for at få den væk.

 

Men hvis du reagerer som jeg læser (og det er jo genstand for fortolkning), så er du dobbelt så skidt for hende i situationen. Du viser hende man skal være panisk angst for andre hunde...

 

Jeg ved du kun ønsker at gøre alt det bedste, men nogle gange tror jeg også, at vi i et forsøg på at gøre det bedste og gøre alt hvad vi kan for at undgå at fejle, netop kommer til at fejle.

 

Jeg har heller ikke tænkt mig, at afholde hende fra at møde andre. Men jeg har selv tænkt, og blev rådet af min hundetræner til, at give hende nogle gode oplevelser med rolige hunde.

Imorgen skal vi mødes med Hewletts Ninja og mine forældres hund Paw er også god til den slags. Men det er bare ikke rolige hunde vi har mødt indtil videre og nu er jeg desværre selv blevet påvirket af det..

 

Igen, jeg har ikke set hvordan hun reagerer. Og netop det er jo meget afgørende for videre fremfærd. Man kan altid tale om, hvor kompetent en hundeperson en hundetræner er. Der er langt mellem snapsene. Ligesom med os hundeejere. Så jeg ved ikke hvem din hundetræner er og hvilken baggrund og pædagogisk standpunkt personen har. Men ja, det vigtige er jo at finde nogle gode hundemøder. Men også at gøre det knap så gode, så gode som de kan være.

 

Opdrætter har været i Bernstorffsparken med hende. Jeg har selv været med to gange. Men der har hun haft sin mor og "tante" med, så måske det har påvirket hende i forhold til andre hunde. :vedikke

 

De har ikke fortalt mig om dårlige oplevelser, men første gang hun var ude at gå tur, mødte vi en lille terrierhvalp, som hun løb frem og gøede ad...

 

Der er naturligvis noget opbakning at hente i at være af sted med familien. Nogle man stoler på. Og hun skal også have en forståelse af, at hun kan stole på dig. Men så skal du også til at reagere meget mere hensigtsmæssigt i de situationer. For som nævnt, det eneste du sender videre lige nu, er at det er en potentielt meget farlig situation, hvor den bedste reaktion er panik.

 

Det afgørende i situationen med terrieren er også, hvordan løb hun frem og gøede. Hvordan var hendes kropssprog? Hvordan formede hun sin mund? Jeg siger ikke, at hun ikke er usikker. Men spørgsmålet er alligevel, om du endnu har så gode evner ud i hundesprog, at du nøjagtigt kan afgøre om det er usikker indbydelse til leg eller om det er afstandssøgende signaler?

 

Det vigtigste er uden tvivl, at du får styr på dine nerver. Hvordan det gøres bedst, det ved jeg ikke. Måske skal du også kastes ud i en masse hundemøder med Audrey, så du også kan vokse i situationen? Men sørg for at eje situationen og tro på, at du har styr på det.

 

I de situationer på græsplænen ville du også kunne køre det hele ned på et helt andet plan: se om du kan fange den anden hunds interesse ved at du rejser dig/går hen mod den med glad kropssprog og glad stemme. Hilser glad på den, mens du tager den roligt i halsbåndet og går tilbage til ejer med den.

 

Så viser du Audrey, at du har styr på det og der ikke er noget at tage notits af. Det kan endda være, at du kan være fremmed hunds første møde, sådan at du tager noget af iveren af, så det første der kommer i Audreys retning ikke er en legeglad retrieverpote.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at sige, når man ikke har set det. For gøen kan ligeså godt være en opkørt hund, der meget gerne vil hilse. Hvis hun er utryg på den vis, hvor hun ikke ved om hun vil hilse eller ej, mener jeg stadig ikke, at hun er så usikker og utryg en hund, at møderne skal optrappes langsomt. Min holdning er umiddelbart stadig, at hun ikke skal skærmes for meget, for så får du en usikker hund.

 

Hvis du har snor på hende, kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne få hende roligt om bag ved dig. Du korter snoren af, siger "bagom" eller andet du mener du vil kunne bruge som forvarsel, og fører hende bagom i snoren. Snoren skal være holdt så kort, at hun ikke kan komme rundt om.

 

 

 

Men hvis du reagerer som jeg læser (og det er jo genstand for fortolkning), så er du dobbelt så skidt for hende i situationen. Du viser hende man skal være panisk angst for andre hunde...

 

Jeg ved du kun ønsker at gøre alt det bedste, men nogle gange tror jeg også, at vi i et forsøg på at gøre det bedste og gøre alt hvad vi kan for at undgå at fejle, netop kommer til at fejle.

 

 

 

Igen, jeg har ikke set hvordan hun reagerer. Og netop det er jo meget afgørende for videre fremfærd. Man kan altid tale om, hvor kompetent en hundeperson en hundetræner er. Der er langt mellem snapsene. Ligesom med os hundeejere. Så jeg ved ikke hvem din hundetræner er og hvilken baggrund og pædagogisk standpunkt personen har. Men ja, det vigtige er jo at finde nogle gode hundemøder. Men også at gøre det knap så gode, så gode som de kan være.

 

 

 

Der er naturligvis noget opbakning at hente i at være af sted med familien. Nogle man stoler på. Og hun skal også have en forståelse af, at hun kan stole på dig. Men så skal du også til at reagere meget mere hensigtsmæssigt i de situationer. For som nævnt, det eneste du sender videre lige nu, er at det er en potentielt meget farlig situation, hvor den bedste reaktion er panik.

 

Det afgørende i situationen med terrieren er også, hvordan løb hun frem og gøede. Hvordan var hendes kropssprog? Hvordan formede hun sin mund? Jeg siger ikke, at hun ikke er usikker. Men spørgsmålet er alligevel, om du endnu har så gode evner ud i hundesprog, at du nøjagtigt kan afgøre om det er usikker indbydelse til leg eller om det er afstandssøgende signaler?

 

Det vigtigste er uden tvivl, at du får styr på dine nerver. Hvordan det gøres bedst, det ved jeg ikke. Måske skal du også kastes ud i en masse hundemøder med Audrey, så du også kan vokse i situationen? Men sørg for at eje situationen og tro på, at du har styr på det.

 

I de situationer på græsplænen ville du også kunne køre det hele ned på et helt andet plan: se om du kan fange den anden hunds interesse ved at du rejser dig/går hen mod den med glad kropssprog og glad stemme. Hilser glad på den, mens du tager den roligt i halsbåndet og går tilbage til ejer med den.

 

Så viser du Audrey, at du har styr på det og der ikke er noget at tage notits af. Det kan endda være, at du kan være fremmed hunds første møde, sådan at du tager noget af iveren af, så det første der kommer i Audreys retning ikke er en legeglad retrieverpote.

 

Altså jeg er jo ikke bange for, at hundene vil gøre Audrey noget. De har alle været flinke nok og de ville bare lege. Det jeg kommer til at køre op over er, at jeg har en hund som gør meget og hun gør hver gang vi møder en anden hund. Jeg vil jo gerne have, at hun er tryg og det har jeg kunnet se hun ikke har været under de her episoder, når det har udviklet sig. Den sidste vi mødte i dag fik jo slet ikke lov til at komme i nærheden af hende, fordi jeg BARE ikke ville have det. Jeg kan jo godt se at jeg reagerer forkert (altså ved ikke hvor voldsomt du får indtryk af jeg reagerer) og at det ikke gavner hende, men det er simpelthen i mangel af overblik og rutine. Hun er jo min første egen hund og dermed den første hvalp jeg selv skal træne op, og det kræver godt nok en masse, som jeg ikke har styr på endnu.

 

Hvad kan det ellers være, hvis det ikke er usikkerhed? Hun bliver jo ved med at gø ad den anden hund, også efter at den er blevet fjernet fra hende. Hun er en nysgerrig hvalp og i sit kuld er hun den der er ovenpå! Det er også derfor min første indskydelse var, at hun gøede fordi hun nok lige skulle fortælle andre hvem der var farligst, men jeg tænker jo som jeg har forstand til.. :oops:

 

Noget af det, som nok er med til at påvirke min reaktion er, at de andre hundeejere virker totalt ligeglade. De er alle kommet slentrende et stykke bagefter, som om de har tænkt, nå ja, den hvalp ser ikke farlig ud....

 

Med terrieren gjorde hun lidt det samme, som med de andre. Hun gik frem mod den, gøede og smuttede ind under en stol. Så gøede hun derfra og løb lidt frem igen. Hun var to måneder på det tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er nogle ret uheldige episoder I har været ude for, så jeg tror I begge har brug for lidt positive møder. Kan jo se at I bor tæt ved os, så Thailo og jeg kan godt hjælpe lidt til. Jeg kan garantere at han hilser roligt og høfligt,.... hvis han overhovedet gider, men han skal nok passe på Audrey og sørge for at ingen rør hende, hvis vi følges ad. Du kan jo smide en PM hvis det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg er jo ikke bange for, at hundene vil gøre Audrey noget. De har alle været flinke nok og de ville bare lege. Det jeg kommer til at køre op over er, at jeg har en hund som gør meget og hun gør hver gang vi møder en anden hund. Jeg vil jo gerne have, at hun er tryg og det har jeg kunnet se hun ikke har været under de her episoder, når det har udviklet sig. Den sidste vi mødte i dag fik jo slet ikke lov til at komme i nærheden af hende, fordi jeg BARE ikke ville have det. Jeg kan jo godt se at jeg reagerer forkert (altså ved ikke hvor voldsomt du får indtryk af jeg reagerer) og at det ikke gavner hende, men det er simpelthen i mangel af overblik og rutine. Hun er jo min første egen hund og dermed den første hvalp jeg selv skal træne op, og det kræver godt nok en masse, som jeg ikke har styr på endnu.

 

For at tage det hele bagfra. Lad være med at være så fokuseret på, at du risikerer at gøre noget forkert. Der vil være episoder, hvor man bagefter tænker, at et skulle man have gjort anderledes. Jeg tror personligt blot, at jo mere ængstelig man er for, at hunden skal få en forkert start, jo mere forkrampet og forkert ender vi med at gøre tingene.

 

Jeg ved heller ikke hvor voldsomt jeg tror du reagerer. Har en fornemmelse af, at du får råbt med skinger stemme og højt! Samtidig med du måske får hevet Audrey rundt i forskrækkelse eller angst. Hvilket måske ikke er så voldsomt. Men for en lille hund - der måske er usikker - er det ekstremt voldsomt.

 

Netop fordi du kan se, at hundene ikke vil noget ondt, ville jeg i din situation slå koldt vand i blodet. Det at du føler hun ikke er tryg i situationerne, er sandsynligvis alene på baggrund af din reaktion, eftersom hun jo ikke har nået at opdage hundene inden du reagerer. Du viser hende der er grund til at være utryg og usikker og ergo bliver hun også utryg og usikker.

 

Hvis du i stedet gør, som jeg nævner i et andet indlæg, det at du træder frem og tager mod den glade frembrusende hund, vil du være meget mere i kontrol over situationen. Hvis Audrey er usikker, behøver du ikke have fat i hende for at fjerne hende fra situationen. Så vil hun selv være afventende på tingenes udvikling, mens du har fået roligt fat i den nye besøgende.

 

Vi kan lære vores hunde en masse om hvordan de skal håndtere situationer de møder, men vi kan på ingen måde garantere, at vi ikke ender i nogle situationer, der alligevel er uheldige. For mig at se er det vigtigste, at man IKKE pakker dem ind i vat på baggrund af frygten for hvad der KUNNE ske. Det er for mig den sikre vej til noget, der ender med at gå galt.

 

Forstår ikke hvorfor du ikke vil have de hunde I har mødt hilser. Kan godt forstå du gerne vil være i kontrol i situationen, hvilket er hvad jeg mener du sagtens kan komme. Så kan du styre hastigheden af mødet og lave det til en succes.

 

Har hun slet ikke hilst på andre hunde i den periode du nu har haft hende? I så fald, så skynd dig at få fat i Ascha og kom ud og hav nogle gode hundemøder med en der kan guide dig.

 

Hvad kan det ellers være, hvis det ikke er usikkerhed? Hun bliver jo ved med at gø ad den anden hund, også efter at den er blevet fjernet fra hende. Hun er en nysgerrig hvalp og i sit kuld er hun den der er ovenpå! Det er også derfor min første indskydelse var, at hun gøede fordi hun nok lige skulle fortælle andre hvem der var farligst, men jeg tænker jo som jeg har forstand til.. :oops:

 

Noget af det, som nok er med til at påvirke min reaktion er, at de andre hundeejere virker totalt ligeglade. De er alle kommet slentrende et stykke bagefter, som om de har tænkt, nå ja, den hvalp ser ikke farlig ud....

 

Med terrieren gjorde hun lidt det samme, som med de andre. Hun gik frem mod den, gøede og smuttede ind under en stol. Så gøede hun derfra og løb lidt frem igen. Hun var to måneder på det tidspunkt.

 

Det at gø kan ligeså vel være frustration over, at hun ikke får lov at hilse. Især hvis hun er som du beskriver, en hvalp der i kuldet har lagt op til leg og været styrende i de sociale situationer. Det passer også fint med hvorfor hun først falder til ro til træning, når hun har fået lov at hilse på de andre.

 

Så det handler ikke at fortælle om, hvem der er farligst. Gøen er mange ting og kan ikke analyseres uden du ser på hendes kropssprog også. Har du haft kig i nogle af de bøger der findes om det emne? Uden du skal gøre hundehold til en yderligere videnskab. Du kommer til at lære en masse om kropssprog som I kommer ud på hundemøder. Og med Ascha på tur, er jeg sikker på du også kan få en masse hurtige iagttagelser, der vil være meget brugbare.

 

Det kan også vel være, at de andre hundeejere er ligeglade. Men hvorfor gør det dig mere usikker? I min naivitet ville jeg jo tænke, at hvis hundeejeren er ligeglad, så er det nok en sød og rar hund de har. Jeg ved godt der findes de, der ikke mener deres hund gør noget forkert, selvom flere andre i nabolaget har haft dårlige oplevelser. Men det er min opfattelse, at det er mere undtagelsen end reglen.

 

Igen; hvis du går ind og styrer de møder, kan den anden ejer være så ligeglad som det skal være. Det vil ikke gøre en forskel for dig og Audrey; I vil begge få et godt møde ud af det.

 

I forhold til din oplevelse med terrieren: det er svært at sige noget om hendes reaktion, når man ikke har set hendes kropssprog og ved hvordan din reaktion var i situationen.

 

Det kan meget vel være, at hun er en relativt usikker hund. Hvis hun ikke er testet korrekt hos opdrætter (reaktioner i forskellige situationer uden søskende og opdrætter og på ukendt sted), så er det svært at sige noget om, hvordan hendes psyke reelt er.

 

Håber du kommer på tur med nogen her i løbet af pinsen, så I straks kan få nogle gode hundemøder. Og glæder mig til at høre nogle succesfulde beretninger.

 

Mine vise ord ville blot være: undlad at gøre det for meget til en videnskab (= følg din fornuft), læg angsten til side (om du gør noget forkert eller om hun kommer til skade) og kom ud og få en masse gode oplevelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i virkeligheden ligemeget om de er søde eller ej, det har alle været flinke hunde. Det kan bare ikke nytte noget, at de kommer hen og vil lege vildt med min hvalp, som er rigtig usikker og gør ad dem, noget de ikke tolker som "gå væk". Hun er så ung at hun ikke ved hvilke signaler hun skal sende, så de leger videre og vælter hende rundt...

Jeg ved ikke hvordan jeg skal reagere, for de andre hunde skal IKKE tæt på hende, før end hun har lært at være tryg, og hvis jeg ikke reagerer, så KOMMER de hen til hende, ejerne er jo ligeglade.... :roll:

Mk101 har skrevet nogle særdeles gode indlæg, som du formentlig kan have stor gavn af at læse. Jeg tror desværre, at der er stor risiko for, at Audrey kan blive utryg ved andre hunde, hvis du hele tiden råber "Nej!" og "Gå væk!", for hvordan skal hun opfatte det på anden måde, end at sådanne møder er farlige? Og hvert eneste møde vil forstærke hende i denne tro.

 

Du må desværre se i øjnene, at andre hunde KOMMER tæt på hende, medmindre du lufter hende et hunde-tomt sted, ligesom du må se i øjnene, at ikke alle hundeejere automatisk kalder deres hunde til sig ved synet af en lille hvalp.

 

Du kan alligevel ikke undgå sådanne møder, så du kan lige så godt prøve at lægge en strategi for den nærmeste fremtid i stedet for at spilde krudtet på andre hundeejere. En lille hvalp er nysgerrig og vil mægtig gerne hilse på andre hunde; hvalpen ved, at den kører på hvalpelicens, men den ved også, at den er sårbar og vil derfor sætte stor pris på lidt støtte fra dig. At sidde på hug med hvalpen mellem benene er en god idé. At arrangere hundelufteture med folk med store hunde er en anden.

 

Her er Aschas tilbud perfekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til MK101:

 

Min reaktion har slet ikke været så voldsom, som det du beskriver :-)

Hun har været løs tre ud af fire gange, og det var kun den sidste gang, at hun ikke kom til at hilse på den anden hund. Jeg synes hun er svær at afkode, for samtidig med at hun er fremme og gø, så er hendes hale røget ned mellem benene, når de andre hunde er blevet for vilde. Jeg tror selv, at hun, fordi hun er hvalp, ikke ved hvilke signaler hun sender, og pga manglende erfaring, kan hun ikke regne ud, hvilken reaktion hendes signaler afføder.

(Jeg kan jo sagtens være helt galt på den...)

 

I går var vi i Hareskoven med Hewlett og Ninja. De startede med at mødes på græsset hvor jeg bor. Audrey gøede en smule, men det var MEGET lidt i forhold til vores andre hundemøder. De legede fantastisk sammen. Jeg tror, at fordi jeg var tryg ved situationen, så gik det over meget hurtigt. Senere på dagen mødte vi en lille kastreret hanhund. Den var ret uinteresseret i Audrey, men hun fik lov til at hilse på ham og det foregik meget stille og roligt. Det var rigtig dejligt, ikke mindst for mig tror jeg.

 

Vi skal mødes med Ascha og Thailo imorgen. Hun kan sikkert give mig nogle redskaber, og ikke mindst endnu en succesoplevelse. Jeg havde jo på fornemmelsen, at det var mig, som fejltolkede eller i hvert fald forværrede situationen, så det er nok mig, der skal arbejdes mest med. Jeg ville være så ulykkelig, hvis jeg var skyld i, at min hund fik et så stort problem på halsen. Audrey er bare en hund, som gør i forskellige situationer, og det skal jeg lige vænne mig til..

 

Tusind tak for dine meget uddybende svar :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Ved ikke om du ved det, men hvalpes hundesprog er gerne lidt overdrevent, det er helt naturligt. De viser at de er små, som de bliver ældre, får de mere styr på det, men nogle har et stort sprog hele livet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om du ved det, men hvalpes hundesprog er gerne lidt overdrevent, det er helt naturligt. De viser at de er små, som de bliver ældre, får de mere styr på det, men nogle har et stort sprog hele livet.

 

Som Nova der altid smider sig på ryggen :roll:

 

Da Nova var hvalp brugte jeg meget at gå ture hver for sig med hundene, så hun ikke "adopterede" Dumles holdning til de andre hunde. Når vi mødte løse hunde vurderede jeg deres kropssprog så godt jeg kunne inden de nåede hen og virkede de flinke brugte jeg den med at sætte mig på hug så hun kunne finde ly hvis der var noget.

Den fungerede super, specielt ved for voldsomme unghunde, så kunne hun lige rende om bag mig og under mig inden hun rendte ud igen. Det var ikke meget hun brugte det, men lige en vel tiltrængt pause.

Ved hunde der ikke så venlig stemte ud var jeg klar til at jage dem væk, men oplevede egentlig at det mest var voksne tæver der ikke gad hvalpe og de gik som regel pænt udenom.

 

Faktisk har jeg ikke skræmt mange hunde væk ved Nova. Netop fordi jeg ikke ville hun skulle blive nervøs for dem inden hun selv havde dannet sig et indtryk af dem. Med Dumle er det en anden snak, for der bliver udfaldet stort set aldrig godt alligevel hvis ikke jeg blander mig.

 

Udover det havde vi så nogle faste legekammerater. En gammel tævehund, en lidt aktiv cocker der dog stadig var forsigtig ved hende, Lexus der bare er perfekt til socialisering og andre som vi syntes havde en rolig omgang med hvalpe og noget som hun gerne måtte lære af.

 

Så jeg syntes det lyder som en god idé at prøve at sætte dig på hug og så lad hende møde rolige venlige hunde. Held og lykke med det ihvert fald :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...