Hop til indhold

Første hund - muligvis samojede - et par spørgsmål


Gæst Steennp
 Share

Recommended Posts

Gæst Steennp

Hej alle

 

Min kæreste og jeg har gennem længere tid kigget på samojede hunde. Vi står og skal til at flytte ind i en 4 værelses lejlighed og har i den forbindelse en masse spørgsmål angående samojede hunde. Vi har læst en masse om hunden, men er alligevel i tvivl om nogle ting, så jeg håber i kan hjælpe:

 

 

  1. Alene hjemme. Der bliver skrevet mange forskellige ting. Nogle kan lade deres samojede blive hjemme hele dagen, mens andre får splittet deres hjem ad fordi den bliver destruktiv. Min kæreste og jeg er begge studerende og hunden skal derfor kunne være alene hjemme i løbet af en arbejdsdag- er det muligt?
  2. Gør. Nu skal vi jo flytte ind i en lejlighed, og som jeg kan læse det så gør samojeder rimelig meget. Selvfølgelig kommer det an på personligheden af den hund man ender med at få, men er det muligt at træne den så den gør mindre? Vi skulle jo nødig drive alle andre til vanvid når vi er væk fra 8-16 og hunden gør i et væk.
  3. Børn. Hvordan reagerer hunden når familien bliver forøget og den pludselig får endnu en person der er over den i hierakiet?

 

Vi er meget kærlige og rolige mennesker og vil selvfølgelig tage hundens træning meget seriøst så vi er overbeviste om at den nok skal få det godt uanset hvad.

 

Der er andre hunde der sikkert ville være nemmere at have i en lejlighed, men problemet er at vores hjerter har forelsket sig i en samojede.

 

Håber i kan hjælpe, andre gode råd er også meget velkomne.

 

Steen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle

 

Min kæreste og jeg har gennem længere tid kigget på samojede hunde. Vi står og skal til at flytte ind i en 4 værelses lejlighed og har i den forbindelse en masse spørgsmål angående samojede hunde. Vi har læst en masse om hunden, men er alligevel i tvivl om nogle ting, så jeg håber i kan hjælpe:

 

 

  1. Alene hjemme. Der bliver skrevet mange forskellige ting. Nogle kan lade deres samojede blive hjemme hele dagen, mens andre får splittet deres hjem ad fordi den bliver destruktiv. Min kæreste og jeg er begge studerende og hunden skal derfor kunne være alene hjemme i løbet af en arbejdsdag- er det muligt?
  2. Gør. Nu skal vi jo flytte ind i en lejlighed, og som jeg kan læse det så gør samojeder rimelig meget. Selvfølgelig kommer det an på personligheden af den hund man ender med at få, men er det muligt at træne den så den gør mindre? Vi skulle jo nødig drive alle andre til vanvid når vi er væk fra 8-16 og hunden gør i et væk.
  3. Børn. Hvordan reagerer hunden når familien bliver forøget og den pludselig får endnu en person der er over den i hierakiet?

 

Vi er meget kærlige og rolige mennesker og vil selvfølgelig tage hundens træning meget seriøst så vi er overbeviste om at den nok skal få det godt uanset hvad.

 

Der er andre hunde der sikkert ville være nemmere at have i en lejlighed, men problemet er at vores hjerter har forelsket sig i en samojede.

 

Håber i kan hjælpe, andre gode råd er også meget velkomne.

 

Steen

 

Hej Steen,

 

samojeder er selvfølgelig forskellige, men du kan da få mine erfaringer med at have en samojede i en 3-værelses på indre Nørrebro.

 

1) Alene hjemme. Vi har haft problemer med at hunden gøede når han var alene. Vi har virkelig brugt mange måneder på at træne det, tror det tog os omkring 6 mdr. Han ødelagde ikke noget, men gøede ca. et kvarter efter vi var gået. Når i nu bor i lejlighed er det sandsynligvis rigtig vigtigt at hunden kan være alene, så jeg vil foreslå at i tænker over hvad i vil gøre, hvis det ikke bare lige går som planlagt.

Vi har nu ingen problemer og han sover hele dagen, han er som regel alene fra 8-16 og det fungerer fint. Men vi står også tidligt op for at give ham en god tur inden han skal være alene hele dagen.

 

2) Vores samojede gør ikke så meget, men vi kender nogen der gør. Så det kommer nok an på hunden. Jeg vil tro at en del kan afhjælpes ved at være meget konsekvente når i leger med hunden. Vi stoppede al leg og gik væk hvis vores begyndte at gø indenfor, så det gør han ikke særlig meget.

 

3) Børn. Umiddelbart er de fleste samojeder jo glad for børn, jeg tror ikke de tænker på hierarki, men er jo generelt glade for mennesker. Så hvis i sørger for at barnet ikke generer hunden for meget, så tror jeg en samojede er et godt valg.

 

Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Børn. Hvordan reagerer hunden når familien bliver forøget og den pludselig får endnu en person der er over den i hierakiet?

 

Hunde tænker ikke hierarkisk som vi har for vane at tillægge dem at gøre, og ved udmærket godt at mennesker og hunde ikke er samme art. Den vil derfor ikke forsøge at hæve sig over et barn eller udfordre det med tanke om at vælte barnet af tronen.

 

Hvis barnet ikke opfører sig pænt overfor hunden, og de voksne ikke sætter grænser for hvad barnet gør ved hunden, kan man dog godt forvente at få en hund, der reagerer overfor barnet.

 

At hunde gennem tiden ikke har opført sig som vi ønsker, handler ikke om den forsøger at tage føringen i familien, men nærmere at den ikke forstår hvad der forventes af den, den har ikke faste rammer eller er forkert stimuleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Hunde tænker ikke hierarkisk som vi har for vane at tillægge dem at gøre, og ved udmærket godt at mennesker og hunde ikke er samme art. Den vil derfor ikke forsøge at hæve sig over et barn eller udfordre det med tanke om at vælte barnet af tronen.

 

Hvis barnet ikke opfører sig pænt overfor hunden, og de voksne ikke sætter grænser for hvad barnet gør ved hunden, kan man dog godt forvente at få en hund, der reagerer overfor barnet.

 

At hunde gennem tiden ikke har opført sig som vi ønsker, handler ikke om den forsøger at tage føringen i familien, men nærmere at den ikke forstår hvad der forventes af den, den har ikke faste rammer eller er forkert stimuleret.

 

Kunne man ikke gøre det nemmere for hunden, ved at lade den møde børn i forskellige aldre fra starten af? Det er sådan jeg planlægger at gøre, selvom man selvfølgelig ikke kommer uden om at opdrage barnet til at opføre sig ordentligt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  1. Alene hjemme. Der bliver skrevet mange forskellige ting. Nogle kan lade deres samojede blive hjemme hele dagen, mens andre får splittet deres hjem ad fordi den bliver destruktiv. Min kæreste og jeg er begge studerende og hunden skal derfor kunne være alene hjemme i løbet af en arbejdsdag- er det muligt?

 

Vi har en samojed som har spist to sofaer, mens han har været alenehjemme (plus alle mulige andre ting). Men nu har vi fået sat et hundegitter op, og det har faktisk hjulpet! Han har ikke ødelagt noget siden :5up: Så for vores vedkomne tror jeg simpelthen det har skyldtes at han har haft for meget plads at rende rundt på, og derfor er blevet kuldret og ikke har kunne finde ro.

Han gør heldigvis ikke når han er alene hjemme :-D.

Og han kan sagtens være alene hjemme en arbejdsdag. men igen det er jo forskelligt fra hund til hund :-D.

 

Gør. Nu skal vi jo flytte ind i en lejlighed, og som jeg kan læse det så gør samojeder rimelig meget. Selvfølgelig kommer det an på personligheden af den hund man ender med at få, men er det muligt at træne den så den gør mindre? Vi skulle jo nødig drive alle andre til vanvid når vi er væk fra 8-16 og hunden gør i et væk.

 

Vores gør som sagt ikke når han er alene, så igen tror jeg det er forskelligt fra hund til hund. Men det er en hund der elsker at høre sig selv :genert:.

Og hvis vores ikke får opmærksomhed nok, så skal han nok fortælle det ved at gø en hel sang til os :engel:.

 

Børn. Hvordan reagerer hunden når familien bliver forøget og den pludselig får endnu en person der er over den i hierakiet?

 

Samojeden er jo en familiehund og glad for børn :5up:.

Vores har mødt en masse små børn, og elsker dem - han ved dog ikke rigtigt hvordan han skal reagere de første par minutter, men efter lidt tid falder han til ro, også elsker han at kysse :lol:.

 

Vi venter os et barn i midten af denne måned, så jeg er meget spændt på hvordan kan klare sådan et spædbarn, men tror ikke det er noget problem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...