Hop til indhold

Er hun blevet ældre, eller er der mon noget galt?


AnjaCS
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg sidder og undrer mig lidt..

Jeg nævnte det kort forleden dag i tråden i Løst Snak, men har været i sommerhus næsten uden internet, og dermed fuldstændig mistet overblikket..

 

Men på turen i sommerhus, har jeg bemærket lidt adfærdsændringer ved min Bassehund? :vedikke:

 

I og for sig er det normal hundeadfærd, men ikke normal Basseadfærd, så jeg tænker jo om det blot er et tegn på at hun er ved at være moden (hun er lige fyldt tre) eller om det er et tegn på at noget er galt..

Under alle omstændigheder skal hun snart til dyrlæge, hvor jeg vil få hende tjekket grundigt igennem, men måske havde nogle herinde nogle guldkorn eller observationer?..

 

Sagen er den at Basses ven mopsen Zoe, elsker at ligge og slikke ører på Basse. Ofte kan hun gerne lide det og hygger, og nogle gange vil hun ikke. Når hun ikke vil, plejer hun at rykke hovedet, og vi fjerner så Zoe.

Den første aften i sommerhuset, knurrede hun dog af Zoe, frem for blot at rykke sig. Jeg sagde intet til hende, for det er jo ikke forkert. Men det er anderledes..

Dagen efter skete samme scenarie, og hun lavede en markering i luften..

Vi sørgede selvfølgelig for at Zoe så fjernede sig, og Basse fik den fred hun jo bad om. Intet større der.

 

Fadia og Zoe er alarmhunde, og de løber ned til hegnet og skælder ud på enhver der passerer. Både hunde og mennesker.. De stopper dog kort efter, men der skal advares.

Basse løber altid med, og løber tilbage igen. Hun gør aldrig, og lader overhovedet ikke til at fatte hvad der foregår. Sådan har det været i næsten to år nu.

Men igen skete der noget anderledes. Da nogle af de andre beboere deroppe, gik forbi med deres hund (som Basse flere gange har hilst på) spottede hun ham omgående, rejste alle børster og løb gøende ned til hegnet. Det var simpelthen hende der STARTEDE det hele! :shock:

Jeg gik ned og fik hende til at stoppe med at gø, og fulgtes med hende langs hegnet mens jeg sagde "det er bare Nanok". Hun havde stadig rejste børster, og gjorde flere gange optræk til at gø, men gøede ikke mere..

Jeg ved ikke om det burde have været håndteret anderledes? Det er en meget ny situation for mig jo, og jeg har altid været så glad for at have en hund der ikke gør..

 

I går aftes da vi var kommet hjem, og skulle gå tur, var der nede for enden af Haven (det område vi bor i) en dame og hendes kat. Hun lufter altid kattene i snor, og Basse kan godt af og til rejse lidt børster af dem, men er oftest nysgerrig og legesyg overfor den hvide kat.

Damen sad på en stol, og katten lå i græsset ved siden af (i snor).

Ca. 50 meter derfra spottede Basse dem, og gav sig til at gø, med hele kammen rejst. Jeg gik ind foran hende og blokerede synet, og fik kontakt. Hun stoppede med at gø, og lagde børsterne ned.

Da vi gik videre rejste hun børster igen, og lavede optræk til at gø, men gøede ikke. Så vi gik bare pænt forbi (dog med rejste børster)..

 

 

Det blev rigtig langt, men jeg synes egentlig det skal fortælles ordentligt..

 

Jeg studser meget over de oplevelser? Hun er helt sikkert blevet brugt meget i sommerhuset (afsted med de to bedste venner) men kan hun have været så træt at hendes adfærd bliver SÅ meget anderledes? Hun har jo været passet hos dem enkeltvis flere gange over en weekend, uden nogle problemer nogensinde?

Eller er det blot en mental modning? Det ER jo ikke unormal adfærd for de fleste hunde, men det undrer mig virkelig..

 

Som sagt vil jeg snakke med dyrlægen, og få hende følt godt igennem, for at se om der kunne være noget, men har I måske en klog vinkel eller et input?..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det lyder da lidt mærkeligt. Jeg ved ikke så forfærdentligt meget om hundeadfærd (ikke så meget som jeg kunne ønske) men da du beskrev første situation, den med ørerne, var min første tanke at han måske har ondt i ørerne? Betændelse eller noget.

 

Uden at vide det med sikkerhed, kan den smerte vel også lede til de andre adfærdsændringer du beskriver..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det lyder da lidt mærkeligt. Jeg ved ikke så forfærdentligt meget om hundeadfærd (ikke så meget som jeg kunne ønske) men da du beskrev første situation, den med ørerne, var min første tanke at han måske har ondt i ørerne? Betændelse eller noget.

 

Uden at vide det med sikkerhed, kan den smerte vel også lede til de andre adfærdsændringer du beskriver..

 

Jeg kan ikke forestille mig at der er noget med hendes ører.. De er altid rigtig fine og pæne (de blir jo vasket flere gange om ugen ;) )

 

I starten da Zoe begyndte at vaske ører på hende, var jeg lidt bekymret for om det kunne give svamp i ørerne. Men det har heldigvis ikke været tilfældet!.. Og normalt hygger de rigtig meget om det, når Basse altså er i humør til det.

Og hendes afvisning plejer at være så fin og diskret, at den faktisk bliver overset, og vi derfor selv stopper Zoe.. Det har bare slet ikke været tilfældet i de her dage..

 

 

 

Jeg har lige kigget i ørerne og mærket på dem, og det virkede ikke til at der var noget.. Selvom hun syntes jeg var irriterende, og trissede hen i sin kurv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke kunne sige om det er fordi din Basse er ved at blive voksen, eller om det er noget andet.

 

Men jeg husker selv tydeligt de meget omfattende (kan ikke finde et bedre ord) forandringer der kom med Misja i netop 3-års alderen, den hund hvis reaktions mønstre jeg kendte, kendte jeg faktisk pludseligt slet ikke :shock:

 

Jeg opfattede det som at NU var min tøs sq ved at være voksen, sådan for alvor og jeg måtte ind og korigere visse steder hvor ændringerne var af en - for mig - uacceptabel karakter På andre områder lyttede, kiggede, observerede og lyttede jeg og lærte om denne her "nye" Misja.

 

Men mellem 3 og 4 år, ændrede hun sig på mange områder, i forhold til andre hunde, hendes tilgang til rigtig mange ting osv og jeg tror egentlig ikke det er spor unormalt.

 

Umiddelbart lyder det til at du har håndteret de situationer rigtigt og her, ligesom når de går i første kønsmodning og prøver af, skal man måske nogen gange ind og "vejlede" igen med de ting man ikke kan/vil acceptere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du selv skriver, så er det helt normal adfærd, bare ikke for din lille pige, men jeg tror såmænd bare at din lille pige er blevet voksen og dermed er begyndt at påtage sig noget ansvar med hensyn til at forsvare teritorie, og forsøge at skræmme det væk hun er lidt usikker på.

 

Luna er selv en meget dæmpende hund, og virker ret usikker til tider, men hos hende forventer jeg også at det vil ændre sig en del i løbet af det næste års tid (hun er 2,5 år), idet at jeg tror at det skyldes at hun stadig er hvalp/unghund og forventer at jeg beskytter hende, men den dag hvor hun mener hun er stor nok til at passe på sig selv, den kommer nok inden længe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for at høre at folks umiddelbare reaktion ikke er at der er noget galt!.. Det letter lidt..

Jeg får hende selvfølgelig stadig tjekket igennem, men så vil jeg være lidt mindre bekymret..

 

Men det er godt nok en utrolig forandring.. Det er meget anderledes at se min lille Bassehund sådan..

 

Det må vi lige finde ud af sammen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker måske også lidt om hun begynder at passe mere på dig, fordi der skal til at ske noget stort?

 

Og ja, samtidig er ved at blive voksen :)

 

Jeg tror slet ikke hun aner at jeg er gravid.. De andre hunde har luret det, Fadia hopper f.eks ikke op og napper i mig længere, hun er meget mildere..

 

Men Basse er fuldstændig ligeglad, og lå forleden og blev ved at skubbe mig i maven, for at ligge ordentligt :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...