Hop til indhold

Hvordan forbereder vi os bedst på at få hund?

Kathjar
 Share

Recommended Posts

Hej:-D

Som jeg også har skrevet i et andet forum har jeg MEGET længe gået med ønsket om at få hund, og nu ser det ud til at kunne fungere rent praktisk om et års tid!:-D Jeg glæder mig ret så meget!:-D

For at fordrive tiden bedst muligt er jeg nu begyndt at overveje om jeg da ikke allerede nu kan begynde at forberede mig, så derfor vil jeg rigtig gerne vide hvad i mener man bør/ kan forberede allerede nu:-D

Jeg er begyndt at kigge mig rundt efter en race og også gode opdrættere og lignende og så har jeg set at mange anbefaler bogen Hvalpen af Lone Greva, så den har jeg også tænkt mig at anskaffe og læse:-D

Jeg vil selvfølgelig ikke til at anskaffe mig udstyr og lignende allerede (og inden jeg har besluttet mig endeligt for en race), selv om jeg kunne have lyst til det:blink:

Alle gode forslag modtages:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt du allerede er igang med forberedelserne, og spændende projekt:-D Det jeg lige kommer til at tænke på er, at undersøge nøje om alle racer, være kritisk og ærlig overfor dig selv, i forhold til hvad du kan tilbyde hunden - nogen kræver jo enormt meget:-D

Når du vælger race, så besøg en masse opdrættere og skriv alle spørgsmål du kan komme i tanke om ned, og spørg løs:5up:

Og så bland dig i forum her:mrgreen: Her er så mange kloge hundemennesker der gerne svarer på spørgsmål og giver gode råd.. Jeg var selv bruger her, før jeg fik min hund, og jeg har fået svar på mine spørgsmål:blink:

Har du endnu tænkt over visse racer? Og har du haft hund før?

Og velkommen til:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg også har skrevet i et andet forum har jeg MEGET længe gået med ønsket om at få hund, og nu ser det ud til at kunne fungere rent praktisk om et års tid!:-D Jeg glæder mig ret så meget!:-D

For at fordrive tiden bedst muligt er jeg nu begyndt at overveje om jeg da ikke allerede nu kan begynde at forberede mig, så derfor vil jeg rigtig gerne vide hvad i mener man bør/ kan forberede allerede nu:-D

Jeg er begyndt at kigge mig rundt efter en race og også gode opdrættere og lignende og så har jeg set at mange anbefaler bogen Hvalpen af Lone Greva, så den har jeg også tænkt mig at anskaffe og læse:-D

Jeg vil selvfølgelig ikke til at anskaffe mig udstyr og lignende allerede (og inden jeg har besluttet mig endeligt for en race), selv om jeg kunne have lyst til det:blink:

---Du nævner "race". Det er jo et godt sted at starte. Nu. For hvis du ikke har gjort dig klart, hvor meget en racehund koster, så er det nok nu, du skal starte med at spare op.

-For at finde ud af, hvad det skal være for en race, så kunne du gå på udstillinger.......

Jeg ved ikke, hvor du bor, men der er en udstilling i Valby d. 18-19 juni, -i Vejen 28-29-30-31 juli.

Andre udstillinger: Kik her:

Hundeudstillingskalender

Dansk Kennelklubs side har også en masse information om det at købe hund. Kik det grundigt igennem:

Køb af hund

---I det hele taget er der mange spændende informationer på den side. Også links til opdrættere, når du har fundet ud af, hvilken race du skal have.

Kikke racer, i grovere træk, kan du her:

Kbenhavns Dyrehospitals Online Hundeleksikon - din dyrlge p nettet

Du kan klikke på en race og få lidt at vide om størrelse, pels, osv.. Og der er links til sider, hvor du kan få mere at vide om den race.

Selve det, at få hvalp i huset, er en videnskab for sig. Læs bøger om det, som du også tænker på. Læs mange forskellige. Der er ikke EN bog, der er en hundebibel med alle løsninger i. Meget afhænger af hvad du er for et menneske. Hunden bliver DIT ansvar, så det er dig, der skal vælge hvordan hver enkelt situation skal tackles..

Og begynd bare at overveje din hvalps "uddannelse". Tag rundt til forskellige træningspladser og kik på, hvordan de træner. Find et godt sted til en hvalp i første omgang. Et sted, hvor hvalpene får lov til at lege med hinanden og med deres mennesker. Det er i første omgang meget vigtigere end at lære at "gå pænt".

Når først man står med en hundehvalp, så har man SÅ travlt med at finde et træningssted, så man er mere tilbøjelig til at tage "hvadsomhelst"..... Og det er der mange der fortryder i næste omgang.

Hvor gammel er du?

Er du alene om projektet?

Hvor mange timer skal hvalpen være alene daglig? -Altså efter sommerferien..

Har du haft hund som barn, evt. hvilken?

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men i næste weekend afholder dkk udstilling i valby så det ville være en god ide at tage ind og kigge. du skal bare ikke forvente at udstillere har særlig meget tid til at tale med dig, men du kan på dkk's stand få en masse informationer og brochurer.

Dansk kennel klub

scroll ned og du finder flere filer hvor du kan finde alle informationer om udstillingen i valby.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for svarene ind til videre:-D

Jeg skal se om jeg kan få svaret på spørgsmålene og sådan:-D

Jeg har allerede bladret ret meget igennem herinde, og jeg kommer helt sikkert også til at blive ved med det. Man bliver jo næsten helt afhængig:blink:

Jeg har overvejet mange forskellige racer igennem tiden, og har stort set altid ønsket mig en lille (ikke helt lille!) tricks-hund og en stor bamse-nusse-hund:-D Nu skal jeg dog ikke have to hunde nu, så jeg kigger efter en mellemstørrelse hund, som er intelligent og god at træne med. Jeg regner helt sikkert med at skulle gå til hundetræning, og har lige nu kig på agility, men det er ikke så vigtigt, så længe både hund og jeg synes det er sjovt:-D Jeg tror dog aldrig jeg kommer til at ville dyrke det "professionelt", men mere at det bliver en fritidsinteresse, som får lov til at fylde:-)

Jeg faldt over Kooikeren i min søgen på nettet omkring efterårsferien, og jeg har været helt skudt i racen siden:hjerte: Jeg er godt klar over at der kan være nogle problemer med denne race, og jeg har endnu ikke mødt en i levende live, så jeg har ikke besluttet mig endnu, men må dog indrømme at jeg er ret ramt:blink:

Jeg har aldrig haft hund før, men vi har altid haft venner og familie med hund, og det er sammen med den jeg har tilbragt ret meget af min tid når vi har været på besøg. Derudover har jeg også været fast barnepige i familier med hund og jeg har været et år i England som au-pair, hvor der også var hund i familien, som dog var helt fejl placeret (!) og hvor jeg også var med til at sørge for den. Jeg har altid fået at vide at jeg har et godt tag på hunde. Dermed ikke sagt at jeg ikke er første gangs ejer, for det er jeg, men jeg vil dog mene at jeg ikke er helt grøn, hvis i forstår:-)

Jeg er 22 til den tid jeg regner med at anskaffe hund, og regner stærkt med at bo sammen med min kæreste, som vil være være 20 på tidspunktet. Vi vil derfor være to studerende om ansvaret, selv om det nok bliver mig der kommer til at have hovedansvaret for hunden og gå til træning og sådan.. Min kæreste har ikke mere erfaring med hunde end jeg:-)

Jeg ved endnu ikke så meget om hvad vi kommer til at kunne tilbyde hunden, og det skal selvfølgelig været klart inden vi anskaffer os den! Vi er som sagt begge studerende på tidspunktet og bor nok i en lejlighed. Jeg har sat som minimum at vi skal have en lille have hvis vi skal have hund, selv om jeg godt ved det ikke er nødvendigt.

Desværre bor jeg i det kolde og mørke nord-vest Jylland, så der er ikke så mange udstillinger lige i nærheden:blink:

Undskyld det lange indlæg:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvad- det kan jo også være du forelsker dig i en internatshund/hvalp og så er startinvesteringen ikke så dyr. Der findes mange familier som har hund, som er alene mange timer om dagen- hvis du har mulighed for det, hvorfor så ikke finde en af dem, og prøve at lave en aftale om at du måske kan gå med hunden hver dag, evt træne med den fast. Kan du ikke det- ville jeg begynde at tage rundt og kigge på trænningssteder og suge til dig, og finde ud af hvilken type træning /program du kan lide- så ved du hvor du selv vil være med. Men vær sammen med hunde på en mere hverdagsbasis og se på om du kan lægge så mange timer i en hund. Du skal også være opmærkssom på at tilrettelægge dit liv sådan at du ikke bare er hjemmefra hver dag i mange timer.

En hund er et stort arbejde, og det er nok den bedste måde at forberede sig på, ved at se om man i virkeligheden har lyst til det ansvar og det arbejde de næste 14 år- du er 22- dvs den hund duvælger kan- hvis du er heldig være din følgesvend til du er 36 år......det er længe.:-D

Det næste du skal vide- er at der skal en del penge til opstarten, bare inden vaccinationsprogrammet er kørt igennem, så har du brugt nogen penge

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Først skal du vide dette.

Hundeejer

Latin: Familaris Canis Idiotis.

En sygdom med et langt forløb. Den kan ramme alle, uanset køn, alder eller tidligere status i samfundet. Tendenser tyder på at den i visse tilfælde er arveligt. Langtidsstudier har vist at helbredelsesprocenten er meget lav grænsende til uhelbredeligt.

Første symptom er et, ofte skjult ønske om hund, mange gange med en diffus baggrund. Sygdommen slår alvorligt ud når patienten har købt hund. Da ses patienten ude uanset vejr, hagl eller drivis, under den bedste sendetid i TV eller før hanen galer om morgenen, vandrende omkring på gaderne som Zombier, med sine hunde.

Et andet symptom som er meget almindelig, er at personen der snakkes om ses løbende omkring i skoven, med en tom snor i hånden samt en ansigtsfarve, som skifter fra højrød til en gas blå nuance, vildt skrigende "Kom her". Erfaringerne siger at man ikke bør forsøge at få kontakt med denne noget hysteriske hundeejer, da dette er totalt meningsløst i situationen som her beskrives

Ellers ses hundeejere ofte på gadehjørnet eller lignende i nær samtale med andre hundeejere, trods at de beviseligt aldrig har mødt hinanden før. Til højtider køber patienten ofte "kødkager" og hamburgere i plast (med indbygget piv når man trykker på dem) for at pakke det ind i sødt gavepapir og så gemme det til jul. Da tages pakken frem og foræres under højtidelige former til en, begribelig nok, uforstående hund

Videnskabelige undersøgelser har dog vist at hundeejere yderst sjældent udgør nogen fare for samfundet og at patienten ikke selv oplever sin sygdom som besværlig. Da de som regel er ganske fornøjede og glade, kan man med god samvittighed lade dem holde på og se dem som et pictorisk og muntert indslag i vort samfund

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Animal Planet har en serie, der hedder: Dogs 101:-)

Der fortæller erfarne om de forskellige racer. Det har jeg brugt flere gange.

Det er også helt vidunderligt tidsfordriv:5up:

P.S. Serien er på engelsk;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Der var lige en vigtig ting at overveje inden i får hund:

"Hermed en vejledning til modtagelse af hundehvalp du kan afprøve – før du køber hund;

1.· Hæld kold æblejuice ud på tæppet forskellige steder og gå derefter barfodet rundt på det i mørke.

2.· Gå en dag med en sok, hvis tåspids er trævlet op gennem en tur i blænderen.

3.· Umiddelbart efter du er vågnet, stiller du dig med nattøj på udenfor i regnen og siger "kom nu. Go’ hund, skynd dig så, kom nu, tis en tår, go’ hund, skynd dig så, gør det nu"

4.· Dæk dit bedste sæt tøj med hundehår. Til mørkt tøj skal du bruge lyse hundehår, og til lyst tøj skal du bruge mørke hundehår. Put også nogle hår i din første kop te/kaffe hver morgen.

5.· Leg "grib bolden" med en våd tennisbold.

6.· Løb ud i sneen på bare fødder for at lukke havelågen.

7.· Vælt en kurv med rent vasketøj og spred tøjet ud over det snavsede gulv.

8.· Efterlad dine underbukser i dagligstuen, for der vil hunden alligevel slæbe dem ind (specielt når du har gæster).

9.· Skynd dig ud af din lænestol lige før slutningen på dit ynglings Tv-program og løb hen til døren mens du råber: "Nej, nej, gør det udenfor". Gå glip af programmets slutning.

10.· Smør chokoladebudding ud på tæppet om morgenen og lad være med a forsøge at fjerne det, før du kommer hjem fra arbejde om aftenen.

11.· Krads en række huller i benene på dit spisebord med en skruetrækker – de vil under alle omstændigheder blive gnavet i stykker.

12.· Tag et varmt Frotté håndklæde direkte fra tørretumbleren og bind det rundt om dig selv. Det giver samme følelse, som når din hundehvalp falder i søvn oven på dig.

:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Inden man skal have hund, skal man goere sig klart, om man kan overleve at ens vigtigeste materielle ting kan blive odelagt og div. uheld med tisseri og hom hommere kan overleves uden man vil give vovse vaek eller paataenke aflivelse:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Det lyder allerede som om du er godt igang med forberedelserne :5up:.

Jeg vil også anbefale at læse Hvalpen af Lone Greva. Ellers er det nok nemmere at få de sidste ting på plads, når du ved hvilken race i kunne tænke jer og fra hvilken kennel :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en gang tak:-D

Jeg kunne helt sikkert forelske mig i en internathund, men der er jeg bare bange for netop kun at forelske mig i udseendet.. Hvis jeg kigger efter racer tror jeg jeg her en større chance for at vide hvad jeg går ind til med træning og sådan hvis i forstår:-) Selvfølgelig kan man jo finde diverse racer og blandinger af racer man kender, men jeg vil tro det kan være tilfældigt om den man hund man får med hjem kommer til at fungere eller ej? Men jeg ved det selvfølgelig ikke:-)

Hvad vil i regne med at det kommer til at koste i "opstart" med en hund? Jeg har været ved at regne lidt på det, men jeg kender ikke prisen på vacciner og sådan:vedikke:

Det lyder til at jeg bare må i gang med at læse og være hundeopsøgende:blink:

Og så vejledningen fra Priceman:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en gang tak:-D

Jeg kunne helt sikkert forelske mig i en internathund, men der er jeg bare bange for netop kun at forelske mig i udseendet.. Hvis jeg kigger efter racer tror jeg jeg her en større chance for at vide hvad jeg går ind til med træning og sådan hvis i forstår:-) Selvfølgelig kan man jo finde diverse racer og blandinger af racer man kender, men jeg vil tro det kan være tilfældigt om den man hund man får med hjem kommer til at fungere eller ej? Men jeg ved det selvfølgelig ikke:-)

Hvad vil i regne med at det kommer til at koste i "opstart" med en hund? Jeg har været ved at regne lidt på det, men jeg kender ikke prisen på vacciner og sådan:vedikke:

Det lyder til at jeg bare må i gang med at læse og være hundeopsøgende:blink:

Og så vejledningen fra Priceman:blink:

For 10 år siden, da det sidst var aktuelt for mig, satte jeg mig som krav, at jeg havde 10.000 på bankbogen. De 7.000 var til hvalpen, og resten var til diverse indkøb og startudgifter.

Og det var så en hvalp af de billigste racer.

Hvis jeg ville have haft en mere sjælden hvalp, eller en meget stor eller en meget lille race, så skulle jeg nok have lagt ca. 5000 oveni.

:hmm:Alle priser er højere i dag.

Hvis jeg skulle ud og kikke efter hvalp i dag, uden at kikke på racepris, så ville jeg nok vente med at lede for alvor, til jeg havde 20.000 på kontoen.

Og et månedligt overskud på 700-1500 kr, afhængig af størrelse og eventuelle særlige behov.

---jeg ville ikke ret gerne bestemme mig for race ud fra hvad en hvalp koster.....

Og uanset pris, så ville jeg ALDRIG! ALDRIG købe en hvalp til "lavpris". Uanset hvilke fantasifulde forklaringer opdrætter/sælger måtte have.

-Jo, fra en anerkendt opdrætter ville jeg måske købe en fejlfarvet hvalp eller en hvalp med andre mangler, der ikke betyder noget for trivsel og helbred. Men jeg ville have stambogen med, for at være helt sikker på, at det ikke var en elendig importeret hundehandlerhvalp.. Og jeg synes, at opdrættere også bør stå ved deres mindre heldige hvalpe.

Uanset hvor sød og uskyldig en hundehvalp er, så ville jeg aldrig "redde" en hundehandler-hvalp. Fordi det kun ville betyde elendighed for endnu flere sølle hvalpe. Mange bliver produceret til lav pris under uhumske forhold i andre lande. Og en enkelt hvalp solgt i Danmark, giver økonomi til endnu et kuld sølle små skrog... :cry:

Hvis ikke der var nogen, der købte den slags hvalpe, så ville de heller ikke blive produceret..

Hvad de enkelte udgifter bliver, er meget afhængig af dine valg:

En hvalp af en stor race skal naturligvis have meget mere foder end en lille hvalp.

Dyrlæger har rigtig meget forskellige priser på deres ydelser. Almindeligvis er priserne højest i hovedstadsområdet. Men der er undtagelser.

Til anskaffelsesudgifter kan også høre f.eks. indhegning af have. Eller anskaffelse af et eller andet køretøj, så man kan komme til og fra træning og dyrlæge når der er brug for det... Eller et egnet bur til den bil, man måske har..

--Sygeforsikring er også et spørgsmål om valg: Skal man have dækket næsten alle udgifter ved sygdom, så må man betale en væsentligt højere årlig præmie end hvis man synes det er ok bare at få dækket 80% af udgifterne.

Privat træning er dyrere end træning i aftenskole. Allerbilligst er træning i en klub. Men så betaler man også et mindre beløb til klubben. Det er stadig billigste løsning. Kvaliteten af undervisningen har INTET med prisen at gøre. Igen må man ud og undersøge hvor man har lyst til at gå... Uanset pris.

Hele tiden ER det ikke godt at vælge tingene ud fra pris, frem for at vælge ud fra hvad man føler er bedst......

Derfor: Det magiske tal, der skal nås inden næste sommer, er efter min mening 20.000. Hvis du ikke bruger dem allesammen på opstart, så finder du nok lidt sjov og ballade, du og hvalpen kan bruge dem til lidt senere:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

For 10 år siden, da det sidst var aktuelt for mig, satte jeg mig som krav, at jeg havde 10.000 på bankbogen. De 7.000 var til hvalpen, og resten var til diverse indkøb og startudgifter.

Og det var så en hvalp af de billigste racer.

Hvis jeg ville have haft en mere sjælden hvalp, eller en meget stor eller en meget lille race, så skulle jeg nok have lagt ca. 5000 oveni.

:hmm:Alle priser er højere i dag.

Hvis jeg skulle ud og kikke efter hvalp i dag, uden at kikke på racepris, så ville jeg nok vente med at lede for alvor, til jeg havde 20.000 på kontoen.

Og et månedligt overskud på 700-1500 kr, afhængig af størrelse og eventuelle særlige behov.

---jeg ville ikke ret gerne bestemme mig for race ud fra hvad en hvalp koster.....

Og uanset pris, så ville jeg ALDRIG! ALDRIG købe en hvalp til "lavpris". Uanset hvilke fantasifulde forklaringer opdrætter/sælger måtte have.

-Jo, fra en anerkendt opdrætter ville jeg måske købe en fejlfarvet hvalp eller en hvalp med andre mangler, der ikke betyder noget for trivsel og helbred. Men jeg ville have stambogen med, for at være helt sikker på, at det ikke var en elendig importeret hundehandlerhvalp.. Og jeg synes, at opdrættere også bør stå ved deres mindre heldige hvalpe.

Uanset hvor sød og uskyldig en hundehvalp er, så ville jeg aldrig "redde" en hundehandler-hvalp. Fordi det kun ville betyde elendighed for endnu flere sølle hvalpe. Mange bliver produceret til lav pris under uhumske forhold i andre lande. Og en enkelt hvalp solgt i Danmark, giver økonomi til endnu et kuld sølle små skrog... :cry:

Hvis ikke der var nogen, der købte den slags hvalpe, så ville de heller ikke blive produceret..

.

Hold da op de var ellers ikke så lidt! :shock:

Nå, men der er jeg af lidt anden opfattelse. Vi har givet 3500 kr for vores Labrador/Golden Retriever hvalp og det er inklusiv vacc., ormekur, chip og sundhedsbog. Plus vi så har regnet ud at vi ca. bruger 5000 kr på opstart, altså foder (men så er der også til ca. 4 måneder), skåle, tæpper, legetøj, forsikring, hvalpetræning, godbider, osv.

Hvalpetræning giver vi 800 kr for, forsikring 1589 kr årligt som inkluderer udvidet ansvar samt sygeforsikring.

Og så har vi løsligt regnet ud at det kommer til at koste os ca. 500-700 kr om måneden hvis vi ikke tæller større dyrlægeregninger med, altså hvis hunden bliver syg, når han skal kastereres, osv...

Det er selvfølgelig altid regne med mere end at blive overrasket negativt! :genert:

Og selv om jeg er enig i Birgitta omkring desiderede hundehandlere, så findes der rigtig mange søde familier eller uautoriseret "opdrættere" derude som har søde og sunde hundehvalpe der ikke koster en halv formue. Så det kommer lidt an på hvad du vil og hvad der er vigtigt for dig.

Vi ville "bare" gerne have en sød og sund familiehund, men var ligeglad med stamtavle ergo fik vi en blandigshund forholdsvis billigt. Havde vi valgt en ren Golden f.eks. med stamtavle var vi hurtigt kommet op på 8000-10000 bare for hunden.

Så ja, alt i alt når vi nok op og betale lige knap 10.000 kr i opstart, men så er ALT og så betalt, indhægning til haven, gitter til trappen, mad, legetøj, transport, halsbånd osv. Hvilket jeg syntes er en meget fornuftig pris tror jeg?? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Animal Planet har en serie, der hedder: Dogs 101:-)

Der fortæller erfarne om de forskellige racer. Det har jeg brugt flere gange.

Det er også helt vidunderligt tidsfordriv:5up:

P.S. Serien er på engelsk;-)

Man skal bare være obs på, at denne serie er amerikansk produceret, og for mange racers vedkommende, har de ikke udviklet sig ens i Europa og over there.

Det bliver efterhånden mere almindeligt, at man importere og eksporterer på tværs, men der er stadig forskel på mange racer. Min egen race - engelsk springer spaniel - som vi kender den herhjemme, finder du ikke i USA. Ligesom de problematikker racen har der, ikke er nogen vi ser herhjemme (vi har så nogle andre).

Bare så man ikke sidder og falder på halen over en race, for så at finde ud af, at det ikke er sådan den er i de linjer man finder her.

johnny-be-goode.jpg

henry8,5kk.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og selv om jeg er enig i Birgitta omkring desiderede hundehandlere, så findes der rigtig mange søde familier eller uautoriseret "opdrættere" derude som har søde og sunde hundehvalpe der ikke koster en halv formue. Så det kommer lidt an på hvad du vil og hvad der er vigtigt for dig.

Vi ville "bare" gerne have en sød og sund familiehund, men var ligeglad med stamtavle ergo fik vi en blandigshund forholdsvis billigt. Havde vi valgt en ren Golden f.eks. med stamtavle var vi hurtigt kommet op på 8000-10000 bare for hunden.

Undskyld, det bliver et lille slag for koordineret avl - men husk på, hvad du IKKE får, når du ikke har en stamtavle på din hund. Og hvad du ikke har fået med, idet du har valgt at betale mindre for din hvalp. Det ser i hvert fald ikke ud til, at din hvalp er efter forældredyr, hvor der er tjekket HD, øjne, albuer eller andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op de var ellers ikke så lidt! :shock:

Nå, men der er jeg af lidt anden opfattelse. Vi har givet 3500 kr for vores Labrador/Golden Retriever hvalp og det er inklusiv vacc., ormekur, chip og sundhedsbog. Plus vi så har regnet ud at vi ca. bruger 5000 kr på opstart, altså foder (men så er der også til ca. 4 måneder), skåle, tæpper, legetøj, forsikring, hvalpetræning, godbider, osv.

Hvalpetræning giver vi 800 kr for, forsikring 1589 kr årligt som inkluderer udvidet ansvar samt sygeforsikring.

Og så har vi løsligt regnet ud at det kommer til at koste os ca. 500-700 kr om måneden hvis vi ikke tæller større dyrlægeregninger med, altså hvis hunden bliver syg, når han skal kastereres, osv...

Det er selvfølgelig altid regne med mere end at blive overrasket negativt! :genert:

Så ja, alt i alt når vi nok op og betale lige knap 10.000 kr i opstart, men så er ALT og så betalt, indhægning til haven, gitter til trappen, mad, legetøj, transport, halsbånd osv. Hvilket jeg syntes er en meget fornuftig pris tror jeg?? :hmm:

Men jeg er fuldstændig enig. Hvis man "bare vil have en familiehund" så kan man enten købe en blanding -ideelt hos en nabo, så man kender hvalpen fra start af-- eller man kan finde en internathund. Så gør man samtidig en god gerning.

Men hvis man IKKE vil have en blanding. Og hvis man IKKE vil have en internathund, så skal man altså ikke gå ud og købe hvalp efter hvad der lige ligger i pengepungen.

Så er det bedre at spare op og vælge race efter hvad man kan tilbyde hvalpen, og efter hvad man selv ønsker af sin kommende hund.

Startprisen på en hund er helt afhængig af, hvilke valg, man træffer og hvilke ønsker man har.

Derfor er jeg også glad for dit indlæg. Du sætter fokus på den "almindelige familiehund". Jeg går efter en hund, som jeg forventer at kunne passe godt sammen med nu og de næste 10-15 år.

Det ene er okay, og det andet er ikke forkert..

Det tredie, -hundehandlerhvalpen er vi til gengæld enige om, er værre end ingenting.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, det bliver et lille slag for koordineret avl - men husk på, hvad du IKKE får, når du ikke har en stamtavle på din hund. Og hvad du ikke har fået med, idet du har valgt at betale mindre for din hvalp. Det ser i hvert fald ikke ud til, at din hvalp er efter forældredyr, hvor der er tjekket HD, øjne, albuer eller andet?

Altså nu kommer jeg fra en familie der hele livet har haft gadehunde, som i bogstavligste forstand er kommet til os direkte fra gaden og dermed ikke er tjekket for HD, øjne, osv. Jeg må så ærligt indrømme at jeg har aldrig set det som værende et issue at det ikke var registrerede forældre der var tjekket for det ene og det andet. Men igen det kommer jo an på hvem man er og hvordan man ser på tingene. :genert:

Jeg ved at begge forældre er sunde og raske, om de ligefrem er tjekket for HD osv ved jeg ikke, men så må vi tage den derfra... Jeg ved at en fra vores familie betalte engang i dyre domme for en ægte labrador med stamtavle, test, osv og han har alligevel fået konstateret HD. Så om man betaler 10.000 kr eller 3500 så kan man aldrig være sikker. :cry: Og havde jeg boet i spanien endnu havde jeg anskaffet mig endnu en gadehund, så jeg tager chancen... :blink:

Men ja, hvis man vil være lidt mere sikker end vi er så er det jo en rigtig god idé med registrerede forældre osv. og det er slet slet ikke for at nedgøre det på nogen måde, jeg tror og håber bare på det bedste et eller andet sted! :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg er fuldstændig enig. Hvis man "bare vil have en familiehund" så kan man enten købe en blanding -ideelt hos en nabo, så man kender hvalpen fra start af-- eller man kan finde en internathund. Så gør man samtidig en god gerning.

Men hvis man IKKE vil have en blanding. Og hvis man IKKE vil have en internathund, så skal man altså ikke gå ud og købe hvalp efter hvad der lige ligger i pengepungen.

Så er det bedre at spare op og vælge race efter hvad man kan tilbyde hvalpen, og efter hvad man selv ønsker af sin kommende hund.

Startprisen på en hund er helt afhængig af, hvilke valg, man træffer og hvilke ønsker man har.

Derfor er jeg også glad for dit indlæg. Du sætter fokus på den "almindelige familiehund". Jeg går efter en hund, som jeg forventer at kunne passe godt sammen med nu og de næste 10-15 år.

Det ene er okay, og det andet er ikke forkert..

Det tredie, -hundehandlerhvalpen er vi til gengæld enige om, er værre end ingenting.. :mrgreen:

Helt enig! Og det var skam heller ikke for at sige man overhovedet ikke skal betale så mange penge for en hund, slet ikke. :mrgreen: Pris for os har pris nu ikke været et issue, men vi var enige om at vi ville have en blandigshvalp og ham vi valgte virkede som den rigtige for os personlighedsmessingt, samt jeg var enig i hvordan den familie vi henter ham hos er mht deres dyr.

Og som du skrive det ene er okay, og det andet er ikke forkert.. Jeg ville bare pointere at der er andre muligheder. Jeg var nemlig meget nervøs i starten for at vi gjorde det helt forkert ved at vælge denne lille pelsklump af en hvalp uden stamtavle osv... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu kommer jeg fra en familie der hele livet har haft gadehunde, som i bogstavligste forstand er kommet til os direkte fra gaden og dermed ikke er tjekket for HD, øjne, osv. Jeg må så ærligt indrømme at jeg har aldrig set det som værende et issue at det ikke var registrerede forældre der var tjekket for det ene og det andet. Men igen det kommer jo an på hvem man er og hvordan man ser på tingene. :genert:

Jeg ved at begge forældre er sunde og raske, om de ligefrem er tjekket for HD osv ved jeg ikke, men så må vi tage den derfra... Jeg ved at en fra vores familie betalte engang i dyre domme for en ægte labrador med stamtavle, test, osv og han har alligevel fået konstateret HD. Så om man betaler 10.000 kr eller 3500 så kan man aldrig være sikker. :cry: Og havde jeg boet i spanien endnu havde jeg anskaffet mig endnu en gadehund, så jeg tager chancen... :blink:

Men ja, hvis man vil være lidt mere sikker end vi er så er det jo en rigtig god idé med registrerede forældre osv. og det er slet slet ikke for at nedgøre det på nogen måde, jeg tror og håber bare på det bedste et eller andet sted! :oops:

Ganske enig i, at man ikke er sikret 100% uanset hvad man gør. Min tanke er blot, at det du betaler mindre er færre undersøgelser.

Det skal som køber også bare gøre sig bevidst. At der er forskel på hvad man får med alt efter hvad hvalpen koster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig! Og det var skam heller ikke for at sige man overhovedet ikke skal betale så mange penge for en hund, slet ikke. :mrgreen: Pris for os har pris nu ikke været et issue, men vi var enige om at vi ville have en blandigshvalp og ham vi valgte virkede som den rigtige for os personlighedsmessingt, samt jeg var enig i hvordan den familie vi henter ham hos er mht deres dyr.

Og som du skrive det ene er okay, og det andet er ikke forkert.. Jeg ville bare pointere at der er andre muligheder. Jeg var nemlig meget nervøs i starten for at vi gjorde det helt forkert ved at vælge denne lille pelsklump af en hvalp uden stamtavle osv... :vedikke:

Vi kan nok IKKE blive enige om, at f.eks. 10.000 skulle være "mange penge" for en hund, som man forventer at leve sammen med i mindst 10 år... Det er 1000 kr om året...:shock: -Under 100 kr om måneden..

---Så kommer der alle de andre ting også... Og de er jo langt dyrere. Men det er de jo for alle hunde. Også blandinger.

Og så ER det ikke kun "en hund" man betaler for. Det er også opdrætters avlsarbejde og opdrætters hjælp og vejledning med hvalpen.

OG det er muligheden for en masse sjove og hyggelige aktiviteter i Dansk Kennelklub. Det er så synd, at der er hundeejere, der slet ikke kender til de muligheder, den klub tilbyder. Udstillinger er ikke kedelige. For mig og for mine hunde har hver eneste udstilling været "hundejuleaften", hvor vi træffer en masse interessante personer. Både tobenede og firbenede.. Alle firbenede er fine og lækre i pelsen og alle tobenede er vilde med at snakke om deres fine og lækre firbenede... :klap:

Jeg er ikke opdrætter. Bare helt almindelig hundeejer. Men jeg har nydt hver eneste udstilling, jeg har været på. Og vi har altid haft hundegodter og skægge ting og oplevelser med hjem.

Det er en del af hundelivet, som ejere af blandingshunde helt udelukker sig selv fra... Jeg forstår det godt, hvis man har småbørn og en travl hverdag, så er der andre ting, man hellere vil..

Men man har jo slet ikke chancen for at vælge. For med en blandingshund HAR man ikke den mulighed.

Med en racehund er udstillingen en familieudflugt;-).

Og: så er der den anden side af Dansk Kennelklub. Den med forskning og med at forsøge at forbedre racehundes sundhed. Så forskning i hundesygdomme ikke udelukkende er afhængig af skiftende regeringers lige så skiftende lyst til at støtte dit eller dat. DKK gør også et stort arbejde med at uddanne både hundeejere og opdrættere.

Vi, der er medlemmer, er med til at støtte en masse gode sager. Og vi er med til at give DKK's ord mere vægt.

Meget af DKK's arbejde er til gavn for ALLE hunde.

Jeg startede selv med blandingshunde....... Men på et tidspunkt var en hund ikke mere "bare en hund" for mig..

Og på et tidspunkt slog lynet ned og jeg forelskede mig i en race..:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan nok IKKE blive enige om, at f.eks. 10.000 skulle være "mange penge" for en hund, som man forventer at leve sammen med i mindst 10 år... Det er 1000 kr om året...:shock: -Under 100 kr om måneden..

---Så kommer der alle de andre ting også... Og de er jo langt dyrere. Men det er de jo for alle hunde. Også blandinger.

Og så ER det ikke kun "en hund" man betaler for. Det er også opdrætters avlsarbejde og opdrætters hjælp og vejledning med hvalpen.

OG det er muligheden for en masse sjove og hyggelige aktiviteter i Dansk Kennelklub. Det er så synd, at der er hundeejere, der slet ikke kender til de muligheder, den klub tilbyder. Udstillinger er ikke kedelige. For mig og for mine hunde har hver eneste udstilling været "hundejuleaften", hvor vi træffer en masse interessante personer. Både tobenede og firbenede.. Alle firbenede er fine og lækre i pelsen og alle tobenede er vilde med at snakke om deres fine og lækre firbenede... :klap:

Jeg er ikke opdrætter. Bare helt almindelig hundeejer. Men jeg har nydt hver eneste udstilling, jeg har været på. Og vi har altid haft hundegodter og skægge ting og oplevelser med hjem.

Det er en del af hundelivet, som ejere af blandingshunde helt udelukker sig selv fra... Jeg forstår det godt, hvis man har småbørn og en travl hverdag, så er der andre ting, man hellere vil..

Men man har jo slet ikke chancen for at vælge. For med en blandingshund HAR man ikke den mulighed.

Med en racehund er udstillingen en familieudflugt;-).

Og: så er der den anden side af Dansk Kennelklub. Den med forskning og med at forsøge at forbedre racehundes sundhed. Så forskning i hundesygdomme ikke udelukkende er afhængig af skiftende regeringers lige så skiftende lyst til at støtte dit eller dat. DKK gør også et stort arbejde med at uddanne både hundeejere og opdrættere.

Vi, der er medlemmer, er med til at støtte en masse gode sager. Og vi er med til at give DKK's ord mere vægt.

Meget af DKK's arbejde er til gavn for ALLE hunde.

Jeg startede selv med blandingshunde....... Men på et tidspunkt var en hund ikke mere "bare en hund" for mig..

Og på et tidspunkt slog lynet ned og jeg forelskede mig i en race..:lun:

Jeg tvivler overhovedet ikke på at DKK er mere end "bare" en forrening og at den gør en masse godt, osv. Men som jeg har skrevet tidligere og jeg holder fast i er det ikke alle mennesker der har den følelse. Jeg har f.eks. ingen planner om at go til udstilling eller noget som helst, og har intet ønske om det. For mig er en hun "bare" en hund, et dejligt kæledyr jeg kommer til at nyde fuldt ud på gåture, derhjemme, til trænning, i skoven osv, men han skal ikke bruges til avl, han skal ikke bruges til udstilling han skal blot være verdens, i mine øjne, dejligste hund... :lun:

Mht til de 10.000 kr så mener jeg at jo det er mange penge, ikke at de kan være det værd for nogen, men når jeg nu har gjort op med mig selv at jeg ikke skal bruge en ren racehund til noget, kan jeg ikke se hvorfor jeg skal bruge 10.000 når jeg kan "nøjes" med at give 3.000. :-D Men nej vi bliver nok aldrig enige, men det er vel også okay? Jeg syntes da det er dejligt der er mennesker til alle slags hunde... :klap:

Og så vil jeg lige pointere at jeg overhovedet ikke er enig i at rene racer er sundere end blandinger, og at selv om vi altid har haft blandingsracer så har vi minimum haft vores hunde i 10-12 år. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tvivler overhovedet ikke på at DKK er mere end "bare" en forrening og at den gør en masse godt, osv. Men som jeg har skrevet tidligere og jeg holder fast i er det ikke alle mennesker der har den følelse. Jeg har f.eks. ingen planner om at go til udstilling eller noget som helst, og har intet ønske om det. For mig er en hun "bare" en hund, et dejligt kæledyr jeg kommer til at nyde fuldt ud på gåture, derhjemme, til trænning, i skoven osv, men han skal ikke bruges til avl, han skal ikke bruges til udstilling han skal blot være verdens, i mine øjne, dejligste hund... :lun:

Mht til de 10.000 kr så mener jeg at jo det er mange penge, ikke at de kan være det værd for nogen, men når jeg nu har gjort op med mig selv at jeg ikke skal bruge en ren racehund til noget, kan jeg ikke se hvorfor jeg skal bruge 10.000 når jeg kan "nøjes" med at give 3.000. :-D Men nej vi bliver nok aldrig enige, men det er vel også okay? Jeg syntes da det er dejligt der er mennesker til alle slags hunde... :klap:

Og så vil jeg lige pointere at jeg overhovedet ikke er enig i at rene racer er sundere end blandinger, og at selv om vi altid har haft blandingsracer så har vi minimum haft vores hunde i 10-12 år. :genert:

Jeg skulle også bare have en dejlig hund, da jeg købte Liva. Jeg var ikke interesseret i stamtavle overhovedet og tjekkede ingenting omkring forældrene.

Det resulterede i, at jeg nu 3 år efter har en hund med dårlig hofte, som højst sandsynligt skal være på smertestillende piller resten af sit liv. :cry:http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/18904-liva-har-hd.html

Jeg tør simpelthen ikke købe uden tavle igen, så lillesøster har tavle og er af gennemtjekkede forældre. Jeg ved godt, at dette ikke er en 100% garanti, men jeg har gjort hvad jeg kan for at forhindre, at det samme sker igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle også bare have en dejlig hund, da jeg købte Liva. Jeg var ikke interesseret i stamtavle overhovedet og tjekkede ingenting omkring forældrene.

Det resulterede i, at jeg nu 3 år efter har en hund med dårlig hofte, som højst sandsynligt skal være på smertestillende piller resten af sit liv. :cry:http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/18904-liva-har-hd.html

Jeg tør simpelthen ikke købe uden tavle igen, så lillesøster har tavle og er af gennemtjekkede forældre. Jeg ved godt, at dette ikke er en 100% garanti, men jeg har gjort hvad jeg kan for at forhindre, at det samme sker igen.

Og jeg kender folk der har oplevet lige præcis det modsatte, de har tjekket og tjekket og testet og nu har de en hund med HD.... Så nej man kan aldrig være 100% sikre. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites