Hop til indhold

Slim


Gæst LeneFrandsen
 Share

Recommended Posts

Gæst LeneFrandsen

Min hund blev for en lille måneds tid siden opereret efter et voldsomt maveonde. Det viste sig, at hun havde en indsnævring mellem mavesæk og tolvfingertarmen og på Karlslunde Dyrehospital blev hun så opereret og vi fik hende hjem. Så langt så godt. Herefter har hun naturligvis været på skånekost og efter 14 dage virkede hendes mave "normal". Hendes afføring er normalt og hun kaster ikke op mere. MEN ... hun døjer med noget sej hvidt slim, som hun gylper op i forbindelse med fodring. I starten var det faktisk ved hver fodring, men nu er det primært om morgenen, hvor hun ikke har fået mad i et stykke tid.

Dyrlægerne ved tilsyneladende ikke rigtig, hvad det skyldes. I starten fik vi at vide, at det var "normalt", fordi hun efter operation m.m. producerede for meget spyt/slim, som jo egentlig er almindeligt, men for Keeva blev det for meget. Løsningen var håndfodring, så hun ikke spiser for hurtigt. Det hjælper også, men altså ikke helt. Det er meget frustrende. Ud over slimen er hun frisk og livlig, hendes appetit er god, ingen feber ... men bare den forbandede slim.

Hun skal til kontrol om en uges tid og nu taler de om, at hun skal undersøges for forstørret spiserør, som ikke skulle have noget med operationen at gøre, men den tror jeg ikke på! Hun har ALDRIG haft problemer før med opkast, dårlig mave, problemer med slim o.l. Aldrig. Først ca. 10-14 dage efter operationen.

Mit spørgsmål er, om nogen af jer har hørt noget om virus i omløb, der kan give problemer med slim. Kennelhoste er selvfølgelig en mulighed, men hun hoster faktisk ikke og slimen kommer kun i forbindelse med fodring. Men det passer med inkubationstid på en virus, sådan 10-14 dage efter, at hun var på dyrehospital. Jeg ved det ikke.

Hvis I har nogen ideer eller bud på, hvad det kan være eller har hørt eller oplevet noget lignende, hører jeg meget gerne fra jer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lene

 

Aj stakkels Keeva da :(

 

Jeg har ikke hørt om dette her før. Men jeg håber da I finder en løsning

 

Og Lene.. jeg tror jeg kender jer *S* Der er ikke mange, der hedder Lene og Keeva

 

Måske skulle du også kontakte en anden dyrlæge??

 

Knus Jeanette og Luna

 

P.S. Håber Keeva snart er frisk igen, så vi kan gentage vores legetur

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LeneFrandsen

Hej Jeanette

Ja, det er os! Du kan læse lidt mere om Keevas sygdomsforløb på vores hjemmeside. Det har været en rædselsfuld sommer indtil videre :cry: Men heldigvis virker Keeva da helt frisk og glad ... men slimen skal naturligvis ikke være der!

 

Jeg er i kontakt med to dyrlæger og på Karlslunde er de eksperter i mave/tarm.

 

Knus fra

Lene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg ved det heller ikke, men håber i finder ud af noget :ae:

 

Hvor ofte får hun mad om dagen? Der er et par ting i kunne forsøge ude at risikere noget.

 

Giv hende flere måltider (måske 3-4 gange) over dagen og et når i går i seng. Så har maven noget at arbejde med i løbet af natten, hvis nu det skulle være det, som er problemet.

 

Hvis hun får tørfoder, så tilsæt koldt vand. I behøver ikke at bløde maden op, bare hun får vand med, er det fint. Det skal ikke være varmt.

 

Efter min mening burde alle der giver tørfoder gøre det, for hunde er ikke nødvendigvis gode til selv at finde ud af hvor meget vand de har brug for til at fordøje tørfoderet ordentligt.

 

Hvorfor er det vigtigt? "Leveren har brug for vand for at kunne behandle protein, i forbindelse med at føre 'affald' videre til nyrerne, hvor det filtreres ud og det meste af vandet er opsuget igen. Jo mindre koncentreret affaldsproduktet er, jo nemmere er det for nyrerne at filtrere dem. Derfor er det usundt at give hunden tørfoder uden vand. Da man nemt kan belaste lever og nyrer."

En anden, ufarlig, ting i kan forsøge, er at give jeres hund probiotika. Måske er hendes mave og tarmflora i ubalance, pga operationen. Probiotika er gode bakterier som hjælper med fordøjelsen og som også gør det sværere for andre bakterier at kolonisere.

 

Det er vigtigt at man køber probiotika med CFU (colony forming units) på billioner (ikke tusinde eller millioner - det er ikke nok). Man ser ikke en øjeblikkelig virkning, men over tid kan det skabe en god mave og tarmflora. Nogle giver det til hunden, som et naturligt tilskud hele livet. Min hund får det også.

 

Held og lykke :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LeneFrandsen

Hvor køber du probiotika henne?

Det er svært for at os at give foderet med vand, fordi vi p.t. er nødt til at håndfodre hende. Ellers spiser hun simpelthen for hurtigt og det kan desværre fremprovokere slimen, så dyrlægerne siger, at vi skal fortsætte med håndfodring til slimen ophører ...

Bare det bliver snart :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hvor køber du probiotika henne?

Det er svært for at os at give foderet med vand, fordi vi p.t. er nødt til at håndfodre hende. Ellers spiser hun simpelthen for hurtigt og det kan desværre fremprovokere slimen, så dyrlægerne siger, at vi skal fortsætte med håndfodring til slimen ophører ...

Bare det bliver snart :5up:

 

 

Jeg vil sørge for at hun drikker en portion vand før hun spiser sc. I kan eventuelt tilsætte lidt smag, for at hun skal gøre det...

 

I kunne smide tørfodderet på græsset, så hun skal søge efter det - så får hun lidt arbejde, samtidigt med at det går langsommere at spise.

 

Jeg har købt probiotika i USA, men er ved at finde ud af hvor jeg kan købe det i Danmark - af samme kvalitet. Har bare ikke kigget ordentligt endnu. Men man kan købe det i helse butikker, sikkert også apoteket, og måske matas.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LeneFrandsen

Desværre tror jeg ikke på, at det vil hjælpe Keeva lige nu, men det kan være et godt tilskud, når vi har fået bugt med slimen. I første omgang skal vi jo finde ud af, hvorfor der kommer denne slim. Det er lidt træls, når dyrlægerne ikke har et godt bud på det ... det er jo opstået efter operationen og derfor tror jeg ikke på, at det er noget helt tredje. Keeva har altid været helt rask, aldrig haft dårlig mave, opkast af slim eller noget. Min teori er en irritation i forbindelse med operationen, men jeg kan jo kun gætte! Det er ret frustrende. Men som sagt skal hun til undersøgelse i Karslunde om en uge og så finder de forhåbentlig årsagen, så vi kan få hende behandlet ...

 

Hun får ikke længere andet medicin, så slimen kan (desværre) ikke skyldes medicin.

 

Kh

Lene

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...