Hop til indhold

Højde på hegn-regler

Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er ved at sætteet 1.80 højt hegn op i min have og har talt med mine naboer om, hvorvidt det er ok-det er det;-).

Ud af de 75 m hegn deler jeg også hæk med en halvsur gammel dame(5 meter fælles) og hende har jeg ikke spurgt, men må jeg egentlig ikke også sætte hegn op til og med 1.80 m så længe det står på min grund ??

Kender nogle af Jer kloge hoveder reglerne i tilfælde af at hun skulle brokke sig:rolleyes:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt er det lovligt at opstille hegn, der er max. 180 cm. højt. Der kan dog være særregler på steder, hvor der af trafikale hensyn er brug for gode oversigtsforhold - f.eks hvis du har en hjørnegrund lige ud til et befærdet kryds. I så fald er det kommunens tekniske afdeling du skal spørge.

Men ellers har du lov til at sætte dit hegn op som du vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ringe og spørge kommunen (teknisk forvaltning), om der er nogle servitutter på matriklen... og så ville jeg tage en snak med den sure nabo... Hun bliver endnu mere sur, hvis hendes hæk vælter pga. manglende lys på jeres side eller sådan noget...

...men hvad ved jeg om liguster....:vedikke:

Hvis hegnet er højere end hækken, skal det jo også males og vedligeholdes på hendes side... Ville selv blive lidt vrissen, hvis min nabo gav mig ekstraarbejde uden min tillladelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ringe og spørge kommunen (teknisk forvaltning), om der er nogle servitutter på matriklen... og så ville jeg tage en snak med den sure nabo... Hun bliver endnu mere sur, hvis hendes hæk vælter pga. manglende lys på jeres side eller sådan noget...

Jeg har et stykke lamelhegn på 180 hvor der er liguster på naboens side, og hækken trives i bedste velgående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden
Grundejerne kan principielt aftale, hvilken hegnshøjde de vil have, når der ikke er særlige hegnsbestemmelser i servitutter, lokalplaner m.v. Er der ingen aftale eller andet særligt grundlag for en bestemt hegnshøjde, er hegnslovens almindelige regel, at et levende fælleshegn ved boligbebyggelse én gang om året kan forlanges skåret ned til 2 m. Er grundejerne uenige, er udgangspunktet for fastsættelse af hegnshøjden 1,80 m, og hegnet må ikke uden naboens samtykke overstige 2 m. Det gælder dog ikke, hvis der foreligger ganske særlige forhold for at fastsætte en lavere eller højere hegnshøjde.

Taget herfra: http://www.hegnsloven.dk/

Om det er levende eller fast hegn er det samme - men læs blot på linket :-)- og god arbejdslyst :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites