Sille12 Skrevet Juni 29, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2011 Hej, Jeg er ved at sætteet 1.80 højt hegn op i min have og har talt med mine naboer om, hvorvidt det er ok-det er det;-). Ud af de 75 m hegn deler jeg også hæk med en halvsur gammel dame(5 meter fælles) og hende har jeg ikke spurgt, men må jeg egentlig ikke også sætte hegn op til og med 1.80 m så længe det står på min grund ?? Kender nogle af Jer kloge hoveder reglerne i tilfælde af at hun skulle brokke sig:rolleyes:. V.H. Sille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Normalt er det lovligt at opstille hegn, der er max. 180 cm. højt. Der kan dog være særregler på steder, hvor der af trafikale hensyn er brug for gode oversigtsforhold - f.eks hvis du har en hjørnegrund lige ud til et befærdet kryds. I så fald er det kommunens tekniske afdeling du skal spørge. Men ellers har du lov til at sætte dit hegn op som du vil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Men ellers har du lov til at sætte dit hegn op som du vil. Kom lige i tanker om, at der også kan være noget, hvis dit hegn f.eks. tager nboens havudsig el. lign. I så fald skal der en hegnssynsmand på, hvis beboerforening/grundejerforening el. lign. ikke har særregler om hegn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sille12 Besvaret Juni 29, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Hej, Tak for svar:-D. Jeg bor hverken på hjørnegrund eller tager nogens udsigt, så jeg skulle være rimeligt godt dækket ind;-). V.H. Sille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Raenil Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Der kan også stå ting i lokalplanen. I vores må vi fx. kun have levende hegn - ingen plankeværk i Grauballe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tine1 Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Jeg ville ringe og spørge kommunen (teknisk forvaltning), om der er nogle servitutter på matriklen... og så ville jeg tage en snak med den sure nabo... Hun bliver endnu mere sur, hvis hendes hæk vælter pga. manglende lys på jeres side eller sådan noget... ...men hvad ved jeg om liguster.... Hvis hegnet er højere end hækken, skal det jo også males og vedligeholdes på hendes side... Ville selv blive lidt vrissen, hvis min nabo gav mig ekstraarbejde uden min tillladelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sille12 Besvaret Juni 29, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Hej, Tak igen for svar. Det er et trådhegn, så den tager hverken lys eller udsyn;-). Desuden er ligusterhækken nok omkring 1.65. Så mit trådhegn rager "kun" 15 cm. op over hækken. V.H. Sille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Jeg ville ringe og spørge kommunen (teknisk forvaltning), om der er nogle servitutter på matriklen... og så ville jeg tage en snak med den sure nabo... Hun bliver endnu mere sur, hvis hendes hæk vælter pga. manglende lys på jeres side eller sådan noget... Jeg har et stykke lamelhegn på 180 hvor der er liguster på naboens side, og hækken trives i bedste velgående. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Golden Besvaret Juni 29, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2011 Grundejerne kan principielt aftale, hvilken hegnshøjde de vil have, når der ikke er særlige hegnsbestemmelser i servitutter, lokalplaner m.v. Er der ingen aftale eller andet særligt grundlag for en bestemt hegnshøjde, er hegnslovens almindelige regel, at et levende fælleshegn ved boligbebyggelse én gang om året kan forlanges skåret ned til 2 m. Er grundejerne uenige, er udgangspunktet for fastsættelse af hegnshøjden 1,80 m, og hegnet må ikke uden naboens samtykke overstige 2 m. Det gælder dog ikke, hvis der foreligger ganske særlige forhold for at fastsætte en lavere eller højere hegnshøjde. Taget herfra: http://www.hegnsloven.dk/ Om det er levende eller fast hegn er det samme - men læs blot på linket - og god arbejdslyst :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts