Lenschow Skrevet Juli 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2011 Empowerment. Empowerment - Wikipedia, den frie encyklopædi Jeg er jo en nørd:genert: så nu skulle jeg læse op på Siegelman, forskeren, der opdagede tillært hjælpeløshed. Så opdager jeg at han har udgivet noget nyt - om tillært optimisme! Det udspringer iflg ham af et begreb som jeg ikke kan finde et dansk ord for - empowerment. Se eventuelt linket. Det er ganske interessant, for os der træner positivt får af og til skudt i skoene, at vi er nogle godbidspædagoger, der er lige lovlig bløde:roll: Men her er et videnskabeligt begreb, der på ganske god vis forklarer, hvorfor vi gør som vi gør. Empowerment. Det modsatte viste Siegelman os jo også hvad gav. Tillært hjælpeløshed som følge af afmagt, aversive stimuli og den totale oplevelse af ikke at kunne påvirke sine omgivelse uanset hvad man forsøger... Interesserede kan selv google tillært hjælpeløshed, men jeg må advare - det er et grimt forsøg med nogle hunde... Så i stedet kan I google Siegelman og Empowerment eller Learned optimism - som klikkertræner og fortaler for positive metoder finder jeg i hvert tilfælde det begreb ganske interessant Men som sagt - jeg ER jo også en nørd:genert::5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Ps når nu jeg er i gang... Aaron Antonovsky, professor i medicinsk sociologi, om teorien om en Oplevelse Af Sammenhæng(OAS): Kort: alle udsættes vi for stressorer - også vores dyr. Nogle håndtere dem bedre end andre, og evnen til at håndtere dem kalder han en oplevelse af sammenhæng. Den oplevelse består af begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed, og måden at opnå det er forudsigelighed, belastningsbalance og delagtighed/deltagelse - igen noget jeg i hvert tilfælde stræber efter i min træning af dyr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Ps jeg har nu fundet ud af at James Oheare har skrevet en bog om det emne. Nogle der kender den? Den hedder vist Empowerment training... og er en hundebog... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juli 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2011 Har lige svaret dig med en ordentlig smøre på FB - jeg læser det som det som Svartdal og Flaten omtaler som responskontrol. Nu drøner jeg ud klikker løs med Loke :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Ja det er også min tanke Dina - at det ligner responskontrol... Måske man kan oversætte det med det så? Eller tillært optimisme:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Juli 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2011 Min lærer eller lektor, eller hvad man nu kalder det når han uddanner PAU'er, har vist skrevet flere bøger om Empowerment, dengang det var moderne at kunne sige sådan som pædagog......skal nok lige se om jeg kan finde nogle titler...hehe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juli 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Det ville være super! Jeg kan se, at James OHeare har skrevet en Empowerment Training om hunde. Jeg kender den ikke - den er ret ny Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts