Hop til indhold

Dominans?


Gæst IAHR
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen, jeg har en ven hvis hund ofte og gerne offentlige steder urinere op af ham. Jeg mener at det er en dominans-ting, og at hunden føler at den er højere i hirakiet end ham...han mener det er fordi den elsker ham, og at hunden gerne vil ha at min ven skal lugte som den. Hvad siger i?

 

(Hunden er IKKE kastreret)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg ingen forstand på men alt fornuft fortæller mig at det ikke er meningen at hunden skal tisse op af sin ejer!

Tror nu mest på din teori og en ting er sikkert, min hanhund skal ikke begynde at tænke at jeg skal lugte som ham :evil:

Din ven må da også syntes det er temmelig ulækkert eller hvad?

Jeg følger spændt med i de indlæg der kommer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg ingen forstand på men alt fornuft fortæller mig at det ikke er meningen at hunden skal tisse op af sin ejer!

Tror nu mest på din teori og en ting er sikkert, min hanhund skal ikke begynde at tænke at jeg skal lugte som ham :evil:

Din ven må da også syntes det er temmelig ulækkert eller hvad?

Jeg følger spændt med i de indlæg der kommer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Det er dominans, men også mangel på at hunden ikke har fået den opdragelse den skulle have. En hund skal jo kende sin plads i sin familie, og det skulle da gerne være nederst i hirakiet for ellers vil det jo blive et stort problem med tiden. Jeg mener nok din ven skal i gang med at læse lidt om adfær, og så ellers komme i gang med træningen.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at der er tale om dominans adfærd. Spørg lige folk, der har to hanhunde, om de går rundt og tisser på hinanden. Nej, vel?. Ikke med vilje i hvertfald.

 

Nogle hanhunde har det med at markere op ad ting, hvis de bliver lidt usikre eller stressede. Lidt som vi klør os i håret, hvis vi ikke rigtig ved hvad vi skal gøre.

 

Jeg tror ikke at man skal lægge for meget i handlinger som denne, andet end at ejeren sikkert er det nærmeste opretstående element i hundens nærhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt klart et udtryk for manglende respekt overfor ejeren. Det er et stort problem din ven her har. Jeg vil tro at hunden også har knurret af ham, eller måske ligefrem tidligere bidt ham. Hvis ikke så er det mere held end forstand. Men der er heldigvis man relativt simple ting der kan gøres. For det første skal den have en ordentlig skideballe når den letter ben op af ham, hver gang. For at lære hunden sin status er der mange råd og tricks og de fleste er noget sludder. Det mest effektive er, at lade din ven bestemme hvornår hunden spiser. Gør maden klar i madskålen og stil den foran hunden. Sig bestemt NEJ hvis den nærmere sig for at spise, eller helt fjern skålen hvis den ikke har så basal lydighed at den ved hvad NEJ betyder. Når hunden efterhånden lærer ikke at røre maden før den for lov, så har man det psykiske overtag, Føde er jo for hunden et besalt behov, og hvis den lærer, at det er ejeren der bestemmer hvornår der skal spises, så vil den automatisk opfatte ejeren som lederen.

 

Uanset hvad så få gjort noget ved det nu, inden det går galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er ufattelig hurtigt, folk danner sig et indtryk af, at denne hund er dominerende. Vi har OVERHOVEDET ingen andre fakta eller beskrivelser af hunden eller ejeren, end det med at den letter ben.

 

Jeg vil lige gentage: Hvornår har I set hunde tisse på andre hunde for at vise dominans?.

 

Jeg vil anbefale folk, der stadig tror at hvis hunde bare "holdes nede", så opstår der ingen problemer, at læse "Alphasyndromet" af Anders Hallgren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Ja jeg må jo sige det er ikke længere siden end i går da jeg havde nogle hundevenner på besøg her hjemme at deres handhund løftede ben op af min tæve hvalp. Jeg har 3 tæver, og han kommer her ca 1 gang om mdr og leger med mine hunde, og det er samme race. I søndags jeg var til skue med denne hvalp var det mig der fik et strint af en stor handhund, og nu kender jeg hunden lidt og den vil altser gerne markere sig, og det er jo lige med dominans eller også jeg er større.

Hvad forstår du ved holdes nede ?

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er ufattelig hurtigt, folk danner sig et indtryk af, at denne hund er dominerende. Vi har OVERHOVEDET ingen andre fakta eller beskrivelser af hunden eller ejeren, end det med at den letter ben.

 

Hvis jeg fik at vide at hunden havde mistet et ben behøvede jeg ikke at vide hvordan det går med de andre tre, jeg kan med stor sikkerhed sige at hunden halter. Nogle ting er der bare simple forklaringer på.

 

Jeg vil lige gentage: Hvornår har I set hunde tisse på andre hunde for at vise dominans?.

 

Det at en hund urinere på en anden er den ultimative måde hvorpå den kan fortælle den anden hund, at den ikke er respekteret.

Det vil i vores verden svaret til at der kom en fremmed op til dig og spyttede dig i ansigtet. Du har måske aldrig oplevet eller set det, men du vil ikke være i tvivl om hvad det betyder. Så det er måske for meget at forlange, at ændre adfærdsteorierne vedrørende hunde, fordi du aldrig har set én urinere på en anden.

 

 

Jeg vil anbefale folk, der stadig tror at hvis hunde bare "holdes nede", så opstår der ingen problemer, at læse "Alphasyndromet" af Anders Hallgren.

 

En hund skal ikke holdes nede, som du kalder det. Helt basalt er alle hunde flokdyr. I en sådan flok skal der være en leder, hvis der ikke er nogen der klart kan identificeres som leder, vil resten af flokken kæmpe om pladsen til den stærkeste er fundet. Sådan fungere naturen uanset om du har set det eller ej. Man skal overfor hunden udvise autoritet og selvsikkerhed og sætte grænser.

 

HH
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Ja jeg må jo sige det er ikke længere siden end i går da jeg havde nogle hundevenner på besøg her hjemme at deres handhund løftede ben op af min tæve hvalp. Jeg har 3 tæver, og han kommer her ca 1 gang om mdr og leger med mine hunde, og det er samme race. I søndags jeg var til skue med denne hvalp var det mig der fik et strint af en stor handhund, og nu kender jeg hunden lidt og den vil altser gerne markere sig, og det er jo lige med dominans eller også jeg er større.

Hvad forstår du ved holdes nede ?

 

Hilsen Karen.

 

Det har stadig ikke noget med dominans at gøre. Det er adfærd relateret til spændinger eller stress.

 

Dengang min gamle tæve ikke var steriliseret, blev jeg tit tisset på. Det var helt sikkert fordi jeg lugtede af tæve og kunne bruges som "plakatsøjle". Dominans er ikke noget man ser blandt flokfremmede individer, idet det er et internt redskab der bruges til at undgå konflikter i flokken.

 

 

Når jeg skriver "holde nede" mener jeg den gamle ideologi om at hunden hele tiden prøver at kravle op ad rangstien og at man derfor skal holde mental aftand til den ved bl.a. ikke at lade den sove i soveværelset, ikke lade den spise sammen med familien osv. Eller ved at vise den, at den ikke har ret til at tage initiativ, f.eks. ved at gå først ud af døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvis jeg fik at vide at hunden havde mistet et ben behøvede jeg ikke at vide hvordan det går med de andre tre, jeg kan med stor sikkerhed sige at hunden halter. Nogle ting er der bare simple forklaringer på.

 

Det kan jo være at det der er indlysende for dig, ikke er den eneste sandhed?.

 

Det at en hund urinere på en anden er den ultimative måde hvorpå den kan fortælle den anden hund, at den ikke er respekteret.

Det vil i vores verden svaret til at der kom en fremmed op til dig og spyttede dig i ansigtet. Du har måske aldrig oplevet eller set det, men du vil ikke være i tvivl om hvad det betyder. Så det er måske for meget at forlange, at ændre adfærdsteorierne vedrørende hunde, fordi du aldrig har set én urinere på en anden.

 

I følge adfærdsteorier er ting sjældent så sort/ hvide som du beskriver det og der kan jo altid være flere grunde til at man ser en adfærd.

 

En hund skal ikke holdes nede, som du kalder det. Helt basalt er alle hunde flokdyr. I en sådan flok skal der være en leder, hvis der ikke er nogen der klart kan identificeres som leder, vil resten af flokken kæmpe om pladsen til den stærkeste er fundet. Sådan fungere naturen uanset om du har set det eller ej. Man skal overfor hunden udvise autoritet og selvsikkerhed og sætte grænser.

 

I min verden vælger hunden dig som leder, hvis den får respekt, kærlighed, tillid og den får lov til at være en del af flokken. Dèn der viser autoritet og sætter grænser er ikke leder, men chef og det er noget helt andet.

 

HH
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Islandshunden

Hej Mikkel

 

Jeg syntes at du skal læse Alfasyndromet af Anders Hallgren...

 

Jeg vil tro at Misty har ret i at det er et stress relateret - Oplevede det selv med min egen hund, da vi var til unghunde træning første gang - og det er noget som han aldrig har gjort før.. Desunden når vi er til træning letter han ben som aldrig før og der er han meget stresset jeg kan knap nok få kontakt med ham...

 

Men jeg har fået at vide at det kan være en god ide at trykke dem lidt på ryggen for at vise at man bestemmer - Hundene opper jo også op med benene på ryggen af hinanden for at vise dominans..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mikkel

 

Jeg syntes at du skal læse Alfasyndromet af Anders Hallgren...

 

Jeg vil tro at Misty har ret i at det er et stress relateret - Oplevede det selv med min egen hund, da vi var til unghunde træning første gang - og det er noget som han aldrig har gjort før.. Desunden når vi er til træning letter han ben som aldrig før og der er han meget stresset jeg kan knap nok få kontakt med ham...

 

Men jeg har fået at vide at det kan være en god ide at trykke dem lidt på ryggen for at vise at man bestemmer - Hundene opper jo også op med benene på ryggen af hinanden for at vise dominans..

 

Ja, det er da meget muligt at det virker, hvis du vil irettesætte din hund. Spørgsmålet er, om du nedsætter hundens nevøsitet/ stressniveau. Personligt tror jeg du øger det og så kan du måske risikere, at det kommer til udtryk på en anden måde. En måde der kan være endnu mere uhensigtsmæssig.

 

Jeg vil lige understrege igen, at hunde ikke kan være dominante i forhold til fremmede hunde. Det er det samme som at hævde, at man styrer sin bil med et ror. Det man ser er stort set det samme men det bruges i en helt anden forbindelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært entydigt at komme med et svar på hvad det er der får hunden til at tisse på sin "herre"

Efter min mening er lederskabet ikke tydeligt nok for hunden når den markerer på "flokføreren"

Hvor vidt det er dominans afhænger bla også af hundens alder både i den fysiske kønsmodning der er omkring 8 mdr alderen eller den psykiske modning der er omkring 20 mdr`s alderen kan give udsving i hundens asfærd specielt den sidste periode kan give dominante hunde der ikke har fundet sin "plads" i rangordenen uheldig adfærd

Du bliver nødt til at komme med flere oplysninger om hunden - alder race m.m

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige understrege igen, at hunde ikke kan være dominante i forhold til fremmede hunde. Det er det samme som at hævde, at man styrer sin bil med et ror. Det man ser er stort set det samme men det bruges i en helt anden forbindelse.

 

Det er ikke rigtigt - hunde behøver bestemt ikke have kontakt/kendskab for at vise hvem der er den dominerende - specielt over for fremmede hunde sendes der signaler - disse signaler kan være svære at tyde hvis man ikke kender sin hund og de er som regel overstået på ganske få sekunder men hundene registrer dem !

At en hund letter ben er en forstærkning af signalet om her er en dominerende hund.

Markering er noget ganske andet - her har hunden først brugt sin næse for at "identificere" den hund der er trængt ind i teritoriet og afsætter her efter sin "duft"

Link til indlæg
Del på andre sites

Når to fremmede hunde mødes vil de måle og veje hinanden. Ikke for at afgøre hvem der er den mest dominante men simpelthen for at finde ud af, hvor de står i forhold til hinanden. Om kemien svinger mellem dem, om de er trygge nok overfor hinanden til at lege sammen osv.

 

I møde med fremmede hunde taler man om afstandsøgende eller afstandsmindskende signaler, ikke dominans eller underkastelses signaler.

Dog ligner de hinanden til forveksling, selvom en dominant hund vil anvende mange dæmpende signaler (afstandsminskende) overfor en mindre dominant hund, internt i flokken.

 

At lette ben, kan være noget hunde gør, når de er havnet i en situation, hvor de er i konflikt med dem selv. Letten ben kan vise sig i samme situationer som når en hund sætter sig ned og klør sig. Altså det man forstår som overspringshandling.

 

Det kræver meget energi at danne et rangsystem og det tager flere dage at etablere. På det punkt er der ikke den store forskel på hunde og mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...