Gæst Stefano Skrevet Juli 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2011 Har et irreterende problem... Min ebt har det med at blive ALT for ophidset hver gang vi møder en fremmed hund. Den trækker, "gjaffer"(hysterisk vov vov) og hvis den anden hund er bad case(dominerende, lige så ivrig) bliver min hund 100gange være.. Der er intet "pray mode" i det jeg kan se, det ligner min hund bare vil bestemme vi SKAL hen og snakke, og når vi kommer tæt på har den med at snappe ud efter hundene, somom det ikke kan gå hurtig nok at komme i leg med den. Normale hunde vil lugte til hinanden, hilse osv. før de gider at lege - min vil lege fra det sekund den ser hunden.. Har prøvet distraktion ved godbider, hale hunden med mig og en del gange får jeg min hund til at sidde sig i det en anden hund kommer gående.. Det med at sidde sig, vente til hunden er passeret går okay, men skal have fat i hende samtidig ellers hopper hun frem når hunden er tæt på.. Nogen ideer hvordan jeg kan ordne dette problem? Nikki var okay til at hilse og tage det lidt med ro før i tiden, men den blev så bidt og overfaldet af en stor dobberman, efter den tid er problemet startet.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Min egen hund er desværre også meget udadreagerende på andre hunde. Jeg kender kun én løsning på det problem, men den kræver at man har en eller flere yderst tålmodige træningspartnere, og derfor har jeg ikke selv fået gjort noget ved det. Men det virker, jeg har set det :5up: Man kan evt. træne alene, hvis man har adgang til en travl gade med mange forbipasserende, men man vil nok hurtigt få ry for at være lidt småtosset Metoden kaldes desensitivering, og den går ud på at man vender om og går væk, hver gang hunden reagerer på en anden hund. Når hunden er rolig igen, går man tilbage mod den anden hund, men vender straks om igen, så snart hunden gør ansats til at reagere. Ikke noget med skæld-ud eller ryk i linen, bare roligt gå den anden vej, så hunden lærer at det er dens egen reaktion, der fjerner den ønskede kontakt med den anden hund. Efterhånden (og det kan tage laaang tid!) begynder man at komme tæt på andre hunde. Nu begynder man at belønne hunden for at undlade at reagere. Jo længere den kan gå roligt uden at trække efter den anden hund, jo mere ros og guf. Begynder den igen at reagere på den anden, vender man om og går væk igen. Osv. osv. Afhængigt af hvor intensivt man træner, kan der gå fra en måned til mere end et halvt år før man når det ønskede resultat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stefano Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Tusind tak Umulia! Den metode med at gå væk foreslog min kæreste også for 3mdr siden ca.. Men jeg var nok for doven, og mente der var en lettere! Jeg har skældet og halet i snoren for meget sikkert, og derved forstærket tilmed? Er begyndt at se Cesar Milan in action igen, mange små fejl i hverdagen. Tak igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2011 Jeg har skældet og halet i snoren for meget sikkert, og derved forstærket tilmed? Det er der nok ingen tvivl om. Jeg kan tydeligt se på min egen hund, at tidligere ejers hårdhændede metoder har gjort det til en ubehagelig og angstfyldt oplevelse for hende at møde andre hunde. Så voldsom tror jeg selvfølgelig ikke at du har været, men hunde fungerer meget på det ubevidste plan, og de vil forbinde alt ubehag, de oplever, med det, de lige er fokuseret på i øjeblikket. Dvs. at i din hunds øjne er dine ryk i linen og skæld-ud helt og holdent den anden hunds skyld. Det er logik for hunde: fremmed hund + sur ejer = fremmede hunde er farlige! Desværre findes der ikke en doven løsning, der virker. Det ville ellers være fedt Jeg fik bragt min egen hund ned fra 20 minutters hysterisk anfald til 2 minutters gøen og hoppen på bagbenene. Men siden da har jeg ikke kunne finde træningspartnere - en ulempe ved at bo langt ude på landet. Til gengæld møder vi heller ikke så mange hunde, så det går vel lige op Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts