Umulia Skrevet Juli 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2011 En gruppe forskere har lavet et forsøg hvor de fik unge mænd til at sove i den samme T-shirt to nætter i træk. Derefter klippede de T-shirts'ene i stykker, og fik kvinder til at snuse til dem. Kvinderne skulle så fortælle hvilken lugt, de fandt mest tiltrækkende. Resultatet blev at kvinder foretrak lugten fra mænd, der havde andre immum-gener end de selv havde. Experts believe there are two major reasons for preferring a mate with different genes than your own. The first is that parents with more diverse MHC genes will give rise to offspring with better immune systems, and the second is that by avoiding mates who have very similar MHC types, you also avoid inbreeding. In fact, previous studies have shown that married people tend to have different types of genes than their spouse. Women Can Smell Genetic Differences - ABC News Når et væsen med så lam en lugtesans som mennesket, foretager den slags valg, hvor meget mere komplekst må hundenes partnervalg baseret på lugt så ikke være? Og er de i virkeligheden ikke bedre til at vælge hvem de vil parre sig med, end vi er til at vælge for dem? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret Juli 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2011 En gruppe forskere har lavet et forsøg hvor de fik unge mænd til at sove i den samme T-shirt to nætter i træk. Derefter klippede de T-shirts'ene i stykker, og fik kvinder til at snuse til dem. Kvinderne skulle så fortælle hvilken lugt, de fandt mest tiltrækkende.Resultatet blev at kvinder foretrak lugten fra mænd, der havde andre immum-gener end de selv havde. Women Can Smell Genetic Differences - ABC News Når et væsen med så lam en lugtesans som mennesket, foretager den slags valg, hvor meget mere komplekst må hundenes partnervalg baseret på lugt så ikke være? Og er de i virkeligheden ikke bedre til at vælge hvem de vil parre sig med, end vi er til at vælge for dem? Ret spændende emne Men det ses jo faktisk også tit, at enten tæven eller hannen vælger den anden fra, og der derfor ikke bliver nogen parring... Til stor skuffelse for avlerne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juli 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2011 ^^ Jeps - bortset fra dem, der tvangsparrer Anyways, så tror jeg ikke, at man skal lægge ALT for meget i den undersøgelse. Nogle hunde parrer sig til højre og venstre ukritisk (selvom, hvis de havde valget, ville de nok vælge/foretrække nogle bestemte). Men... Vi søger altid en partner, der har så meget som muligt til fælles med os - og som samtidig har et helt andet immunsystem. Så man selv (ens gener) bliver styrket, men bevarer et varieret immunsystemet hos afkommet, og dermed større chance for at modstå nye sygdomme. Men man skal huske, at man ikke lugter sig frem til stærke immunsystemer - man lugter sig frem til anderledes immunsystemer. (ellers ville en af mine veninder aldrig have fået en kæreste, for hendes immunsystem er helt til hest - og drengene står nærmest i kø til hende) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Juli 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2011 Det er vist ikke noget nyt, mener at have læst om det for flere år siden...? Tror helt sikkert på det, selvom der selvfølgelig er tusind andre ting som spiller ind, nu er det jo ikke sådan at vi kun vælger vores partnere ud fra lugt, alle andre ting som udseene, økonomi, timing osv. osv. har jo også noget at sige, undersøgelsen viser jo bare hvordan vi ville vælge hvis vi KUN skulle gå ud fra lugten Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 13, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2011 Ret spændende emne Men det ses jo faktisk også tit, at enten tæven eller hannen vælger den anden fra, og der derfor ikke bliver nogen parring... Til stor skuffelse for avlerne Ja, det har jeg nemlig hørt om. ^^ Jeps - bortset fra dem, der tvangsparrer Det har jeg desværre også hørt om Jeg ved ikke hvor mange forskellige kriterier hunde har, når de vælger partner, men jeg vil umiddelbart tro at det er færre end mennesker, og at lugtindtryk spiller en forholdsvis større rolle hos dem end hos os. Derfor synes jeg det er interessant. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juli 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2011 Det har jeg desværre også hørt om Jeg ved ikke hvor mange forskellige kriterier hunde har, når de vælger partner, men jeg vil umiddelbart tro at det er færre end mennesker, og at lugtindtryk spiller en forholdsvis større rolle hos dem end hos os. Derfor synes jeg det er interessant. Det er nemlig rigtig øv... Udover at det højst sandsynligt er en ufattelig ubehagelig oplevelse for tæven (selvom det nok ikke er i samme grad som hos mennesket, har endnu ikke hørt om, at de er blevet traumatiseret...), så er jeg ikke i tvivl om, at de kan "lugte noget" i én eller anden grad - og derfor bør man altså tænke sig om i de situationer... Man hører jo også om tæver, der fravælger bestemte hanhunde og tævens ejer senere finder ud af, at alle disse hanhunde har der været noget galt med, det være sig HD, allergi eller andet... DET synes jeg er vildt, hvis det passer! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts