Hop til indhold

Hvad et års slalomtræning kan gøre...


Camilse
 Share

Recommended Posts

Ja... Jeg fandt en video jeg havde lagt på youtube for nogle måneder siden og det slog mig lige hvor lang Joy er kommet med sin slalom siden jeg startede med at løbe agility med ham.

 

Da jeg overtog ham kunne han kun venstrehandles, var meget lidt selvstændig og skulle guides igennem ved at man sagde 1-2-1-2...

 

Efter en måned var jeg afsted til min første konkurrence med ham. Her fik vi to gange fejl i vores SP1 og det var ærgligt for det var de eneste fejl vi fik(jo, der var vist to tidsfejl, men igen, slalommens skyld).

 

Jeg tog en beslutning. Den hund skulle bare lære den slalom. Han er den første hund jeg løber med, og er sådan set den første hund jeg har trænet med for alvor. Jeg startede med at træne hund i januar sidste år(for alvor) og havde derfor ikke megen erfaring. Men jeg havde en ide om hvad jeg ville og brugte min erfaring fra træningen af heste.

 

Jeg satte mig for at det første jeg ville have var en hund der for elsker slalom. Sværhedsgraden blev sat helt i bund og han fik lov til at lave fremadsendelser med massere af opmundring undervejs(pindene var sat på en måde som nok svarer til en blanding af 2x2 og skrå slalom-pinde). For enden af slalomen lå en bold eller noget andet legetøj. Der var kun et fokuspunkt. Hunden skulle have det sjovt. Efter hånden som han syntes det var skægt og havde et godt tempo på, begyndte slalomen at blive samlet mere og mere. Det skal siges at jeg længe kun trænede med seks pinde og jeg startede med at samle i midten af slalommen og til sidst i start og slut.

 

Endelige havde jeg en hund der var glad for sin slalom og da der kom tolv pinde på, tog han det lige så sikkert som 6 pinde.

 

Nu havde han fart og glæde ved slalommen. Det næste jeg ville have var selvstændighed. Så jeg startede med 4 pinde, lavede fremadsendelse og kastede legetøj, hvis han tog det hele selv. Igen fik han massere af opmuntring fra min stemme. Det viste sig senere at være en kæmpe fejl, da han brugte rytmen i min stemme til sin egen rytme mellem pindene. Da jeg fandt ud af det gik jeg over til kun at sige "én" når han skulle igang med slalommen.

Efter en uges tid med 3*5 minutter dagligt med dette kunne han tage 12 pinde både mod mig og fra mig mens jeg stod passivt. Derudover havde jeg varieret det lidt ved at lave en 2*4 slalom hvor der var 2-3 meter mellem de to dele. Simpelthen for at få lidt sværhedsgrad på og en hund der tænkte lidt.

 

Jeg var glad. Nu havde jeg en hund der var hurtig og sikker når den var igang med sin slalom og det var samtidig en hund der skulle holdes igen når den så sin slalom. Det var skægt nu.

 

Det skal samtidigt siges at jeg hele vejen igennem var meget opmærksom på at han ikke skulle være afhængig af at jeg var på hans venstre side og derfor begyndt jeg hurtigt at skifte mellem siderne. Hurtigt var det intet problem.

 

Men der var en sidste ting vi skulle arbejde med, og det er noget vi stadig arbejder på, nemlig indgangen på slalom. Jeg gik tilbage, satte sværhedsgraden væsentlig ned på de første to pinde og havde længe kun seks pinde i min slalom. Jeg vidste han kunne tage 12 pinde, så jeg blev enig med mig selv at jeg bare en gang imellem skulle tage dem alle. Men jeg havde også taget den beslutning at jeg kun ville træne en ting ad gangen. Det betyder også at hvis jeg beslutter mig for at træne fart i min slalom og han springer en pind, så retter jeg det ikke. Det er kun hvis han gentager sine fejl at jeg gør noget ved det. Jeg har en hund der stresser let når man retter hans fejl og der var absolut ingen grund til at stresse ham mere end nødvendigt. Det var endnu en grund til kun at bruge så få pinde så længe. Det blev umuligt for ham at fejl.

Vi tog indgangen fra alle mulige vinkler, med mig alle mulige steder og han var dygtig. Det var ikke sådan at han gjorde det perfekt fra starten, men han gjorde hurtigt fremskridt.

 

I alt brugte jeg en måned sidste sommer og siden da har jeg et par gange om måneden kørt lidt kontrol på den ud over den almindelige træning. Træningen har resulteret i at han stort set altid bliver i sin slalom og kun to gange(ud af de 21 klasser)i år har haft problemer med sine indgange og det var nogle vanvittige indgange for en klasse 1.

 

Jeg kan ikke lade være med at klappe mig selv stolt på skulderen.

 

Jeg er klar over at han på et tidspunkt springer en pind og han bliver belønnet. Som sagt, jeg vælger altid en ting jeg træner og det er vigtigt for mig at han gør det. I denne video er det vigtigt for mig at han kan sine indgange.

 

Lige kort om Joy. Han er min søsters hund. Hun har selv løbet agility med ham, men for hende har det vigtige været at gennemføre og så pokker være med det fejl(:damn:). Han var seks år da jeg startede med at løbe med ham og har derfor haft massere af succes med fejl. For ham har det jo været en kæmpe belønning at løbe videre efter gentagende fejl. Det var en kæmpe omvæltning for ham, at han pludselig skulle løbe med en der var konsekvent hvad angik det at rette på fejl, og jeg har forladt en bane et par gange fordi han ikke skulle fortsætte med at belønne sig selv for fejl, som han var for stresset til at kunne løbe.

Han er som nogle nok kan gennemskue en hund der kan køre højt hvad angår stress, men jeg er ved at have styr på ham.

 

Til trods for alle de lig han har i bagagen som jeg stadig kæmper med, så er han den bedste lærermester jeg har kunne få mig. Han er altid klar og motiveret, og så er han så taknemlig når man laver noget med ham.

Nu skal jeg bare have gjort noget ved hans meget store buer:roll:

 

jeg håber i klarede jer gennem det hele. Jeg ville bare dele med jer hvordan jeg har fået noget meget vanskeligt for hunden til at fungere. Jeg vil gerne hører jeres historier også.

 

Nå øv... Har lavet denne lange tråd og så må man ikke poste links... Og min video er for stor til at uploade... Men den kan findes på youtube ved at søge joy agility camilse og så skulle den ligge øverst...

Link til indlæg
Del på andre sites

han bor ikke hos mig, men hos min far(mindre end 500 m fra hvor jeg bor). Men han er tit på besøg. Det er mig der står for alt træning med ham pt.

 

Vi diskuterer lidt om jeg skal fortsætte med ham, hvilket jeg jo gerne vil da der er lagt meget arbejde i ham og nu kører han rigtig godt til konkurrencerne, eller om min søster skal have ham tilbage, det er jo hendes hund og jeg har jo fået min egen hvalp i mellem tiden.

 

Personligt vil jeg gerne have ham i hvert fald det næste år, så jeg kan få en masse ekstra erfaring inden jeg skal rigtig igang med den lille. Vi har talt lidt om det også og så at min søster overtager ham på det tidspunkt og så begynder at løbe seniorklasser med ham. I hvert fald har jeg selv planlagt at skulle til Jutlandia Cup til næste år, og jeg håber han kan blive klasse 2 hund i år, men så skal vi tage os sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...