Hop til indhold

Hunde til og fra Sverige.


Gryn
 Share

Recommended Posts

Har prøvet at sætte mig 100% ind i reglerne for ind/udførsel til/fra Sverige.

Jeg synes det er lidt uoverskueligt så nu spørger jeg her inde. Ved der sidder nogen som tager til udstilling i S, bor der ovre eller pendler mellm DK og S.

Vil i være søde at fortælle om reglerne, evt. give nogle fif?

Jeg ved der er lempet lidt på reglerne, men tør man håbe på der kommer flere lempelser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik Funky vaccineret mod Rabbies og derefter blev der taget en blodprøve af ham for at se om det nu også virker. Det gjorde det heldigvis og nu skal vi så have en ormekur hver gang vi tager til Sverige. Den holder så vidt jeg husker i 3 mdr., men det er jeg altså ikke sikker på.

 

Det koster en god del at få den der blodprøve taget og analyseret. Desuden skal hunden holdes rabbiesvaccineret. OG så den der ormekur koster altså også hver gang, for det skal være en dyrelæge der giver det og det skal også skrive ind i hundens pas. Desuden kan det jo ikke være særlig sundt for vores hunde at de skal have ormekur så tit, de ender jo med at blive resistente overfor det.

 

Jeg har hørt noget om, at Sverige snart bliver nødt til at lempe på reglerne, for de skal harmoniserer med resten af EU, hvor man jo bare skal have sin hund 'alm.' vaccineret og rabbisvaccineret

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har næsten lige været i Sverie og det "eneste" vi gjorde, var at få hunden vaccineret mod Rabies i februar og få taget en blodprøve minimum 120 dage efter for at se om der var dannet antistoffer (det tog vist 10-12 dage). Desuden fik vi ormekur - og det hele blev selvfølgelig skrevet i passet.

 

Så planlæg i god tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har næsten lige været i Sverie og det "eneste" vi gjorde, var at få hunden vaccineret mod Rabies i februar og få taget en blodprøve minimum 120 dage efter for at se om der var dannet antistoffer (det tog vist 10-12 dage). Desuden fik vi ormekur - og det hele blev selvfølgelig skrevet i passet.

 

Så planlæg i god tid.

 

Lidt svært når man kører lastbil. Håber de snart får samme regler som f.eks. Tyskland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Skal hunden have en ormekur hver gang den rejser ind i Sverige? :shock:

 

Er det ikke nok med en evt flere gødningsprøve® (flere i tilfælde af, at den på prøvetagningstidspunktet ikke udskiller orm eller æg)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt svært når man kører lastbil. Håber de snart får samme regler som f.eks. Tyskland.

 

Den der blodprøve er kun en engangs forestilling, hvorimod ormekurene holder x-antal mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal hunden have en ormekur hver gang den rejser ind i Sverige? :shock:

 

Er det ikke nok med en evt flere gødningsprøve® (flere i tilfælde af, at den på prøvetagningstidspunktet ikke udskiller orm eller æg)?

 

Nix det er ikke nok med en gødningsprøve. De svenske myndigheder er meget strikse, der skal give ormekur og det SKAL være en dyrelæge der giver det :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først skal hunden rabiesvaccineres..og have taget en blodprøve mellem 120-365 dage efter vaccination.. Antistoftiter skal være på mindstmindst 0,5 IU/ml.. Husk at rabiesvaccinere indenfor det som producenten anbefaler..ellers skal der tages ny antistoftest..

Ormekur mod dværgbændelorm skal foretages tidligst 10 dage før indrejse.

Man skal skrive til Jordbruksverket at man indrejser med hund.. Så ligger papirerne klar i tolden. Hvis du rejser ud af Sverige og ind i et andet land og vil tilbage til Sverige så skal hunden igen have ormekur.. Den holder ikke i x antal måneder.

Og så skal hunden selvfølgelig være ID-mærket og have pas..

Hvis man pendler kan man få et 4 ugers certifikat..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at skrive til Jordbrugsverket, det mente vi også at vi skulle, men dyrlægen sagde, at det kun var rabies og ormekur vi behøvede (vi havde pas og chip).

Og i tolden var der ikke noget problem, vi kørte ind og meldte vores ankomst hos tolderne og de tjekkede bare passet og sagde ok.

Så det der omkring Jordbrugsverket, det tror jeg ikke du behøver at bekymre dig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Den der blodprøve er kun en engangs forestilling, hvorimod ormekurene holder x-antal mdr.

 

Nix det er ikke nok med en gødningsprøve. De svenske myndigheder er meget strikse, der skal give ormekur og det SKAL være en dyrelæge der giver det :roll:

 

Jeg er godt klar over, at hvis hunden ikke er regelmæssig ormebehandlet, at den så skal have en ormekur - problemet var bare, hvis man over flere måneder gæstede Sverige jævnligt - ingen hund bør jo ormebehandles 100 gange på den tid.

 

Men jeg kan forstå, at det er nok med regelmæssig ormebekæmpelse og altså ikke hver eneste gang man kører ind i Sverige, hvis man krydser grænsen flere gange om ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt klar over, at hvis hunden ikke er regelmæssig ormebehandlet, at den så skal have en ormekur - problemet var bare, hvis man over flere måneder gæstede Sverige jævnligt - ingen hund bør jo ormebehandles 100 gange på den tid.

 

Men jeg kan forstå, at det er nok med regelmæssig ormebekæmpelse og altså ikke hver eneste gang man kører ind i Sverige, hvis man krydser grænsen flere gange om ugen.

Det er hver eneste gang du kører ind i Sverige..
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det er hver eneste gang du kører ind i Sverige..

 

Det er da fuldstændig vanvittigt :confused:

 

I princippet vil det så sige, at en hund kan risikere at skulle ormebehandles hver dag, hvis den pendler med sin ejer på fx. arbejde frem og tilbage fra Sverige... er godt klar over, at en ansvarlig ejer ikke vil udsætte sin hund for den omgang, men bare det at reglerne er sådan er jo vanvid :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først skal hunden rabiesvaccineres..og have taget en blodprøve mellem 120-365 dage efter vaccination.. Antistoftiter skal være på mindstmindst 0,5 IU/ml.. Husk at rabiesvaccinere indenfor det som producenten anbefaler..ellers skal der tages ny antistoftest..

Ormekur mod dværgbændelorm skal foretages tidligst 10 dage før indrejse.

Man skal skrive til Jordbruksverket at man indrejser med hund.. Så ligger papirerne klar i tolden. Hvis du rejser ud af Sverige og ind i et andet land og vil tilbage til Sverige så skal hunden igen have ormekur.. Den holder ikke i x antal måneder.

Og så skal hunden selvfølgelig være ID-mærket og have pas..

Hvis man pendler kan man få et 4 ugers certifikat..

Tak, ved du om de har planer om at lempe på reglerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, ved du om de har planer om at lempe på reglerne?
Jeg spurgte alverdens steder om det før verdensudstillingen, som jo havde været en formidabel anledning til at lempe. Men svaret var nej.. De lempede reglerne i 2004 og har ikke umiddelbart nogen planer om at lempe mere.. Det er det samme med Norge, Irland og england..nå ja og Malta :mrgreen: Redigeret af kennel-lowchen
Stavefejl - fy for faen da
Link til indlæg
Del på andre sites

Først skal hunden rabiesvaccineres..og have taget en blodprøve mellem 120-365 dage efter vaccination.. Antistoftiter skal være på mindstmindst 0,5 IU/ml.. Husk at rabiesvaccinere indenfor det som producenten anbefaler..ellers skal der tages ny antistoftest..

Ormekur mod dværgbændelorm skal foretages tidligst 10 dage før indrejse.

Man skal skrive til Jordbruksverket at man indrejser med hund.. Så ligger papirerne klar i tolden. Hvis du rejser ud af Sverige og ind i et andet land og vil tilbage til Sverige så skal hunden igen have ormekur.. Den holder ikke i x antal måneder.

Og så skal hunden selvfølgelig være ID-mærket og have pas..

Hvis man pendler kan man få et 4 ugers certifikat..

 

Jeg troede, at det var nok at anmelde til tolden, når man kørte ind i Sverige? Skal man virkelig skrive til Jordburksverket hver gang?

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede, at det var nok at anmelde til tolden, når man kørte ind i Sverige? Skal man virkelig skrive til Jordburksverket hver gang?

 

MVH

Wivian

Nej du kan gøre det i tolden.. Men hvis du gør det til Jordbruksverket er papirerne klar.. Jeg gør det altid på forhånd. Jeg gider ikke stå med 10 hunde som de ikke kan finde hoved og hale i.. Det prøvede jeg i Norge tidligere i år. Med en hund kan det godt være jeg bare ville anmelde det når jeg kører over grænsen. Og hvis man kører i transit til Bornholm tror jeg man skal anmelde det på forhånd. Der skal de jo have kopi af færgebilletten og hvad ved jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Nej du kan gøre det i tolden.. Men hvis du gør det til Jordbruksverket er papirerne klar.. Jeg gør det altid på forhånd. Jeg gider ikke stå med 10 hunde som de ikke kan finde hoved og hale i.. Det prøvede jeg i Norge tidligere i år. Med en hund kan det godt være jeg bare ville anmelde det når jeg kører over grænsen. Og hvis man kører i transit til Bornholm tror jeg man skal anmelde det på forhånd. Der skal de jo have kopi af færgebilletten og hvad ved jeg.

 

Hvad er det for nogle papirer der skal være klar? Da vi skulle på ferie i Sverige var der ikke noget med papirer i tolden, de kiggede bare i passet og sagde "fint".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det for nogle papirer der skal være klar? Da vi skulle på ferie i Sverige var der ikke noget med papirer i tolden, de kiggede bare i passet og sagde "fint".
Ok.. Den ene gang hvor vi ikke havde kontaktet JBV der kom vi til at udfylde papirerne i tolden.. Men jeg skal da med glæde prøve at lade være med at kontakte dem, når vi skal til Sverige i midten af september igen. Det ville da være vidunderligt hvis man ikke længere skal rundt om dem. Hvilket jo forøvrigt heller ikke er gratis.. Men vi kom nu til at betale det samme da vi bare kørte til tolden..
Link til indlæg
Del på andre sites

Ok.. Den ene gang hvor vi ikke havde kontaktet JBV der kom vi til at udfylde papirerne i tolden.. Men jeg skal da med glæde prøve at lade være med at kontakte dem, når vi skal til Sverige i midten af september igen. Det ville da være vidunderligt hvis man ikke længere skal rundt om dem. Hvilket jo forøvrigt heller ikke er gratis.. Men vi kom nu til at betale det samme da vi bare kørte til tolden..

 

Betale?? Mon vi snakker om det samme;-)

 

Vi betalte altså ingenting for at køre ind i Sverige - men måske er det anderledes hvis man har en hel flok hunde:-D

 

Hvad er det for nogle papirer - hvad er det de vil have papir på? Jeg er ikke helt med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal prøve at vedhæfte dem herunder, men jeg ved ikke om det virker..

Det er ikke så dyrt for de voksne hunde, men har vi taget hvalpe (under 3 mdr) med så koster det vist nok 700 kr

Forresten blev I i Sverige eller tog I ud af landet igen? Sidst vi var i Sverige skulle vi udstille på Bornholm.. Vi kørte derover fredag og hjem Søndag nat.. Hundene havde fået ormekur i Danmark inden indrejse.. Alligevel skulle de have igen da vi tog fra Bornholm.. Se det synes jeg sq er for vildt.

Nå de 2 af filerne er for stor til Hunde-forum.. Her er et link til dem i stedet for http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/in_o_utforsel/E9_66.PDF

 

http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/in_o_utforsel/D172.PDF

 

Det er ikke så dyrt for de voksne hunde, men har vi taget hvalpe (under 3 mdr) med så koster det vist nok 700 kr

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi blev i Sverige, 12 dage.

Så måske er det der forskellen er, for vi skulle som sagt hverken betale noget eller udfylde nogle papirer.

 

Men som jeg har forstået det, så skal hunden bare have ormekur tidligst 10 dage inden man tager den til Sverige. Så hvis man giver hunden kuren torsdag, så burde man kunne tage den ind i Sverige indtil fredagen efter uden at skulle give ny kur. Så jeg er helt enig i at det da er fuldstændig tåbeligt, at i skulle give dem igen, da i tog fra Bornholm - og det kan da heller ikke være specielt sundt at give hundene flere ormekure så hurtigt efter hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...