Hop til indhold

PK (prazsky krysarik) hanhund søges til parring!


Gæst MarieM
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har en fin tæve på 2 år af racen PK/tjekkisk rottehund, og jeg har i tankerne at hun skal have hvalpe i forbindelse med hendes næste løbetid i ca feb måned 2012. Jeg ved der er lang tid til - men i min verden, skal dette planlægges så godt som muligt.

Jeg har valgt at hun skal have hvalpe fordi hun viser en mor-opførelse over for sine bamser, som ifølge dyrlægen afspejler hendes evner som mor for et kuld hvalpe, og dette vil jeg ikke nægte hende at prøve. Derfor vil jeg lige understrege at jeg vil dette for oplevelsens skyld, og ikke fordi min hund skal avle hvalpe resten af sit liv :blink:

Min hund har ikke stamtavle, da hun er købt her i DK, og racen endnu ikke er godkendt i FCI. Hun vejer ca 2.8 kg og er brun - samme farve som en kokosnød :rolleyes:

 

Jeg søger:

 

  • En hanhund af racen PK - stamtavle er ikke et must, da jeg som sagt gør dette for oplevelsens skyld :)
  • Da min hund ikke er en lille nips (hun vejer 2.8), passer de fleste PK'er til hende, men dog max 3.5-3-7 kg.
  • En sund og rask hund, og hvor vaccinationer og lign. er blevet overholdt i løbet af hundens liv, samt at den er blevet tjekket for arvelige sygdomme som PK'ere kan lide af.
  • Da jeg helst ser, at den kokosfarvede pels går igen hos hvalpene, ser jeg helst hanhunden er brun - men dette er IKKE er must :)
  • Nogle ejere der er villige til at hundene mødes et par gange, så de har lært hinanden lidt at kende inden.

Jeg ønsker ikke at ejerne til hanhunden får en hvalp som "betaling", da jeg er blevet direkte frarådet dette af både dyrlæge og hundetrænere. Dette råd vil jeg gerne følge, medmindre andet skulle dukke op :)

 

Ser frem til at høre fra en PK-ejer med en dejlig hanhund :klap:

 

 

Marie

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, jeg blander mig i din tråd.

 

Det lyder til, at du har dig nogle fine tanker vedrørende det at skulle have hvalpe, men jeg syntes din dyrlæge kommer med nogle udtalelser, der mildest sagt er helt hen i vejret.

 

At din hund er falsk drægtig (udviser yngelpleje overfor sine bamser), gør den ikke til den fødte moder. Men vigtigere endnu: du gør hende ingen tjeneste ved at lade hende få hvalpe. Det vil ikke ændre på hendes reaktion efter fremtidige løbetider. Tværtimod kan det gøre dem værre.

 

En rask hund er ikke blot en hund, der har fået sine årlige sundhedstjek uden anmærkninger. Der findes mere i hunden end blot det, der kan fanges og ses med et stetoskop og et øvet øje. Flere af de små hunde har skavanker, der skal tages alvorligt. PL og manglende tænder syntes jeg at høre som værende de værste.

 

Og så kan jeg på ingen måde forstå, hvorfor din dyrlæge og hundetrænere er af den opfattelse, at en hanhundeejer ikke må få en hvalp for en parring? Hvorfor skulle det være værre for en hvalp at komme til sit fædrene ophav end at komme til helt ny familie?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt at hun skal have hvalpe fordi hun viser en mor-opførelse over for sine bamser, som ifølge dyrlægen afspejler hendes evner som mor for et kuld hvalpe, og dette vil jeg ikke nægte hende at prøve

 

Undskyld, men det her synes jeg er en meeeget dårlig grund.

Og i disse tider er der så mange hvalpe til salg pga. krise osv.

 

Hvad vil du gøre hvis du ikke kan afsætte dine hvalpe? Og du måske pludselig sidder med 3 udover morhunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, jeg blander mig i din tråd.

 

Det lyder til, at du har dig nogle fine tanker vedrørende det at skulle have hvalpe, men jeg syntes din dyrlæge kommer med nogle udtalelser, der mildest sagt er helt hen i vejret.

 

At din hund er falsk drægtig (udviser yngelpleje overfor sine bamser), gør den ikke til den fødte moder. Men vigtigere endnu: du gør hende ingen tjeneste ved at lade hende få hvalpe. Det vil ikke ændre på hendes reaktion efter fremtidige løbetider. Tværtimod kan det gøre dem værre.

 

En rask hund er ikke blot en hund, der har fået sine årlige sundhedstjek uden anmærkninger. Der findes mere i hunden end blot det, der kan fanges og ses med et stetoskop og et øvet øje. Flere af de små hunde har skavanker, der skal tages alvorligt. PL og manglende tænder syntes jeg at høre som værende de værste.

 

Og så kan jeg på ingen måde forstå, hvorfor din dyrlæge og hundetrænere er af den opfattelse, at en hanhundeejer ikke må få en hvalp for en parring? Hvorfor skulle det være værre for en hvalp at komme til sit fædrene ophav end at komme til helt ny familie?!?

 

 

Nu synes jeg egentligt din henvendelse er malplaceret, da det pænt sagt - ikke omhandler dig eller kommer til at omhandle dig. Men da jeg selv er en passioneret hundeejer, forstår jeg man reagerer på noget man enten synes er forkert eller undrer sig over :)

 

Som svar til det første, gør jeg ikke min hund en "tjeneste", men jeg vil gerne give hende og mig selv den oplevelse, da det trods alt er naturens gang. Jeg vil kun have hvalpe på min hund én gang, og hvis hendes løbetider forværres, skal hun steriliseres. Dette er besluttet i samråd med en dyrlæge, som jeg har drøftet mine overvejelser med. Angående sygdomme, så synes jeg at ved at skrive som jeg gør, både hiver fat i arvelige og alvorlige sygdomme og almene sygdomme samt sundhedstjek. Så hvis du ikke opfatter det sådan, er det godt at andre nok ser det med andre øjne :)

 

Angående det sidste, så er det trods alt op til den enkelte at beslutte hvad de har det bedst med. Og jeg går meget op i at min hunds hvalpe kommer et godt sted hen - og tror ikke på at det nødvendigvis betyder hos hanhundens familie. Den opfattelse har jeg dannet ud fra dyrlæger og hundetræneres erfaringer, og det tager jeg mere seriøst end et indlæg fra dig, som tydeligvis føler sig truffet.

 

Men tak for dit indlæg, så fik jeg uddybet nogle af de ting jeg ikke fik uddybet først i teksten. Nu har du fået dine svar, så jeg ville påskønne hvis du lod mit indlæg være til dem jeg rent faktisk søger herinde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men det her synes jeg er en meeeget dårlig grund.

Og i disse tider er der så mange hvalpe til salg pga. krise osv.

 

Hvad vil du gøre hvis du ikke kan afsætte dine hvalpe? Og du måske pludselig sidder med 3 udover morhunden?

 

Så beholder jeg dem selv indtil andet er muligt. Ønsker kun det bedste for hvalpene, så de skal ikke bare afsættes for at afsættes, fordi jeg bare "skal af med dem"

Så det anser jeg ikke for at være et problem, men en situation der kan løses :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu synes jeg egentligt din henvendelse er malplaceret, da det pænt sagt - ikke omhandler dig eller kommer til at omhandle dig. Men da jeg selv er en passioneret hundeejer, forstår jeg man reagerer på noget man enten synes er forkert eller undrer sig over :)

 

Som svar til det første, gør jeg ikke min hund en "tjeneste", men jeg vil gerne give hende og mig selv den oplevelse, da det trods alt er naturens gang. Jeg vil kun have hvalpe på min hund én gang, og hvis hendes løbetider forværres, skal hun steriliseres. Dette er besluttet i samråd med en dyrlæge, som jeg har drøftet mine overvejelser med. Angående sygdomme, så synes jeg at ved at skrive som jeg gør, både hiver fat i arvelige og alvorlige sygdomme og almene sygdomme samt sundhedstjek. Så hvis du ikke opfatter det sådan, er det godt at andre nok ser det med andre øjne :)

 

Angående det sidste, så er det trods alt op til den enkelte at beslutte hvad de har det bedst med. Og jeg går meget op i at min hunds hvalpe kommer et godt sted hen - og tror ikke på at det nødvendigvis betyder hos hanhundens familie. Den opfattelse har jeg dannet ud fra dyrlæger og hundetræneres erfaringer, og det tager jeg mere seriøst end et indlæg fra dig, som tydeligvis føler sig truffet.

 

Men tak for dit indlæg, så fik jeg uddybet nogle af de ting jeg ikke fik uddybet først i teksten. Nu har du fået dine svar, så jeg ville påskønne hvis du lod mit indlæg være til dem jeg rent faktisk søger herinde :)

 

Føler mig ikke truffet. Kan ikke se hvorfor ikke jeg skulle gøre det? Synd du ikke kan tage input så velment som de er skrevet eller formår at tage det seriøst, for du aner ærligt talt intet om min baggrund. Som meget vel kunne vise sig at være mere vægtig, end de mennesker hvis mening du tillægger højere værdi.

 

Og det er til gengæld synd, at du føler dig så truffet, at du har behov for at svare så bedrevidende og nedladende, at du gør det uinteressant at interessere dig for dit projekt. Og som du siger; det er skam i den bedste mening, at man ytrer sin mening her. Hvis man ville være bedrevidende, ville det være som at skyde fisk i en tønde.

 

 

P.S. Hvis du ser på den ballast de to brugere, der har svaret dig i denne tråd har, kan du vel sagtens forestille dig, at vi i vores tid herinde har set mange af disse tråde - og de spørgsmål der stilles, er noget der aldrig er besvaret i de startindlæg, der skyder sådanne tråde som denne i gang. Og således også i dit startindlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt at hun skal have hvalpe fordi hun viser en mor-opførelse over for sine bamser, som ifølge dyrlægen afspejler hendes evner som mor for et kuld hvalpe, og dette vil jeg ikke nægte hende at prøve.

 

Jeg vil kun have hvalpe på min hund én gang, og hvis hendes løbetider forværres, skal hun steriliseres. Dette er besluttet i samråd med en dyrlæge, som jeg har drøftet mine overvejelser med.

 

Ja du må altså undskylde at også jeg vælger at kommentere dette... Har selv haft en tæve der var falsk drægtig, og det er altså ikke til at spøge med. I den forbindelse blev jeg kraftigt frarådet at avle på hende - dels fordi det altså kan gøre det værre, men også fordi det sandsynligvis nedarves til tævehvalpene...

 

En tæve der er falsk drægtig har det bare ikke godt. Det er synd hvis hendes løbetider/periode med falsk drægtighed bli'r forværret af at få et kuld hvalpe, og ikke mindst synd for de tævehvalpe der evt. arver det.

 

Har du overvejet at konsultere mere end én dyrlæge mht. dette?? For i mine øjne er det nogle meget underlige råd du har fået - både mht. at avle på tæven for at hjælpe på falsk drægtighed (hvilket ellers tit frarådes!), men også det at du er blevet direkte frarådet at gi' en hvalp til hanhundeejeren - noget der ellers er kutyme blandt både seriøse opdrættere og hobbyavlere...

 

Håber du ikke bare ser disse indlæg som kritik, men som velmente og gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...