Gæst Indie Skrevet August 1, 2008 Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 Nu er Indie jo min første tæve og dette er hendes 2. løbetid, så jeg må indrømme at jeg stadig er ret så ny i "faget". Hun har blødt nogle uger nu, i sidste uge meget mørkt og i denne uge var blodet ret fortyndet, men dog stadig rødt. I dag har blodet igen været helt mørkt. Hun er i behandling for diarré (Pro-Kolin og Dihydrostreptomycin), da der pludselig også kom blod med den vej. Hun havde været 10 dage i pension og kom hjem med dårlig mave. Jeg tror slet ikke at det har noget med dem dernede at gøre, men nøj hvor kan man have dårlig samvittighed alligevel. Tror I den ændrede blødningsfarve kan have noget med behandlingen at gøre? Eller er det normalt at det igen bliver mørkt? Hvor længe varer en normal løbetid fra 1. blødningsdag Håber I overlever mine dumme spørgsmål? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trine Besvaret August 1, 2008 Rapporter Share Besvaret August 1, 2008 Det er ikke unormalt at blodet bliver mørkere sidst i den 2½ - 3 ugers periode at hunden bløder. Men hold øje med følgene : Virker hun frisk nok ? Er der noget uklart grums ( betændelse ) i blodet ? Du kan evt tage hendes temp. over 3 gange med ca 12 timers mellemrum og se om den stiger meget. Tæver kan godt stige ½-1 grad over normalen når de er i løb. Jeg kan forstå at hun er inde i 2 uge og normalt bløder de ca. 14 - 18 dage, når udflådet bliver klart , er det du skal passe på hanhundene. Det er først nu hun er helt klar til dem Men hold hende under opsyn og smut evt. forbi dyrlægen hvis du er i tvivl. Hellere en gang for meget, end en for lidt. Hilsen Trine der har tæve nr 3 i tidens løb. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lexi Kyed Besvaret August 2, 2008 Rapporter Share Besvaret August 2, 2008 det var et godt svar, det kan alle med en tæve bruge at vide. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Indie Besvaret August 2, 2008 Rapporter Share Besvaret August 2, 2008 Hun er frisk og legesyg, så jeg tror ikke at der er noget galt. Vi var jo desuden ved dyrlægen i foregårs, hvor jeg spurgte om det kunne være noget med underlivet, da hun ikke rigtig ville gå herhjemme (men dog gerne, da vi kom ud til dyrlægen - den sære snegl) Han tog temp (38) og trykkede på maven og der var ingen ømhed, så jeg tror bare at det er den normalt mørke blødning du omtaler.:5up: Hov, jeg har da egentlig lige endnu et halvdumt spg.: Hvordan ved man egentlig om ens hund er blevet drægtig? Ændres blødningen, stopper den eller hvordan? Nu regner jeg ikke med at hun er blevet parret, da hun slet ikke har været i nærheden af andre hunde, men jeg håber lidt på, at vi skal have et kuld på hende om 1-2 års tid. Er det egentlig okay, at vente med første kuld til hunden er 3 eller er det så for sent? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret August 2, 2008 Rapporter Share Besvaret August 2, 2008 Hun er frisk og legesyg, så jeg tror ikke at der er noget galt. Vi var jo desuden ved dyrlægen i foregårs, hvor jeg spurgte om det kunne være noget med underlivet, da hun ikke rigtig ville gå herhjemme (men dog gerne, da vi kom ud til dyrlægen - den sære snegl)Han tog temp (38) og trykkede på maven og der var ingen ømhed, så jeg tror bare at det er den normalt mørke blødning du omtaler.:5up: Hov, jeg har da egentlig lige endnu et halvdumt spg.: Hvordan ved man egentlig om ens hund er blevet drægtig? Ændres blødningen, stopper den eller hvordan? Nu regner jeg ikke med at hun er blevet parret, da hun slet ikke har været i nærheden af andre hunde, men jeg håber lidt på, at vi skal have et kuld på hende om 1-2 års tid. Er det egentlig okay, at vente med første kuld til hunden er 3 eller er det så for sent? Hun ser dejlig ud den unge dame.. Og sådan som hendes løbetid er, sådan er det sikkert bare normalt for hende. Du ved IKKE om en tæve er blevet befrugtet efter en parring. Nogle gange er der faktisk næsten ingen tegn før kort tid inden fødslen. Især hvis der kun er én eller to hvalpe.. Så også derfor er det vigtigt at holde øje med sin tæve i løbetid. --Men en rutineret opdrætter, der kender sine tæver, kan mærke det på tæven efter kort tid. Og man kan aftale tid til en skanning hos dyrlægen, så man kan få at vide om parringen er blevet til noget. Dyrlægen skal du alligevel snakke med inden parringen for at sikre dig at Indie er sund og rask og i god kondition. 3 år er en helt fin alder at få hvalpe i for første gang. Jeg ved ikke, om hun er stambogsført? For så skal hun være avlsgodkendt inden parringen hvis hvalpene skal stambogsføres. Og hvis I ikke skal have stambog på hvalpene, så er det så meget mere vigtigt, at begge forældrene er rigtig voksne inden parringen. For der kan vise sig sygdomme eller uønsket adfærd som I ikke ønsker at give videre til et kuld hvalpe. ---Det skal I også være opmærksom på, når I vælger en far til hvalpene. Lær ham rigtig godt at kende. Især sammen med andre hanhunde. Der er ikke noget mere sørgeligt, end når man hører at den ene efter den anden af de hvalpe, man har sendt hjemmefra, -har måttet aflives. Enten på grund af temperamentsproblemer -eller på grund af f.eks. HD eller allergi.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts