Gæst Beouf Skrevet September 14, 2011 Rapporter Share Skrevet September 14, 2011 Hej alle, Jeg søger lidt råd angående vores FB han på 6 mdr. Boeuf er ved at komme i den alder hvor dyrlægen igår spurgte mig om jeg havde taget stilling til hvor vidt han skulle kastreres eller ej.... og det har jeg helt ærligt ikke helt 100% taget stilling til endnu... Jeg snakkede det igennem med dyrlægen igår, for og imod, vægt/temperament/løbe efter tæver osv. og jeg tror at vi er blevet enige med os selv om at han skal kastreres, især fordi vi påtænker at få en tæve på et senere tidspunkt.:hjerte: Men spørgsmålet er så hvornår?? Jeg kan forstå at man skal finde det helt "rigtige" tidspunkt hvor de ikke er hvalpe mere men stadig ikke er blevet helt voksne han-hunde.... og så er jeg på herrens mark, for hvordan skal jeg kunne pejle mig ind på det tidspunkt?? Så jeg tænkte at jeg lige ville høre om jeres erfaringer med jeres franske.... er de kastreret, hvorfor og hvorfor ikke? Hvornår blev de det, og ville i have gjort noget anderledes hvis i kunne? Håber i vil gi lidt input Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret September 14, 2011 Rapporter Share Besvaret September 14, 2011 Ville sige efter 1½-2 år når han er helt moden og udvokset. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stitch Besvaret September 18, 2011 Rapporter Share Besvaret September 18, 2011 Hvorfor vil du have ham kastreret? Jeg har en engelsk bulldog på snart 1½ år og jeg kunne ikke drømme om at få ham kastreret medmindre der var en medicinsk årsag til at min dyrlæge anbefalede det. Jeg var fornylig til et foredrag med Sussie Frisch som vel nok er en af Danmarks mest garvede adfærdseksperter udi bulldogs - og hun sagde direkte at hun frarådede kastration idet hundene endte i en gråzone pga. deres lugt (vistnok). Jeg har haft franske bulldogs hvor den ene endte med en kastration pga. medicinske årsager - han ændrede hverken adfærd eller temperament. Så jeg kan ikke se årsagen til at man skulle få sin bulldog kastreret - så ville jeg hellere lade min tæve sterilisere hvis det kom dertil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sskriver Besvaret December 23, 2011 Rapporter Share Besvaret December 23, 2011 Jeg kunne heller ikke drømme om at få vores kastreret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bahnsen Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Hvad endte det med? Jeg er nysgerrig fordi vi står med samme overvejelse omkring vores FB. Vi overvejer kastration fordi at han ikke har stamtavle og vi ikke skal avle på ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Hvad endte det med? Jeg er nysgerrig fordi vi står med samme overvejelse omkring vores FB.Vi overvejer kastration fordi at han ikke har stamtavle og vi ikke skal avle på ham. Meget få hanhunde har den store fornøjelse at blive avlshunde, men derfor er det vel ikke et must, at resten af hanhundene skal kastreres? Folk må naturligvis gøre, som de selv synes, men ovennævnte er ikke rigtigt grund til operation i mine øjne. Er det mon noget, som dyrlæger er begyndt at foreslå helt rutinemæssigt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bahnsen Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Det har du helt ret i... Jeg synes der er mange argumenter for og imod og at det er en svær beslutning... Vi ville derfor gerne høre fra andre med samme race og deres erfaringer... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Meget få hanhunde har den store fornøjelse at blive avlshunde, men derfor er det vel ikke et must, at resten af hanhundene skal kastreres? Folk må naturligvis gøre, som de selv synes, men ovennævnte er ikke rigtigt grund til operation i mine øjne. Er det mon noget, som dyrlæger er begyndt at foreslå helt rutinemæssigt? Jeg troede, at det var de gammeldags dyrlæger, der foreslog det. Da vi fik Store Fugl for 4½ år siden var vi til en hvalpeaften og her fortalte den lidt ældre dr. Dyr, at hannerne burde kastreres, når de var ca 8 mdr. Vi sagde, at vi ikke var fremmede for, at vores hund skulle indgå i avl. Han frarådede det på det kraftigste. Det var kun noget for professionelle opdrættere. Vi skiftede pusigt nok dyrlæge og her har vi aldrig hørt noget om, at han skulle have været kastreret. Snarere tvært imod. Den nye dr. Dyr vil ikke neutralisere hunde uden, der er en vældig godt (dvs medicinsk) grund til det.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beouf Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Wups den her tråd havde jeg da helt glemt Beouf er ikke blevet kastreret og er nu snart 1,5 år...... Jeg vil understrege at min dyrlæge ikke anbefalede mig at gøre det, hun spurgte ganske simpelt ind til om jeg havde taget stilling til det. den største drivkraft for mig var at vi påtænkte at få en tæve på et senere tidspunkt, og jeg var ikke villig til at risikere et ups kuld,især ikke da hundene ville være halvsøskende..... Snakken kom op igen for nogle måneder siden da beouf var i en fase hvor han stressede ekstremt meget over tæver, og alt der lignede eller havde været i nærheden af en tæve..... Dyrlægen sagde dog at hun ikke ville anbefale at vi kastrerede når han var så ung, og at vi skulle vente til han var tæt på 2 år, og hun forudså desuden af problemet på det tidspunkt ville være gået i sig selv ( ved hjælp af træning self) og ja hvad kan jeg sige.... Hun havde ret. stressen har vi fået trænet væk ( nok med lidt hjælp fra nogle hormoner der har balanceret sig bedre ), og da det endte ud med at den rigtige hvalp til os i kuldet var en han og ikke tæve, er der på nuværende tidspunkt ikke nogle tanker om kastration. Jeg tror det vigtigste er at man ikke forhaster sig ud i en kastration som løsning på en evt problem, og at man venter til hunden er modnet mentalt, før man tager endelig beslutning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts