Hop til indhold

Farlige hunde - i Sverige


Siri
 Share

Recommended Posts

Har lige været på et spændende weekendkursus med Kerstin Malm og vil lige informere alle der har interesse i såkaldte farlige hunde om, at hun udgiver en ny bog ved navn "Farlige hunde - om hundes udsathed og retsløse ejere" her i september.

 

Jeg var ret rystet over at høre, hvordan Svensk politi har komplet ret til at tage en hund og aflive, uden at ejer kan nå at klage. Især de racer vi i DK har stemplet som ulovlige bliver der gjort kort proces med.

 

Et skrækkeligt eksempel var en blanding af en bullterrier, der bed en mand, da hun forsvarede sine 1 uge gamle hvalpe. Tæven blev hentet mens ejer var på arbejde af 11 politimænd og sendt i "forvaring" i en kennel. Der var den i flere dage og blev vurderet af flere forskellige personer, uden at der rigtig blev gjort noget eller sat noget i værk. Hvalpene var med i kennel. Tæven var meget agressiv i kennel og der var flere adfærdsbehandlere ind over, som samstemmende mente at tæven skulle tilses af en dyrlæge. Det blev den efter 3 dage og fik akut fjernet livmoderen pga. livmoderbetændelse. På dyrehospitalet var der ingen problemer med hunden. Ejer måtte på intet tidspunkt i forløbet se hunden eller hvalpene. Efter mange protester og klager fik ejer hunden hjem efter en måned i kennel. Tæven blev mentaltestet og viste på intet tidspunkt agressivitet, på trods af at de pressede den. Både hvalpe og tæve var naturligvis dybt traumatiserede af hændelsen.

 

Reelt set så er politiet i sverige, lidt ligesom her, både den lovgivende, dømmende og udøvende magt. Man har tre uger til at klage over overtagelsen af hunden, men de kan aflive den efter tre dage, hvis de har lyst. Det var virkelig skræmmende hvor utrolig meget magt de har og hvor lidt ejeren har at sige.

 

Kort fortalt: det er helt sikkert en bog, for jer der har interesse i hvad farlige hunde er og hvordan retssystemet behandler hundeejere i dag. Jeg skal i hvert tilfælde have fingre i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Det lyder som en interessant bog...kunne godt være man skulle læse den i dag...

 

Desværre er DK jo IMHO på vej imod svenske tilstande og jeg håber virkelig at selv folk der er for raceforbud en dag fatter at vi ikke kan gøre folk og hunde retsløse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en interessant bog...kunne godt være man skulle læse den i dag...

 

Desværre er DK jo IMHO på vej imod svenske tilstande og jeg håber virkelig at selv folk der er for raceforbud en dag fatter at vi ikke kan gøre folk og hunde retsløse...

 

Jeg er helt enig - jeg mener også at vi er ret tæt på samme status.

Det som hun mente var helt fundamentalt for at ændre synet på hunde og ændre den holdning der er i dag, var en helt ny tilgang. Hun mente at det vigtigste er, at vi stopper med at betragte hunden som gods. Hunden er et levende væsen og bør behandles sådan - også i lovgivningen. Det er jo også lidt paradoksalt, at hunden som gods kan fjernes fra ejer uden videre, mens der skal forholdsvist meget til at fjerne en bil fra ejer.

Hun mener at hunden skal placeres et sted imellem mennesker og gods - altså betragtes som et levende væsen! Og jeg er helt enig!

 

Og så mente hun desuden, at man skal bruge helt andre metoder til at vurdere hvad en farlig hund er - herunder se på relationen imellem hund og ejer, i stedet for bare at smække hunden igennem en standard mentaltest, som sætter etiketter på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...