Hop til indhold

Nybegynder i hjemmelavet mad... hjælp...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter
Jeg må hellere spørge :-D

 

Mange tak for velkomsten :-D Mit komfur blev også meget skræmt i starten, men jeg er opmærksom, og har en god adfærdsbehandler tæt på hvis det går helt galt for det stakkels komfur :mrgreen:

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tjaaa - Jeg er jo så begyndt på det for ca. 3 uger siden - det havde jeg li'godt aldrig troet om mig selv :oops:

 

:blink: he he

 

Det er jo ikke sikkert hun kan undvære "kiropraktortilskudet". Jeg tror jeg ville vente med at ændre i hendes kost til du har været ved kiropraktoren igen og kan hører hendes mening om det :-D

 

Det har jeg også overvejet... Men vi løber tør for tilskuddet i dag, og vi skal først afsted til kiropraktor d. 21/8

Men derfor tænkte jeg at så kunne jeg nå at starte Kimba op på hj.lavet., og så kunne kiropraktor måske også se om det er blevet bedre/værre/"holdt ved lige" ved det hj.lavede. Bare en tanke jeg lige havde :-D

 

 

 

Jeg (og andre) kunne se en forskel på min hund efter ca. 14 dage - jeg var overbevist om at hunden havde tabt sig også (hun skulle af med ca. 1 kg) MEN - kræet havde taget 300 g. på :confused::shock::shock:

 

Den med at muskler vejer mere end fedt bruger jeg som sutteklud lige nu :mrgreen: Måske det retter sig når hunden er helt omstillet.

 

Den plejer jeg også at bruge :blink:

 

Jeg fodre ½ af hvert, og jeg kunne ikke forestille mig at jeg ville gå over til 100% hjemmelavet. Dette pga. jeg ved jeg ikke gider at stå og proppe dit og dat og lidt af hvert i for at sikre at hunden for de vitaminer, mineraler osv. den skal have, nu ved jeg hun for noget fra det tørfoder der er i kosten.

 

Jeg har det jo på samme måde... Især også fordi hun er hvalp og har brug for alt det der i sin vækstperiode. Og så fordi hun har/har haft de der elefantfødder som kiropraktor så fint kalder dem :genert:

 

 

Hvis nu der er andre end mig der aldrig har hørt om det dersens Quinoa er her lige lidt hvor man kan læse om det:

http://da.wikipedia.org/wiki/Quinoa eller http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1541/sprog=1/grp=2/menu=1/

 

Umiddelbart (jeg har kun skimmet) lyder det som et vidunderprodukt med mange gode "egenskaber":-D men hvor det købes - det aner jeg ikke (jeg har jo heller ikke vidst det fandtes før nu ;-))

 

Tak for linket :-D så er vi lige kloge nu :blink:

 

 

 

Aner det ikke!! Men der er nok nogle herinde der gør. Jeg fik at vide at jeg skulle bruge ris. Ris er nemt og billigt - I gryden med posen(s indhold) og så er det det :mrgreen:

Det eneste jeg ved er at alle de mennesker jeg kender der er på kur regner ris og pata på samme måde...........

 

 

 

Jeg er blevet anbefalet at bruge alt andet kød end svinekød, hvorfor ved jeg egentlig ikke :oops: - men hvis det skulle være pga. fedtindholdet så er svinekød jo mere magert end feks. kylling.

Jeg fik at vide jeg ikke måtte bruge fars (dog med den undtagelse at så skulle det have et fedtindhold på max 6-8%). Alt det kød (også fisk) jeg fodre med er kogt.

 

hvilken fisk bruger du??? Køber du dem fra hos fiskehandleren og selv tilbereder dem fra bunden... eller??? Jeg er ikke god til det fisk :genert:

 

 

Uha - det tør jeg ikke udtale mig om, men jeg kan fortælle hvordan min hunds kost blev sammensat pr. dag:

Hun fik normalt ca. 400 g. tørfoder. Dette er ændret til ca. 200 g. tørfoder + ca. 450 g (pt.) hjemmelavet.

 

Det hjemmelavede består af ca. 230 g ris, 110 g. grøntsager og 110 g. kød.

 

Det hed for min hund: fjern halvdelen af tørfoderet og giv dobbelt så meget (vægtmæssigt) hjemmelavet som der er tørfoder - forstod du den :confused: Kan ikke lige formulere det bedre - men har jo også skrevet det ovenover på en anden måde :engel:

 

Forstod det godt :5up: og det gir´ jo meget god mening ;-)

 

 

Igen ville jeg snakke med kiropraktoren om dette kontra det hjemmelavede.

 

Det kan jo være det er nemmere at styre hendes vækst på rent tørfoder tilsat de ting og sager der nu bliver tilsat.

Altså jeg indrømmer gerne at min hund har fået foder uden alt muligt tilsat, så jeg er ikke helt inde i alle de der tilskudsting :oops:.

 

Så er vi to :genert:

 

 

Møghund :mrgreen: Det kan resultere i dekoret l**t :mrgreen:

Jeg syntes min hund virker mere mæt efter jeg har ændret, men om det passer - tjaa det har hunden ikke oplyst mig om endnu ;-)

 

 

 

Min hund får tilsat noget kineserkrudt - jeg aner ikke hvad det er og selv om jeg fik det forklaret ville jeg nok bare se sådan her ud :confused: Har overvejet om det er noget EPO/extacy-noget idet min hund skal have mere energi :mrgreen:måske det er det der har virket på træningspladsen ;-)

 

Jeg ved faktisk ikke om jeg turde fodre en hund der er i voksealderen på denne måde. Hvem ved, når den næste hund er i hus kan det jo være jeg ved mere om det og er mere fortrolig med dette hjemmelavede madhalløj og så siger noget helt andet :engel:

 

MEN - Jeg ville ikke ændre på noget før jeg havde snakket med kiropraktoren - det kan jo være noget af det hun har sat igang ikke virker så godt hvis du begynder at ændre på fodret. Eller at noget af tilskuddet skal ændres i mængde hvis fodret ændres..........

 

Har tænkt det samme... så ender nok med at vente til vi har været hos hende... så må jeg bare "holde min slaskede hund ud så længe" :lol: :blink:

 

Tak for svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også jeg brugte hvide ris i starten, fordi jeg ikke spurgte til det.

 

Og ja, det kan sagtens være at du skulle bruge hvide ris, hvem ved? Hvis det skal lette fordøjelsen mest muligt, så er det måske vejen frem? Men du kan jo ringe og spørge.

 

...hi hi og velkommen i klubben - troede ikke jeg ville få dig at se ved komfuret :cool:

 

Det er vi også andre der ikke troede :lol: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vi også andre der ikke troede :lol: :blink:

 

:evil::evil: Hov hov - Rent faktisk skal jeg til at lave risengrød nu :-D tror jeg prøver den der variant der vist nok hedder kog det og gå i seng med det :blink:

Normalt er der bonusser i min risengrød - jeg ved ikke hvor de der små gule stykker kommer fra :confused::confused::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager lige sådan en her - jeg tror ikke jeg kan finde ud af at skrive i mit indlæg som du har skrevet med rødt i :oops:

 

Fisk har jeg ikke brugt endnu, men der ligger nogle i min mors fryser og venter på mig :-D Hun havde fået nogle fileter (eller hvordan det nu staves) med skind på og dem gad hun ikke have, så den kan kræet få :mrgreen: jeg hader fisk lige så meget som jeg hader fjerkræ :oops: Så jeg regner med at få hende moaren til at købe nogle filetter for mig der hvor hun køber fisk......... Nemt og måske billigt ;-)

 

Jeg troede Kimba var kommet af med Elefantfødderne??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger fars næsten hver gang jeg laver mad, men det er fordi at Dolph er lidt slemt til at findele og så spise alt kyllingen og efterlade det grønne til Bitten.. tsk tsk..

Men med fars i, så ryger det hele ned :-) bruger meget mager fars! Men har nu prøvet både gris, okse, kalv og rådyr.. og alt har været en succes!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager lige sådan en her - jeg tror ikke jeg kan finde ud af at skrive i mit indlæg som du har skrevet med rødt i :oops:

 

Fisk har jeg ikke brugt endnu, men der ligger nogle i min mors fryser og venter på mig :-D Hun havde fået nogle fileter (eller hvordan det nu staves) med skind på og dem gad hun ikke have, så den kan kræet få :mrgreen: jeg hader fisk lige så meget som jeg hader fjerkræ :oops: Så jeg regner med at få hende moaren til at købe nogle filetter for mig der hvor hun køber fisk......... Nemt og måske billigt ;-)

 

Jeg troede Kimba var kommet af med Elefantfødderne??

 

Det har rettet sig meget, men hun blev forsinket lidt efter hun havde den skade der (hun fik en træplade over benet, og gik på tre ben i en måned...)

Men jeg tror ikke at hun kommer helt op, men det er blevet meget anderledes at se på nu, og hun virker ikke høj bagtil mere - hun ser meget mere harmonisk ud nu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger fars næsten hver gang jeg laver mad, men det er fordi at Dolph er lidt slemt til at findele og så spise alt kyllingen og efterlade det grønne til Bitten.. tsk tsk..

Men med fars i, så ryger det hele ned :-) bruger meget mager fars! Men har nu prøvet både gris, okse, kalv og rådyr.. og alt har været en succes!

 

Kimba spiser alt, og det der med at findele den bruger hun ikke :blink: men det havde været en helt andet historie med Ling, han er fuldstændig ligesom Dolph på det punkt :oops::roll: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Bare lige en lille update :blink:

 

Jeg har fået at vide at det er underordnet om jeg bruger alm. hvide ris eller brune ris. Men det kunne være godt at bruge begge dele for afvekslingens skyld.

 

Mht. svinekød, så må jeg godt bruge det, men igen bare ikke fars - eller vil jeg bruge fars skal det være den magre udgave (6-8% fedt) men det er jo somreglen så dejligt billigt :shock: så det er der nok ingen farer for at jeg bruger :blink: Altså svin er OK hvis det er alm. kødklumper.

 

Nu er dette jo hvad jeg har fået at vide, hvad andre bliver anbefalet skal jeg ikke kunne udtale mig om :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige en lille update :blink:

 

Jeg har fået at vide at det er underordnet om jeg bruger alm. hvide ris eller brune ris. Men det kunne være godt at bruge begge dele for afvekslingens skyld.

 

Mht. svinekød, så må jeg godt bruge det, men igen bare ikke fars - eller vil jeg bruge fars skal det være den magre udgave (6-8% fedt) men det er jo somreglen så dejligt billigt :shock: så det er der nok ingen farer for at jeg bruger :blink: Altså svin er OK hvis det er alm. kødklumper.

 

Nu er dette jo hvad jeg har fået at vide, hvad andre bliver anbefalet skal jeg ikke kunne udtale mig om :engel:

 

Hvad var argumentet for, at hvide ris skulle være ligeså gode som brune?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte at bruge brune øko ris. Og det er med den simple grund, at hvide ris, hvid pasta, hvid sukker osv ikke er sundt for kroppen. Det er noget med blodsukkeret får et ordentligt pust opad og kort tid efter falder det igen. Lidt ligesom når man spiser slik eller lign :???:

 

 

Denne information er fra min faster, der er kostvejleder. Mon ikke hundes blodsukker agerer på samme måde som menneskets ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte at bruge brune øko ris. Og det er med den simple grund, at hvide ris, hvid pasta, hvid sukker osv ikke er sundt for kroppen. Det er noget med blodsukkeret får et ordentligt pust opad og kort tid efter falder det igen. Lidt ligesom når man spiser slik eller lign :???:

 

Det kan jo værer der er nogle der har behov for det ekstra energi det giver!! Førhen (jeg ved ikke om det er sådan stadig) spiste marthonløbere jo pasta morgen, middag og aften i en del tid op til selve løbet.

 

Denne information er fra min faster, der er kostvejleder. Mon ikke hundes blodsukker agerer på samme måde som menneskets ?

 

Med det jeg selv lige har skrevet om marathonløbere i frisk erindring, så tror jeg man skal være påpasselig med at overføre direkte fra en dyregruppe til en anden.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad var argumentet for, at hvide ris skulle være ligeså gode som brune?:-)

 

Det ved jeg faktisk ikke :oops: Men i min hjerne er der så meget ris i foderet for at give hunden en mæthedsfornemmelse - måske jeg er fuldstændig galt afmarcheret :-D

 

Nå, men det må jeg så se om jeg kan huske at spørge om næste gang :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg faktisk ikke :oops: Men i min hjerne er der så meget ris i foderet for at give hunden en mæthedsfornemmelse - måske jeg er fuldstændig galt afmarcheret :-D

 

Nå, men det må jeg så se om jeg kan huske at spørge om næste gang :blink:

 

Man spiser vel BÅDE for at blive mæt og for at få nogle vitaminer osv., og der skulle de brune ris jo være bedre, så jeg kan ikke umiddelbart forstå, hvorfor hvide ris skulle være ligeså gode. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jo værer der er nogle der har behov for det ekstra energi det giver!! Førhen (jeg ved ikke om det er sådan stadig) spiste marthonløbere jo pasta morgen, middag og aften i en del tid op til selve løbet.

 

 

Med det jeg selv lige har skrevet om marathonløbere i frisk erindring, så tror jeg man skal være påpasselig med at overføre direkte fra en dyregruppe til en anden.:-D

 

Ja jeg skal jo ikke kunne sige om de spiser hvid pasta eller grovpasta, da jeg ikke går så meget op i løb eller marathon :blink: Nu udelukker jeg ikke de ting jeg nævnte, bare at den hvide variation ikke er for sund :-D

 

Ja skal man helt sikkert :blink: Dog ved jeg at de brune variationer er bedre for mavsen også, så jeg ved hvad jeg ville vælge - UDEN at have noget af have det i :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man spiser vel BÅDE for at blive mæt og for at få nogle vitaminer osv., og der skulle de brune ris jo være bedre, så jeg kan ikke umiddelbart forstå, hvorfor hvide ris skulle være ligeså gode. :-)

 

Næ - det kan du nok ikke :-D

Men jeg kan ikke fortælle dig hvorfor hun sagde at det kunne være underordnet hvilken slags jeg bruger, fordi jeg ikke gik ind i en dybere samtale omkring ris idet det jeg gør er fint til min hund.

 

Om andre har stor fordel af, at bruge brune ris kan jeg jo ikke vide :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg skal jo ikke kunne sige om de spiser hvid pasta eller grovpasta, da jeg ikke går så meget op i løb eller marathon :blink: Nu udelukker jeg ikke de ting jeg nævnte, bare at den hvide variation ikke er for sund :-D

 

Ja skal man helt sikkert :blink: Dog ved jeg at de brune variationer er bedre for mavsen også, så jeg ved hvad jeg ville vælge - UDEN at have noget af have det i :oops:

 

Dem jeg har kendt der udsatte sig selv for marathon spiste alm. hvid pasta (den grove variation var ikke opfundet den gang ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem jeg har kendt der udsatte sig selv for marathon spiste alm. hvid pasta (den grove variation var ikke opfundet den gang ;-))

 

Hehe også det jeg mente - men kan jo være at de har ændret metode efter "opfindelsen" :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe også det jeg mente - men kan jo være at de har ændret metode efter "opfindelsen" :cool:

 

Nemlig :blink: Bemærk min finte med det der er skrevet i parantes :blink:

 

Det kan jo værer der er nogle der har behov for det ekstra energi det giver!! Førhen (jeg ved ikke om det er sådan stadig) spiste marthonløbere jo pasta morgen, middag og aften i en del tid op til selve løbet.
Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig :blink: Bemærk min finte med det der er skrevet i parantes :blink:

 

Jeg så det godt tidligere :-P

 

Det er jo også pænt lige meget - når Gudrun siger man kan bruge begge dele - så vælger man jo bare selv variant :-D

 

Vi gør jo alle, hvad vi finder bedst for hunden eller hvad vi synes er bedst/nemmest :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så det godt tidligere :-P

 

Det er jo også pænt lige meget - når Gudrun siger man kan bruge begge dele - så vælger man jo bare selv variant :-D

 

Vi gør jo alle, hvad vi finder bedst for hunden eller hvad vi synes er bedst/nemmest :mrgreen:

 

Jep :5up: Der kan jo også være forskel på de kære kræ (har jeg da fået en fornemmelse af ;-)) Så det kan da godt være jeg kaster mig over et miks :mrgreen:

 

Min hund er feks også lige blevet sat op i køddelen (rimelig irreterende når man lige havde lavet en masse afmålte poser der ligger klar i fryseren :evil:) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ - det kan du nok ikke :-D

Men jeg kan ikke fortælle dig hvorfor hun sagde at det kunne være underordnet hvilken slags jeg bruger, fordi jeg ikke gik ind i en dybere samtale omkring ris idet det jeg gør er fint til min hund.

 

Om andre har stor fordel af, at bruge brune ris kan jeg jo ikke vide :-D

 

Det var skam ikke ment som en kritik - jeg var bare nysgerrig :-) Jeg er bestemt ikke ernæringsekspert - kan det være noget med, at hunden alligevel ikke optager eller har brug for de ting, der er i de brune ris?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...